Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tweeling verwisselt continu

Hallo allemaal

Ik heb een vraag over mijn 2 zonen (tweeling).

Ik merkte toen ze op de basisschool zaten al dat ze het grappig vonden om zich voor te doen als de ander.Maar ik heb toen duidelijk gezegd dat dat niet de bedoeling is en voor de rest zijn daar geen problemen meer over gekomen.

Maar nu ze samen op dezelfde middelbare school zitten gaat het mis,ze dragen best vaak dezelfde kleding en ze lijken echt precies op elkaar dus je kan de maar moeilijk onderscheiden.

Ik heb al van meerdere docenten gehoord dat ze soms gewoon een dagje ruilen,puur omdat het grappig is,maar de laatste tijd maakt de één wel eens de toetsen van de ander en andersom.Ik heb ze hier natuurlijk al op aangesproken en we zijn naar de school gegaan voor een gesprek met de mentoren.Maar het heeft niet geholpen.De mentoren zeiden dat we het echt zelf op moeten lossen. De één heeft laatst ook een 1 gekregen omdat hij er op werd betrapt dat de ander zijn toets aan het maken was.

Weet iemand hoe ik ze hierop kan aanspreken?


LieverAnoniem

LieverAnoniem

08-03-2021 om 16:51 Topicstarter

In de titel staat continu maar het is niet dat ze dit altijd doen hoor,meestal 1x in de 2 weken maar soms ook vaker.

Nou, spieken en ander academisch wangedrag lijkt me gewoon een zaak van school. En een 1 geven lijkt me een prima oplossing.

Als dat toetsen maken wederzijds is en ze leren wel gewoon voor alle toetsen, is er niets iets aan de hand dat je thuis hoeft aan te pakken. Het is gewoon uitproberen waar ze op school mee weg komen. School moet ervoor zorgen dat ze er niet meer mee wegkomen. 

Wat is het probleem van de school? Blijft het wangedrag zich herhalen nadat school één maal een keer een consequentie heeft geven (en zo ja, waarom is die consequentie sindsdien niet herhaald)? Weet de school niet goed hoe ze de identiteit van de kinderen kunnen vaststellen bij toetsen?

Ja, er zijn wel dingen die je kunt doen om het school makkelijker te maken de identiteit vast te stellen (denk aan stempels of Tyvex polsbandjes oid). Maar ik vind het wat drastisch om daar nu al mee te komen, als de kinderen één keer een consequentie hebben gekregen van school.

Nog een paar keer een 1 en ze leren het wel af, zou ik denken.

Ik zou ze streng toespreken en dreigen dat je gaat vragen ze in aparte klassen te zetten als ze dit soort grappen blijven uithalen.

Nu de kappers weer open zijn kan je misschien ook bij beide jongens hun naam in het haar laten tondeuzeren. De enige manier om er dan nog hetzelfde uit te zien is als ze zich beiden kaalscheren

Groeten,

Temet

Zitten ze bij elkaar in de klas? Dat moet de school niet doen. Dat is echt vragen om problemen. 

Slim, van school. Gewoon n 1 geven. Maar is t dan niet logisch dat ze die allebei krijgen? Vgm leren ze t dan vrij snel af.

LieverAnoniem

LieverAnoniem

08-03-2021 om 18:03 Topicstarter

Hallo,

bedankt voor de reacties.

Nee,ze zitten niet bij elkaar in de klas maar ze dragen best vaak dezelfde kleding (ik denk dat ik hiermee moet stoppen).Als ze dezelfde kleding dragen kunnen ze op ieder moment even ruilen met elkaar,omdat ze tussen elke les ongeveer 5 minuten hebben om eventueel naar het toilet te gaan etc. Maar op de dagen dat ze niet dezelfde kleding dragen,ruilen ze de hele dag. 

(ik noem ze nu even tweeling 1 en tweeling 2)

Tweeling 1 haat school en vindt alles stom de laatste tijd.En telkens als ik tegen hem probeer te zeggen dat het niet oke is wat hij doet dan zegt hij 'ja maar wat boeit school nou het gaat er toch om dat ik mijn diploma haal,waarom zou ik leren voor toetsen als ik tweeling 2 heb,daarvoor ben ik toch een tweeling'.Ik weet meestal niet goed wat ik hierop moet antwoorden en hij zegt het ook een op niet zo leuke toon dus ik pak dan meestal zijn telefoon af.En het boeit hem letterlijk niks als hij een 1 krijgt of er uit wordt gestuurd.Tweeling 2 wel,hij maakt meestal braaf zijn huiswerk en ik merk dat hij nog niet echt dat pubergedrag vertoond.Toen ik er met tweeling 2 over wou praten zei hij 'ik wil gewoon dat tweeling 1 ook overgaat en hij maakt nooit zijn huiswerk en leert nooit voor toetsen dus dan maak ik maar zijn toetsen en ik vind het niet erg hoor als ik zijn toets moet maken alleen toen hij een 1 kreeg werd hij wel heel boos op mij en hadden we ruzie'.Toen wist ik dus wat er aan de hand was.

Maar ik weet nog steeds niet hoe ik dit moet oplossen.Ik heb het idee dat tweeling 2 soms een beetje bang en moet doen wat tweeling 1 zegt.

Ik denk niet dat het kapsel veranderen gaat werken,want ze zullen toch weigeren en ik vind dat ze zelf hun kapsel mogen bepalen.

Het idee over de polsbandjes zou wel eens kunnen werken.En de school heeft trouwens nog niet echt iets er aan gedaan omdat ze nog maar 2x betrapt zijn.De ene keer kreeg tweeling 1 een 1 en de andere keer werd tweeling 2 betrapt en toen moest ik op gesprek komen.

LieverAnoniem

LieverAnoniem

08-03-2021 om 18:56 Topicstarter

Het is trouwens niet zo dat ze niet goed met elkaar om kunnen gaan,verre van dat zelfs.Ze zijn echt beste vrienden,slapen op dezelfde kamer,fietsen samen naar school,etc.

Ik vind het vreemd dat je ze uberhaupt ooit hetzelfde bent gaan kleden. Leuk wellicht voor een keer op de foto maar verder niet. Het zijn twee verschillende kinderen, door ze gelijk te kleden zijn ze altijd een tweeling. Jammer dit, echt een gemiste kans. 

Het is het probleem van school, jij kan dit niet oplossen. Ze zullen zelf een oplossing moeten vinden.

LieverAnoniem

LieverAnoniem

08-03-2021 om 20:10 Topicstarter

Ze willen zelf dezelfde kleren dragen.Op de basisschool bepaalde ik meestal wat ze droegen en dat was vaak dezelfde kleding en nu ze op de middelbare zitten mogen ze het zelf bepalen maar ze willen nog steeds hetzelfde dragen.En het is zeker niet dat ze elke dag dezelfde kleding dragen,meestal 1 of 2x per week.

Een lastig, maar voor later als ze oud en wijs zijn, ook wel grappig probleem.

Ze zitten niet bij elkaar in de klas, maar dat zou het denk ik juist makkelijker maken als het wel zo was. Dan is er maar 1 toetsmoment en moet broer 2 kiezen; of zelf een slecht cijfer of broer helpen. Dus ze tegelijkertijd toetsen en zorgen voor 1 toetsmoment kan een oplossing zijn. Maar dat betekent wel extra werk voor school om hun foute gedrag op te lossen. School kan geen 1 uitdelen als ze niet zeker weten wie wie is. Hebben ze ook bijna hetzelfde handschrift? Misschien kunnen ze daar nog iets mee.

En ik zou eens duiken in het schoolreglement, wat wordt er gezegd over frauderen? Zo kun je misschien op een rustige, onderbouwde manier uitleggen dat je je zorgen maakt dat een van hen of allebei straks van school wordt geschopt. Verder de bal bij hen )je zoons) leggen, het is hun verantwoordelijkheid, de consequenties zijn ook voor hen. 

En ik zou met school samenwerken, kijken wat je samen kan doen om te zorgen dat dit bij een geintje blijft en niet straks leidt tot grote problemen. Zeggen dat school het maar moet oplossen, vind ik een zwaktebod. Jij doet de dingen die passen binnen jouw rol als ouder, zoals je kinderen waarschuwen voor mogelijke gevolgen. School waarschuwt en voert uit. Fijn als er dan overleg plaats vindt, dan weet je ook hoe school er in staat en bereik je meer. Opvoeden doe je met z’n allen. 

Ik zou ook nog twee leuke tattoos uitzoeken en zeggen dat je deze in hun slaap op het voorhoofd zet als ze t blijven doen. Henna werkt ook prima 👌🏻 

I love my mom bijvoorbeeld 

LieverAnoniem

LieverAnoniem

09-03-2021 om 07:22 Topicstarter

bedankt voor de reacties.

Ik ga nog even goed met de school praten.

ik laat het weten als er een oplossing is.

Alles altijd samen? Er is dus wel een duidelijk verschil in mentaliteit tussen de twee, de een haat school en de ander wil wel leren of kan het goed.

Zijn er andere activiteiten die ze niet samen doen, bijvoorbeeld de een op atletiek en de ander op voetbal? Dan komen ze in elk geval iedere zelf hun eigen grenzen tegen.

Voor de rest, tsja, pech als je gesnapt wordt, zeker niet goed te praten, maar ook wel de grap voor een identieke tweeling. Als ze examens hebben zal het ze niet meer lukken. Bereid ze daarom toch voor op een gescheiden leven. Deze levensfase gaat voorbij.

Tsjor

OK, dat is iets zorgelijker dan ik uit het eerste bericht begrepen had. Een van de kinderen dus dusdanig weinig aan school dat het andere kind zich daar ernstig zorgen over maakt. 

Je moet denk ik zelf een inschatting maken of het bezorgde kind in staat is te stoppen als je dreigt met passende sancties (ook een onvoldoende voor de 'helper', of een van de kinderen naar een andere school), maar dan moeten jij en school ook echt bereid zijn die sancties ook echt uitvoeren samen met school. Als je inschatting is dat het bezorgde kind niet sterk genoeg in de schoenen staat om te stoppen, dan is het misschien beter om toch maar meteen preventieve maatregelen inzetten (armbandjes, stempels).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.