Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Social media verbod tm 16 jaar eens/oneens?

Australië is het eerste land die een verbod heeft op social media voor kinderen/jongeren tm 16 jaar.

Hoe sta jij hier tegenover als dat wordt ingevoerd in Nederland? 
Ben je een voorstander van zo'n verbod of tegenstander? En licht toe....

BritgetJones007

BritgetJones007

28-11-2024 om 14:08 Topicstarter

Ik zou hier voorstander voor zijn.

Ik vind de invloed van social media te groot, te verslavend voor het kind. En dat gaat ten koste van de ontwikkeling van het kind: sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling en ga zo maar door.

Ja hoor, ik ben ook voorstander.

Ik ben werkzaam in het VO én ouder van 4 pubers/jongvolwassenen en vanuit alle daaruit voortkomende ervaring zeg ik volmondig: voor!

Ik denk in de praktijk niet haalbaar , omdat het niet te controleren is .
Kinderen zijn een groot gedeelte van de dag op school .
Op school de telefoon verbieden , heeft denk ik meer zin.
Thuis moeten ouders zelf regels opstellen en het goede voorbeeld geven.
Social media is er en zal er altijd blijven .
De grenzen moeten we zelf bepalen .

wild-flower schreef op 28-11-2024 om 14:19:

Ik denk in de praktijk niet haalbaar , omdat het niet te controleren is .
Kinderen zijn een groot gedeelte van de dag op school .
Op school de telefoon verbieden , heeft denk ik meer zin.
Thuis moeten ouders zelf regels opstellen en het goede voorbeeld geven.
Social media is er en zal er altijd blijven .
De grenzen moeten we zelf bepalen .

Door een verbod zet je de kaders uit. Niet iedereen zal zich eraan houden, maar als de regels duidelijk zijn, kunnen uitwassen wel bestreden worden.

Op zich hebben zowat alle sociale media platforms al een leeftijdsgrens van 13 jaar, maar geen hond die zich daar aan houdt, waardoor hordes 9-10 jarigen al op snapchat en tiktok zitten omdat 'iedereen het doet'.

Bij dit soort dingen speelt ook enorm iets wat ik 'tirannie van de meerderheid' noem; als vrijwel iedereen iets heeft en doet, willen veel mensen niet dat hun kind er dan buiten valt en gaan ze tegen hun eigen principes in toch maar overstag. Zelfde bij elektrische fietsen; als alle vrienden van je kind zo'n ding hebben om mee naar school te gaan en jouw kind kan het niet bijhouden, dan is het zielig en kopen ze ook maar een e-bike voor een gezonde puber. 

Laatst ergens iets gelezen dat 85% van de ouders vindt dat mobiele telefoons voor basisschoolkinderen onnodig zijn en toch hebben kinderen ze massaal. 

De vraag is dan ook hoe je zo'n verbod gaat handhaven. Normstellend is het wel en daarom zou ik er wel voor zijn, maar ik geloof niet dat het zaligmakend zal zijn.

Ik ben er geen voorstander van.
Ten tijden van de pandemie hebben sociale media een hele belangrijke rol gespeeld om kinderen en jongvolwassenen toch hun zo nodige contacten en ontwikkeling te geven.

En een pandemie gaat er zeker weer komen, en nu sneller dan de vorige want we reizen weer net zo veel als voor de covid tijd.

Begrenzen zullen we zeker moeten maar ik denk dat we dat niet aan de kant van de gebruikers moeten regelen, maar aan de kant van de leveranciers.

Een andere reden waarom ik denk dat we het niet moeten doen, omdat je ze dan ineens los laat met bijna volwassen, maar dan zijn ze de leeftijd voorbij waarop je als volwassene nog invloed op hun gedrag hebt. Het leren er mee omgaan moet niet alleen op school maar voornamelijk thuis door de ouders gedaan worden. Tot een jaar of 13/14 heb je daar behoorlijk invloed op, daarna komt de puberteit en gaan ze zich los maken. Weg leermoment.

Eens. Ik vond het voor mezelf ook niet gezond en heb bewust geen instagram of tiktok. Je beeld kan heel snel verwrongen raken en schade aan je zelfbeeld geven. 

oneens maar ik ben dan ook geen ouder 
Het hoort er nou eenmaal bij beter vanaf jongs af aan in begeleiden dan verbieden tot je 16 en dan opeens in het diepe worden gegooide 

Tegen. Ik ben meer van het goed begeleiden dan zwart / wit verbieden tot een bepaalde leeftijd. 

Tegen, om de simpele redenen die al zijn genoemd: niet te handhaven, het is een beetje deze tijd en zal wat generaties duren eer veranderingen de nieuwe standaard worden ( denk aan roken/drinken enz..bij mijn ouders stonden de sigaretten nog op tafel,  mijn kinderen hebben er grote afkeer tegen en mijn kleinzoon ziet het niet in zijn ongeving). Daarnaast inderdaad  het sociale bij eenzaamheid, het us niet te handhaven en beter begeleiden dan verbieden. Al ben ik niet per definitie tegen iets verbieden.
Alleen zolang je ouders niet eerst achter je krijgt, is het vrij zinloos.

Eens, sociale media brengt een hoop ellende door algoritmes, cyberpesten, desinformatie, polarisatie, ongezonde standaarden en andere vormen van wangedrag en problemen. 

Lijkt mij ook best goed. Makkelijker om terug te draaien als het niet werkt in ieder geval.  Om te identificeren zou misschien de combinatie van een klein deel van je oog en een klein deel van een ander kenmerk kunnen worden gebruikt en daar een code van maken die het bedrijf zelf niet begrijpt. En dat speciaal bestemmen voor die functie. Ze komen er wel uit.

Ysenda schreef op 28-11-2024 om 14:53:

Ik ben er geen voorstander van.
Ten tijden van de pandemie hebben sociale media een hele belangrijke rol gespeeld om kinderen en jongvolwassenen toch hun zo nodige contacten en ontwikkeling te geven.

En een pandemie gaat er zeker weer komen, en nu sneller dan de vorige want we reizen weer net zo veel als voor de covid tijd.

niemand kan in de toekomst kijken, jij ook niet, dus waarop je dit baseert is me een raadsel. 

Oneens. Sociale media zijn de realiteit van de samenleving. We kunnen het wel tot 16 verbieden, maar dan gaan er jongvolwassenen met sites aan de slag waar ze tot dan angstvallig van weggehouden zijn en nog weinig vaardigheden mee hebben.

Zolang ze nog wat jonger zijn, laten ze zich beter coachen en kun je passend bij de leeftijd uitleggen hoe een algoritme werkt, waarom vlogger X plots in elke video chips eet met het merk duidelijk in beeld, welke beelden je wel en niet deelt, cyberpesten, enzovoort... 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.