Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puber verplicht familie-uitje?

Aanpassing dikgedrukt na lezen van wat reacties

Oké. Ik, vader van 3 jongens hebben met oom, tante, neef (18jr) en neefje een dagje Efteling gepland. Mijn oudste, bijna 15 jaar is al aardig zelfstandig. Goede knul, doet het prima op school, sport en stage. Krijgt veel vrijheid, respectvol naar mij en zijn broertjes maar zoals waarschijnlijk iedere andere puber heeft ie vrij weinig zin om nog mee te gaan naar uitjes, familiebezoekjes, dagje de stad, wandeling of dergelijke. Prima, oud genoeg om thuis te blijven wat mij betreft en laat hem vrij om zelf die keuze te maken.

Hij kan prima overweg met oom, tante en zijn neef en neefje echter blijft meestal gewoon thuis omdat de bezoekjes aan de andere kant van het land zijn en hij zich al gauw gaat vervelen daar. Wat ik volkomen begrijp.

Hij heeft er daarentegen totaal geen zin in, vroeg of hij thuis mocht blijven en ik zei dat ik erover na zou denken. Hij blijft liever thuis om te gamen en te bellen met zijn vrienden. Vandaag doorgegeven dat ik besloten heb dat ie gewoon mee gaat en hij was duidelijk teleurgesteld en hij liet nogmaals duidelijk merken met gezucht en lang gezicht dat ie daar dus totaal geen zin in had. Dat mag, besproken en met tegenzin accepteert hij het.

Zoals gezegd laat ik hem daar normaal vrij in maar ik vind eigenlijk dat hij tenminste één keer eens mee kan gaan in een gezinsuitje. Efteling is volgens mij passend voor alle leeftijden en ondanks dat ik hem niet graag verplicht tot "saaie" uitjes wil ik gewoon ook eens een dag met al mijn kinderen erop uit. Denk dat als we eenmaal daar zijn, hij zich wel gaat vermaken. Hem kennende zegt hij vaak achteraf dat het eigenlijk toch wel leuk was en hij blij was mee te zijn gegaan.

Is dit raar? ben benieuwd hoe andere ouders dit ervaren en/of hier mee om gaan.

Peiling

Hoe pakken jullie dit aan?
92 stemmen
72%
28%

ik zou willen dat hij mee gaat maar daar een paar afspraken maken bv op tijd x lunchen we daar en dan maken we een plan voor de rest van de tijd. 
Dan kan hij met grote neef de achtbanen doen en jullie met de kleintjes de andere dingen.

Ik zou t ook doen zoals hierboven staat

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

08-11-2021 om 16:17

ik zou hem lekker thuislaten.

Lekker thuislaten, het wordt er echt niet gezelliger op als hij gedwongen meegaat. En nooit meer praten over zoonTJES, hij is 14!

OrganicDeer76

OrganicDeer76

08-11-2021 om 16:20

Thuis laten. 

Op zich is de Efteling natuurlijk ook wel leuk voor 15 jarigen. Het is niet echt een saai uitje. Is hij veel ouder dan zijn broertjes/neefjes? Misschien hangt hij er wat bij?

Mijn oudste kinderen zijn rond dezelfde leeftijd en vinden zulke uitjes nog steeds heel leuk maar als we dan bijvoorbeeld in het pretpark zijn dan gaan ze vaak met z'n drietjes op stap terwijl ik met de kleintjes wat gaan doen. Ik zou me kunnen voorstellen dat als we maar 1 tiener hadden gehad en verder alleen kleine kinderen dat het enthousiasme minder groot is. 

Vind hij normaal gesproken pretparken wel leuk? Er zijn natuurlijk ook kinderen die echt niet van achtbanen en zo houden. 

Overigens vind ik wel dat je af en toe kan verwachten dat je zoon meegaat op een uitje. Ik weet echter niet of dit het meest ideale uitje om echt tijd samen door te brengen, zeker als er een groot leeftijdsverschil is. Als wij een dag in een pretpark doorbrengen dan zie ik de oudste kinderen vaak nauwelijks, alleen even bij de lunch 's middags want ze gaan hun eigen gang. Of als ik een keer met ze mee wil in de achtbaan (maar dat kan alleen als er ook iemand is om op de jongste kinderen te letten.) Het is in elk geval niet echt een uitje waarbij je heel veel tijd samen doorbrengt als er grote leeftijdsverschillen zijn tussen de kinderen.

Waarom wil hij niet mee, vindt hij oom+tante niet leuk of de neef van zijn leeftijd niet of de Efteling niet of achtbanen niet of het Sprookjesbos niet of jou niet of heeft hij andere dingen in de planning of...?
Is er een manier (zie het antwoord van Ysenda) om de dag zo te maken dat hij het ook leuk vindt?

Onze oudste vond eerder pretparken ook leuk, maar op een gegeven moment niet echt meer (hij was toen een jaar of 16). Als we nog een keer (...als...) met de hele familie naar Disneyland Parijs willen, weet hij ook niet of hij mee wil (hebben we zo'n 8 jaar geleden gedaan). Maar dat zou dan ook niet hoeven (wel jammer, maar...). NB hij is inmiddels al volwassen.

broodrooster

broodrooster

08-11-2021 om 16:34 Topicstarter

Bedankt voor de reacties, na leven heb ik de tekst wat aangepast / aangevuld.

Wat is de reden dat hij niet mee wil? Houdt hij niet van pretparken? Heeft hij geen aansluiting bij de oudere neef die mee gaat? Wat zijn zijn bezwaren?
De Efteling is op zich ook leuk voor oudere kinderen, maar je moet er wel van houden. Misschien is het een beter idee om een volgende keer voor iets te kiezen dat hij ook leuk vindt (als daar het probleem zit). 
Is het een idee om een vriend van hem mee te nemen, zodat ze samen het park door kunnen en jullie elkaar bijvoorbeeld bij het eten kunnen treffen. 
Overigens is de Efteling inderdaad geen handig familie-uitje voor gezelschappen met verschillende leeftijden. Je blijft als groep niet bij elkaar, als je dat wel doet zijn er geheid mensen die het niet naar hun zin hebben, dus je ziet altijd een deel van de groep een groot deel van de dag niet. Een gezamenlijk etentje o.i.d. lijkt me dan een beter idee. Misschien kan dat nog ter afsluiting, zodat hij daarbij kan aansluiten. 


Wat Ysenda zegt: wil hij  niet samen met grote neef zijn eigen gang gaan in de Efteling? Zo nee, dan zou ik hem thuis laten. Anders loopt hij daar ook maar met een chagrijnig hoofd de sfeer te verpesten. 

Wat apart. De reacties zeggen overwegend dat je hem thuis moet laten en de poll juist dat je hem moet meenemen. Team thuislaten hier. Mijn kinderen zouden vermoedelijk wel meegaan naar de Efteling, maar ik laat ze wel de keuze.

broodrooster

broodrooster

08-11-2021 om 17:00 Topicstarter

Zijn eerste reactie op dat soort dingen is gewoon altijd wat negatief maar achteraf vind ie het meestal gewoon leuk. Nu begrijp ik dat ie niet met ons oudjes en enkel zijn jongere broertjes/neefje door het park wilt zeulen. In dat geval had ik er ook helemaal geen punt van gemaakt.

Zojuist nog eens een gesprekje met hem gehad en hij heeft gewoon geen zin in de drukte maar afgezien van dat wilt hij wel mee onder de voorwaarde dat zijn neef ook mee gaat. Helemaal begrijpelijk, prima concessie dus problem solved.

Bedankt voor alle reacties, blijf vooral reageren. Vind het interessant de meningen van jullie hier rondom te lezen en wie weet een ander ook die hiermee kampt.

@Broodrooster

ik denk dat zijn eerste reactie gewoon hoort bij puberen en hij het achteraf best wel leuk zou vinden. Ik vind dat je het goed aanpakt en hem (voor nu) nog verplicht mee te gaan.


aanvulling: lees nu je laatste reactie 😎

Mij viel dit stukje op:

"Hij kan prima overweg met oom, tante en zijn neef en neefje echter blijft meestal gewoon thuis omdat de bezoekjes aan de andere kant van het land zijn en hij zich al gauw gaat vervelen daar. Wat ik volkomen begrijp.

Hij heeft er daarentegen totaal geen zin in, vroeg of hij thuis mocht blijven en ik zei dat ik erover na zou denken. Hij blijft liever thuis om te gamen en te bellen met zijn vrienden."

Ik weet niet hoe vaak je naar de andere kant van het land gaat op familiebezoek, ik neem aan niet wel 2x per maand of zo (wij hebben ook familie op 2 uur rijden), maar ik zou zeggen dat je zoon ook wel mee kan naar familieverjaardagen in plaats van dat hij gaat gamen. Onze kinderen gaan ook mee (oudste is ook 15), want dan zien ze hun ooms en tantes tenminste ook een keer. Zelf vind ik familieaangelegenheden ook absoluut niet boeiend, maar ik moet er ook heen en ga op de verjaardag van mijn schoonzus ook niet lekker shoppen en koffiedrinken met vriendinnen. Dat je zoon graag heeft dat zijn neef van 18 ook meegaat, snap ik wel.

dan

dan

08-11-2021 om 17:29

Ik zou inzetten op soms mee en soms ook niet, naargelang wat er gepland staat. Zeker omdat hij achteraf aangeeft dat het toch leuk was en hij ook goed met de familie overweg kan. Je moet ook wel eens wat voor een ander overhebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.