Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puber en verkering

Onze oudste van 17 heeft sinds een aantal maanden verkering. Hoewel ik uiteraard blij voor hem ben, merk ik dat het op sommige momenten bést wennen vind allemaal. Ik ben benieuwd hoe anderen dat ervaren/daarmee omgaan. Voor mij/ons is dit nieuw en in mijn omgeving hebben vrienden veelal jongere kinderen, dus niet echt anderen om mee te sparren. 

Een paar dingen waar ik bijvoorbeeld tegenaan loop/aan moet wennen/naar de juiste insteek zoek: 
- hoeveel tijd ze met elkaar doorbrengen/mogen brengen (zoon zit in z’n examenjaar en staat er niet zo denderend voor) 
- in hoeverre je ze samen betrekt bij het gezin (ze zitten nu heel veel boven)
- in hoeverre je iets kritisch benoemt naar zoon (bijvoorbeeld, vriendinnetje laat zoon voor alles betalen) of je juist nergens mee bemoeit 

Hopelijk willen jullie eens wat ervaringen/heldere inzichten delen! 


Niet mee bemoeien en zeker geen kritiek hebben op het vriendinnetje. Verder zou ik af en toe voorstellen om even een spelletje te doen na het eten of een film of serie te kijken. Maar niet te vaak en ook niet aandringen.

Mijn zoon heeft nu al een tijdje verkering en ze vinden het juist heel gezellig om de hele avond bij ons te zitten, dus tel je zegeningen 😜

Ik zou me er zo min mogelijk mee bemoeien, wel interesse tonen uiteraard. Blijft ze wel eens eten bij jullie waardoor je haar beter kan leren kennen? Zitten ze vooral bij jullie of ook bij haar thuis? 
Is het een voorbeeld wat je benoemt over het je zoon alles laten betalen of speelt dat echt? 

-Nienke-

-Nienke-

05-03-2022 om 12:56 Topicstarter

Zo min mogelijk mee bemoeien, check. Wel lastig vind ik dat soms, hoor! Inderdaad, dat alles laten betalen is een werkelijk voorbeeld. Zoon heeft afgelopen maand bijna 200 euro (naast z’n salaris, ook nog zo’n 250 euro) van z’n spaarrekening gehaald om van alles te financieren… geld waarvoor hij hard moet werken. Ik vermoed overigens dat hij het zelf aanbiedt, niet dat zij het van hem vraagt (maar ze trakteert hem dus op haar beurt niet terug). 

Ze komt hier regelmatig over de vloer, blijft ook eten, dus we leren haar zeker kennen. De kwesties hebben minder met haar te maken dan met mijn/onze onwennigheid met deze situatie en de vragen die dat oproept. 

-Nienke- schreef op 05-03-2022 om 12:56:

Zo min mogelijk mee bemoeien, check. Wel lastig vind ik dat soms, hoor! Inderdaad, dat alles laten betalen is een werkelijk voorbeeld. Zoon heeft afgelopen maand bijna 200 euro (naast z’n salaris, ook nog zo’n 250 euro) van z’n spaarrekening gehaald om van alles te financieren… geld waarvoor hij hard moet werken. Ik vermoed overigens dat hij het zelf aanbiedt, niet dat zij het van hem vraagt (maar ze trakteert hem dus op haar beurt niet terug).

Ze komt hier regelmatig over de vloer, blijft ook eten, dus we leren haar zeker kennen. De kwesties hebben minder met haar te maken dan met mijn/onze onwennigheid met deze situatie en de vragen die dat oproept.

Heeft je zoon dat zelf verteld dat ze hem niet trakteert? Anders zou het ook nog kunnen dat hij het voorschiet en dat ze hem, via een tikkie, de helft terug betaalt? Zo werd dat hier soms gedaan bij verkering. Of misschien vindt je zoon het leuk om haar te trakteren, heeft hij een kado voor haar gekocht enz enz. 

Ik zou wel aangeven dat school prioriteit is, zeker gezien hij er niet zo goed voor staat. 
Heel leuk dat hij verkering heeft maar het leven bestaat uit meer dan het vriendinnetje. Ik zou bijvoorbeeld een eigen sociaal leven (sport, vrienden) ook belangrijk vinden. 
Op die leeftijd hoeven ze niet dagelijks bij elkaar over de vloer te komen. Je zou ze kunnen vragen om 's avonds een spelletje te doen, maar niet gaan forceren. Als ze liever op zoon zijn kamer zitten is het ook goed. Wel kun je regelmatig het meisje mee laten eten.
Ik zou er wel moeite mee hebben als er 200 euro per maand van de spaarrekening wordt gehaald om te trakteren. Zeker als daar nog 250 euro salaris bij komt. Ik weet niet wat ze doen, maar ik vind 550 euro per maand aan uitjes, etentjes, drankjes etc. echt heel veel geld, zeker op die leeftijd. Daar mag je best wat van zeggen. En dat hij niet de pinautomaat hoeft te zijn voor haar. Lief dat hij wil betalen, maar er zijn wel grenzen.

Ik zou echt wat van dat geld zeggen, ook als het andersom zou zijn geweest en jouw kind zelf nooit betaalt. Uiteraard kan het gebeuren dat de een meer te besteden heeft dan de ander en daarom vaker trakteert, maar helemaal niks bijdragen, is gewoon niet OK. Voor beiden niet.

Als die zoon echter elke maand zoveel geld zou besteden aan uitstapjes met zijn vriendin, zou ik het wel erg veel vinden en er iets over zeggen. Heeft zij ook een baantje naast school? 

-Nienke-

-Nienke-

05-03-2022 om 13:35 Topicstarter

Poezekat schreef op 05-03-2022 om 13:02:

[..]

Heeft je zoon dat zelf verteld dat ze hem niet trakteert? Anders zou het ook nog kunnen dat hij het voorschiet en dat ze hem, via een tikkie, de helft terug betaalt? Zo werd dat hier soms gedaan bij verkering. Of misschien vindt je zoon het leuk om haar te trakteren, heeft hij een kado voor haar gekocht enz enz.

Nee, ze betaalt het niet terug. Wel krijgt hij ook af en toe een kleinigheidje van haar, bijvoorbeeld met Valentijn een lekker geurtje. Afgelopen maand zijn ze bijvoorbeeld naar de bios, uit eten en een dagje naar de dierentuin geweest, allemaal op zijn kosten. Ik heb het nog niet met zoon besproken (omdat ik dus echt twijfel waar we goed aan doen…), maar man zag het toevallig toen hij gestort contant geld op zoons rekening zette. (Man heeft alle rekeningen van de kinderen aan de zijne gekoppeld). Ik lees meerdere keren wel bespreken, dus daar gaan we even een goed moment voor zoeken.

Zij heeft overigens ook een baantje, daar kennen ze elkaar van  

Dochter heeft ook een vriendje. Tja ik doe en verwacht niets anders dan bij andere vrienden/vriendinnen die langs komen. Daar gaat ze ook mee naar boven. Eten ook mee etc
Alleen omdat ze toevallig met deze zoent, vind ik niet dat ik me anders hoef op te stellen

-Nienke-

-Nienke-

05-03-2022 om 13:38 Topicstarter

MamaE schreef op 05-03-2022 om 13:05:

Ik zou wel aangeven dat school prioriteit is, zeker gezien hij er niet zo goed voor staat.
Heel leuk dat hij verkering heeft maar het leven bestaat uit meer dan het vriendinnetje. Ik zou bijvoorbeeld een eigen sociaal leven (sport, vrienden) ook belangrijk vinden.

Dat laatste vinden wij (en hij, trouwens) ook belangrijk, dus het is nogal zoeken naar een goede tijdsverdeling (inclusief prioriteiten). 

Bedankt voor het meedenken tot zover al, heel fijn!!

-Nienke- schreef op 05-03-2022 om 13:35:

[..]

Nee, ze betaalt het niet terug. Wel krijgt hij ook af en toe een kleinigheidje van haar, bijvoorbeeld met Valentijn een lekker geurtje. Afgelopen maand zijn ze bijvoorbeeld naar de bios, uit eten en een dagje naar de dierentuin geweest, allemaal op zijn kosten. Ik heb het nog niet met zoon besproken (omdat ik dus echt twijfel waar we goed aan doen…), maar man zag het toevallig toen hij gestort contant geld op zoons rekening zette. (Man heeft alle rekeningen van de kinderen aan de zijne gekoppeld). Ik lees meerdere keren wel bespreken, dus daar gaan we even een goed moment voor zoeken.

Zij heeft overigens ook een baantje, daar kennen ze elkaar van

Dat is inderdaad wel vrij veel in een maand, niet alleen qua geld maar ook qua tijd. 

Hoe oud is het meisje? 

Helemaal niets bespreken lijkt mij het andere uiterste. Als hij zoveel geld spendeert, en zij nooit iets betaalt, mag je hem er best op wijzen dat alles wat evenwichtiger mag zijn. 
En dat hij te veel tijd aan haar besteed en weinig aan school, ook daar mag je best iets van zeggen. Wat iemand hier schreef: je hoeft zeker niet iemand dagelijks over te vloer te hebben. 
Wellicht is hij het niet met je eens, maar laat hem maar goed doorpakken op school, hier heeft hij zijn hele leven wat aan. 

-Nienke-

-Nienke-

05-03-2022 om 15:21 Topicstarter

Viva-amber schreef op 05-03-2022 om 14:18:

Hoe oud is het meisje?

16

Vrijevlinder, gesprek over prioriteiten etc. hebben we al meermaals gevoerd. Dan is hij het ook helemaal met ons eens, maar de uitvoering in de praktijk laat dan weer te wensen over

Ik zou kritiek op zijn vriendin voor je houden, tenzij er een echt schadelijke situatie ontstaat. 

Geld dat je zoon niet heeft, moet hij natuurlijk niet uitgeven. Ik zou het eventueel met hem hebben over zijn uitgavenpatroon, en wat hij betaalt voor zijn vriendin daar buiten laten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.