Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marielle

Marielle

13-01-2019 om 17:30

UItgavepatroon normaal?

Hallo allemaal, net een nieuw account gemaakt voor deze thread.

Zoon 15 zit op VMBO TL en zit in examenjaar. Hij wil volgend jaar naar HAVO en tot nu toe gaat dat best oke. Hij werk als vakkenvuller bij een supermarkt in het dorp en verdient gemiddeld €250 tot €300 per maand. Hij krijgt €50 zakgeld en geen kleedgeld. Hij doet dit werk al 3 jaar en het is altijd wel goed gegaan. Hij ontbijt niet en neemt geen eten mee naar school en koopt altijd wat bij de supermarkt bij school.

Van de ongeveer €300 spaart hij heel onregelmatig. De ene maand spaart hij alles en de andere maand heeft hij een grote aankoop of een vakantie en gaat er niet veel naar de rekening. In 2018 heeft hij €2400 gespaard met 2 zelfstandige vakanties met vrienden naar Parijs en Duitsland en nog een paar vakanties met ons mee.

Nu wil hij een smartwatch kopen voor €200 en al vindt ik dat oke, het blijft een hoop geld. Hij wilt hier wel een paar dingen voor verkopen om zijn spaarbalans positief te houden.

Nu wil ik weten of dit gewoon is. Is dit slecht voor de opvoeding of zal ik hem gewoon laten gaan zoals ik al zn hele leven heb gedaan. En wat vinden jullie van die smartwatch en zijn spaarpatroon?

Graag lees ik jullie mening .

Lou

Lou

13-01-2019 om 18:55

Eten

Niet ontbijten en geen lunch mee, maar dan wel eten kopen in de supermarkt elke dag - daar zou ik me meer zorgen om maken dan om die smartwatch.

Triva

Triva

13-01-2019 om 19:52

Vanaf 12 jaar

in de supermarkt werken en met 14 jaar alleen op vakantie (meerdere) naar het buitenland?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-01-2019 om 19:53

Haha Triva

Jij zegt het, ik dacht het... En een grote duim.

Marielle

Marielle

13-01-2019 om 19:57

Triva

Ja, hij werkte toen hij bijna 13 was net een weekje eerder zegmaar.
Alleen naar het buitenland waren beide toen hij al 15 was, wat hij nu nog is.

Over het niet ontbijten maak ik me geen zorgen maar dat lunch meenemen is inderdaad wel een beetje zorgwekkend. Ik ga proberen om hem zn lunch mee te laten nemen en anders is het niet mijn probleem. Hij koopt het tenslotten van zijn eigen geld.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-01-2019 om 20:17

Blijft bijzonder

Het verhaal dan. Ik ken alleen maar supermarkten waar je vanaf je 15e mag vakkenvullen.

Aan het bestedingspatroon kan ik niets bijzonders ontdekken. Hij koopt er niet eens cola of drank van. Het kan veel en veel erger....

Amsterdamse

Amsterdamse

13-01-2019 om 20:33

Vakkenvullen

Mijn jongste is 14 en vult vakken bij de AH, ongeveer drie uur per week. Hij verdient zo’n 50 euro per maand bij. In de vakanties werkt hij meer en loopt dat bedrag flink op.

De oudste (bijna 17) werkt acht uur per week bij dezelfde super, en altijd op zondag dus dubbel betaald. Zij verdient ruim 200 euro per maand bij, in de vakanties ook meer. Zij koopt ook altijd lunch van haar eigen geld, ze vindt zelfgesmeerde boterhammen mee naar school vies. Moet ze vooral lekker zelf weten, is haar eigen geld.
Waarom zou ik me in hemelsnaam zorgen moeten maken over een gekochte lunch?

bieb63

bieb63

13-01-2019 om 22:01

Als je al 3 jaar vakkenvult, bij dezelfde werkgever, zou hij inmiddels een vast contract moeten hebben...?

Mieke

Mieke

13-01-2019 om 22:44

Vanaf 12

Bij de supermarkt in ons dorp mag je op je 12e al beginnen met vakkenvullen, je verdient dan nog geen 2 euro per uur en het wordt zwart betaald. Dat zwart betalen doen ze tot je 18 bent, en dan nog steeds heel weinig per uur. Ze hebben ook geen contract en zijn dus niet gebonden aan de 3 jaar en een vast contract daarna. Wat ik daar van vindt is een ander verhaal... onze kinderen mogen er in ieder geval niet werken voor hun 18e.

vlinder72

vlinder72

13-01-2019 om 23:41

Mieke

Daar geloof ik niks van. Een supermarkt die 12 jarige kinderen aanneemt en ze daarna tot hun 18e zwart betaalt.

Dat is kinderarbeid en wordt zo zwaar bestraft dat ik niet geloof dat een supermarkt dat risico neemt. En dat zwartwerken mag ook niet. Ik geloof echt niet dat een supermarkt iedereen onder de 18 zwart uitbetaald.

bieb63

bieb63

14-01-2019 om 06:54

Mieke

ALS dat al waar is, dan kom je met zo'n laag uurloon natuurlijk nooit op zo'n hoog maanbedrag met een bijbaantje naast school.

Triva

Triva

14-01-2019 om 07:20

Mieke

1 telefoontje en die supermarkt heeft een gigantisch probleem. Geloof ik niks van, zeker niet tot 18 jaar.

Floria

Floria

14-01-2019 om 07:37

Waarom

Waarom je je druk zou maken om een gekochte lunch? Haha, jouw kind is zeker de enige die een gezonde lunch koopt, in plaats van een rol koeken en twee blikjes redbull.

Mieke

Mieke

14-01-2019 om 13:04

Dorp

Het is echt waar, jullie moeten nu wel denken aan een kleine dorpssuper in een dorp met nog geen 2000 inwoners en niet aan een grote AH of Jumbo in de stad. Ik ga ze echt niet aangeven, mijn kinderen mogen er niet werken, maar wat een ander doet, moet ie zelf weten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-01-2019 om 15:24

Oh ja

Dat geloof ik.

Ik kom ook uit zo'n dorp. Dat gaat goed totdat het een keer fout gaat.

Blijft dat dit verhaal op meerdere fronten wat bijzonder is.

Yanea

Yanea

14-01-2019 om 16:47

Maar

Je laat hem al zijn hele leven gaan, en nu ineens maak je je druk om een horloge?

Marielle

Marielle

14-01-2019 om 21:29

Vast contract

Hij hoort imderdaad over een paar maanden een vast contract te krijgen en hij moet zelf die keuze maken.

Ik heb met hem gesproken over de ‘lunch’ en hij zei zelf ook dat hij de lunch dan niet lekker vindt omdat het al een paar uur im de trommel heeft gelegen dus hij blijft gewoon naar de supermarkt gaan. Overigens doet hij niet aan die red bull, hij is zuinig op drinken (vindt hij duur) en neemt water mee van school. Frikandelbroodjes lust hij wel 😜.

Yanea, ik maakte me inderdaad een beetje zorgen om die smartwatch toen ik dit bericht schreef. Mijn moederlijk instinct was opeens even overstuur maar nu maak ik me er geen zorgen meer over omdat hij (inderdaad) al zijn hele leven vrij is geweest en goed op zn pootjes terecht komt.

Marielle

Marielle

14-01-2019 om 21:31

Floria

Ik had het verkeerd gelezen haha maar ik denk dat je gelijk hebt. Hij had het er laatst nog over of we een salade bij het avondeten konden doen. (Had ik nooit durven vragen op zijn leeftijd)

eenmoeder

eenmoeder

15-01-2019 om 23:57

Vraagje

Hoe kan je zoon van 15 zoveel per maand verdienen en ook nog naar school gaan?

Die van mij van 15 werkt ook maar voor €300 moet ie wel heel veel uurtjes maken. Dat kan gewoon niet.

Bovendien is het strafbaar maar dat is al gezegd.
Geen supermarkt die dat doet is mijn ervaring. Mijn zoon werkt ergens (grote keten) en dat gaat er streng aan toen wbt de regels. Dat lappen ze echt niet aan hun laars.

Bo

Bo

16-01-2019 om 14:07

OT: Amsterdamse/Floria

Mijn zoon (13) doet precies zoals het kind van Amsterdamse. Hij vindt van huis meegenomen brood niet lekker en koopt *echt* een broodje gezond of een wrap. Hij vindt dat gewoon lekker. Drinken neemt hij wel mee van huis maar meestal drinkt hij er niks van. Krijgt 5 euro zakgeld per week en als hij het daaraan wil uitgeven is dat zijn keuze toch?

Floria

Floria

16-01-2019 om 15:03

Nou, hartstikke mooi

Ik zie meerdere malen per week scholieren eten halen als ik boodschappen doe en die kunnen dat nog niet, een broodje gezond kiezen.

Maar, 5 euro, dan moet je toch alsnog 3 of 4 dagen zelf brood meenemen?

Ik vind het trouwens wel verwend klinken dat een kind meegenomen brood niet lekker vindt zodra het op de middelbare school zit. Zelf zou ik er niet aan meewerken als die van mij dat ineens ging beweren. 8 jaar op de lagere school was het prima, dus nu niet zeuren. We hebben het al.over de brugklas en de supermarkt gehad en dat klinkt vreselijk aantrekkelijk, merkte ik, maar no way dat hij volgend jaar daar dagelijks zijn geld mag gaan verspillen. Gelukkig sport hij veel en snapt hij het nut van enigszins gezonde voeding.

Amsterdamse

Amsterdamse

16-01-2019 om 15:36

Flora

Wat een bekrompen mening, en zo vol vooroordelen: ‘scholieren kunnen dat niet, verwend, geld verspillen’.

Mijn kind vindt meegenomen brood al vanaf de basisschool vies, dus hoezo verwend? Ik ben juist heel blij met die verfijnde smaakpapillen, ze duwt geen rotzooi naar binnen, maar stelt prijs op verse gezonde spullen. Wij koken hier bijna altijd vers, met mooie producten.
Boterhammen in de broodtrommel? Die boterhammen krijgen bijna altijd een plastic bijsmaakje. Kaas wordt warmig, enzo. Ik geef ze geen ongelijk.

En ja, mijn scholieren kunnen heel prima een gezonde lunch halen. En jammer voor je kind dat hij niet zelf mag bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft. Zakgeld met restricties dus.

Prima als jij en je kinderen niet geven om lekker en vers eten, maar leg dat niet aan anderen op. Wij vinden goed eten belangrijk, dat lijkt me geen geldverspilling. Integendeel zelfs!

vlinder72

vlinder72

16-01-2019 om 15:37

Floria

Je kind mag dat niet....

Ik ben alleen bang dat je nog maar weinig te zeggen hebt zodra je kind op de middelbare school zit. Mijn kinderen nemen nog wel brood mee (ze zijn 16, 14 en 13 jaar). Ze gaan ook regelmatig naar de supermarkt en mijn tweede zoon gaat naar achool midden in de stad en gaat daardoor ook wel een naar de Mac in de pauze. Hij heeft de app met aanbiedingen op zijn telefoon staan zodat precies weet wat die dag 1 euro kost.

En mijn kinderen zijn ook gezond. De oudste twee sporten op redelijk hoog niveau maar ook dat soort kinderen doen dat.

Ik gooide trouwens zelf ook mijn zelfgesmeerde boterhammen weg toen ik nog 30 jaar geleden op de Middelbare school z a t.

Pirata

Pirata

16-01-2019 om 15:37

Floria

Misschien mag het van jou niet, maar ik ken heel weinig kinderen die zich daar iets van aantrekken.
Dat pakje brood gooien ze dan gewoon in de vuilnisbak.
Ik adviseer je om dan iets te gaan meegeven dat wél gegeten wordt. Mijn puber teert al jaren op crackertjes op school. En soms haalt ie iets bij de super (alleen de bovenbouw mag daar trouwens heen tijdens de pauzes).

Hangkous

Hangkous

16-01-2019 om 15:54

Ik adviseer je om dan iets te gaan meegeven dat wél gegeten word

Inderdaad dat is verstandig en hoera, het mag vanaf de brugklas ook. Geen bemoeienis meer met wat er in de broodtrommel/het zakje zit. Een kind dat de dag wil doorkomen op crackertjes en bananen kan dat doen.

De pubers hier nemen keurig brood mee van thuis in grote hoeveelheden maar dat wordt ook nog aangevuld met allerhande lekkers van de stroopwafelkraam op de markt, van de mac op weg naar huis en van de ijssalon die net in een tussenuur aan te rijden is.

Met 20 fietskilometers per dag, 3 uur schoolgym, 2 keer trainen en een wedstrijd in de week maak ik mij niet druk of ze er te dik van worden, dat worden ze niet.

Kijken wel regelmatig via ouderlijk toezicht of de bankrekening niet zonder overleg onder het minimum duikt en dat is het.

Het banksaldo groeit en de kinderen alleen in de lengte dus dat gaat prima.

Scheelt wel dat beide kinderen al van jongs af aan wegens maagproblemen goed moesten opletten dat ze zich niet lieten overvoeren. Ze hebben op tijd nee dank u leren zeggen en kunnen nu, 16 en 14 jaar oud, prima keuzes maken. Meestal gezond of in ieder geval het gezondste alternatief dat voorhanden is.

Pirata

Pirata

16-01-2019 om 16:12

en...

Bij de school van mijn puber worden ook tosti's verkocht, en van die gegrilde broodjes met mozzarella ofzo er op. Dus af en toe geef ik hem een eurootje extra mee om dat te halen. En soms betaalt hij het zelf. Ik ga hem niet verbieden om lekkers te halen, ik geef alleen advies. Als ik ga verbieden, dan vertelt hij me niet eens meer wat hij haalt.

Yanea

Yanea

16-01-2019 om 16:27

Verwend?

Ik eet ook liever elke dag tosti's, broodjes gezond en andere lekkernijen dan brood met kaas. Ik doe het niet, want geld en calorieen. Maar iets lekker(der) vinden, maakt me toch niet verwend?

Floria

Floria

16-01-2019 om 16:47

Mooi

Was te verwachten dat die kinderen die chips en koek en redbull halen van niemand zijn en enorme uitzonderingen. Dan blijft die van mij ook mooi bij zijn brood.

Pirata

Pirata

16-01-2019 om 16:56

heu

Mijn zoon lust niet eens Redbull. Chips en koek heeft hij thuis. Dus hij koopt in de super bij voorkeur frikandelbroodjes. En dat doen veel meer mensen, want ze zijn bijna altijd op.

Lou

Lou

16-01-2019 om 16:59

Geen brood, wel van thuis

Lunch kopen in de supermarkt vindt mijn puber vooral te duur. Maar boterhammen van thuis gaan er ook niet in. Dus we verzinnen telkens wat nieuws. Nu is het alweer een paar weken rijstwafels met pindakaas. Tja

Amsterdamse

Amsterdamse

16-01-2019 om 17:00

Chips en koek

Ach Floria, hele dikke kans dat juist jouw zoon die chips en koek haalt, vanwege jouw opgelegde regels.

Mijn kinderen halen heus weleens koek oid. Want dat vinden ze ook lekker. Niets menselijks is hen vreemd.
Smakeloos of oud eten hoeven ze niet te eten. Heeft niks met verwend te maken maar met genieten en waardering voor goed en vers voedsel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.