Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Niet eten en drinken op school

Mijn zoon zit in de tweede klas. Vorig jaar merkte ik al dat hij 'geen tijd' heeft om te eten en drinken op school omdat hij zo druk is met zijn telefoon. Zijn mentor heeft er aandacht aan besteed in de klas maar dat heeft niet geholpen. Hij maakte zelf zijn lunch maar at en dronk het dus niet op. Om er geen gedoe door te krijgen laat ik hem gewoon na schooltijd twee boterhammen eten en ook drinken.
Dit jaar heeft hij langere lesdagen. Als hij rond half vijf thuis komt en vanaf half acht niet meer gegeten en geronken heeft maak ik me toch wel zorgen.
Geprobeerd: limosiroop meegeven en met (gratis) koolzuurhoudend water aanvullen op school, gezonde koek/reep maken en meegeven, banaan mee. Alles werkt voor twee keer maar daarna niet meer. En oja, hij eet sowieso slecht (warm eten) en zit op het randje van wel/geen ondergewicht.
Wie heeft er tips voor mij?


Geen tips. Wel herkenning ik at als puber ook niks op school. Mijn moeder maakte zich ook veel zorgen, maar het is goed gekomen. Ik vond het eten in gezelschap heel ongemakkelijk als iedereen voor mijn gevoel naar me keek. Ik vind dat overigens nog steeds ongemakkelijk. Dus zodra andere klaar zijn met eten dan stop ik ook ongeacht of ik al vol/klaar was.

eerlijk gezegd deed ik precies hetzelfde, als het echt zo'n lange dag was nam ik hooguit n slokje. 

Dat heeft n tijd aangehouden, als ik echt honger kreeg dus op t punt kwam dat ik zwak werd at ik wel maar ik kon soms een flinke lange dag volhouden. 

Op school heb je temaken met veeel prikkels, nu voelt de een dat meer dan de ander. Soms is het gewoon zo dat je zo met je vrienden bezig bent dat eten gewoonweg geen prioriteit heeft.  Dit heeft een periode aangehouden bij mij en een andere periode ging ik wel weer meer eten maar het heeft even geduurd hoor. 

Tis wel belangrijk dat hij op zn minst drinkt. Maar opzich kan het geen kwaad als hij gewoon eet als hij thuis komt. We kunnen meer hebben dan je denkt. Er gaat een periode komen dat hij wss wel weer gaat eten. Ik herken het van me zelf, ik herken ook genoeg mensen op de school toen die niet aten, en anderen dan weer enorm veel aten.

Nogmaals hij moet wel drinken dat js erg belangrijk, maar voor de rest zou ik je niet al te druk maken als ie sochtens maar eet en als ie thuis komt. 

Ik neem aan als er echt een moment is dat hij enorm zwak wordt of merkt dat ie geen energie maar heeft dat hij automatisch even in zn tas graait. Blijkbaar kan hij het aan tot dat moment niet eten. Ik herken het wel.  Maaar.. blijven drinken!

Hoezo 'geen tijd' om te eten? Ze hebben toch gewoon pauze op school? Dat is echt een onzin argument. Heeft hij geen honger? Eet hij in de ochtend heel veel? Want anders lijkt het me bepaald niet gezond.
Probleem met om half vijf nog lunchen is dat hij met het avondeten dan weer geen trek heeft. 
Je zou hem ook ontbijt en lunch in de ochtend tegelijk kunnen laten eten, zodat hij extra vol zit en dan niet per se op school nog hoeft te eten. Of de telefoon thuis laten zodat hij dat niet meer als excuus kan gebruiken.

het is wel belangrijk dat hij thuis voldoende eet, dus niet op school niet en thuis amper. En als je hem zelf vraagt waarom hij niet eet? En waarom hij zo weinig eet thuis, wat zegt hij dan?

Wat vindt hij er zelf van? Ik kende destijds op het VO ook iemand die graatmager was, en zei gewoon nooit honger te hebben en meestal vergat te eten. Voor zover ik weet heeft hij daar verder geen last van gehad.
Ik zeg niet dat je je geen zorgen moet maken, maar waar zit je zorg precies in en wat vindt hij er zelf van dat hij zo weinig eet?

Ook herkenbaar
dochter, 15, ook ondergewicht, komt ook vaak met lunch onaangeroerd weer thuis. Water drinkt ze wel trouwens. 
Inderdaad wordt het broodje dan nog om half 5/5 uur gegeten, ik heb de tijd van avondeten daarom al wat verplaatste, van 6 uur naar half 7. Oh ja, en dan eet ze rond 10 uur nog een broodje.
Ik denk dat je er niet zo veel aan kunt doen.
Goed ontbijten lijkt me wel belangrijk, en toch zelf laten meedenken over oplossing, of ziet hij geen probleem?

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

30-09-2021 om 11:19

Dit heeft mijn nu 15 jarige met laag gewicht ook een poosje gedaan.  Ik heb het los gelaten want alle goed bedoelde tips werden toch niet op gepakt. Ze voelde zich er prima bij. Inmiddels eet en drinkt ze wel op school.

Blowt hij? Daar kunnen kinderen ook slecht van gaan eten.

Ik deed dat vroeger ook. Ik had gewoon geen honger en ik ben sowieso niet echt een brood eter. En toen mijn moeder erover begon te zeuren dat het eten mee terug naar huis kwam, begon ik het weg te gooien, want ik had geen zin in ruzie erover. Wat wel hielp soms is als het eten extra lekker was.

Fenyw schreef op 30-09-2021 om 11:37:

Blowt hij? Daar kunnen kinderen ook slecht van gaan eten.

Nou de meeste die ik ken die blowen gaan juist meer eten. Blowen wekt trek op.

Rachel. schreef op 30-09-2021 om 12:08:

[..]

Nou de meeste die ik ken die blowen gaan juist meer eten. Blowen wekt trek op.

Zoete trek direct erna, eten niet. Als mijn puber opeens weer heel mager wordt, weet ik hoe laat het is. Hij geeft zelf ook aan niet te kunnen eten.

Vroeger at ik op school ook bijna  niet. Alleen als het echt heel lekker was en in die categorie viel mijn brood niet. Brood nam ik na een tijdje dan ook maar niet meer mee. (Liever eerlijk zijn dan weggooien was mijn motto)
Drinken deed ik dan weer wel. Ik had een normaal gewicht en er was verder geen probleem. 

Nog steeds ben ik iemand die laat begint met eten. (Sla ontbijt standaard over) en gewone saaie boterhammen eet ik ook nog steeds niet vaak.

Fenyw schreef op 30-09-2021 om 13:28:

[..]

Zoete trek direct erna, eten niet. Als mijn puber opeens weer heel mager wordt, weet ik hoe laat het is. Hij geeft zelf ook aan niet te kunnen eten.

O zo ja ik snap je, dan is het zeker een goede vraag inderdaad.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

30-09-2021 om 14:26

Fenyw schreef op 30-09-2021 om 13:28:

[..]

Zoete trek direct erna, eten niet. Als mijn puber opeens weer heel mager wordt, weet ik hoe laat het is. Hij geeft zelf ook aan niet te kunnen eten.

Ik moet zeggen dat ik dan gewoon eet wat er voor handen is of het nou snoep is of boterhammen, bij ineens heel mager worden denk ik aan een ander soort drugs.

BlueHeart schreef op 30-09-2021 om 14:26:

[..]

Ik moet zeggen dat ik dan gewoon eet wat er voor handen is of het nou snoep is of boterhammen, bij ineens heel mager worden denk ik aan een ander soort drugs.

Ja dat bedoelde ik dus dat heb ik zelf ook wat je schrijft, Maar zoals Fenyw van haar eigen zoon hoort kan het in sommige gevallen dus wel zo zijn..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.