Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marielle

Marielle

13-01-2019 om 17:30

UItgavepatroon normaal?

vlinder72

vlinder72

16-01-2019 om 17:24

Jaaa Frikandelbroodjes

Ik had er nog nooit van gehoord. Puberzoon haalt die ook. Hij weet nu precies waar ze het lekkerste zijn.

Hij heeft zelfs een bonuskaart aan zijn fietsleutel hangen.

Koek kopen ze vast af en toe wel. Chips niet. En energiedrank drinken ze geen van allen. Ze houden daarentegen wel van die drankjes van de Starbucks maar die zijn veel te duur om zelf te kopen dus die zijn zeer in trek als wij een Starbucks op vakantie tegenkomen.

Hangkous

Hangkous

16-01-2019 om 18:08

Met mate

Er wordt hier vanalles gehaald maar incidenteel. Als ze iedere dag in plaats van hun meegebrachte brood ander junkfood zouden halen dan vielen ze snel door de mand.
Dan is hun noodvoorraad van de maagzuurremmers op recept steeds op. Ze hebben ieder één dagrantsoen in hun tas.
Dat zou oudste nu zelf kunnen regelen, want 16. Jongste nog niet.

Ze eten hier dus braaf gesmeerde boterhammen en drinken water of thee. De vrijdagen voor vakanties gaan ze altijd wat gezelligs doen met vrienden en dan halen ze dus ongezonde zooi, geneutraliseerd met hun noodrantsoen.
Heel soms wordt er in andere weken ook iets gehaald maar dan zo verantwoord mogelijk om niet aan de maagzuurremmers te hoeven.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2019 om 20:23

Zwart werken

Als de zoon van Mariëlle in eerste instantie zwart gewerkt heeft, is het best aannemelijk dat hij zo een paar jaar heeft gewerkt. Mijn dochter heeft met haar veertiende bij een supermarkt gewerkt, maar niet als vakkenvuller, daar was ze te jong voor. Ze mocht de boel een beetje schoonmaken. Dus als er wat gelekt had, moest zij dat opdweilen.

Als zoon zwart gewerkt heeft, telt dat natuurlijk niet mee voor een vast contract.

Wat betreft het uitgavepatroon: als hij het geld heeft om een smartwatch te kopen van 200 euro, dan moet hij dat doen. Hij heeft ervoor gewerkt.

Maar hoewel ik liever niet meteen meebrul dat een verhaal 'verdacht' is, vind ik wat je allemaal vertelt wel wat bijzonder. Hij is 15 en heeft al meerdere vakanties naar het buitenland zelf bekostigd? Groepsreizen voor kinderen? Zelfstandig? Vind je dat goed? En een smartwatch is opeens een te grote uitgave? Waren die vakanties dan zo goedkoop dat het minder dan 200 euro was?

Klaartje

Klaartje

16-01-2019 om 22:38

Nou

Ik werk in een dorpssupermarkt en no way dat je er onder de 14 jaar en dan nog zwart kan werken. nog nooit van controle gehoord? En die is er echt wel hoor.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-01-2019 om 23:09

Ben ik nou de enige die ...

Ben ik nu de enige die zich naar aanleiding van de openingspost afvraagt wat precies het nut is (en eventueel ook nadeel) van een smartwatch? Heeft het praktische voordelen ten opzichte van een smartphone? Of gaat het om de sier en/of de status van zo'n ding?

Met andere woorden: zou ik er ook een 'moeten' willen?

Rode krullenbol

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-01-2019 om 23:13

Nee dat niet

Maar als je toch een horloge draagt, is dit wel een uitermate fijn exemplaar. Vind ik dan.
En sinds ik een smartwatch heb haal ik ook meer gebruiksgemak uit mijn telefoon.

Marielle

Marielle

17-01-2019 om 19:32

Jeetje wat een reacties,

Mijn zoon heeft het goed voor elkaar bij die supermarkt, ik kan niet te veel info vertellen omdat zijn privacy ook van belang is maar geloof me maar op mn woord. Dat salaris is niet zwart, hij krijgt vakantiegeld en werkt een heleboel uren per week. Meer dan een gemiddelde scholier van 3 a 4 uurtjes in de week. Die smartwatch die komt er wel, ik sta hem niet in de weg en laat hem lekker zijn gang gaan. Hij zei als Ginny dat hij meer gebruiksgemak verkrijgt. Natuurlijk doet hij het ook een beetje voor de sier 😉

Bo

Bo

17-01-2019 om 22:53

Floria

"Maar, 5 euro, dan moet je toch alsnog 3 of 4 dagen zelf brood meenemen?"

Nee want een broodje gezond op school kost 1 euro. Hij luncht 4 dagen op school en 1 dag thuis. Overigens mogen ze bij mijn zoon op school niet van het terrein af in de pauze. Waar ik destijds de supermarkt afstruinde, dat kan hij niet eens doen.

"Ik vind het trouwens wel verwend klinken dat een kind meegenomen brood niet lekker vindt zodra het op de middelbare school zit. "

Misschien wel, maar ik gooide vroeger mijn boterhammen weg. Dat is eigenlijk nog erger, ben blij dat mijn kind dat niet doet. Tegelijkertijd koop ik mijn lunch op mijn werk en neem ik ook geen boterhammen mee (want niet lekker). Dus tja...

Volgens mij is het van alle tijden hoor.

Pirata

Pirata

18-01-2019 om 09:24

Ik gooide mijn brood vroeger ook al weg en kocht roze koeken van mijn melkgeld. Ja, gewoon op school. Elke dag. Een roze koek was net zo duur als een beker melk.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2019 om 09:48

Marielle

Door hoe je reageert, denk ik dat ik je verhaal wel serieus kan nemen, maar ik blijf me verbazen over wat je hebt gezegd over vakantie. Is hij echt al meerdere keren zonder jullie naar het buitenland geweest?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-01-2019 om 13:49

Tja als je vraagt naar normaal

ben ik denk ik heel abnormaal hier.

Ik vind het namelijk niet alleen tamelijk bijzonder dat een 15-jarige al zo lang zo veel werkt. Maar dat een 15-jarige maandelijks €300,-/€350,- te besteden heeft vind ik ook best apart. Ik vind dat zelfs heel erg veel.

Dus in die zin: voor mijn gevoel valt het geheel van wat door to beschreven wordt niet onder de noemer normaal als veel voorkomend en ook niet onder wat ik als normaal zie.

Aagje

Vrijwel iedere dag naar de supermarkt

Mijn oudste is inmiddels van de middelbare school af maar ging toen vrijwel iedere dag naar de supermarkt. In het begin gaf ik hem nog wel een lunch mee maar daar ben ik na een tijdje toch mee gestopt, als hij het op school weg gooit heeft het natuurlijk weinig zin. Ik zou ze daar lekker een beetje vrij in laten. Die van mij is in ieder geval goed terecht gekomen.
Natuurlijk is het zonde van het geld, maar het is zijn zuur verdiende geld...

Marielle

Marielle

18-01-2019 om 22:38

Kaaskopje

Ja hij is écht meerdere keren alleen op vakantie geweest.

Afgelopen kerstvakantie in Parijs met een vriendin, zelfs bij de gele hesjes. Er was niks fout gegaan en ze weten de weg te vinden. Ze hebben zelfs twee amerikanen ontmoet waarvan hun zoon een regisseur is, vertrouwde het eerst natuurlijk niet maar er is genoeg bewijs en heb zelfs met ze gesproken via Skype. Vriendin wil graag regisseur worden voor de context. Ze waren een week weg met de Thalys en hadden een hotel in het centrum.

Ook een keer naar Duitsland (Berlijn) met vrienden, niks bijzonders maar hij vond het wel leuk en gezellig.

Tot slot was hij naar Londen geweest met de eurostar ook met een groepje vrienden. Ze hadden een gastgezin in een heel mooi huis. Ze werden elke ochtend maar het treinstation gebracht en konden hun gang gaan. Bijna alles gezien (Big Ben vol met steigers) en een topervaring.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-01-2019 om 01:54

Marielle

Ik vraag me echt af waarom je je vraag over het horloge hier gesteld hebt. Als je je zoon op zo'n jonge leeftijd al de wijde wereld in durft te sturen, waarom is het dan opeens onverantwoord als hij een horloge van 200 euro koopt? Waarom vertrouw je wel zijn beoordelingsvermogen als hij naar het buitenland gaat en niet als hij deze uitgave doet?

rode krullenbol

rode krullenbol

19-01-2019 om 10:58

Consumptiegoederen

Reizen en elektronica kunnen beiden onder de noemer 'consumptiegoederen' worden geschaard. Gevoelsmatig kan het evenwel anders overkomen; doordat het één een minder materieel karakter lijkt te hebben dan het andere.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-01-2019 om 11:01

Rode Krullenbol

Dat zeg je goed... 'lijkt'.

rode krullenbol

rode krullenbol

19-01-2019 om 13:19

Mijn punt

Het is niet raar om juist als het gaat om de aanschaf van materie je de vraag te stellen: "Waar heb dat in hemelsnaam nou toch weer allemaal voor nodig?" Om het eens op z'n Rotterdams te formuleren.

Marielle

Marielle

20-01-2019 om 16:36

Rode Krullenbol

Haha klopt. Ik denk dat ik bij die reizen dacht, laat hem lekker gaan. Cultuur snuiven, andere taal en weer wat nieuwe herinneringen erbij. Maar bij een smartwatch denk ik, ja lekker nuttig weer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.