Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Sociale media wordt steeds uitgeprint en rondgestuurd

Wij zijn een gezin met twee dochters waar sinds een aantal maanden iemand het op de jongste van 14 lijkt te hebben gemunt. 
Eerst werden er steeds screenshots van wat op haar Tiktok en Snapchat account staat uitgeprint en gestuurd. We hoorden van de afdelingsleider van school dat dit daar per post en per mail dit heen is gestuurd. Ook kreeg een vriendin van mijn dochter hetzelfde thuis. 
Vervolgens gebeurde hetzelfde bij mijn oudste op haar school en de volleybal, en vervolgens bij ons, de ouders, op ons werk, kantooradres. Waarvan ik denk dat het adres van onze LinkedIN pagina’s is gehaald. 
Nu hebben we gistermiddag thuis van al onze pagina’s bij ons thuis (dus nu ook onze LinkedIN) driemaal hetzelfde pakket aan papieren van screenshots gekregen. (In een envelop dus zonder track and trace) Waarvan ik tot vandaag nog niet snap wat het doel hiervan is. 
Het zal wel een lolbroek zijn die dit doet maar het wordt wel vervelend. 
Weet iemand hoe we dit kunnen stoppen? 


Ik zou de politie bellen denk ik, wellicht dat zij iets kunnen doen.
Jij en je dochter hebben geen idee wie het kan zijn?

Imi

Imi

15-08-2021 om 14:30

Ik neem aan dat je bedoelt dat niet-openbare info geprint wordt? Zijn jullie accounts misschien niet goed afgeschermd met dubbele authenticatie? Zo niet: onmiddellijk doen.
Alle wachtwoorden veranderen lijkt me ook een goed idee. Nagaan wie je misschien als vriend kunt blokkeren, alleen echte, goede vrienden toegang geven tot alle info die je post.

Maar vooral: niets op sociale media zetten, ook niet afgeschermd, wat niet door anderen (oma, leraren, werkgever enz) gelezen mag worden. Dat is het allerbelangrijkste. 

JimButton

JimButton

15-08-2021 om 14:37 Topicstarter

Promethium schreef op 15-08-2021 om 14:27:

Ik zou de politie bellen denk ik, wellicht dat zij iets kunnen doen.
Jij en je dochter hebben geen idee wie het kan zijn?

Daar zijn we ook al eens geweest. Die bij briefpost zonder afzender zegt niets te kunnen traceren. En dat mailadres naar de school was van protonmail wat ook niet traceerbaar zou zijn. 

JimButton

JimButton

15-08-2021 om 14:38 Topicstarter

Imi schreef op 15-08-2021 om 14:30:

Ik neem aan dat je bedoelt dat niet-openbare info geprint wordt? Zijn jullie accounts misschien niet goed afgeschermd met dubbele authenticatie? Zo niet: onmiddellijk doen.
Alle wachtwoorden veranderen lijkt me ook een goed idee. Nagaan wie je misschien als vriend kunt blokkeren, alleen echte, goede vrienden toegang geven tot alle info die je post.

Maar vooral: niets op sociale media zetten, ook niet afgeschermd, wat niet door anderen (oma, leraren, werkgever enz) gelezen mag worden. Dat is het allerbelangrijkste.

Wij hebben inmiddels al de locaties van ons werk weggehaald. Ik keek heel raar op toen ik daar na maanden thuiswerken weer eens binnenliep en hoorde dat er op mijn naam een brief binnen is gekomen. 

Imi

Imi

15-08-2021 om 14:52

Wat staat er in die brieven, Jim? Is het openbare info of vertrouwelijke?

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

15-08-2021 om 15:08

Het is natuurlijk achteraf praten, maar met een dienst als Snapchat moet je toch voorzichtig zijn. Het idee dat foto's die je via Snapchat verstuurt, automatisch weer verwijderd worden, klinkt veilig en dat trekt mensen aan om pikante foto's te versturen, maar er schijnen dus ook weer apps te zijn om dat automatisch verwijderen te omzeilen, waardoor de ontvanger de foto's toch kan opslaan.

BeertjeColargol schreef op 15-08-2021 om 15:08:

Het is natuurlijk achteraf praten, maar met een dienst als Snapchat moet je toch voorzichtig zijn. Het idee dat foto's die je via Snapchat verstuurt, automatisch weer verwijderd worden, klinkt veilig en dat trekt mensen aan om pikante foto's te versturen, maar er schijnen dus ook weer apps te zijn om dat automatisch verwijderen te omzeilen, waardoor de ontvanger de foto's toch kan opslaan.

Wat ik van mijn dochter daarover hoor is dat je zó een screenshot kunt maken. Geen app voor nodig hoor.

Ik ben verder niet erg thuis op sociale media maar hoop dat het niet om belastende info/ foto's gaat.

Goed nadenken wat je post idd, niks op openbaar zetten, vrienden van vrienden blokkeren en goed kijken of je degene  die nog in je vriendenlijst staan wel te vertrouwen zijn.

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

15-08-2021 om 15:34

Jakkes wat eng.. er is dus iemand die jullie hele gezin natrekt op sociale media, dat uitprint en naar jullie toestuurt? 
Hebben jullie ruzie met iemand?
Volgens mij is proton mail een betaalde dienst, dan moet je toch (als politie) kunnen achterhalen van wie dat account is?

Imi

Imi

15-08-2021 om 15:43

Tamsyn schreef op 15-08-2021 om 15:34:

Jakkes wat eng.. er is dus iemand die jullie hele gezin natrekt op sociale media, dat uitprint en naar jullie toestuurt?
Hebben jullie ruzie met iemand?
Volgens mij is proton mail een betaalde dienst, dan moet je toch (als politie) kunnen achterhalen van wie dat account is?

Dat weten we niet. Als alleen wordt rondgestuurd wat toch al opebaar is of zichtbaar voor vrienden, is het al veel minder jakkes.

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

15-08-2021 om 15:46

Ja dan wel, maar het blijft heel vreemd. Want stel dat het allemaal gewoon openbare berichten en foto's zijn, wat is dan het nut van uitprinten en opsturen??

Lees op Google dat proton gratis is. Alleen de upgrade is betaald. Versleuteld en geheel anoniem.
Erg geschikt om anonieme mail te versturen. Niet te achterhalen van wie of naar wie iets is volgens proton. Hier is dus goed over nagedacht door degene die dit doet. Ik wist niet eens dat dit bestond. Maar waarom? Snap dat je wilt weten wat hierachter zit. Heeft dochter ruzie met iemand gehad ofzo?

Was wat je thuis kreeg in de envelop wel via de post? Of gewoon in de brievenbus gegooid? Dan zou je nog een camera bij de deur kunnen ophangen eventueel.

Toch nogmaals naar de politie.

Mentor van school inlichten.

En wellicht even social media verwijderen. Gaan je dochters niet leuk vinden, maar dan is wel de ammunitie even weg.

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

15-08-2021 om 15:58

lientje69 schreef op 15-08-2021 om 15:49:

Lees op Google dat proton gratis is. Alleen de upgrade is betaald. Versleuteld en geheel anoniem.
Erg geschikt om anonieme mail te versturen. Niet te achterhalen van wie of naar wie iets is volgens proton. Hier is dus goed over nagedacht door degene die dit doet. Ik wist niet eens dat dit bestond. Maar waarom? Snap dat je wilt weten wat hierachter zit. Heeft dochter ruzie met iemand gehad ofzo?

Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen van een kennis.. sorry

Ik zou zoveel mogelijk willen dat mijn dochters een nieuw account aanmaken maar als ze dat niet willen is het simpel: zet er niks op waarvan je niet wil dat iemand die je kent het leest. Als jullie dat allemaal niet doen stuurt die stalker maar een eind weg. Daar heeft niemand last van. Eventueel maken je dochters een tweede account aan met alleen mensen die ze vertrouwen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.