Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Social media verbod tm 16 jaar eens/oneens?

Australië is het eerste land die een verbod heeft op social media voor kinderen/jongeren tm 16 jaar.

Hoe sta jij hier tegenover als dat wordt ingevoerd in Nederland? 
Ben je een voorstander van zo'n verbod of tegenstander? En licht toe....

FruitMoeder schreef op 29-11-2024 om 08:50:

[..]

Je moet toegang hebben tot hun accounts vind ik. Je moet hun wachtwoorden bezitten en als je wil meelezen in de chats dan moet dat kunnen. 12 jarige hoeven geen privacy. Als ze 16 plus zijn mogen ze dat van mij.

12 jarigen hoeven geen privacy ?!??!?

Natuurlijk wel !!!!!

Ze moeten, ook online,  de vrijheid hebben om eens €%@#÷=&%>>× te roepen zonder dat jij dat meteen weet en ze op de vingers tikt. Net zoals ze dat doen als ze buiten spelen.

Mijn kinderen zijn inmiddels jongvolwassen, zij hebben vanaf hun twaalfde een mobieltje. Daarvan heb ik nooit toegangscodes gehad of wachtwoorden. Het eerste jaar was de afspraak dat ze van ons toestemming moesten vragen om bepaalde apps erop te zetten en dat ik op random tijdstippen samen met kind de telefoon controleerde op raar gedoe op wattsapp of zonder toestemming gedownloade apps. Is helemaal goed gegaan.  Zo zijn we samen mediawijs geworden. 

Verbieden tot 16 en ze dan loslaten dat werkt niet.  Ze moeten ermee leren omgaan, waarbij ze steeds een stukje meer privacy krijgen. 

Mevrouw75 schreef op 29-11-2024 om 09:06:

[..]

Tv en gamen waren ook problemen, maar echt veel lichter dan ik nu voor mijn ogen voorbij zie trekken. Mijn kind haalt goede cijfers en heeft een baantje vind ik niet zo’n goede maatstaf eigenlijk. Het is ook gewoon een rokende opa-argument.

De oudere generatie ziet altijd problemen bij de jongere.  Dat is al zo oud als Plato. En het is geen rokende opa argument, want van roken ga je dood en van social media niet.  

Jij kan het een enorm probleem vinden dat het kind van de buren teveel op sociaal media zit maar wat heb jij ermee te maken? Zolang haar ouders er geen probleem mee hebben,  het kind er geen probleem mee heeft is het toch goed.  

Ik ben zelf helemaal niet voor social media of er tegen ik ben alleen tegen beperkingen vanuit de overheid op keuzes die ouders prima zelf kunnen maken voor hun kinderen. 

Bakblik schreef op 29-11-2024 om 10:11:

[..]

12 jarigen hoeven geen privacy ?!??!?

Natuurlijk wel !!!!!

Ze moeten, ook online, de vrijheid hebben om eens €%@#÷=&%>>× te roepen zonder dat jij dat meteen weet en ze op de vingers tikt. Net zoals ze dat doen als ze buiten spelen.

Mijn kinderen zijn inmiddels jongvolwassen, zij hebben vanaf hun twaalfde een mobieltje. Daarvan heb ik nooit toegangscodes gehad of wachtwoorden. Het eerste jaar was de afspraak dat ze van ons toestemming moesten vragen om bepaalde apps erop te zetten en dat ik op random tijdstippen samen met kind de telefoon controleerde op raar gedoe op wattsapp of zonder toestemming gedownloade apps. Is helemaal goed gegaan. Zo zijn we samen mediawijs geworden.

Verbieden tot 16 en ze dan loslaten dat werkt niet. Ze moeten ermee leren omgaan, waarbij ze steeds een stukje meer privacy krijgen.

12 is nog veel te jong om privacy te willen. Waar ik het wel mee eens ben is dat je het langzaam af moet bouwen. Maar ik zou niet willen dat mijn 13 jarige op snap zit met vreemde mannen die doen alsof ze 13 jarige meiden zijn. Dus ik ben het daar niet meeens ik wil die controle hebben. 

Nou ja, er zijn wel kinderen met serieuze verslavingen aan sociale media en gamen. 
En ook het ding dat het wereldbeeld van wat 'normaal' is enorm veranderd door allerlei filters, influencers die zichzelf laten verbouwen etc. En daardoor is het ideaalbeeld heel ontoegankelijk en zijn met name meisjes al op jonge leeftijd onzeker over hun eigen lichaam. Dat is echt wel een ding tegenwoordig. 
En in je eentje kun je deze trend niet omkeren. Dat zullen we met zijn allen moeten doen. 

Bakblik schreef op 29-11-2024 om 10:11:

[..]

Verbieden tot 16 en ze dan loslaten dat werkt niet. Ze moeten ermee leren omgaan, waarbij ze steeds een stukje meer privacy krijgen.

Dat is waar. Net als nu hebben ze daar informatie, training en begeleiding bij nodig. Maar dan kunnen ze nog steeds later pas op sociale media toegelaten worden, dat hoeft niet op piepjonge leeftijd te beginnen.

Kimdekim schreef op 29-11-2024 om 10:19:

[..]

En het is geen rokende opa argument, want van roken ga je dood en van social media niet.

Niet waar, van roken gaat niet iedereen dood en sociale media heeft wel degelijk tot al heel wat sterfgevallen geleid door o.a. meer anorexia, zelfmoord door depressies, na sextortion e.d. Sociale media zijn wel degelijk potentieel dodelijk.

IMI-x2 schreef op 29-11-2024 om 10:27:

[..]

Dat is waar. Net als nu hebben ze daar informatie, training en begeleiding bij nodig. Maar dat kan ook later, dat hoeft niet op piepjonge leeftijd te beginnen.

Dat begint al op piepjonge leeftijd.

Het begint met kinderliedje die je zelf zingt. Dan komt radio en tv erbij. En voor de meesten van ons zijn dat inmiddels streamingdiensten.

Ze zien hun ouders en de hele omgeving voortdurend op die telefoons kijken. Ze zien het en dan vragen ze en ga je als ouder uitleggen.

Sesamstraat, Bumba, Sinterklaasjournaal  allemaal media waar ze mee om moeten leren gaan.

Net als hun leefwereld wordt die wereld steeds groter.

Ysenda schreef op 29-11-2024 om 10:36:

[..]

Het begint met kinderliedje die je zelf zingt. Dan komt radio en tv erbij. En voor de meesten van ons zijn dat inmiddels streamingdiensten.

Sesamstraat, Bumba, Sinterklaasjournaal allemaal media waar ze mee om moeten leren gaan.

Ik ben het met je eens dat bewustmaken en waarschuwen heel vroeg begint. Je hoort het vaak: opvoeden is voordoen. Dus ook jouw gedrag als ouder is belangrijk. Maar ik vind niet dat kinderen al op bv. hun 8e losgelaten moeten worden op sociale media "om het alvast te leren". Dat is hetzelfde als het allang ontkrachte argument dat kinderen maar vroeg aan alcohol moeten wennen "om ermee te leren omgaan". Dat kunnen ze ook prima later leren. Dat betekent niet dat je tot die tijd niets over alcohol hoeft te zeggen. Ook op dat vlak geef je als ouders (en school/maatschappij) al veel eerder informatie en voorbeelden door je eigen gedrag.

IMI-x2 schreef op 29-11-2024 om 10:27:

[..]

Dat is waar. Net als nu hebben ze daar informatie, training en begeleiding bij nodig. Maar dat kan ook later, dat hoeft niet op piepjonge leeftijd te beginnen.

Ysenda schreef op 29-11-2024 om 10:36:

[..]

Ze zien hun ouders en de hele omgeving voortdurend op die telefoons kijken. Ze zien het en dan vragen ze en ga je als ouder uitleggen.

Sesamstraat, Bumba, Sinterklaasjournaal allemaal media waar ze mee om moeten leren gaan.

16 is gewoon te laat als je ze dan nog mediawijs moet maken. Wat Ysenda ook zegt. 

Mijn 12 jarige stapte om 7.30 op de fiets om 10 km naar school te fietsen. Zat in de lessen en had pauzes tot de ene dag half 3 de andere dag half 4 en moest dan nog een uur naar huis fietsen. Als er groepsopdrachten waren dan maakten ze die vaak op school en kwam ze dus nog later naar huis. Dan werd er ook gebruik gemaakt van de mobiel. Dan moeten ze al een stukje vrijheid en privacy hebben. Dan moeten ze al genoeg bagage hebben om zich op de socials verantwoordelijk te gedragen. Als ouder kan ik niet mee naar school om alles in de gaten te houden. 

De school waar mijn kinderen zaten had trouwens wel een heel goed filter op de wifi. Sites met zeer duidelijke ongeschikte inhoud konden ze niet bezoeken. 

Bakblik schreef op 28-11-2024 om 18:19:

[..]

Dit ja.

Het telefoonverbod op middelbare scholen ben ik helemaal voor maar wat kinderen doen thuis dat is aan ouders en kinderen.

Dat wordt komende maandag weer leuk met test NL alert. Hoorde van zoonlief dat bij laatste test opeens de halve klas toch nog telefoon op 'stil' onderin tas had zitten. 

IMI-x2 schreef op 29-11-2024 om 10:31:

[..]

Niet waar, van roken gaat niet iedereen dood en sociale media heeft wel degelijk tot al heel wat sterfgevallen geleid door o.a. meer anorexia, zelfmoord door depressies, na sextortion e.d. Sociale media zijn wel degelijk potentieel dodelijk.

Ja zo kun alles wel dood redeneren.  Op tv zie je net zo goed en glamoreuze versie van de werkelijkheid.  Als je dat aanhoudt kan je ook zeggen dat tvprogramna's potentieel dodelijk zijn,  of spelen in de zon.  Misschien op zonnige dagen buitenspelen ook maar verbieden.  

Ik vind het heel heel ingewikkeld om dingen te verbieden voor een hele bevolkingsgroep.  Want waar ligt dan de grens? We kunnen nou eenmaal niet onze kinderen in bubbeltjesplastic verpakken. Alles wat kinderen doen vormt een risico en het is aan ons als ouders om een risicoinschatting te maken voor onze eigen kinderen. En ik onze eigen kinderen te wijzen op de gevaren van social media, en hier zo nodig regels voor te maken. Dit is geen taak van de overheid.  

Je kan prima aan mediawijsheid werken zonder dat kinderen urenlang als een zombie door tiktok heenscrollen. Er is genoeg dat nog wel beschikbaar blijft en zo'n verbod zou ook juist een duidelijke aanleiding kunnen zijn om te bespreken wat de risico's zijn.

Daarnaast is het voor sommige dingen nu eenmaal beter als de hersenen eerst wat meer uitgerijpt zijn. Je kan 12-jarigen nog zoveel op hun nek zitten, controleren, laten scrollen en noem maar op maar tegen die verslavende algoritmes en leeftijdsgebonden sociale naïviteit/kwetsbaarheid valt in de praktijk gewoon nauwelijks op te voeden. Inzicht, impulsbeheersing, realiteitszin, relativeringsvermogen, inlevingsvermogen, de kennis die nodig is om informatie in een context te kunnen plaatsen... al die zaken komen met de jaren. Ook (of misschien wel juist) als kinderen niet voor die vaardigheden zijn aangekweekt al zijn losgelaten in een online wereld waarin je deze zaken hard nodig hebt.

Kimdekim schreef op 29-11-2024 om 11:09:

[..]

Ja zo kun alles wel dood redeneren. Op tv zie je net zo goed en glamoreuze versie van de werkelijkheid. Als je dat aanhoudt kan je ook zeggen dat tvprogramna's potentieel dodelijk zijn, of spelen in de zon. Misschien op zonnige dagen buitenspelen ook maar verbieden.

Ik vind het heel heel ingewikkeld om dingen te verbieden voor een hele bevolkingsgroep. Want waar ligt dan de grens? We kunnen nou eenmaal niet onze kinderen in bubbeltjesplastic verpakken. Alles wat kinderen doen vormt een risico en het is aan ons als ouders om een risicoinschatting te maken voor onze eigen kinderen. En ik onze eigen kinderen te wijzen op de gevaren van social media, en hier zo nodig regels voor te maken. Dit is geen taak van de overheid.

Het verschil is dat je vroeger wist dat de mensen op tv een kleine groep waren en topmodellen en filmsterren voor de meesten onbereikbaar. Tegenwoordig is iedereen met twee hersencellen en een telefoon 'influencer'. Er wordt getoond hoe makkelijk en bereikbaar dingen zijn als botox injecties, plastische chirurgie, opgespoten lippen, fillers, butt lifts etc. En doordat het meer gebeurt en we het meer zien in de omgeving, gaan we het ook normaler vinden. Als een groot deel van je omgeving opgespoten lippen heeft, dan denk je dat dat een normaal formaat lippen is. Net als dat we met zijn allen de afgelopen decennia dikker zijn geworden en ons beeld van wat normaal is qua lichaamsomvang ook veranderd is ten opzichte van vijftig jaar geleden. Ook bij de mensen die er toen al waren. 

En de overheid kan dit ook helemaal niet alleen. Dit soort dingen zijn niet te vatten in enkel regeltjes en verboden. We moeten als samenleving ook bij onszelf en met elkaar te rade gaan over wat we willen en gezond vinden. Voor onszelf en onze kinderen.

Ik ben ook grotendeels voor. Of het de perfecte oplossing is, weet ik niet. Of haalbaar is, doet er even niet toe. Er zijn heel veel dingen verboden die toch gedaan worden, zoals te hard rijden en alcohol achter het stuur. Als land wil je ook uitstralen waar je voor staat, wat je wel of niet veilig vindt. Het is in ieder geval een sterk signaal dat we het gebruik en de gevolgen van social media aan willen pakken. 

Als Nederland hiervoor zou kiezen, zie ik dit niet als 'allerlei regels opleggen'. Ik zie het als mensen helpen, voor de jongeren opkomen. De volksgezondheid beschermen. 
Vrije keuze voor een individu bestaat volgens mij niet of nauwelijks. De macht van de commercie is te groot. Zodra er ergens geld aan te verdienen is, wordt het individu op allerlei manieren gemanipuleerd. Neem als voorbeeld TEMU, die deze maand negatief in het nieuws kwam vanwege allerlei verkooptrucjes. Zelfs een expert (die dus al die trucjes kan doorzien) legde impulsief wat spullen in zijn mandje. 
Idem dito de sigarettenfabrikanten die zogenaamd met het roken willen terugdringen. En tegelijk met extra verslavende vapes kinderen vanaf de basisschool doelbewust verslaafd maakten aan nicotine.

"Aan roken en alcohol ga je dood. Aan social media niet", schreef iemand. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De aantallen liggen wel lager, maar elke zelfdoding en elk overlijden door een zogenaamde 'challenge' is er één teveel. Dat heel veel jongeren (vooral meisjes) zich somber en minderwaardig voelen door social media is op zich al erg genoeg. 

Nogmaals, een verbod is misschien niet meteen de oplossing. Wel een heel sterk signaal. 

Bakblik schreef op 29-11-2024 om 10:48:

Mijn 12 jarige stapte om 7.30 op de fiets om 10 km naar school te fietsen. Zat in de lessen en had pauzes tot de ene dag half 3 de andere dag half 4 en moest dan nog een uur naar huis fietsen. Als er groepsopdrachten waren dan maakten ze die vaak op school en kwam ze dus nog later naar huis. Dan werd er ook gebruik gemaakt van de mobiel. Dan moeten ze al een stukje vrijheid en privacy hebben. Dan moeten ze al genoeg bagage hebben om zich op de socials verantwoordelijk te gedragen. Als ouder kan ik niet mee naar school om alles in de gaten te houden.

De school waar mijn kinderen zaten had trouwens wel een heel goed filter op de wifi. Sites met zeer duidelijke ongeschikte inhoud konden ze niet bezoeken.

Dat is toch iets anders dan social media?  Het gaat er niet om of kinderen wel of geen smart phone of computer hebben. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.