Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdochter & apparaatvrije tijd

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Mijn oudste dochter is net 16 (zusje is 14) en is druk met social media, vooral Snapchat. Zij mag haar telefoon mee naar boven nemen en heeft deze ook als wekker op haar nachtkastje liggen. Ik weet het, beter had ik dit vanaf het begin niet gedaan, maar zo is het gelopen. En dat gaat op zich ook goed: ze heeft geen problemen met in- en doorslapen (ook niet met uitslapen hahaha) en wij hebben apparaatvrije tijd ingesteld. Dat betekent dat zij doordeweeks vanaf 22 uur niet meer op haar telefoon kan. Dat tijdstip is al te laat naar mijn zin, want met een druk leven en een wekker die vanwege de afstand naar school al voor half 7 afgaat, vind ik het belangrijk dat ze voldoende slaap krijgt. In het weekend en in vakanties staat de apparaatvrije tijd uit en kan ze dus zo lang op haar telefoon als ze wil. Dit heb ik zo ingesteld omdat het wel eens voorkwam dat ze bij iemand logeerde of een feestje had en ik dan al naar bed was als ze haar verzoek om verlenging van schermtijd indiende. Dat liep dan mis.

To the point: continu discussies dat we haar niet vertrouwen en dat ze zelf de verantwoordelijkheid wil dragen. Ik denk: jaja... juist het feit dat je van die apparaatvrije tijd af wil, is voor mij reden te denken dat je er dús na 22 uur nog volop van gebruik wil maken. En ik heb niet zo'n zin in een oververmoeide puber...

Natuurlijk speelt ze de "ik mag nooit wat en jij moet me loslaten"-kaart, maar ze mag in onze ogen heel wat: vrijwel ieder weekend naar een feestje, regelmatig zonder duidelijke eindtijd, met vriendinnen op vakantie in NL etc.

Wat vinden jullie?


Om hoe laat gaat kind slapen?
En hoe loopt het op school?

En met welk voorstel komt ze zelf qua tijd?

Het is bijna vakantie. Je zou kunnen afspreken om het daarna af te schaffen op proef. In die zes weken is het nieuwe er dan vanaf en daarna is het aan haar om te laten zien dat ze de verantwoordelijkheid aan kan. Laat ze zien dat niet te kunnen, voer je het weer in omdat ze er blijkbaar niet aan toe is.

Ik heb bedtijd en beperkte schermtijd afgeschaft toen ze 15 waren. 
De eerste paar dagen had ik doodvermoeide kinderen maar na een week gingen ze zelf op tijd slapen want toen waren ze er achter dat tot 00 uur op je telefoon zitten niet handig als je wekker om 06.30 uur gaat.
Leren gaat een stuk beter door doen dan door voorgezegd worden. Laat het ze zelf ervaren. Daar leren ze meer van dan van een moeder die de regels bepaald.

Als jullie dit een belangrijke regel vinden, dan zou ik deze ook zo houden. Je hebt goede argumenten (in mijn ogen), maar pubers zetten zich af. En na 22.00 kan ze niet veel belangrijke missen lijkt me.

Wij zijn heel strikt in telefoongebruik ‘s avonds, dus hier gaat ‘ie aan de oplader beneden. Bij onze oudste van 17 hebben we het echter op een gegeven moment losgelaten en dat gaat wonderwel goed (op een doorwaakte weekend-nacht na waarin ‘ie tot half 4 bleek te appen met z’n vriendinnetje). Ik zou het dus ook loslaten in de komende (vakantie)weken en eens kijken hoe dat gaat. 

Overigens waren slechte schoolresultaten weleens aanleiding om de touwtjes wat aan te halen qua schermtijd. Bij fatsoenlijke cijfers en een normaal (nou ja, voor een puber dan ) humeur vinden we meer goed. 

Wij hebben nooit schermtijdbeperkingen gehad. Ze vinden het zelf ook belangrijk dat ze genoeg slapen, dus dat reguleerde zichzelf. Ik heb me wel regelmatig verbaasd over hoeveel er wordt ge-appt door 14-17 jarigen midden in de nacht. Dochter zet om een uur of 23.30 haar telefoon op stil, anders tettert het de hele nacht door.

Bij mij hebben de pubers alledrie hun telefoon s'nachts op hun kamer. Op doordeweekse dagen zetten ze als ze gaan slapen hun telefoon op vliegtuigstand. De jongste (14) doet dit direct als hij naar bed gaat. Tussen 21.30 en 22.30 uur. De oudste 2 (15 en 16) doen dit uiterlijk 23 uur als ze naar school moeten maar als ze moe zijn ook wel eerder. Ze voelen prima aan hoe moe ze zijn en hoe laat ze moeten slapen om de volgende dag weer uitgerust te zijn. In het weekend kan het echt wel later zijn. Dat is wat mij betreft prima.

Jullie controleren dus haar telefoon met een aparte app o.i.d.? Ik vind dat voor een zestienjarige veel te ver gaan. Hoog tijd om haar daar eigen verantwoordelijkheid voor te geven.

Onze kinderen mochten op leeftijd allang zelf hun bed- en schermtijd bepalen.

bij 16 jaar mochten ze hier zelf hun bedtijd/ schermtijd bepalen.

Met een 16 jarige zou ik me daar niet meer druk om maken, ze zijn dan zelf verantwoordelijk voor hun nachtrust en schoolprestaties, tenzij er iets is waardoor ze die verantwoordelijkheid nog niet aankunnen, zoals bijvoorbeeld autisme.

To the point: continu discussies dat we haar niet vertrouwen en dat ze zelf de verantwoordelijkheid wil dragen. Ik denk: jaja... juist het feit dat je van die apparaatvrije tijd af wil, is voor mij reden te denken dat je er dús na 22 uur nog volop van gebruik wil maken. En ik heb niet zo'n zin in een oververmoeide puber...

Ik vind het dus heel goed dat ze de discussie aangaat en het niet stiekem doet.
Wat vindt ze zelf een redelijke tijd? En wat houdt jullie tegen om het losser te laten? En vanaf welke leeftijd mag ze dat dan wel zelf bepalen? Ik vind 16 jaar echt wel een leeftijd dat ze hiervoor zelf verantwoordelijk voor kan zijn. 
Dochter van 15 mag dit al een tijd. (volgens mij ergens halverwege brugklas) En ja eerste paar dagen maakte ze het wat later. Meer moeite om uit bed te komen. Maar eigenverantwoordelijkheid. En had zich dus ook verslapen. Nou dat wordt op school flink bestraft. Dus daarna geen problemen meer.
Ik ben voor eigen verantwoordelijkheid en steeds meer coachen. Straks zijn ze 18 jaar en dan mogen ze alles. 
Door nu te coachen en haar leren om met  verantwoordelijkheid om te gaan, hoop ik dat ze straks juiste keuzes maakt. En eventueel ons nog eens om advies vraagt. Omdat ze dan al ervaren heeft dat advies vragen soms heel zinvol kan zijn.

Ik ben het ermee eens dat jullie hier rijkelijk laat mee zijn en dat ze zeker de leeftijd heeft om hier eigen verantwoordelijkheid in te nemen. Maar dat zou ik dan pas doen na de laatste toetsweek. Je wil niet dat net op dat moment invoeren en dat ze dan slecht slaapt, zich verslaapt voor toetsen en dat het dan opeens spannend wordt of ze over kan.

Bij zoon (15) gaat de apparaatvrije tijd om 21.00 uur in. Vindt ie niet altijd leuk maar wij zijn ervan overtuigd dat het (nog) nodig is om hem op die manier te begrenzen. Als jullie twijfelen of dochter die begrenzing van buitenaf nog nodig heeft zou je een proefperiode kunnen afspreken waarin ze kan laten zien dat ze die verantwoordelijkheid aankan. Als dat lukt prima, lukt dat nog niet ook prima. 

Met naar bed gaan de diverse devices uit is hier al jaren de regel. Mogen wel mee naar de kamers, zodat in de ochtend gelijk bekeken kan worden of er lesuitval is.  Iedere dag om 7.25 op de fiets en dan aankomen op school en horen dat de eerste 2 lesuren uitvallen dat wordt niemand blij van. 
Beide kinderen hebben veel opdrachten gehad waarvoor samengewerkt moest worden, dat overleg ging vaak via app en zulke opdrachten moesten dan op de laptop gemaakt worden. Dus als er tot 21.30 huiswerk gemaakt werd waren de devices aan tot die tijd. 
Beiden kunnen nu ze 17 en 20 zijn heel goed zichzelf begrenzen.  Ik heb beiden 1 keer betrapt op appen na bedtijd toen ze een stuk jonger waren nooit meer last mee gehad. 
Moderne scholieren moeten gewoon gebruik maken van deze digitale apparaten om hun werk te kunnen doen.
Verbieden kan bijna niet meer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.