Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

stelen

Wat zou jij doen als je erachter kwam dat je kind wat heeft gestolen bij de supermarkt?


 Een preek, kind gestolen goed terug laten brengen of als dat niet meer kan laten vergoeden vanuit het zakgeld.

Wat goed helpt is om in gesprek te gaan wat maakt dat je kind stal. Wat gestolen?  Is er geen geld of zakgeld genoeg? De kick? Groepsdruk? Gewoon omdat het kan? Stoer willen zijn?

En ga daar dan op in. Probeer drijfveren te weten te komen. Al eerder gestolen? Eerste keer? Wat maakt dat...

Als het iets oudere kinderen zijn is het voor mij anders dan heel jong (onder 10). Ik toonde mijn afkeuring op dat gedrag. Niet op mijn dochters zelf. Enne, ik bedacht, ben als puber ook wel eens stout geweest. Hoe had jij aangesproken willen worden? Betrapt worden is al schaamte zat. Terug naar de winkel hoeft voor mij niet. 

 Ik dacht inderdaad aan een kind bij mijn reactie, maar blijkbaar heeft draadjesstarter pubers. Zeker bij de oudste twee is denk ik een andere aanpak nodig, die zouden beter moeten weten.

Een enorme donderpreek, terug naar de winkel.

Bij een kind, even bellen met de winkel of je het gestolen goed mag komen terugbrengen. Nooit zomaar komen binnenvallen met een kind en hopen dat degene die daar toevallig voor de kassa staat even een opvoedkundig momentje wil verzorgen... En heel opvoedkundig is het vaak ook niet als je iemand overvalt, vaak een hoop lof voor de ouder en zelfs voor het kind voor 'eerlijkheid' enzo. Dus van te voren even bellen dat de manager zich kan voorbereiden, en ook dat 'ie gewoon even tegen jou kan zeggen wat 't eerste in 'm opkomt zonder dat kindlief dat meteen hoeft te horen.

Pubers (12+) zijn strafrechtelijk vervolgbaar; die zou ik dus echt niet terug naar de winkel slepen. Je brengt zo'n winkelbediende daarmee in een gigantisch gewetensconflict en bij veel ketens kan het personeel ontslagen worden als ze geen aangifte doen bij de politie. Mail de winkel dan liever een anonieme excuusbrief door de brievenbus met het boetebedrag in cash ofzo.

Eens met Anna Cara

Daglichtlamp schreef op 25-07-2023 om 12:01:

Een preek, kind gestolen goed terug laten brengen of als dat niet meer kan laten vergoeden vanuit het zakgeld.

Dit, gevolgd door een goed gesprek hoe dit nu zo gekomen is.

Een goed gesprek en de spullen laten terugbrengen of vergoeden.  Ik zou wel mijn kind hierin begeleiden en niet zelf terug sturen naar de supermarkt.
Denkend aan mijn gele J. Als M achter de service balie staat dan komt het wel goed maar als W er staat dan wordt het een raar gesprek en gedoe dat niet meer leerzaam is maar een trauma voor de puber. Die vrouw spoort niet en heeft geen begrip/ inlevingsvermogen. (Ik had ooit zelf wat vergeten af te rekenen wat ik ging melden en dat was ook een idioot gesprek)

Hoe ik zou reageren ligt aan verschillende factoren...

Hoe oud is het kind?
Heeft deze het zelf gezegd tegen je of kwam je er zelf achter? Hoe werd het verteld/hoe kwam je erachter?
Was je kind alleen of met jou of met vrienden in de supermarkt?
Wat is er gestolen?
Is het vaker gebeurd?

Ik werkte als 15-jarige ooit als caissière. Kwam een grootouder met kleinkind van 13 een tas vol sterke drank brengen, echt meerdere flessen. Ik zat achter de kassa. Ik deed letterlijk lopende band werk en toen kwam dat ineens zomaar uit het niets. De grootouder zei: dit heeft hij vandaag gestolen, we brengen het terug. Ik nam het aan, zei: oké, bedankt, doei. Wist ik veel wat ik als 15-jarige verder moest doen, er stond een rij, ik wilde zo snel mogelijk de volgende klant helpen. Ik denk dat het leerzamer was geweest voor het stelende kind om de mógelijke gevolgen te bespreken i.p.v. deze afwikkeling waar het met een sisser afliep.

Ik zou uitleggen waarom ik niet achter stelen sta (beweegreden is voor iedereen anders, bijvoorbeeld: oneerlijk, want een ander werkt er hard voor en betaalt het wel. Of: te groot risico dat je gepakt wordt en dan ben je meer geld kwijt. Of: als je gepakt wordt kun je niet daar of daar werken i.v.m. benodigde VOG. Of: de supermarkteigenaar moet zo de prijzen van producten verhogen om het verlies van gestolen waar terug te verdienen. Etc. Etc. Etc.) Naast uitleggen waarom ík er niet achter sta, zou ik ook uitleggen wat het risico is een wat de mogelijke consequenties zijn. Bijvoorbeeld: een jaar lang niet bij die winkel naar binnen mogen. Of: boete. Of: politie die komt. Etc. Etc. Etc. Met deze info neemt m'n kind dan uit intrinsieke motivatie hopelijk de juiste beslissing. Maar nogmaals: stel je kind heeft het al vaker gedaan en jij kwam er per toeval achter, dat is wel even andere koek dan een kind die thuis komt: mam, ik heb gestolen en ik vind het helemaal niet leuk dat ik dat heb gedaan, maar ik moest het doen van die en die.

heb vroeger als puber ook veel gestolen. Nooit betrapt gelukkig. Wel keek mijn moeder af en toe met een scheef oog naar m’n nieuwe spullen, zonder te vragen waar het vandaan kwam (waarschijnlijk omdat ze het antwoord al wist) 

ik ben vanzelf gestopt toen ik een jaar of 14 was. Ik denk dat je een beetje de kant op moet gaan van wat voor soort persoon jouw kind wilt zijn (even uitgesloten dat X steelt omdat X te weinig geld heeft oid), wil zij een persoon zijn die steelt? Die zo achterbaks en asociaal is? Dat wil toch niemand? Ik heb toentertijd tegen mijzelf gezegd jij bent niet zo’n persoon, jij kunt beter dan dat. Misschien dat jij dat nu voor haar kan doen, want ik heb mijn moeder hierin wel gemist 

Bij stelen zou ik in gesprek gaan om de beweegredenen te achterhalen en daarna ze wel heel erg duidelijk maken dat wanneer het nog een keer weer gebeurt ze geen zakgeld meer krijgen en ook stuur ik ze dan naar Bureau Halt. Het gestolen goed mogen ze uiteraard niet houden en gaat terug naar de winkel. 
Hier krijgen ze in de stad trouwens een jaar een winkelverbod bij die winkel. Ik heb leerlingen die soms bij hele winkelcentra niet meer welkom zijn omdat ze bij veel winkels gestolen hebben. Dat is natuurlijk als ze betrapt zijn. 

Bij een eerste keer zou ik, afhankelijk van de waarde, de spullen niet naar de winkel terug brengen maar herbaria’s mijn huis ook niet in; dus in de prullenbak. Daarnaast zou ik de puber een lijst met straftaken voorleggen. Niet voor 1 dag, maar voor twee weken lang. Denk aan ramen lappen van hele huis, onkruid wieden, schuur opruimen etc etc. 
Tegenwoordig krijgen ( bekende) mensen ook een taakstraf ter correctie van ontoelaatbaar gedrag. Lijkt mij effectiever dan met hangende pootjes en gestolen trui of fles drank terug naar de winkel.

Flanagan schreef op 26-07-2023 om 00:41:

Bij een eerste keer zou ik, afhankelijk van de waarde, de spullen niet naar de winkel terug brengen maar herbaria’s mijn huis ook niet in; dus in de prullenbak. Daarnaast zou ik de puber een lijst met straftaken voorleggen. Niet voor 1 dag, maar voor twee weken lang. Denk aan ramen lappen van hele huis, onkruid wieden, schuur opruimen etc etc.
Tegenwoordig krijgen ( bekende) mensen ook een taakstraf ter correctie van ontoelaatbaar gedrag. Lijkt mij effectiever dan met hangende pootjes en gestolen trui of fles drank terug naar de winkel.

Het gaat (toch ook) om goedmaken Flanagan. Althans zo interpreteer ik een taakstraf wel ook, iets terugdoen (aan de maatschappij) voor gemaakte schade. 
Dat ‘goedmaak-aspect’ is voor mij wel heel belangrijk, retourneren van spullen (of een geldbedrag er voor in de plaats) vind ik niet over te slaan. 
Ik vind het ook niet kunnen eigenlijk om de schade _niet_ te vergoeden. Die boodschap zou ik mijn kinderen nooit willen geven. 
(hoe gewoon stelen helaas ook is vaak)

Zelf ook gestolen als puber en ook op een bepaald moment besloten dat ik ‘zo niet wil zijn’. 

Ik zou in gesprek gaan met kind, willen weten waarom en hoe vaak en hoe kind dat opgelost dacht te krijgen. En mijn kind (!!) zou de winkel mogen bellen en een afspraak met de manager mogen maken. Ook als ze 12+ zijn en strafbaar. 

Ik snap dat overbeschermende en goedpraten wat ik in sommige berichten lees niet. 
Voor mij leest dat alsof de boodschap is: stelen mag als je maar zorgt dat niemand weet wie het doet/ als ergens consequenties aan hangen die ertoe doen dan zorgt de ouder wel dat kind ermee weg komt. 

VroegeVogel schreef op 26-07-2023 om 09:41:

Ik zou in gesprek gaan met kind, willen weten waarom en hoe vaak en hoe kind dat opgelost dacht te krijgen. En mijn kind (!!) zou de winkel mogen bellen en een afspraak met de manager mogen maken. Ook als ze 12+ zijn en strafbaar.

Ik snap dat overbeschermende en goedpraten wat ik in sommige berichten lees niet.
Voor mij leest dat alsof de boodschap is: stelen mag als je maar zorgt dat niemand weet wie het doet/ als ergens consequenties aan hangen die ertoe doen dan zorgt de ouder wel dat kind ermee weg komt.

dit idd. Ik  snap sommigen echt niet. Kind moet maar weten dat het absoluut niet goed is, en mag op de blaren zitten. En geen oeverloze lange gesprekken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.