Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Van Dijk


Toen ik zelf naar het VO ging, eerste jaar basisvorming destijds, moesten we zelf onze werkboeken kopen. Duur joh! Gelukkig is het nu allemaal gratis. 
Pakket van mijn stiefdochter is tijdens onze vakantie gewoon naast mijn minibieb gepleurd. Uiteraard nat geworden dus het deel van de boeken dat bovenin zat is beschadigd. Beetje sneu voor een brugklasser. En moeilijk doen ze bij die boekencentrale… Op een gegeven moment zei ik: we hadden pakketpunt aangegeven, jullie leveren een kapot product. Je gaat er zelf toch ook niet mee akkoord dat wanneer je een lamp bestelt en de glazen kap komt gebroken aan? Pas toen gingen ze er iets mee doen 😖. Ze wilden een compleet nieuw pakket sturen want dat is makkelijker voor ze. Sjonge. Het gaat om vier natte en verkleurde boeken. 

Decembermamma

Decembermamma

12-08-2024 om 13:05 Topicstarter

Valeria schreef op 12-08-2024 om 08:23:

[..]

Ik vind er niets vreemds aan. Het is een hoop werk.

Zolang het maar voor de eerste schooldag binnen is, is het toch prima?

Het vreemde is dat ik in 2 dagen mijn boeken had, en anderen er 7 weken over doen. Dat er veel werk aan zit geloof ik gelijk maar een organisatie als van Dijk bestaat al heel lang en zou hier dus al jaren ervaring mee moeten hebben.

Decembermamma schreef op 12-08-2024 om 13:05:

[..]

Het vreemde is dat ik in 2 dagen mijn boeken had, en anderen er 7 weken over doen. Dat er veel werk aan zit geloof ik gelijk maar een organisatie als van Dijk bestaat al heel lang en zou hier dus al jaren ervaring mee moeten hebben.

Die boeken kunnen scholen pas bestellen in de laatste week voor de vakantie als de nieuwe klassen bekend zijn. Dat betekent dat elk pakket in de zomervakantie ingepakt moet worden. Je geeft als school wel door wat je ongeveer nodig hebt maar die pakketten kunnen niet veel eerder gemaakt worden omdat ze per leerling gemaakt worden. 

Decembermamma schreef op 12-08-2024 om 13:05:

[..]

Het vreemde is dat ik in 2 dagen mijn boeken had, en anderen er 7 weken over doen. Dat er veel werk aan zit geloof ik gelijk maar een organisatie als van Dijk bestaat al heel lang en zou hier dus al jaren ervaring mee moeten hebben.

Ik vind dat nog steeds niet vreemd. Ze hebben dus minstens 7 weken nodig om al die pakketten te maken en de brugklas van jouw school was meteen aan de beurt. 


Caroline80 schreef op 12-08-2024 om 10:12:

[..]

Nou dat enthousiasme hield hier na de eerste keer wel op. Ook bij jongste die vandaag voor het eerst zijn boeken krijgt merk ik nog geen enthousiasme.

Misschien komt het mede doordat ons gezin bestaat uit boekenwurmen

Decembermamma

Decembermamma

12-08-2024 om 17:42 Topicstarter

Valeria schreef op 12-08-2024 om 13:26:

[..]

Ik vind dat nog steeds niet vreemd. Ze hebben dus minstens 7 weken nodig om al die pakketten te maken en de brugklas van jouw school was meteen aan de beurt.


Dat vind ik dus vreemd, je zou zeggen dat de scholen die vandaag weer zijn begonnen eerder aan de beurt waren geweest. Misschien hangt het af van het aantal huur/koopboeken. Wij hoeven maar 2 boeken weer in te leveren de rest is werkboek.

Decembermamma schreef op 12-08-2024 om 17:42:

[..]

Dat vind ik dus vreemd, je zou zeggen dat de scholen die vandaag weer zijn begonnen eerder aan de beurt waren geweest. Misschien hangt het af van het aantal huur/koopboeken. Wij hoeven maar 2 boeken weer in te leveren de rest is werkboek.

Er zijn nog geen scholen begonnen de eerste beginnen volgende week.

Gisteren kwamen wij thuis van vakantie en ging ik bij de buren even de post doen (onze vakanties overlapten een paar dagen), stond er een doos van Iddink voor de deur met schoolboeken voor de buurjongen. Die heb ik maar even binnen gezet. Maar de buren hadden geen bericht gekregen wanneer die boeken zouden komen. Voor hetzelfde geld hadden ze daar dus nog ruim een week gestaan.

Decembermamma schreef op 12-08-2024 om 17:42:

[..]

Dat vind ik dus vreemd, je zou zeggen dat de scholen die vandaag weer zijn begonnen eerder aan de beurt waren geweest. Misschien hangt het af van het aantal huur/koopboeken. Wij hoeven maar 2 boeken weer in te leveren de rest is werkboek.

Hier in regio zuid is bij mijn kinderen op school volgende week donderdag pas de eerste lesdag.

Overigens hebben ze ook enorm veel werkboeken. Ik verbaasde me daar al over.

Valeria schreef op 12-08-2024 om 19:28:

[..]

Hier in regio zuid is bij mijn kinderen op school volgende week donderdag pas de eerste lesdag.

Overigens hebben ze ook enorm veel werkboeken. Ik verbaasde me daar al over.

Tegenwoordig heb je bijna geen aparte tekst-/leerboeken en aparte werkboeken meer. Het is nu één geheel.

Schemerlampje schreef op 12-08-2024 om 20:11:

[..]

Tegenwoordig heb je bijna geen aparte tekst-/leerboeken en aparte werkboeken meer. Het is nu één geheel.

Ligt eraan welke vakken en methode denk ik. Voor NL, Geschiedenis, AK, Natuurkunde, wiskunde en Scheikunde krijgen ze hier gewoon nog boeken plus eventueel een werkboek.

Notsocool schreef op 12-08-2024 om 20:17:

[..]

Ligt eraan welke vakken en methode denk ik. Voor NL, Geschiedenis, AK, Natuurkunde, wiskunde en Scheikunde krijgen ze hier gewoon nog boeken plus eventueel een werkboek.

Bij ons op school zijn biologie, NaSk1 en NaSk2 wel gecombineerde boeken. Andere vakken weet ik niet, die zie ik niet. 😁

Maar dat hangt inderdaad van de uitgever en methode af.

Op werkboeken maakt een uitgever meer winst, want elke leerling moet elk jaar een nieuw boek kopen. Pure verspilling.

Vroeger (oma spreekt) moesten boeken nog zelf betaald worden. Veel scholen hadden huurconstructies, je kon de boeken een jaar huren als je ze weer netjes inleverde. Dat betekende dus boeken kaften! Gebeurt dat nu niet meer?

Ik heb nog een keer geholpen op school met het innemen van de boeken, dagje stapelen en sorteren, 35 gulden verdiend 

Schemerlampje schreef op 12-08-2024 om 20:11:

[..]

Tegenwoordig heb je bijna geen aparte tekst-/leerboeken en aparte werkboeken meer. Het is nu één geheel.

Ja, flexmethode wordt dat genoemd. Ik vind het echt een verarming en als docent vind ik dat hierdoor echt vaardigheden verloren gaan, weegt niet op tegen vaardigheden die ze wel ontwikkelen. Voordeel is wel minder boeken. 

Wiskunde is hier ook een flexmethode maar je moet toch echt in je schrift werken. En voor aardrijkskunde werk ik het liefst gewoon met alleen het basisboek (De Geo) en leer ze van daaruit. 

Decembermamma

Decembermamma

12-08-2024 om 20:45 Topicstarter

hier alleen wiskunde met losse boeken. De rest werkboeken en blijkbaar een licentie. Want elke dag een laptop mee naar school en zware werkboeken. 

wat een verspilling. Zoon heeft 17 boeken gekregen, waarvan er maar 1 eind vh jaar terug moet. Ongelofelijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.