Zonnig77
23-03-2024 om 09:38
Tiener op z’n kamer
Ken je dat? De ene dag laat ik los, accepteer ik en geniet ik van die paar momenten per dag dat er leuk contact is met m’n puber (net 16).
De volgende dag maak ik me toch druk om het feit dat hij zoveel op z’n kamer is, vrijwel niks deelt over wat er in hem omgaat en zich afzondert.
‘Joh, laat los. Die van mij zit ook de hele dag boven, dat hoort erbij’. Dat hoor ik altijd om me heen. Vaak hoor ik dan ook dat die puber daarnaast toch van alles doet en onderneemt.
Mijn zoon heeft echter geen bijbaantje, geen sport of andere buiten de deur hobby en geen vriendengroep. Hij gaat naar school (wat goed gaat) en is thuis. Wat hem betreft een prima leven, hij lijkt ook lekker in z’n vel te zitten, is nog jong in gedrag en sociaal wat onhandig. Hij houdt het graag veilig en voorspelbaar en heeft geen behoefte aan iets anders. Zegt hij (ik denk dat dit te maken heeft met ‘angst voor het nieuwe’). Op z’n kamer doet hij schoolwerk, bouwt knikkerbanen en maakt daar edits van, kijkt filmpjes, heeft online contacten (die hij niet kent irl) en doet af en toe een game.
Ja, hij heeft een diagnose ass.
Af en toe neem ik hem mee om iets leuks te doen (bios, pretpark, oid) en dat vindt hij ook leuk, maar dat gebeurt zeker niet wekelijks.
Als ik het zo opschrijf, denk ik weer bij mezelf ‘accepteer dat dit het is en wees blij dat zoon zich oké lijkt te voelen, het fijn heeft op z’n kamer en naar school gaat’.
Toch zoek ik ook geruststelling ofzo. Dat het herkenbaar is. Of dat ik als ouder nog iets kan doen om hem te stimuleren iets buiten de deur te doen (wat ik al probeer en m’n zoon vindt dat heel irritant).
Ik kom er op omdat dit een weekend is zonder plan. Hij vindt het fijn en doet het liefst niks, behalve hangen. Ik krijg er jeuk van en trek m’n eigen plan.
Enige herkenning?
Kaassoufflee
03-12-2024 om 10:21
Dank voor het meedenken allemaal! Ik neem de tip van mp3 speler mee in m’n achterhoofd. Rustige ruimtes zijn er al, maar die zijn bedoeld voor huiswerk maken. Daar is een pauze te kort voor. Ik laat nu eerst de profs samen brainstormen, even zien waar zij mee komen. Zoon is wel weer naar school gegaan.
Mvtj
04-12-2024 om 21:37
Korte zwaai, hier veel stress om alles voor Sinterklaas geregeld te krijgen. Ik zit nog steeds te broeden op jullie reacties op het bedritueel.
Mooi bericht MamaE
Evaluna
04-12-2024 om 22:33
Hier ook Sinterklaas stress inderdaad.
Hoe oud is je jongste Mvtj? Toen dochter een jaar of 10 was en een lange periode van gezeur en gedoe, heb ik op een gegeven moment 21 uur als bed tijd genomen.
Eigenlijk aan de late kant voor haar, maar door al dat gezeur sliep ze toch niet eerder.
Ik had daar wel een voorwaarde aan. Namelijk dat ze nu groot was en laat naar bed mocht, maar dat da dan om geen gezeur bij past, want dan zou ik het terug draaien. We hebben ook een week proef gedraaid.
Het werkte. En nog steeds gaat ze stipt om 21 uur, ze is bijna 13, maar ik vind het wel prima.
En rustig, want geen gedonder meer met zusje en gedoe. Ze mag tegenwoordig wel lezen of muziek luisteren.
Stormvogel
05-12-2024 om 09:49
Evaluna schreef op 04-12-2024 om 22:33:
Hoe oud is je jongste Mvtj? Toen dochter een jaar of 10 was en een lange periode van gezeur en gedoe, heb ik op een gegeven moment 21 uur als bed tijd genomen.
Eigenlijk aan de late kant voor haar, maar door al dat gezeur sliep ze toch niet eerder.
Ik had daar wel een voorwaarde aan. Namelijk dat ze nu groot was en laat naar bed mocht, maar dat da dan om geen gezeur bij past, want dan zou ik het terug draaien. We hebben ook een week proef gedraaid.
Het werkte. En nog steeds gaat ze stipt om 21 uur, ze is bijna 13, maar ik vind het wel prima.
En rustig, want geen gedonder meer met zusje en gedoe. Ze mag tegenwoordig wel lezen of muziek luisteren.
Ik neem deze tip even mee voor onze jongste van 7. Die leggen we om 20 uur in bed maar hij slaapt bijna altijd pas om 2100/2130, met tot die tijd een hoop gedoe (uit bed komen, roepen naar beneden, discussie aangaan met broer en zus die langs zijn kamer moeten om naar hun kamer te gaan.
Later naar bed zorgt hopelijk voor minder gedoe.
Alleen...waar blijft onze/mijn tijd in de avond, nu ze steeds later gaan slapen allemaal...dat vind ik echt wennen, dat je die me-time moet inleveren.
Evaluna
05-12-2024 om 13:56
Eigen tijd, wat is dat??? 🤣🙈
Na 20 uur als de jongste naar bed gaat dan is het geen kindertijd meer en ga ik ook geen kinderprogramma 's kijken. Ik hou er wel rekening mee, maar dan mag ze zich aanpassen aan mij. Ik ga haar ook niet bezig houden met spelletjes enzo. Als ze zich niet kan vermaken dan kan ze alsnog naar bed.
Beetje streng, maar zo werkt het wel. De jongste is heel anders. Die gaat soms om 20 uur en soms om 20.30. soms blijft ze wat hangen of tijd rekken, maar dat blijft allemaal binnen proportie.
lampion
05-12-2024 om 16:12
dat is idd wel even een overgang, als ze later naar bed gaan en je minder tijd voor jezelf hebt. Het went wel. Hier ook lange tijd gehad dat dochter steeds naar beneden kwam. Later naar bed werkte niet echt omdat ze 's nachts ook vaak wakker was. Bij haar helpt een lage dosering Melatonine en actief bezig zijn, liefst buiten. Niet dat ik iedereen aanraad Melatonine te gebruiken maar ik ben wel heel blij dat ze nu makkelijker in slaap valt en doorslaapt. Als je kind steeds naar beneden komt, heb je nog steeds geen vrije tijd.
Mvtj
06-12-2024 om 09:53
Evaluna schreef op 04-12-2024 om 22:33:
Pfieuw, vanavond vier ik mijn tweede keer Sinterklaas en ik heb nu alles onder controle.
Mijn jongste wordt in januari 11 jaar Evaluna.
Ik denk dat het moeilijkste punt is dat zoon het bedritueel altijd helemaal op dezelfde manier wil afhandelen. Maar hij begint niet altijd op dezelfde tijd. Dus het komt regelmatig voor dat hij om 20:45 al op bed moet liggen, maar het ritueel is nog niet af. En dan gaat het wringen in mijn hoofd. In mijn eigen opvoeding was op tijd in bed liggen super belangrijk, ik werd er letterlijk in geslagen. Ik weet dat die tijd van 20:45 loslaten beter is. Liever hem tien minuten later op bed, zodat hij niet ontploft. Maar blijft lastig in mijn hoofd.
Oudste zoon heeft nu een latere bedtijd gekregen nu hij naar de middelbare school gaat. Samen met hem kwam ik tot een goed idee voor wat me-time. Ik ga nu rond zeven uur naar boven en in bad. Die tijd heb ik echt nodig.
Zonnig77
06-12-2024 om 15:42
Op een gegeven moment weer me-time in overvloed. Na het eten verdwijnen mijn pubers (14 en 16) over het algemeen naar boven... Ik vind die me-time heerlijk, maar moest ook wennen aan de ongezelligheid ervan. Nu doet iedereen gewoon lekker waar ie zin in heeft.
Evaluna
09-12-2024 om 08:38
Het is weer maandag en jongste is lekker naar school. De oudste daarintegen.... Een afspraak met haar contact persoon op school is nu 2x goed gegaan. Daar houden we maar aan vast.
Verder een pittige week achter de rug met sinterklaas. Ze vindt dat echt heel spannend, waardoor andere dingen dan ook spannend worden.
Ze vermaakt zich wel redelijk, maar ze beweegt zo weinig! Ze houdt wel van wandelen, maar dan weer niet alleen. En als ik mijn huishouden, werk, boodschappen, afspraken heb gehad, dan is mijn energie ook op.
Hoe doen jullie dat?
Stormvogel
09-12-2024 om 09:14
Evaluna schreef op 09-12-2024 om 08:38:
Het is weer maandag en jongste is lekker naar school. De oudste daarintegen.... Een afspraak met haar contact persoon op school is nu 2x goed gegaan. Daar houden we maar aan vast.
Verder een pittige week achter de rug met sinterklaas. Ze vindt dat echt heel spannend, waardoor andere dingen dan ook spannend worden.
Ze vermaakt zich wel redelijk, maar ze beweegt zo weinig! Ze houdt wel van wandelen, maar dan weer niet alleen. En als ik mijn huishouden, werk, boodschappen, afspraken heb gehad, dan is mijn energie ook op.
Hoe doen jullie dat?
Herkenbaar. Toch eens proberen om in de avond een paar keer samen te wandelen? Ik moet er na werk, huidhouden en alles wat je noemt ook zin voor maken, maar uiteindelijk is het altijd fijn om even te lopen.
En als ze verder niet veel te dik is, dan zou ik het er verder bij laten. Bewegen komt wel weer. Eerst even de rust weer terug/houden.
MamaE
09-12-2024 om 10:32
Evaluna schreef op 09-12-2024 om 08:38:
Hoe doen jullie dat?
Is het een optie om de oudste elke dag één taak te geven? Bijvoorbeeld wat boodschappen halen, een keer koken, iets anders halen in een winkel, iets op de post doen. Dat kan ze dan ook wandelend doen. Dan heeft ze beweging en ze doet wat nuttigs.
Doet ze verder niet aan iets van een sport? Ook met het oog op sociale contacten lijkt me dat wel zinvol.
lampion
09-12-2024 om 11:10
Mvtj, herkenbaar hoor. Ik ben ook heel erg van op tijd naar bed. Met onze dochter heb ik dat wel wat los moeten laten maar ik vind het nog steeds lastig. Je hebt wel gelijk dat het beter tien minuten later kan worden dan dat het haastwerk wordt. Dan duurt het alleen maar langer voor ze slapen. Goed idee, om om 19 uur even een momentje voor jezelf te nemen!
Evaluna, fijn dat het toch 2x gelukt is met de contactpersoon! Wat bewegen betreft, idd in de avond naar buiten misschien? Mijn dochter wandelt ook liever samen. Ze danst graag op van die shorts op youtube en doet wel eens een workout, ook met youtube. Misschien ook wat voor jouw dochter? Ik laat ook wel samen met haar de hond van een vriendin uit. Jullie hebben toch zelf een hond? Laat je dochter die ook uit?
Sneu dat ze zo'n stress heeft van Sinterklaas, gelukkig is het nu eerst weer voorbij.
lampion
09-12-2024 om 11:19
Wel eens met MamaE dat het belangrijk is om haar wel dingen buitenshuis te laten doen en ook wat verantwoordelijkheden te geven. Dat hoeven geen grote dingen te zijn maar idd naar de winkel of de brievenbus bijv. Bij onze dochter sloop het er langzaam in dat ze steeds minder durfde. Ook niet meer alleen thuis zijn bijv. terwijl dat eerder helemaal geen probleem was.
Kaassoufflee
09-12-2024 om 11:20
Bewegen…Ik ben blij dat er op school nog gym is, verder geen sport of wandelen hier. Naar school fietsen is 5 minuten. Ik heb het al een hele tijd geleden losgelaten. Zoon is lang en dun, hij weet in theorie wat een gezond leefpatroon is maar het lukt nu (nog) niet. Ik geef wel het goede voorbeeld, roep altijd even naar boven dat ik ga wandelen en hoop dat hij dat later dan ook zelf gaat doen. En heel soms krijgen we beide kinderen mee naar een bos of hei op een zondag, maar dan eigenlijk ook altijd met de beloning van ergens warme chocolademelk daarna, of dat we pizza oid gaan eten. Dus dan is het gezonde effect van de wandeling wel weer weg en ik vrees dan altijd het Pavlov-effect: als beloning voor beweging mag je iets ongezonds…dus dan maar even niet spitsen op de beweging, dat kost me ook teveel energie.
lampion
09-12-2024 om 14:56
begrijpelijk Kaassouflee. Bij onze oudste hebben we het ook losgelaten. Maar hij fietst elke dag min. 30 min. en slaapt er niet slechter van als hij eens een keer niet buiten komt.
Wij gaan in de zomer overigens ook wel eens een ijsje halen hoor zodat dochter er toch even uitkomt. Ik denk dat als je het niet standaard koppelt aan iets lekkers, de pavlov-reactie wel meevalt 😉