Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Social media verbod tm 16 jaar eens/oneens?

Australië is het eerste land die een verbod heeft op social media voor kinderen/jongeren tm 16 jaar.

Hoe sta jij hier tegenover als dat wordt ingevoerd in Nederland? 
Ben je een voorstander van zo'n verbod of tegenstander? En licht toe....

Kimdekim schreef op 28-11-2024 om 21:54:

Ja dat is dan de keuze die je maakt toch? Als jij het belangrijker vindt dat ze erbij horen dan is dat ook een keuze.

Je moet als ouder wel behoorlijk sterk in je schoenen staan om op heel veel fronten te zeggen 'hier doen wij niet aan mee'. Als dat één ding is, dan kan dat. Maar als je kind op heel veel vlakken buiten de boot valt omdat heel je omgeving keuzes maakt die niet per se goed zijn voor kinderen, dan kan ik me voorstellen dat het dan lastig is. Voor je kind én voor jou als ouder. 

Ik heb er zelf wel talent voor hoor; principieel zijn én buiten groepen vallen. Dus als mijn kind een praatgroep nodig heeft, ben ik er voor haar.

Mevrouw75 schreef op 28-11-2024 om 21:56:

Ik snap dat mensen er tegen zijn, maar ik zie ook de massale verslaafdheid, pubers die stress om vanalles hebben, maar intussen úren per dag aan de dopamineshots hangen en tegelijkertijd hun ogen verpesten (volwassenen ook trouwens, mijzelf inclusief). Ik vind het ook een beetje onaardig voor ze. In feite laten we ze gewoon maar hangen namelijk.
Het hoort erbij, vind ik te makkelijk gezegd.

Je hebt daar dan toch niet de overheid voor nodig. Als je dat niet wil beperk je dus het gebruik,  waarom het dan ook voor anderen verbieden?  Ik herken het enigszins maar ik vind voor de tv hangen net zo slecht.  En dat deed ik als puber. Uren aan een stuk naar MTV of TMF. Mijn zoon heeft amper social media en mijn dochter leeft op snapchat. Voor haar is dat heel belangrijk,  maar ze haalt goede punten,  heeft veel vrienden, sport,  werkt etc. Ja dan maakt het mij niet uit of ze een boek leest,  tv kijkt of aan het snappen is. 

Mijn dochter van 16 hoorde dit op de radio en vond het een heel goed idee. 

Kimdekim schreef op 28-11-2024 om 22:02:

[..]

Je hebt daar dan toch niet de overheid voor nodig. Als je dat niet wil beperk je dus het gebruik, waarom het dan ook voor anderen verbieden? Ik herken het enigszins maar ik vind voor de tv hangen net zo slecht. En dat deed ik als puber. Uren aan een stuk naar MTV of TMF. Mijn zoon heeft amper social media en mijn dochter leeft op snapchat. Voor haar is dat heel belangrijk, maar ze haalt goede punten, heeft veel vrienden, sport, werkt etc. Ja dan maakt het mij niet uit of ze een boek leest, tv kijkt of aan het snappen is.

Ik heb het nu niet over mijn eigen kinderen, maar al die kinderen die ik dagelijks voor mijn snufferd krijg. Daar heb ik niks over te zeggen, want ik ben niet hun ouder, maar ik zie wel wat er met ze gebeurt. 

En eigenlijk zeg jij: ik herken het niet bij mijn twee kinderen en dus bestaat het niet. 

Ik vind deze massale verslaving echt een epidemie. Een pandemie eigenlijk. 

Ik denk dat het beter is om je kinderen van jongs af aan te leren hoe je met sociale media om moet gaan, dan ze op 16 jarige leeftijd in het diepen gooien. Het is gewoon een feit dat het onderdeel is geworden van ons leven. En ook de politiek en het nieuws maken er gebruik van. De impact is zo groot dat op een bepaald niveau je er wel mee aan moet doen. Wel vind ik dat ouders 100 procent de controle moeten hebben over de social media accounts van hun kinderen. Ze moeten een soort meekijk functie hebben. Zeker met al dat gepest en die viespeuken die erop zitten.

Mevrouw75 schreef op 28-11-2024 om 22:20:

[..]

Ik heb het nu niet over mijn eigen kinderen, maar al die kinderen die ik dagelijks voor mijn snufferd krijg. Daar heb ik niks over te zeggen, want ik ben niet hun ouder, maar ik zie wel wat er met ze gebeurt.

En eigenlijk zeg jij: ik herken het niet bij mijn twee kinderen en dus bestaat het niet.

Ik vind deze massale verslaving echt een epidemie. Een pandemie eigenlijk.

Dan heb je niet goed gelezen als je zegt dat ik zeg dat ik het niet herken.  Ik zeg juist dat ik het enigszins herken.  Ik heb ook nergens gezegd dat het niet bestaat. Ik beschrijf zelfs nog dat een van mijn 2 kinderen veel gebruik maakt van social media.  Ik vind het alleen geen probleem en ik voel al helemaal niet de  behoefte om iets te vinden van het social media gebruik van andermans kinderen.  

Toen ik jong was werd er veel geklaagd over tv verslavingen bij pubers ( en dan vooral videoclips),  10 jaar geleden was het gamen en nu social media. Alleen nu vinden we blijkbaar dat de overheid overal regeltjes voor moet maken. 

FruitMoeder schreef op 29-11-2024 om 07:38:

Ik denk dat het beter is om je kinderen van jongs af aan te leren hoe je met sociale media om moet gaan, dan ze op 16 jarige leeftijd in het diepen gooien. Het is gewoon een feit dat het onderdeel is geworden van ons leven. En ook de politiek en het nieuws maken er gebruik van. De impact is zo groot dat op een bepaald niveau je er wel mee aan moet doen. Wel vind ik dat ouders 100 procent de controle moeten hebben over de social media accounts van hun kinderen. Ze moeten een soort meekijk functie hebben. Zeker met al dat gepest en die viespeuken die erop zitten.

100% controle? Hoe zie je dat voor je? Bij een kind van 7 snap ik dat nog maar bij een kind van 12 niet meer. Kinderen van die leeftijd moeten ook gaan ontdekken wie/wat ze zijn. Hun eigen identiteit van ontwikkelen, als puber zit je niet meer te wachten op een moeder/vader die overal bij is. 

Of dat nou de voetbal is of de socials, op een bepaald moment ben je als ouder niet meer overal bij. 

Ik draai kantinediensten op de balclub en ben gastvrouw om de bezoekende teams te ontvangen maar ik train mijn kind niet.  Het is zijn sport zijn team. 

Ik voed mijn kinderen op en maak ze maak ze mediawijs. Dan hoop ik dat ze het snappen en normaal doen op de socials. Ik heb het na de brugklas niet meer gecontroleerd. 

Ik ben voor. Alleen zie ik niet voor me hoe hier op gecontroleerd gaat worden. Ja ouders zouden hierover moeten gaan. Maar er is ook sprake van sociale druk. Ik ga het mijn kind niet als enige verbieden, terwijl andere kinderen het wel van hun ouders mogen gebruiken. 

Bakblik schreef op 29-11-2024 om 07:57:

[..]

100% controle? Hoe zie je dat voor je? Bij een kind van 7 snap ik dat nog maar bij een kind van 12 niet meer. Kinderen van die leeftijd moeten ook gaan ontdekken wie/wat ze zijn. Hun eigen identiteit van ontwikkelen, als puber zit je niet meer te wachten op een moeder/vader die overal bij is.

Of dat nou de voetbal is of de socials, op een bepaald moment ben je als ouder niet meer overal bij.

Ik draai kantinediensten op de balclub en ben gastvrouw om de bezoekende teams te ontvangen maar ik train mijn kind niet. Het is zijn sport zijn team.

Ik voed mijn kinderen op en maak ze maak ze mediawijs. Dan hoop ik dat ze het snappen en normaal doen op de socials. Ik heb het na de brugklas niet meer gecontroleerd.

Je moet toegang hebben tot hun accounts vind ik. Je moet hun wachtwoorden bezitten en als je wil meelezen in de chats dan moet dat kunnen. 12 jarige hoeven geen privacy. Als ze 16 plus zijn mogen ze dat van mij. 

Kimdekim schreef op 28-11-2024 om 17:55:

Ik ben heel erg tegen. Ik vind dat ouders zelf moeten beslissen wat zij passend vinden voor hun kinderen. Maar ik ben wat dat betreft heel liberaal. Wat mij betreft maken ouders keuzes en niet de staat.

ik ben er van overtuigd dat het gros van de ouders niet in staat is of geen zin heeft om dit goed te reguleren, maar ook dan ben ik het idd oneens met verbieden. het is simpelweg niet te handhaven omdat de ouders er niets mee doen (kijk naar de huidige 13 grens) en "de overheid" heeft te weinig handvatten om dit te doen. 

FruitMoeder schreef op 29-11-2024 om 08:50:

[..]

Je moet toegang hebben tot hun accounts vind ik. Je moet hun wachtwoorden bezitten en als je wil meelezen in de chats dan moet dat kunnen. 12 jarige hoeven geen privacy. Als ze 16 plus zijn mogen ze dat van mij.

Mediawijsheid hoort bij je opvoedtaken en je moet ze stap voor stap los laten net als dat je dat in het verkeer doet.

Je begint idd met volledige controle en stap voor stap geef je meer ruimte en soms een stapje terug als blijkt dat ze er nog niet an toe zijn.

Hoe wil je kinderen opvoeden als ze er geen toegang toe hebben maar je wel wil dat ze er later mee om kunnen gaan.

Dat is een volkomen ander uitgangspunt als met roken en alcohol, daar is het ultieme doel dat die gebruiken uitsterven. Dan hoef je het ook niet te leren gebruiken en volstaat een keihard 'nee' , een 'nee' dat op de lange termijn voor de hele bevolking geldt. 

Ysenda schreef op 29-11-2024 om 08:58:

[..]

Mediawijsheid hoort bij je opvoedtaken en je moet ze stap voor stap los laten net als dat je dat in het verkeer doet.

Je begint idd met volledige controle en stap voor stap geef je meer ruimte en soms een stapje terug als blijkt dat ze er nog niet an toe zijn.

Hoe wil je kinderen opvoeden als ze er geen toegang toe hebben maar je wel wil dat ze er later mee om kunnen gaan.

Dat is een volkomen ander uitgangspunt als met roken en alcohol, daar is het ultieme doel dat die gebruiken uitsterven. Dan hoef je het ook niet te leren gebruiken en volstaat een keihard 'nee' , een 'nee' dat op de lange termijn voor de hele bevolking geldt.

Niet op de manier waarop ik dat bedoelde; ik was het met je eens.

Het ging er mij om dat als je zaken voor een grote groep beperkt, dat dat niet meteen over is, ook of zeker niet met alleen zeggen dat het niet mag. 

Kimdekim schreef op 29-11-2024 om 07:50:

[..]

Dan heb je niet goed gelezen als je zegt dat ik zeg dat ik het niet herken. Ik zeg juist dat ik het enigszins herken. Ik heb ook nergens gezegd dat het niet bestaat. Ik beschrijf zelfs nog dat een van mijn 2 kinderen veel gebruik maakt van social media. Ik vind het alleen geen probleem en ik voel al helemaal niet de behoefte om iets te vinden van het social media gebruik van andermans kinderen.

Toen ik jong was werd er veel geklaagd over tv verslavingen bij pubers ( en dan vooral videoclips), 10 jaar geleden was het gamen en nu social media. Alleen nu vinden we blijkbaar dat de overheid overal regeltjes voor moet maken.

Tv en gamen waren ook problemen, maar echt veel lichter dan ik nu voor mijn ogen voorbij zie trekken. Mijn kind haalt goede cijfers en heeft een baantje vind ik niet zo’n goede maatstaf eigenlijk. Het is ook gewoon een rokende opa-argument. 

BritgetJones007

BritgetJones007

29-11-2024 om 09:43 Topicstarter

Broadway schreef op 29-11-2024 om 08:54:

[..]

ik ben er van overtuigd dat het gros van de ouders niet in staat is of geen zin heeft om dit goed te reguleren, maar ook dan ben ik het idd oneens met verbieden. het is simpelweg niet te handhaven omdat de ouders er niets mee doen (kijk naar de huidige 13 grens) en "de overheid" heeft te weinig handvatten om dit te doen.

Wat betreft handhaving ging ik ervanuit, dat stel dat zo'n wet erdoor komt, dus geen social media tot en met 16, dat er een functie op je telefoon, laptop en tablet komt waarop je laat registreren in de winkel wat je leeftijd is en dat je die apps er allemaal niet op kan zetten. Dus alleen belfunctie ofzoiets dergelijks. 

Dus dat je het zelf niet meer hoeft te controleren. Het kan gewoon niet.

Je haalt dan je mobiel met je identiteitskaart en dan krijg je een bepaalt type mobiel. Zoiets.

En dat begeleiden kan natuurlijk op school geleerd worden en de gevaren bespreken.

Ik ben voorstander 

BritgetJones007 schreef op 29-11-2024 om 09:43:

[..]

Wat betreft handhaving ging ik ervanuit, dat stel dat zo'n wet erdoor komt, dus geen social media tot en met 16, dat er een functie op je telefoon, laptop en tablet komt waarop je laat registreren in de winkel wat je leeftijd is en dat je die apps er allemaal niet op kan zetten. Dus alleen belfunctie ofzoiets dergelijks.

Dus dat je het zelf niet meer hoeft te controleren. Het kan gewoon niet.

Je haalt dan je mobiel met je identiteitskaart en dan krijg je een bepaalt type mobiel. Zoiets.

En dat begeleiden kan natuurlijk op school geleerd worden en de gevaren bespreken.

Ik ben voorstander

Maar dan koopt een ouder een telefoon en kunnen die apps er toch op.

In Australië willen ze de social media bedrijven er verantwoordelijk voor maken dat ze handhaven met dikke boetes tot gevolg als ze niet goed genoeg handhaven. Dat lijkt me helemaal lastig, klinkt een beetje als de brouwerij een boete geven omdat ik thuis mijn kind hun bier geef.
Dan zou zo'n bedrijf eerder uit voorzorg hun diensten niet meer aan moeten bieden in zo'n land. Dat is ook makkelijk, want als niemand er op kan, mist ook niemand iets.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.