Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Piercings in wangen

Mijn jongste dochter wordt binnenkort 17, en gisteren vertelde ze dat ze graag piercings wil in haar wangen. Ik ben hier niet enthousiast over, want ik vind het een vervelend idee dat ze daarmee voor altijd 2 gaatjes in haar gezicht zou hebben, ook als de piercings allang verwijderd zouden zijn. Mijn man vind het ook niks. Helaas schijnt het wel zo te zijn dat vanaf 16 jaar piercings zonder toestemming van de ouders worden geplaatst...?

Maar goed afgezien daarvan, wat vinden jullie? Zouden jullie dochters dit mogen? 
Zijn er misschien ook mensen hier met ervaring? Hoe erg/opvallend zijn die gaatjes?


Nee, maar ik denk dat ik het niet echt kan verbieden.
Nu ik dit lees hoor ik wel de stem van mijn vader die zegt 'als je dat flikt, stopt alle financiële toevoer per direct'. Met andere woorden; enkel kost en inwoning kun je nog krijgen, maar alle andere dingen ga je zelf maar bekostigen. 

Misschien kun je het formeel niet tegenhouden. Maar je kunt wel vertellen dat je er faliekant op tegen bent. En dat samen leven en een ouder-kindrelatie niet alleen gaat over formele rechten en plichten, maar ook over rekening houden met elkaar en goodwill over en weer. En dat "het kan me niet schelen wat jij ervan vindt" twee kanten op kan werken.

Ginevra schreef op 22-03-2022 om 11:18:

Misschien kun je het formeel niet tegenhouden. Maar je kunt wel vertellen dat je er faliekant op tegen bent. En dat samen leven en een ouder-kindrelatie niet alleen gaat over formele rechten en plichten, maar ook over rekening houden met elkaar en goodwill over en weer. En dat "het kan me niet schelen wat jij ervan vindt" twee kanten op kan werken.

Juist dat heb ik duidelijk gemaakt aan mijn dochter.  Er kan veel en er mag veel, maar hier ben ik echt op tegen en ik zou hier echt mee wachten tot je straks op jezelf bent (als je het dan ook nog echt wil).  Tot nog toe heeft het geholpen.  Ze snapte het ergens wel geloof ik.


Ik zou haar trouwens ook wijzen op de maatschappelijke gevolgen van dergelijke keuzes. Niet in alle functies en bedrijven wordt het geaccepteerd. En dat kan ook al gelden voor een functie als cassière in de supermarkt. Soms wordt ook gevraagd om het af te plakken, maar dan loop je de hele tijd met pleisters op je gezicht.
Hetzelfde geldt voor tattoos. Die zijn helemaal blijvend. Daarbij zou ik het gezicht, de hals en de handen vrij houden. Andere lichaamsdelen zijn makkelijker desgewenst te bedekken.

Ik heb redelijk wat oorpiercings, maar moest van mezelf deze altijd minstens een half jaar écht willen voordat ik ze liet zetten. Misschien is dat ook iets om met je dochter af te spreken?

Als pubers iets willen wat blijvend is, is mijn advies: wacht een jaar of langer. Wijs ze op de voorbije periode van helemaal idolaat zijn van een artiest en een jaar later is het klaar. Van gek zijn op een sport en opeens is het over. Je wilt geen tatoos of piercings op plekken waar die blijvend zichtbaar zijn als je hersenen nog niet uitgerijpt zijn (dus minimaal tot je 21ste). Je kunt iets nu heel mooi vinden maar over een paar jaar echt niet meer. Maar goed, wie ben ik. 

Wij hebben hier al vanaf dat dochter 4 was of zo over gesproken. Toen wilde ze oorbelletjes. Ik vond haar daarvoor te jong, want ik wilde dat ze ze zelf kon verzorgen en indoen. Dat hebben we zo met haar besproken, en gezegd dat ze ze mocht als ze 16 werd. Nu was ze heel erg standvastig in haar wens, dus uiteindelijk heeft ze ze met 12 jaar gekregen. Ze is nu 19 en draagt ze al jaren nauwelijks meer...

Zo rond haar 15e begon ze over een neus- of wenkbrauwpiercing en een tattoo. Wij hebben toen gezegd dat we haar natuurlijk niet tegen konden houden, maar dat we dat niet voor haar gingen betalen en dat we wel bezwaren hadden. Zoals dat dit soort dingen in je gezicht mogelijk je carrièrekansen beperken. Ook het risico van ontstekingen met als gevolg lelijke littekens in je gezicht besproken. En dat dit soort dingen vaak best leuk staan/lijken als je jong bent, maar dat dat vaak minder wordt als je ouder wordt. We kwamen toen een keer een leuke jongeman tegen met van die grote gaten in zijn oren. Vond dochter helemaal te gek! Ik heb haar toen gevraagd hoe ze het zou vinden als haar vader zulke gaten in zijn oren had. Dat vond ze toch wel een heel stuk minder spannend... Oudere mannen/vaders zouden dat soort versieringen in haar ogen niet moeten hebben. Dat was een mooi moment om weer eens te herhalen dat dat ook geldt voor piercings en tattoos bij jongen meiden. Die worden ook ouder, en moeder. Wil je dan nog met dat soort dingen rondlopen, of hoort dat meer bij je puberteit, bij het horen bij een groep, je afzetten tegen je omgeving? Dat zag ze toen wel en ze besloot zelf dat ze tot ze ruim volwassen was alleen maar niet-permanente versieringen zou kiezen. We hebben al van alles voorbij zien komen, blauw haar en henna-tattoos bijvoorbeeld.

Inmiddels is ze dus 19 en ze is er wel echt over uit dat ze een tattoo wil. Een kleintje, op een te bedekken plekje. Ze is alleen nog niet helemaal uit het plaatje. Maar dat die tattoo er komt denk ik wel. Ze is wel zo verstandig om er goed over na te denken, en ik heb haar ook gezegd dat ze op zoek moet naar een echt goede tattoo shop. Maar over een piercing horen we haar al jaren niet meer, en ook die extra gaatjes in haar oren zijn er nooit gekomen.

Echt verbieden kan waarschijnlijk niet maar je kunt wel aangeven dat je beslist niet achter deze keuze staat en met welke redenen. Iets in het gezicht kun je niet verbergen, dat is weer wat anders dan met een tattoo op een meer onopvallende plek. 

Dit zou voor mij een no go zijn en zou ik heel zwaar afraden. Dingen die je kan verbergen of later onzichtbaar kunnen genezen prima.

Ik merk dat ik die wang-piercing vaker op tv voorbij zie komen. Dan denk ik, als ze over een paar jaar die steker in de boom hangen, zijn ze wel voor altijd getekend met een afdruk.
Neem dan een tong- piercing; minder opvallend maar wel een ‘zie mij eens actie’. 

Wil ze echt de piercing, of wil ze kuiltjes in haar wangen? Want die piercings kunnen ervoor zorgen dat je kuiltjes in je wangen krijgt.

Een vriendin van mij had die piercings, en die heeft ze na ongeveer een jaar eruit gehaald omdat ze maar niet wilden genezen. Nou is zij redelijk alternatief, dus het stond haar wel. En ze kreeg gewoon een baantje ermee (wel zonder contact met klanten).

Kerstin75 schreef op 22-03-2022 om 11:34:

Als pubers iets willen wat blijvend is, is mijn advies: wacht een jaar of langer. Wijs ze op de voorbije periode van helemaal idolaat zijn van een artiest en een jaar later is het klaar. Van gek zijn op een sport en opeens is het over. Je wilt geen tatoos of piercings op plekken waar die blijvend zichtbaar zijn als je hersenen nog niet uitgerijpt zijn (dus minimaal tot je 21ste). Je kunt iets nu heel mooi vinden maar over een paar jaar echt niet meer. Maar goed, wie ben ik.

Nou, dan had je aan mij een goeie. Sinds 1996 al helemaal idolaat van een band en dat is nooit meer weg gegaan   

Ik zou inderdaad wel wijzen op de gevolgen wat betreft werk eventueel. Niet overal wordt je aangenomen hiermee. En ik zou ook wel een bedenkperiode geven. Wil ze het dan nog steeds, dan kan je er weinig aan doen denk ik. Ik mocht van mijn ouders overigens ook geen piercings in mijn gezicht of op andere zichtbare plekken. Mocht wel een tongpiercing toen ik 17 was. Mijn moeder moest daarvoor toestemming geven destijds overigens. We zijn nu 21 jaar verder en hij zit er nog in. Dus lang niet alles wat pubers willen is een opwelling natuurlijk. Zo zou ik het ook niet benaderen als ouder. Neem het serieus, maar zorg wel ook dat ze goed de gevolgen kent van piercings in het gezicht. Ook als ze ze niet meer wil, is dit wel iets wat je blijft zien altijd.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

22-03-2022 om 14:32

Los van of het zou mogen of niet, lijkt me piercing in de wangen zo ongeveer de pijnlijkste plek die ik kan bedenken, dat vlees is best dik in je wang 😳

Verbieden kan niet. Aangeven dat je het zelf afschuwelijk vindt wel. En wijs haar op de risico’s die hierboven al genoemd worden. Meer kun je niet doen.

Vanaf 16 jaar mogen ze er zelf over beslissen. Mijn dochter heeft op mijn verzoek tot haar 18e gewacht met tatoeages en piercings, met uitzondering van oorbellen. (Ik kan me niet meer herinneren of we wisten dat het met 16 al mocht, misschien heb ik wel altijd 18 gezegd en hebben we aangenomen dat dat zo was).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.