Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tes

Tes

09-08-2016 om 09:11

tijdverdrijf 14 jarige jongen

Gewoon uit nieuwsgierigheid vraag ik mij af hoe dat bij anderen thuis gaat in de vakantie!
Hier een jongeman, pas 14 jaar geworden besteedt zijn tijd regelmatig aan gamen en chillen met buurt kinderen.
Gaat best goed, maar wat mij nu opvalt aan hem, en dat heeft hij eigenlijk elke zomervakantie wel gehad, is dat naarmate de vakantie verstrijkt hij steeds " makkelijker " wordt in zijn denken.
Hij wordt een beetje simpel om het zo maar te zeggen, klinkt niet zo aardig, maar zo bedoel ik het niet.
Hij gaat dan ineens van die domme vragen stellen, dat wij elkaar aankijken alsof hij uit een ei komt ofzo.
Het zijn van die momenten dat ik denk, het wordt tijd dat je weer naar school gaat en een ritme krijgt.
Is dit herkenbaar voor iemand )

Groetjes Tes

Els

Els

09-08-2016 om 09:31

anders

Dat herken ik niet bij mijn 14-jarige zoon. Wel merk ik dat we meer tijd hebben om 'simpel' tijd met elkaar door te brengen zonder dat iets hoeft. Daardoor zie ik verrassende kanten van hem. Hij deelt meer gedachten met mij die hij anders meer voor zich houdt (hij is wat stiller dan de andere leden in ons gezin). En dan neem ik me weer voor om meer tijd met hem door te brengen en ervoor te zorgen dat hij meer gelegenheid krijgt zijn gedachten te delen. Aan tafel, onderweg. Hij denkt (en praat daardoor) wat langzamer dan de rest en dus vaak is het momentum voorbij en zijn wij allemaal alweer met het volgende bezig. Overigens word ik juist vaak aangenaam verrast. Hoeveel hij weet over natuurkundige/biologische zaken bijvoorbeeld, of hoe hij nadenkt over politiek. Precies onderwerpen waarover wij juist niet veel danwel uitgebreid praten.

Theeleut

Theeleut

09-08-2016 om 11:54

Niet echt

Ik heb wel eens dat mijn oudste, die met gemak Havo doet, een opmerking maakt dat ik wel eens denk, hè? En de jongste die school maar heel moeilijk vindt en waarschijnlijk naar vmbo B gaat vaak erg slimme en wijze opmerkingen maakt die mij wel eens verbazen. Maar dit is niet gerelateerd aan de vakantieperiode. Dat gaat het hele jaar door

Egel

Egel

09-08-2016 om 12:12

ja, hier ook

Bij mijn dochter niet, maar mijn zoon wel. Die kan zo ontzettend wisselend uit de hoek komen. Dat is niet echt gerelateerd aan de vakantieperiode. Soms opmerkingen dat ik denk: he?
Hij weet ook nog niet altijd de juiste volgorde van de maanden, maar goed, dat is iets anders dan een minder snuggere opmerking.
Sowieso weet hij niet veel van de wereld om hem heen.
Soms juist, sta ik weer met mijn oren te klapperen over zoveel handigheid en slimheid. Dan moet hij ons vanalles uitleggen.
Hij is 13 en gaat van 1 naar 2 vwo (trouwens op school presteert hij ook wisselend).

Elfje65

Elfje65

09-08-2016 om 17:45

Theeleut

Haha heel herkenbaar. Ik zeg ook altijd: goed kunnen leren is heel wat anders dan slim zijn. Soms zegt en doet mijn oudste dingen, dat je niet zou zeggen dat hij op de uni zit. Van jongst af aan heeft hij dat al. Jongste ziet eerder verbanden en denkt gewoon logischer na. Ze hebben allebei havo gedaan, trouwens.

Magalí

Magalí

09-08-2016 om 22:12

Herkenbaar

Haha, mijn oudste had dat ook, haar hersenen gingen op de eerste dag van de vakantie direct in de vakantiemodus, oftewel 'simpel'. Heel maf, alsof ze haar denken op een laag pitje zette. Sinds een paar jaar is het over, zo vanaf haar zeventiende ofzo.

hier ook

Dochter heeft dat elk jaar in de zomervakantie, dus als ze wat langer vrij heeft. 'Vakantiestand' noemen we dat hier. Zit ze op de bank met openhangende mond en als ze wat zegt klinkt het vaak niet erg slim. Hersens in de ruststand, denk ik. Na de vakantie is het ook altijd zo over.

Marjoleine64

Marjoleine64

10-08-2016 om 16:13

Vandaag

Vandaag ook duidelijk bij oudste zoon van 16. Samen gaan winkelen, maar hij keek echt overal langs en overheen, zag niks, ik moest hem echt overal op wijzen. Vakantiestand duidelijk, en we zijn pas halverwege (zuid).

Pirata

Pirata

10-08-2016 om 18:37

troost je

Die van mij moest gisteren koken. Stond met een ui in zijn handen en vroeg:"Is dit een ui?".
14 jaar!!! En doet toch echt Mavo.

Tango

Tango

11-08-2016 om 12:16

Herken het wel een beetje

Zoon van 11 doet dat ook wel. Maar eigenlijk het hele jaar door. Hij kan slimme opmerkingen maken of vragen stellen, maar van de week vroeg hij opeens wanneer het weer Sinterklaas was. Eigenlijk kon hij dat antwoord wel zelf bedenken. Volgens mij valt het in zo'n vakantie ook gewoon meer op, omdat je dan meer bij elkaar bent. Bij zoon hier is het ook vaak verveling. De afgelopen weken dat we weg waren haalde hij voortdurend flauwe grapjes uit (pranks noemt hij dat dan, want dat weet hij weer van zijn zus). In het begin was het nog leuk, maar op een gegeven moment werd je er een beetje gek van.
Zoon is er echt eentje voor wie de zomervakantie veel te lang duurt. 3 of 4 weken zou genoeg zijn. I.t.t. dochter. Voor haar kan de vakantie niet lang genoeg duren. Wat overigens niet wil zeggen dat ze geen domme opmerkingen kan maken of vragen kan stellen. Waar zoon dan opeens het antwoord weer op weet. Het blijft interessant, die kinderen.

Dr. ir. Zwanendal

Dr. ir. Zwanendal

19-08-2016 om 22:59

Jammer

Een beetje jammer, dat dit topic gebruikt word om even lekker te klagen over het niveau van je kind. Alsof het dingen zijn, af en toe 'een domme opmerking', even opscheppen over het niveau school wat je kind 'toch wel doet', en het raarste; het openlijk roddelen. Ik vraag me dan af, hoe zouden jullie het vinden wanneer jullie kinderen op deze toon over jullie praatte op forums, of zelfs met hun vrienden.

Egel

Egel

19-08-2016 om 23:08

Que, dr. Zwanendal?

Als ik het maar even op mijn posting betrek: tsja, het is nog altijd anoniem. Het kan, kortom, over bijna elk willekeurig jongetje gaan - ik geef enkele details maar er zijn vele duizenden die aan die criteria voldoen.
Ik vond het enigszins relevant, omdat ik me oprecht verbaas soms. Ik leef mee met de topicstarter -die overigens niet meer gereageerd heeft - dat het niveau van je kind erg kan wisselen. In mijn geval tenminste ook en dan niet afhankelijk van zomervakantie of niet.
Zo zie ik dat bij de andere antwoorden ook.
Waarom jij hier een probleem mee hebt is mij een raadsel.

Terecht

Het is helemaal niet relevant dat het over ieder willekeurig jongetje kan gaan. De vraag is of je jezelf nog in de spiegel kunt aankijken als je zo en publique over je eigen kind praat alsof het een mode accessoire is.

Dr. ir. Zwanendal

Dr. ir. Zwanendal

19-08-2016 om 23:53

Egel

Dat het anoniem is - á la. Niet volstrekt, maar toch. Het feit dat het unaniem gebeurd betekent niet dat het vrij is van enig moreel bezwaar aan je kind op deze manier bespreken op het internet. Er is hier geen sprake van waarachtig hulp vragen, maar simpelweg op een lacherige manier praten over het 'tijdelijke' mindere niveau van een kind. Ik krijg een beetje het gevoel dat ik beland ben in een kring verjaardag, en de kinderen boven zitten zodat er mooi geroddeld kan worden. Ik stel nogmaals de vraag - wat als het omgekeerde gebeurde, en als jullie zo besproken werden op het internet; hoe zou dat voor jullie zijn?

Els

Els

20-08-2016 om 08:05

Vogelnestje = Zwanendal = trol

Vogelnestje = Zwanendal = trol

Pirata

Pirata

20-08-2016 om 09:40

zeg dr. Zwaan

Je mag gelijk vertrekken van dit verjaardagsfeestje, als het je niet bevalt.
De reacties zijn juist als suppprt bedoeld. En iedereen praat over onschuldige merkwaardigheden van zijn kind. Niks mee aan de hand. Die van mij heeft trouwens uitgebreid uitleg gekregen over "de ui". Niks roddelen. Heb 'm direct zelf geconfronteerd.
Pubers doen nu eenmaal tijdelijk af en toe dwaas.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-08-2016 om 10:22

Geen idee Zwanendal

Zie het probleem eigenlijk niet zo.

Egel

Egel

20-08-2016 om 15:59

dank Els. En Zwanendal (tranendal?):

Dank Els, ik vind het ook een twijfelgeval.

Hoe dan ook is er niets van waar dat ik lacherig over mijn zoon spreek. Soms heb ik verbazing, dat wel, en dat zeg ik inderdaad (zoals Pirata ook zegt) ter support bedoeld.

De band met mijn zoon is goed, respectvol en lief.
Wij bespreken met elkaar ook goede en minder handige eigenschappen of gedragingen van ons beiden (of eventueel de andere gezinsleden, ook waar ze bij zijn). Dat is erg leuk. En om je vraag te beantwoorden hoe ik zou reageren als mijn zoon mij zo zou bespreken op het internet: dan graag ook anoniem ja. En als ik het toch zou zien, dan schreef hij ongetwijfeld iets wat ik al weet over mezelf en wat ook inderdaad waar is. En waar we onderling al wel eens over gepraat hebben en grapjes over gemaakt. Als het anoniem genoeg is: prima!

Zit ik me hier nou te verdedigen? Eh...ja. In principe voelt het niet leuk als er over je gepraat wordt alsof je het type bent dat op een feestje roddelachtige dingen over je kind vertelt als het boven speelt.
Aan de andere kant, het staat zo ver af van de waarheid dat ik nu mijn schouders maar ophaal.

Hopelijk kon ik jou ook overtuigen.

Nogmaals, jammer dat degene die dit topic begon, geen reactie meer gaf. Dat is wel leuker ten slotte!

Zeg Zwanendal. (ot)

Als vogelnest= dr. Ir. Zwanendal, dan is dat in strijd met de gebruikersregel.
We mogen niet met verschillende nicknames in hetzelfde draadje reageren..

Ps. Het is heel ongebruikelijk je nickname te vergezellen met een titel. Komt niet serieus over.

Tes

Tes

21-08-2016 om 19:04

Daar ben ik weer

Net terug van vakantie waar wij geen WiFi hadden en wat ik aan een bundel had heb ik niet op OOL gekeken!
Fijn om te horen dat jullie pubers hier ook wel last van hebben.
Op vakantie waar geen WiFi was voor de kids hebben we meer contact gehad, het suffe leek wel wat minder dan thuis onder invloed van computers en mobieltjes etc.

Nogmaals dank voor jullie reacties !

Elfje65

Elfje65

21-08-2016 om 21:47

Zwaan

Ik denk dat jij/jullie de laatste(n) mogen zijn die hier de moraalridder uithangen. Daarbij de post die ik geplaatst heb over mijn kind, daar hebben we samen met hem al diverse keren hartelijk over gelachen. Gelukkig kent hij zijn "tekort komingen". Maar hij heeft heel veel pluspunten. Niets mis met zelfspot.

Elfje65

Elfje65

21-08-2016 om 21:49

Oja

En van geroddel is dus geen sprake.

Elfje65

Elfje65

21-08-2016 om 21:52

Geroddel

Aangezien de definitie van roddelen is over iemand praten, maak jij je er zelf ook schuldig aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.