Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
27-06-2022 om 19:32
Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Mijn oudste dochter is net 16 (zusje is 14) en is druk met social media, vooral Snapchat. Zij mag haar telefoon mee naar boven nemen en heeft deze ook als wekker op haar nachtkastje liggen. Ik weet het, beter had ik dit vanaf het begin niet gedaan, maar zo is het gelopen. En dat gaat op zich ook goed: ze heeft geen problemen met in- en doorslapen (ook niet met uitslapen hahaha) en wij hebben apparaatvrije tijd ingesteld. Dat betekent dat zij doordeweeks vanaf 22 uur niet meer op haar telefoon kan. Dat tijdstip is al te laat naar mijn zin, want met een druk leven en een wekker die vanwege de afstand naar school al voor half 7 afgaat, vind ik het belangrijk dat ze voldoende slaap krijgt. In het weekend en in vakanties staat de apparaatvrije tijd uit en kan ze dus zo lang op haar telefoon als ze wil. Dit heb ik zo ingesteld omdat het wel eens voorkwam dat ze bij iemand logeerde of een feestje had en ik dan al naar bed was als ze haar verzoek om verlenging van schermtijd indiende. Dat liep dan mis.
To the point: continu discussies dat we haar niet vertrouwen en dat ze zelf de verantwoordelijkheid wil dragen. Ik denk: jaja... juist het feit dat je van die apparaatvrije tijd af wil, is voor mij reden te denken dat je er dús na 22 uur nog volop van gebruik wil maken. En ik heb niet zo'n zin in een oververmoeide puber...
Natuurlijk speelt ze de "ik mag nooit wat en jij moet me loslaten"-kaart, maar ze mag in onze ogen heel wat: vrijwel ieder weekend naar een feestje, regelmatig zonder duidelijke eindtijd, met vriendinnen op vakantie in NL etc.
Wat vinden jullie?
28-06-2022 om 22:24
Waarom is het voor velen trouwens gewoon "alles of niets"?
Je kan natuurlijk ook vanaf augustus / september (nieuwe schooljaar) beginnen met de boel een half uur of een uur te verlaten. En haar tot 22u30 ofzo te geven. Of het moment tot ze standaard normaal in haar bed ligt op schooldagen.
28-06-2022 om 23:51
Marty1984 schreef op 28-06-2022 om 22:24:
Waarom is het voor velen trouwens gewoon "alles of niets"?
Je kan natuurlijk ook vanaf augustus / september (nieuwe schooljaar) beginnen met de boel een half uur of een uur te verlaten. En haar tot 22u30 ofzo te geven. Of het moment tot ze standaard normaal in haar bed ligt op schooldagen.
Dan bepaal je nog als ouder de tijd. Dus dat is nog steeds een niets.
Een kind moet zelf de verantwoordelijkheid (gaan) nemen.
29-06-2022 om 19:19
oké, helder! Ik lees dat de meeste vinden dat ze hierin zelf moet kunnen beslissen. Dat wilde ik graag toetsen, omdat ik vind dat wij de kinderen besf vrij laten en veel verantwoordelijkheid geven, maar op dit vlak dus niet… en ik snap jullie argumenten dat ze hier qua leeftijd aan toe zou zijn. We gaan het deze zomer eens eraf gooien (doen we altijd in de vakantie) en dan daarna kijken hoe het gaat zonder de begrenzing. Dank voor het meedenken!
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.