brabo
13-07-2021 om 17:03
mijn dochter is socialmediaverslaafd en gezin lijdt eronder
Hoi iedereen.
ik heb een probleem. Mijn 14-jarige dochter heeft compleet geen motivatie. als ik haar vraag om een simpel klusje (de kliko wegbrengen of de tafel afruimen) te doen zegt ze ''ja, doe ik zo.'' en als ik haar na 1 uur vraag waarom ze dat nog niet heeft gedaan ''ja, maar 6000 mensen wachten op mij.'' (ze heeft een instagram account met 6000 volgers...). dat maakt mij geen reet uit, maar zij is daardoor zeer lui geworden. ook met school, het afgelopen jaar is ze nipt overgegaan. op 1 vak na staat ze overal slechts een 6 en 1x een vier., terwijl ze 2 jaar geleden nog glansrijk overging. Ze zat ook alleen maar op insta en appen met vriendinnen tijdens de online lessen... Ik moest daarnaast hemel en aarde bewegen (5 weken lang) om het voor elkaar te krijgen dat mijn dochter tijdens het eten niet aan haar telefoon zit.
Mijn dochter denkt wel dat ze het gaat redden en wilt geld verdienen met haar instaaccount terwijl er 0.0 toekomst in zit. Hoe moet ik dit gaan aanpakken? Mijn vriend begint het ook zat te worden en hij zegt ook van ''zet haar telefoon op marktplaats, dan verdien jij tenminste nog wat aan het leed''. ik vind dat ook wel een beetje hard, ondanks dat het een groot probleem is in het gezin.
Bakblik
14-07-2021 om 11:07
Jeugd gemist? Ja als je nu 23 bent en spijt hebt van dingen die je tussen je 14e en 20e deed wel.
Mijn dochter was 17 toen corona uitbrak, ze was met haar vriendinnen met een maand of 3 begonnen met af en toe eens uitgaan en "feesten" Besef zelf wel dat dat best "laat" is de meeste jongeren begonnen daar eerder mee naar goed.
In de lock-downs en met alle maatregelen was internet en de sociale ongeveer het enige wat ze hadden om samen te doen en gezien het aantal besmettingen nu blijft dat nog even zo.
Dus ja ze heeft een "normale" jeugd gemist en veel tijd online doorgebracht maar dat heeft ze niet zelf veroorzaakt door haar jacht naar volgers.
Alphalete
15-07-2021 om 23:55
1968 schreef op 14-07-2021 om 10:41:
Google eens op 'waisting your time on the internet', of een soortgelijke term. Ik had laatst een video opgeslagen, maar heb 'm blijkbaar weer verwijderd. In ieder geval legt een jonge vrouw van rond de 23 uit dat ze nu vindt dat ze haar jeugd verpest heeft met het willen zijn van een influencer. Ze heeft geen jeugd gehad, was alleen maar bezig met het krijgen van followers en het maken van content.
Als je hierop googled zie je verschillende soorten mensen die hun spijt betuigen, ik zou er een proberen te vinden die een beetje lijkt op jouw dochter in doen en laten en laat haar dat eens kijken. Beetje internetten is prima, maar als je echt alleen maar op die telefoon zit, dan moet ze zich toch gaan realiseren dat ze heel veel mist nu van de leuke dingen die ze ook zou kunnen doen. En op een gegeven moment is het te laat, is je jeugd voorbij en komen de volwassen verplichtingen, zo zonde!Oh en wat Robbie01 schrijft zou hier niet zoveel zin hebben, ze hebben allemaal onbeperkt internet, wordt tegenwoordig ook steeds goedkoper namelijk. (maar goed een 14- jarige heeft dat waarschijnlijk niet, en als ze dat wél heeft, wie betaalt dat dan iedere maand, zou ik als ouders dus niet doen nee)
Vroeger heetten deze mensen TV sterren ed. Volgens mij gaf Klaasje van K3 laatst ook aan te balen van dat ze niet zoals anderen nu is afgestudeerd.
Alphalete
15-07-2021 om 23:57
Je dochter laat zich afleiden door de drang naar aandacht op Instagram. Ik zou daar eens wat aan doen.
Ik vraag me trouwens af hoe ze aan 6000 volgens komt. Gekocht? Zo nee, wie zijn deze mensen? Interesseren ze zich wel oprecht in wat je dochter plaatst?
Marieke1980
16-07-2021 om 09:29
Wat plaatst je dochter op Instagram dat het zo interessant is? Ik zou daar grote vraagtekens bij hebben.
Daarnaast zou ik je dochter op een cursus plannen zetten
Robbie001
23-07-2021 om 15:07
1968 schreef op 14-07-2021 om 10:41:
Oh en wat Robbie01 schrijft zou hier niet zoveel zin hebben, ze hebben allemaal onbeperkt internet, wordt tegenwoordig ook steeds goedkoper namelijk. (maar goed een 14- jarige heeft dat waarschijnlijk niet, en als ze dat wél heeft, wie betaalt dat dan iedere maand, zou ik als ouders dus niet doen nee)
Ik denk dat bij veel ouders het probleem is, dat ze niet onpopulaire maatregelen durven te nemen om hun kinderen te beschemen tegen ongezonde gewoontes.
Dit is de definitie van een verslaving:
Woordenboek
Je spreekt van verslaving
als je: niet meer zonder een middel kunt, lichamelijk of psychisch.
steeds meer nodig hebt van een bepaald middel om hetzelfde effect te
bereiken.
Ggz
Een verslaving is lichamelijk en/of geestelijk afhankelijk zijn van één
of meerdere middelen. De afhankelijkheid daarvan gaat gepaard met het
gedwongen doorgaan gebruiken van het middel of middelen.
Als je dus kijkt naar wat onze kinderen doen. dan kan ik mij niet ontdoen vaan de indruk dat ze veelal aan deze ciretria voldoen.
Is toch wel byzonder dat wij onze kinderen toestaan in deze verslaving te leven. sterker nog. We kopen onbeperkt internet gebruik voor ze om maar aan dat verlangen te blijven voldoen.
Robbie001
23-07-2021 om 15:09
En ik heb nog even gekeken of het dan alleen gaat over stoffen, zoals alcohol, drugs etc. Maar het gaat ook over gedrag.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.