Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ortho-afspraak vergeten, consequenties?

Onze puberzoon (13) maakt zelf afspraken bij de orthodontist. Hij vergeet die vervolgens nogal eens, of schrijft ze verkeerd in zijn agenda. Wij moeten dan wel gewoon betalen. Ik krijg wel een reminder, maar ik bekijk die niet altijd zo in detail dat ik zie dat hij de verkeerde tijd in zijn agenda heeft gezet. Hoe zouden jullie daarmee omgaan?


Vergeten: 
Hij moet een alarm aanmaken in zijn telefoon dat afgaat op de datum en tijdstip dat hij moet vertrekken naar de ortho. En hij moet een vast moment hebben waarop hij dat alarm aanmaakt. Bijvoorbeeld direct na thuiskomt van een bezoek waarbij hij een nieuwe afspraak heeft vastgelegd. Of bij ontvangst van de reminder.

Verkeerd opschrijven:
Ja, dat kan gebeuren. Dat is precies waarom de ortho reminders stuurt. Ofwel je moet zorgen dat die reminder voortaan naar hem gaan ipv naar jou, dan wel je moet die reminders gebruiken als een communicatiemomentje tussen jullie waarbij je hem controleert en zorgt dat 'ie dat alarm heeft aangemaakt.

Ik vind niet dat je je kind kunt laten betalen voor een afspraak die hij verkeerd heeft opgeschreven waarbij jij en niet kind de reminder heeft gekregen.

Je kunt ook zelf een alarm zetten in je eigen telefoon voor tijdstip van vertrek en hem opbellen als je alarm afgaat?

Helemaal eens met voorgangers: een 13-jarige help je herinneren aan de afspraak. Ook de 15-jarige heeft dat hier nog nodig, hoewel we nu een gezamenlijke digitale agenda hebben, dus dat kan misschien helpen.
Ik ging trouwens ook altijd mee naar de afspraken, maar sinds Corona mag dat niet meer.

Als puber ben ik ook 1 of 2 keer mijn ortho-afspraak vergeten, ook wel eens een beugel kwijtgeraakt en in de gymkleedkamer is er een keer iemand op gaan zitten omdat hij in mijn jaszak zat . Ik heb de rekening nooit zelf hoeven betalen. Het is helemaal goed gekomen: ik ben nu erg geordend en vergeet bijna nooit meer afspraken!

Zebra04 schreef op 09-11-2021 om 10:06:

Helemaal eens met voorgangers: een 13-jarige help je herinneren aan de afspraak. Ook de 15-jarige heeft dat hier nog nodig, hoewel we nu een gezamenlijke digitale agenda hebben, dus dat kan misschien helpen.
Ik ging trouwens ook altijd mee naar de afspraken, maar sinds Corona mag dat niet meer.

Als puber ben ik ook 1 of 2 keer mijn ortho-afspraak vergeten, ook wel eens een beugel kwijtgeraakt en in de gymkleedkamer is er een keer iemand op gaan zitten omdat hij in mijn jaszak zat . Ik heb de rekening nooit zelf hoeven betalen. Het is helemaal goed gekomen: ik ben nu erg geordend en vergeet bijna nooit meer afspraken!

dat soort stommiteiten gebeuren je als kind. 

Als ik het gevoel heb dat het echt laksigheid is en kind totaal niet interesseert dat zijn beugel of bril kapot is...ja dan moet je eens nadenken of je er consequenties aan verbind. Maar je ziet aan je kind wel of die er van baalt en het zich aantrekt

ben als kind weleens mijn pianoles vergeten, was naar de bibliotheek gegaan. Normaal zou ik direct door zijn gegaan maar mijn moeder had een gevoel dat ik het vergeten was en had de bibliotheek opgebeld en een omschrijving gegeven hoe ik eruit zag, toen stond er ineens een bibliothecaresse die de hele bieb had rondgelopen ( zat natuurlijk ergens in een gang pad op de grond te lezen ) vroeg of ik 'dingetje ' heette en dat ze een bericht had van mijn moeder > ben toen gesjeesd en was nog niet al te laat.

Ja dat was voor de mobiele telefoon nog joh. 

Dus........... jij krijgt een reminder en daar kijk je niet goed genoeg naar. Vervolgens overweeg je je zoon op te laten draaien voor de kosten?
Nee, ik denk dat 13 14 jaar oud nog te jong is voor zelfstandig agenda beheer. Dus zelf beter bijhouden. En als hij het vergeet ondanks het feit dat jij hem hebt laten herinneren , kun je nog eens denken of die 'boete' terecht is. En leerzaam.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

09-11-2021 om 22:40

wolkewitje schreef op 09-11-2021 om 09:57:

Ik betaal, met uitleg. Meestal lees ik keurig de reminders, schrijf alles op een papieren kalender, en herinner kind er ook nog aan.

Is het niet het idee van een forum dat je mag vragen hoe andere mensen ergens mee omgaan, om te toetsen of het anders kan of moet dan dat ik het zelf doe?

Sorry, het was niet bedoeld als aanval.
Maar mijn insteek zou zijn om met hem in discussie te gaan, dat dit zo niet langer kan. Dat zijn vergetelheid, linksom of rechtsom, geld kost en hoe hij daar (dus) dan instaat. Of hij zich dat realiseert.

Wij kunnen 100 methodes verzinnen, hoe hij zijn afspraak niet gaat vergeten, maar zijn eigen oplossing werkt waarschijnlijk het beste. Jij probeert (denk ik) nu zijn probleem op te lossen, maar hij is oud genoeg om zijn eigen probleem op te lossen. Dat zou mijn insteek zijn. En de tips op dit forum kunnen hem wellicht helpen....  

Tuurlijk is het forum voor reflectie en tips... !
 

wolkewitje

wolkewitje

10-11-2021 om 09:06 Topicstarter

Pippeltje schreef op 09-11-2021 om 19:25:

Dus........... jij krijgt een reminder en daar kijk je niet goed genoeg naar. Vervolgens overweeg je je zoon op te laten draaien voor de kosten?
Nee, ik denk dat 13 14 jaar oud nog te jong is voor zelfstandig agenda beheer. Dus zelf beter bijhouden. En als hij het vergeet ondanks het feit dat jij hem hebt laten herinneren , kun je nog eens denken of die 'boete' terecht is. En leerzaam.

Ik laat hem niet opdraaien voor de kosten, dat heb ik nooit geschreven. Ik vind dat niet evenredig, voor hem is dat een half jaar zakgeld, voor mij een uur salaris (bij wijze van spreken).

Mijn zoon maakt zelf de afspraak maar de bevestiging zie ik in de mail en ook de herinnering, daarvan maak ik dan weer elke keer een screenshot en app hem dat. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

10-11-2021 om 17:11

Ik zou hierin wel veel sturender te werk gaan met mijn 13-jarige. Dus zelf ook de afspraak in mijn agenda zetten en meer dan eens eraan herinneren. Maar als het dan nog steeds vergeten wordt, is het jammer: dan declareer ik een deel van de kosten bij mijn kind. 

Dochter maakt ook zelf de afspraken. De afspraak om dit soort dingen te voorkomen is, dat ze de orthoafspraak ter plekke in haar digitale agenda van haar telefoon inboekt. Die deelt ze dan meteen met ons. Bij het inboeken zet ze ook zelf een reminder. Gaat altijd goed. Afspraken zijn buiten school om. 
Ik heb haar uitgelegd dat als ze niet komt opdagen op een afspraak dat dit geld kost. En dat we dat dan van haar zakgeld inhouden. 

 

Lotte78 schreef op 12-11-2021 om 08:07:

Dochter maakt ook zelf de afspraken. De afspraak om dit soort dingen te voorkomen is, dat ze de orthoafspraak ter plekke in haar digitale agenda van haar telefoon inboekt. Die deelt ze dan meteen met ons. Bij het inboeken zet ze ook zelf een reminder. Gaat altijd goed. Afspraken zijn buiten school om.
Ik heb haar uitgelegd dat als ze niet komt opdagen op een afspraak dat dit geld kost. En dat we dat dan van haar zakgeld inhouden.

Maar bevestigd jullie ortho dan helemaal niks per email? Niet slim met al die pubers die daar langs komen. 

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

12-11-2021 om 12:19

Ik heb wat reacties op een bijdrage verwijderd. Dit omdat degene die die bijdrage heeft geplaatst een ban heeft gekregen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.