Kimdekim
29-01-2025 om 12:56
Numerus Fixus
Zijn er meer mensen wiens kinderen nu in de decentrale selectie gaan voor hun vervolg studie?
Mijn dochter heeft zich voor 2 n.f.studies ingeschreven, en ik merk dat het best wat spanning met zich mee brengt. Ze heeft geen plan b namelijk. Van de ene uni heeft ze gisteren alle informatie gekregen en van de andere uni krijgt ze de info over een maand.

Growingpains
15-04-2025 om 11:42
Hier ingeloot voor geneeskunde, maar wat een spanning. Sterkte en een dikke knuffel voor degenen die (nog) niet zijn ingeloot!

Dymo
15-04-2025 om 16:36
Growingpains schreef op 15-04-2025 om 11:42:
Hier ingeloot voor geneeskunde, maar wat een spanning. Sterkte en een dikke knuffel voor degenen die (nog) niet zijn ingeloot!
Doe je kind niet tekort. Er is geen loting voor geneeskunde, alleen een selectieprocedure. Die heeft je kind dus goed doorlopen en dat is een mooi staaltje doorzettingsvermogen in een examenjaar. Eén op de 4 inschrijvers komt er doorheen. Dus noem het 'aangenomen', niet 'ingeloot'.

Valeria
15-04-2025 om 17:02
Mijn zoon zat zo'n 50 nummers onder de plaatsing, dus we gaan ervan uit dat het wel lukt.

Dexter18
15-04-2025 om 17:17
Dymo schreef op 15-04-2025 om 16:36:
[..]
Doe je kind niet tekort. Er is geen loting voor geneeskunde, alleen een selectieprocedure. Die heeft je kind dus goed doorlopen en dat is een mooi staaltje doorzettingsvermogen in een examenjaar. Eén op de 4 inschrijvers komt er doorheen. Dus noem het 'aangenomen', niet 'ingeloot'.
Groningen heeft een volledige ongewogen loting voor geneeskunde, dus het zou best kunnen.
Edit: De kans op toelating bedraagt gemiddeld zo'n 33% van alle aanmeldingen. Voor degenen die de volledige selectieprocedure doorlopen, ligt de kans op toelating rond de 39%.
Bronnen:
2023

Dexter18
15-04-2025 om 17:33
Dexter18 schreef op 15-04-2025 om 17:17:
[..]
Groningen heeft een volledige ongewogen loting voor geneeskunde, dus het zou best kunnen.
Edit:
De kans op toelating bedraagt gemiddeld zo'n 33% van alle aanmeldingen. Voor degenen die de volledige selectieprocedure doorlopen, ligt de kans op toelating rond de 39%.
Bronnen:
2023
Edit 2:
Ook zijn er veel universiteiten die een combinatie van selectie en loting hanteren. Bijvoorbeeld: kandidaten die in de top 20% van de toelatingstoetsen scoren, worden direct toegelaten. De overige plaatsen worden verloot onder de andere kandidaten. Dat is het geval bij Utrecht en volgens mij ook bij Erasmus.
Bij Radboud moest je twee E-learnings afronden en een motivatiebrief schrijven. Er werd eerst geloot onder degenen die alles had gedaan, daarna een rangnummer geloot door degenen die één ding niet hadden, etc.

Dymo
15-04-2025 om 17:35
Dexter18 schreef op 15-04-2025 om 17:17:
[..]
Edit: De kans op toelating bedraagt gemiddeld zo'n 33% van alle aanmeldingen. Voor degenen die de volledige selectieprocedure doorlopen, ligt de kans op toelating rond de 39%.
Bronnen:
2023
Goh, ja, ik zie het. Ik baseerde me op de situatie zoals die was toen mijn dochter meedeed aan de selectie. Toen was er nergens loting. En alsnog riepen de mensen die niet waren aangenomen dat ze waren uitgeloot. Toen waren er landelijk 12.000 aanmeldingen voor 3.000 plekken. Ik moet me beter inlezen voor ik iets roep. Mijn dochter heeft in Amsterdam gestudeerd.

absor
15-04-2025 om 18:50
Lovy schreef op 15-04-2025 om 09:18:
Wat vervelend voor iedereen die vandaag slecht nieuws heeft gekregen. Mijn dochter is nu gelaten. Plan B is in het buitenland studeren. Dat vindt ze een grote stap. De toelating ervoor gaat ze wel aan. Ook een aantal vriendinnen zijn niet ingeloot. Samen zoeken ze vandaag steun bij elkaar. De sjeu van de LSD is er wel af.
Hoe gaan jullie kinderen ermee om?
Het is ontzettend verdrietig. Ze riep al vanaf haar vierde dat ze tandarts wilde worden. Heeft zo hard gewerkt om vwo n en t te doen terwijl ze er een negatief advies voor had maar alles voor de droom. Nu voor 2e jaar uitgeloot op iets waar je totaal geen invloed op hebt. Het is heel lastig

Bakblik
15-04-2025 om 19:01
Voor iedereen die niet is ingeloot sterkte gewenst.
Ik vind dat loten zo'n oneerlijk systeem. Zag in de jaarlaag van mijn dochter haar vwo- klas kinderen die ingeloot waren voor studies die ze zelf helemaal niet echt ambieerden maar de ouders vinden dat een goede keuze. Dan natuurlijk niet het bsa halen en stoppen met de opleiding na anderhalf jaar. Zo zonde, de plek innemen ten koste van een gemotiveerder iemand die dan geen arts kan worden en de stopper wordt ook geen arts en er is al een tekort aan allerlei artsen.
Ik snap dat loten echt niet.
@Absor heel verdrietig als je kind zo haar best gedaan heeft en het gehaald heeft. Die was echt gemotiveerd. Hoop niet dat jullie mensen kennen die wel zijn ingeloot die dan na het bsa moeten stoppen. Dan krijg je nog een keer dat verdriet/die woede. Waarom hij wel en ik niet! Hij kan het niet eens en ik kan het wel. Heb dat gezien bij de dochter van een vriendin van mij. Altijd gedroomd van geneeskunde studeren en inmiddels is ze klaar met een andere studie.

Euphoria
15-04-2025 om 19:09
absor schreef op 15-04-2025 om 18:50:
[..]
Het is ontzettend verdrietig. Ze riep al vanaf haar vierde dat ze tandarts wilde worden. Heeft zo hard gewerkt om vwo n en t te doen terwijl ze er een negatief advies voor had maar alles voor de droom. Nu voor 2e jaar uitgeloot op iets waar je totaal geen invloed op hebt. Het is heel lastig
Ik lees mee, schrijf niet mee, want hier nog geen leeftijd waarin vervolgstudie aan de orde is.
Wat vind ik dit naar! Zo graag iets willen, zo hard werken en dan de kans niet krijgen.

Zilver_gray
15-04-2025 om 19:19
[..]
Ja dat is ook verdrietig!
Hoe vaak mag ze meedoen aan de selectieprocedure?
Dochter hier heeft nog 2 kansen, mocht ze het nog weer willen proberen, in totaal 3 voor deze studie.

absor
15-04-2025 om 19:36
Zilver_gray schreef op 15-04-2025 om 19:19:
[..]
Ja dat is ook verdrietig!
Hoe vaak mag ze meedoen aan de selectieprocedure?Dochter hier heeft nog 2 kansen, mocht ze het nog weer willen proberen, in totaal 3 voor deze studie.
Volgend jaar de derde en laatste keer geloof ik. Maar ja weer vijf procent kans ofzo

Zilver_gray
15-04-2025 om 19:51
absor schreef op 15-04-2025 om 19:36:
[..]
Volgend jaar de derde en laatste keer geloof ik. Maar ja weer vijf procent kans ofzo
Om moedeloos van te worden. Is er nog iets wat een goede 2e keus kan zijn?

Kimdekim
15-04-2025 om 20:41
[..]
Heel verdrietig, en zeker als het echt alleen maar loting is, dan is het zo'n willekeur.

Ginevra
15-04-2025 om 20:53
Bakblik schreef op 15-04-2025 om 19:01:
Ik vind dat loten zo'n oneerlijk systeem. Zag in de jaarlaag van mijn dochter haar vwo- klas kinderen die ingeloot waren voor studies die ze zelf helemaal niet echt ambieerden maar de ouders vinden dat een goede keuze. Dan natuurlijk niet het bsa halen en stoppen met de opleiding na anderhalf jaar. Zo zonde, de plek innemen ten koste van een gemotiveerder iemand die dan geen arts kan worden
Het is allemaal ontzettend sneu maar in de afgelopen decennia is gebleken dat eigenlijk geen enkel systeem echt goed is.
Motivatietests lijken eerlijk maar zijn het ook niet. Want dan wordt het een kunstje, er zijn trainingsbureaus die je voor veel geld instrueren wat je moet zeggen of opschrijven. Daarnaast is het ook enorm de vraag of degenen die niet de ideaal gewenste woorden gebruiken en die er net iets anders uitzien of een beetje anders overkomen, ook de minder goede artsen worden. Motivatietests selecteren onbedoeld vooral een bepaald type scholier en sluiten de rest buiten.
Loten is totale willekeur. Wel eerlijk in de zin van dat iedereen evenveel kans heeft. Oneerlijk in de zin dat je talent of capaciteiten niet meewegen.
Toetsen zijn eerlijk in de zin dat je zelf invloed hebt op het resultaat, en dat de "beste" winnen. Maar dat levert een hoop extra stress en extra werk op, voor de scholier die toch al met de schoolexamens zit en ook voor de universiteit. En zijn de toetsen die je laat doen, wel goed voorspellend voor het vak? Moet je voor een psychologiestudie iemand een wiskundetoets laten doen (vanwege de statistiek) of een persoonlijk assessment (waanzinnig veel werk) of toch een kennistoets met psychologiestof, en wordt degene die dat goed doet ook een goede psycholoog?
Het ideaal is nog niet gevonden.

Zonnebloempje
15-04-2025 om 20:54
Inderdaad heel verdrietig. Maar als er naar 5% van de inschrijvingen aangenomen kan worden, wat is dan wel een eerlijk systeem ???