Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ortho-afspraak vergeten, consequenties?

Onze puberzoon (13) maakt zelf afspraken bij de orthodontist. Hij vergeet die vervolgens nogal eens, of schrijft ze verkeerd in zijn agenda. Wij moeten dan wel gewoon betalen. Ik krijg wel een reminder, maar ik bekijk die niet altijd zo in detail dat ik zie dat hij de verkeerde tijd in zijn agenda heeft gezet. Hoe zouden jullie daarmee omgaan?


dan

dan

08-11-2021 om 19:51

Cookielover schreef op 08-11-2021 om 19:36:

[..]

Eens.

Wobbelkont schreef op 08-11-2021 om 19:20:

Wordt de nieuw gemaakte afspraak bevestigd via mail? Ik zou elke keer als hij bij de ortho is geweest vragen wanneer de nieuwe afspraak is, deze op de eventuele kalender schrijven, en wanneer de herinneringsmail komt deze naar zijn email doorsturen. Dan heeft hij dus zelf de mogelijkheid om te kijken of het klopt wat hij in zijn hoofd/agenda heeft.
Loopt dit mis? Een keer zelf de afspraak laten betalen, na een goed gesprek over waarom het belangrijk is afspraken na te komen (kosten voor de orthodontist etc) en vragen hoe je hem kunt ondersteunen hierin.

Bovenstaande geen optie? Dan zelf meegaan naar de afspraken.

Op deze manier doorgaan is in ieder geval geen goed idee. Zonde van het geld, en hij leert er niks van.

En ook erg vervelend voor de orthodontist die niet binnen een minuut een andere patiënt kan regelen die de lege stoel kan opvullen. 

dan schreef op 08-11-2021 om 19:51:

[..]

[..]

En ook erg vervelend voor de orthodontist die niet binnen een minuut een andere patiënt kan regelen die de lege stoel kan opvullen.

Als ik die orthodont was zou ik iemand die veelvuldig zijn afspraken niet nakomt gewoon niet meer willen behandelen.

1 of 2 keer vergeten is menselijk. De helft van de tijd een lege stoel hebben niet.

Waarschijnlijk 10 andere mogelijke klanten die wel meestal hun afspraken nakomen.

Marty1984 schreef op 08-11-2021 om 20:01:

[..]

Als ik die orthodont was zou ik iemand die veelvuldig zijn afspraken niet nakomt gewoon niet meer willen behandelen.

1 of 2 keer vergeten is menselijk. De helft van de tijd een lege stoel hebben niet.

Waarschijnlijk 10 andere mogelijke klanten die wel meestal hun afspraken nakomen.

Hoezo? Je moet gewoon betalen als je niet komt. Daar heeft die ortho verder geen nadeel aan. 

wolkewitje

wolkewitje

08-11-2021 om 22:19 Topicstarter

absor schreef op 08-11-2021 om 18:58:

Heb je zelf bij je eigen afspraken ook last dat je ze snel vergeet?

Nee, bijna nooit. Ik onthoud ze, en ik zet ze in mijn agenda.

Je kan zelf de verantwoordelijkheid voor de afspraken van je kind niet dus wil je die hem neerleggen? Zie je zelf niet in hoe raar dat is?

wolkewitje

wolkewitje

08-11-2021 om 22:29 Topicstarter

Wobbelkont schreef op 08-11-2021 om 19:20:

Wordt de nieuw gemaakte afspraak bevestigd via mail? Ik zou elke keer als hij bij de ortho is geweest vragen wanneer de nieuwe afspraak is, deze op de eventuele kalender schrijven, en wanneer de herinneringsmail komt deze naar zijn email doorsturen. Dan heeft hij dus zelf de mogelijkheid om te kijken of het klopt wat hij in zijn hoofd/agenda heeft.
Loopt dit mis? Een keer zelf de afspraak laten betalen, na een goed gesprek over waarom het belangrijk is afspraken na te komen (kosten voor de orthodontist etc) en vragen hoe je hem kunt ondersteunen hierin.

Bovenstaande geen optie? Dan zelf meegaan naar de afspraken.

Op deze manier doorgaan is in ieder geval geen goed idee. Zonde van het geld, en hij leert er niks van.

Hij was er zelf nogal ontdaan over dat hij de afspraak niet goed had opgeschreven. Dat heeft hij al wel geleerd. Maar blijkbaar moeten we hem er toch meer in ondersteunen.

wolkewitje

wolkewitje

08-11-2021 om 22:38 Topicstarter

DanGun schreef op 08-11-2021 om 22:28:

Je kan zelf de verantwoordelijkheid voor de afspraken van je kind niet dus wil je die hem neerleggen? Zie je zelf niet in hoe raar dat is?

Dat is niet de insteek van mijn vraag. Ik vraag me vooral af of andere ouders altijd de gehele agenda van hun kinderen controleren. Blijkbaar wel dus.

PriceyRook54

PriceyRook54

08-11-2021 om 22:43

wolkewitje schreef op 08-11-2021 om 22:38:

[..]

Dat is niet de insteek van mijn vraag. Ik vraag me vooral af of andere ouders altijd de gehele agenda van hun kinderen controleren. Blijkbaar wel dus.

Hij is pas 13, zo raar is dat toch niet?

wolkewitje schreef op 08-11-2021 om 22:38:

[..]

Dat is niet de insteek van mijn vraag. Ik vraag me vooral af of andere ouders altijd de gehele agenda van hun kinderen controleren. Blijkbaar wel dus.

Dat bedoel ik, je neemt zelf de verantwoordelijkheid niet. Hij is 13, wat verwacht je nou? 

Een papieren agenda met een kolom per persoon of digitale agenda’s die iedereen van elkaar ziet. En dan een automatische herinnering een week of dag van tevoren. Maar dan moet die afspraak natuurlijk wel erin gezet worden!

wolkewitje schreef op 08-11-2021 om 22:38:

[..]

Dat is niet de insteek van mijn vraag. Ik vraag me vooral af of andere ouders altijd de gehele agenda van hun kinderen controleren. Blijkbaar wel dus.

Nee ik controleer alleen ortho, tandarts , kapper afspraken. Zaken waar je voor betaald en geef herinneringen indien nodig


hun vakantiebaan, schoolafspraken overige dingen is volledig hun zaak 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

09-11-2021 om 00:13

Hij maakt de afspraak, maar zet het verkeerd in zijn agenda, waardoor hij de afspraak mist? En dan...? Wat gebeurd er dan? Betaal je zonder discussie? Of krijgt hij een uitbrander?
Hoe vaak is dit nu voorgekomen?

De eerste keer zou ik er niet zo mee zitten, maar hem wel duidelijk maken dat DIT niet de bedoeling is, omdat dit gewoon geld kost (ongeacht wie het betaald). Als het een tweede keer gebeurd, zou ik het iets stevigers aangeven dat dit ECHT NIET kan en de discussie aangaan hoe hij dit in de toekomst denkt te voorkomen.
Die oplossing kan zijn dat ikzelf voortaan maar weer zijn afspraken maak (want hij kan het zelf niet) of dat hijzelf de afspraken nakomt en de consequenties draagt als het fout gaat.

Je moet ons niet vragen hoe er mee om te gaan... je moet hem vragen hoe jij hier mee om moet gaan....

Het is ook een kwestie van hoe belangrijk je het vindt. Als je steeds je afspraken vergeet duurt je behandeling ook onnodig lang. Dus hij heeft er zelf ook baat bij om er wel aan te denken.
Je hebt een verantwoordelijkheid, voor jezelf, maar ook naar de andere partij (in dit geval de ortho) toe. Als je met een vriend iets afspreekt is het ook vervelend als die niet komt opdagen en voor de vriend als jij niet komt opdagen. Ik vind dat eerlijk gezegd wel iets wat je van een normale 13-jarige zou moeten kunnen verwachten. Je geeft hem niet voor niks die verantwoordelijkheid. Wel lijkt het me handig als reminders naar hem gestuurd worden ipv naar jou.

Kind schrijft verkeerd op? Dan geef je hem een kaartje mee zodat de assistente het kan opschrijven voor hem. Thuis direct het kaartje aan jou geven, jij noteert het in jouw agenda en hij in de zijne (controleren!). Klaar.

wolkewitje

wolkewitje

09-11-2021 om 09:57 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 09-11-2021 om 00:13:

Hij maakt de afspraak, maar zet het verkeerd in zijn agenda, waardoor hij de afspraak mist? En dan...? Wat gebeurd er dan? Betaal je zonder discussie? Of krijgt hij een uitbrander?
Hoe vaak is dit nu voorgekomen?

De eerste keer zou ik er niet zo mee zitten, maar hem wel duidelijk maken dat DIT niet de bedoeling is, omdat dit gewoon geld kost (ongeacht wie het betaald). Als het een tweede keer gebeurd, zou ik het iets stevigers aangeven dat dit ECHT NIET kan en de discussie aangaan hoe hij dit in de toekomst denkt te voorkomen.
Die oplossing kan zijn dat ikzelf voortaan maar weer zijn afspraken maak (want hij kan het zelf niet) of dat hijzelf de afspraken nakomt en de consequenties draagt als het fout gaat.

Je moet ons niet vragen hoe er mee om te gaan... je moet hem vragen hoe jij hier mee om moet gaan....

Ik betaal, met uitleg. Meestal lees ik keurig de reminders, schrijf alles op een papieren kalender, en herinner kind er ook nog aan. 
Is het niet het idee van een forum dat je mag vragen hoe andere mensen ergens mee omgaan, om te toetsen of het anders kan of moet dan dat ik het zelf doe?


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.