brabo
13-07-2021 om 17:03
mijn dochter is socialmediaverslaafd en gezin lijdt eronder
Hoi iedereen.
ik heb een probleem. Mijn 14-jarige dochter heeft compleet geen motivatie. als ik haar vraag om een simpel klusje (de kliko wegbrengen of de tafel afruimen) te doen zegt ze ''ja, doe ik zo.'' en als ik haar na 1 uur vraag waarom ze dat nog niet heeft gedaan ''ja, maar 6000 mensen wachten op mij.'' (ze heeft een instagram account met 6000 volgers...). dat maakt mij geen reet uit, maar zij is daardoor zeer lui geworden. ook met school, het afgelopen jaar is ze nipt overgegaan. op 1 vak na staat ze overal slechts een 6 en 1x een vier., terwijl ze 2 jaar geleden nog glansrijk overging. Ze zat ook alleen maar op insta en appen met vriendinnen tijdens de online lessen... Ik moest daarnaast hemel en aarde bewegen (5 weken lang) om het voor elkaar te krijgen dat mijn dochter tijdens het eten niet aan haar telefoon zit.
Mijn dochter denkt wel dat ze het gaat redden en wilt geld verdienen met haar instaaccount terwijl er 0.0 toekomst in zit. Hoe moet ik dit gaan aanpakken? Mijn vriend begint het ook zat te worden en hij zegt ook van ''zet haar telefoon op marktplaats, dan verdien jij tenminste nog wat aan het leed''. ik vind dat ook wel een beetje hard, ondanks dat het een groot probleem is in het gezin.
PriceyRook54
13-07-2021 om 17:12
Hemel en aarde bewegen? Echt?
De mobiel van mijn 14-jarige dochter zit ook aan haar hand vastgeplakt maar ik ben nog altijd haar moeder, dus ze heeft zich aan bepaalde regels te houden.
SatisfiedIbex97
13-07-2021 om 17:15
0,0 toekomst is nog maar de vraag. Maar het lijkt me handiger om met haar afspraken te maken over haar (online) gedrag. Jullie wonen samen in 1 huis, dus zal iedereen zijn steentje bij moeten dragen. Maak samen afspraken hoe de dingen gaan. Telefoon bij tafel is een no-go bij ons. Kan dochter hoog springen, laag springen, maar tijdens het eten wordt er gegeten en de dag doorgesproken.
Pick your battles. Dus maak harde afspraken over de dingen die je echt wil, de rest geen strijd van maken. En bepaal samen oo de straf. Dus dagelijks voor 19u tafel afruimen. Ligt het er nog om 19.15u, dan ... (volgt er een straf).
Duiveninhetnieuws
13-07-2021 om 17:16
Ze is te jong om je handen ervanaf te trekken en het haar zelf te laten ondervinden, maar te oud om 'gewoon' haar telefoon ed af te nemen. Ik zou inzetten op een Goed Gesprek, waar bij je de bal bij haar laat. Hoe ziet zij voor zich dat ze een prettige huisgenoot en lid van het gezin is, die bijdraagt aan een goede sfeer in huis en aan het draaiende houden van het huishouden? Probeer daar samen afspraken over te maken en help haar daaraan herinneren. Zeg vooral niet dat haar social media plannen kansloos zijn, want dat is niet gezegd en daarmee geef je aan dat je geen vertrouwen in haar hebt. Ieder kind heeft liefde, steun en vertrouwen van haar ouders nodig. En een zetje in de goede richting.
Rose85
13-07-2021 om 17:20
Die 6000 volgers kunnen echt wel even een kwartiertje wachten. Ik heb zelf geen kinderen maar ook hier wil ik geen mobieltjes onder het eten. Dat is een rustmoment van ons samen en die mobiel loopt niet weg.
Ik zou echt meer van haar verwachten hierin. En ja, ze zal vast boos worden. Dat is dan maar jammer. Ze is veertien. Als ze volwassen is kan ze doen en laten wat ze wil. Jouw huis, jouw regels.
Bakblik
13-07-2021 om 17:57
Mijn dochter denkt wel dat ze het gaat redden en wilt geld verdienen met haar instaaccount terwijl er 0.0 toekomst in zit.
Ik heb deze zin uit je openingspost even gekopieerd. Wij van de old-school media, opgegroeid voor internet zo massaal beschikbaar was, denken er zo over. Opgegroeid met de krant, de tv, de radio en een telefoon aan een draad hebben we toch allemaal wel eens gedroomd dat we journaallezeres wilden worden of een beroemde dj of schrijver? Buiten onze eigen familie of een open podium op school kon je aan niemand laten zien wat je in je mars had, met een beetje mazzel werd je knutsel tentoongesteld in de gang van de school op een ouderavond. Als je schrijver wilde worden moest je een manuscript schrijven en opsturen naar een uitgeverij.
Nu zitten organisaties/bedrijven actief te zoeken op social-media naar mensen waarmee ze iets onder de aandacht kunnen brengen of via via de aandacht op zichzelf kunnen vestigen. Als je leuk kunt schrijven, fotograferen of publiek kunt vermaken kan je zomaar iets leuks aangeboden krijgen.
Mijn oudste heeft sinds een jaar of 3 een insta-account met een beperkt aantal volgers (bij lange na nog geen 6000, de drie nullen zijn nog niet eens in beeld) en zij is nu gevonden door een organisatie die een samenwerking met haar wil aangaan. Waarschijnlijk gaat het financieel niks opleveren maar voor haar toekomstige studie die start in september is het wel heel erg leuk.
In principe hebben wij hier geen mobiele telefoons aan tafel, tenzij vooraf overlegd. Vanmiddag had ik wat warms gemaakt bij de lunch en konden we allemaal tegelijk daarvan eten. Oudste was heen en weer aan het DM-en met die organisatie en wilde dat gesprek niet afbreken, omdat haar moeder het tijd vond voor de lunch. In zo'n situatie mag de telefoon of zelfs laptop dan mee aan tafel.
Als het schoolwerk er niet onder lijdt mogen de kinderen hier, op bepaalde afgesproken momenten na, vrij rondhangen op de socials. Wel met de afspraak dat ze aanbiedingen zoals mijn oudste kreeg wel met ons overleggen om te beoordelen of het echt iets is wat ze vooruit zou kunnen helpen.
Gelukkig nog geen rare voorstellen gehad hier. Oudste vind het prima dat ze nog geen duizend volgers heeft en ze hoeft er ook niet perse meer misschien scheelt dat.
Met een 14 jarige kan je best strakke afspraken maken, bedenk daarbij wel dat afspraken samen gemaakt worden op basis van hoor en wederhoor. Eenzijdig regels opleggen moet je op die leeftijd een beetje los gaan laten. Er moet een compromis komen tussen wat jij wilt en wat zij wil. Binnen 20 minuten na het eten beginnen met afruimen en vaatwasser inruimen of zo. Dan kan ze zelf bepalen of ze dat meteen doet of eerst even wat anders doet.
LiefsteFeetje
13-07-2021 om 18:20
Mijn puber doet ook zo moeilijk zonder 6000 volgers. Die verzint weer andere excuses om 'normaal' puberaal geen klap te doen. Ik ga er alleen niet in mee. En voorals nog blijft stug volhouden en aangeven dat het nu moet meestal wel. En in geval van TO zou ik die telefoon of het internet eraf ect tot ze doet wat er moet.
Aardbei_86
13-07-2021 om 18:20
Ik zou ook proberen om de plannen van je dochter met Instagram wel serieus te nemen. De kans is groot dat er inderdaad geen toekomst in zit maar dit is wel iets wat jouw dochter graag wil dus neem dat serieus. Daarnaast moet ze natuurlijk wel goed haar best doen voor school. Laat haar ook inzien dat dat ook belangrijk is mocht het met haar Instagram toch niet lukken dat ze iets heeft om op terug te vallen. Het is namelijk belangrijk om naar de middelbare school toch een vervolgopleiding te doen. Ik vind een regel van geen mobiel aan tafel erg belangrijk daar zou wat mij betreft ook geen discussie over mogelijk zijn. Ook moet zijn nou eenmaal klusjes in huis doen zou wat mij betreft geen discussie over mogelijk zijn. Met dit soort dingen zou ik haar verantwoordelijkheidsgevoel aanspreken. Jullie bemoei je je minder met wanneer zij met haar mobiel bezig is maar zij zorgt dat haar schoolwerk op orde is en dat de klusjes in huis gedaan moeten worden. Daarnaast kan zij dan ook proberen om haar Instagram droom waar te maken.
MamaE
13-07-2021 om 18:24
Als wij thuis op die leeftijd te lui waren om iets in huis te doen (desgevraagd, we hoefden weinig te doen), dan was mijn moeder ook te lui om iets voor ons te doen.
Bijvoorbeeld als gevraagd werd de vuilbak aan de straat te zetten, en ik deed het niet, dan werd vervolgens de tafel niet voor mij gedekt. Je leeft samen in een huis, van een 14-jarige mag je best wat verwachten. Die 'zucht'-fase hebben wel meer pubers, maar je hoeft niet alles te pikken. Telefoon aan tafel zou ik ook niet willen. Maar dat dan ook zelf niet doen. Storings-/oproepdiensten voor werk uitgezonderd natuurlijk.
Voor schoolwerk zou je kunnen bespreken dat ze de telefoon beneden laat en dan eerst huiswerk gaat maken en daarna zoveel kan instagrammen en tiktokken als ze wil. Geld verdienen met socials is leuk, maar lang niet voor iedereen weggelegd. Dus een diploma halen op school en een vervolgopleiding doen is wel handig.
Belklo
13-07-2021 om 19:13
Los van het niet (willen) doen wat haar gevraagd wordt is het misschien verstandig eens met haar te praten over hoe Insta haar mentale gezondheid mogelijk beïnvloedt, als ze het gevoel heeft er altijd voor haar volgers te moeten zijn.
"Desondanks wijzen studies erop dat Instagram narcistische trekken aanmoedigt en waarschuwen deze studie ons dat millennials die veel sociale media sites gebruiken meer symptomen van depressie en angst vertonen dan leeftijdgenoten die niet zoveel online zijn. Een recente vragenlijst uitgevoerd door de Royal Society onder 1500 tieners en volwassenen (14-24 jaar oud) vond dat Instagram juist het ergste sociale media netwerk is voor mentale gezondheid – geassocieerd met hoge niveaus van angst, depressie, pesten en het bang zijn er niet bij te horen."
Bron: https://www.ru.nl/nieuws-agenda/vm/2018/mei/invloed-instagram-mentale-gezondheid/
Cat-Tea
13-07-2021 om 19:21
Deze discussie voeren heel veel ouders. Wij ook hoor, behalve dan dat die van ons inmiddels op zichzelf woont en voor haar eigen kliko moet zorgen, dus als ze haar foon niet weglegt en die kliko regelt kruipen de maden door de keuken.
Ik zou dit anders aanpakken. Op instagram 6000 volgers hebben is best al aardig wat, maar die volgers zitten echt niet alle 6000 24/7 te wachten op berichtjes tijdens het eten, die hebben zelf ouders/huiswerk/bezigheden. Voor zover ik weet heeft één van de prinsessen een instagram account en geloof maar niet dat die daar dag en nacht op zit. En wat goed genoeg is voor een prinses, zou zeker ook goed genoeg moeten zijn voor elk ander meisje van die leeftijd. Ik zou strikte afspraken maken hierover.
Ik zou er zelf voor kiezen om mijn dochter te vertellen dat ze vandaag voor acht uur de kliko aan de straat moet zetten. Staat hij er niet voor acht uur, dan gaat de wifi op zwart voor de rest van de dag.
Werkt natuurlijk alleen als ze nog geen bundel heeft, want dan moet je inderdaad gaan overwegen om de telefoon af te nemen. Doe dit niet zonder waarschuwing vooraf maar houd je wel aan hetgeen je zegt.
Ze is 14. De periode van ogen-rollen, ouders-zijn-stom-en-dom, ik-weet-alles-beter en jullie-snappen-ook-niks. Als ze straks 15 is en een bijbaan nodig heeft voor al haar wensen moet ze dat ding ook in haar tas laten. De kans dat ze dan al genoeg geld verdient met haar account om die bijbaan niet nodig te hebben is niet zo groot.
De tijd van papa & mama & kindje dat verzorgd moet worden is voorbij. Vanaf hier worden haar taken alleen maar meer.
Dat viel die van mij tegen trouwens. Die dacht altijd: als ik straks 18 ben, en volwassen, kan ik lekker doen en kopen wat ik zelf wil.
Nu ze eerst huur, gwl, verzekeringen en boodschappen moet betalen, vervolgens geld moet reserveren voor benzine en de kapper, komt ze erachter dan er dan niet genoeg over blijft om te doen en te kopen wat je wilt, maar dat je moet rekenen en kiezen. En voordat je überhaupt kunt kiezen moet je eerst fulltime werken.
Het duurde precies twee dagen om erachter te komen dat de afwas zichzelf niet afwast, het bed zichzelf niet opmaakt, de ramen zichzelf niet lappen en het eten niet vanzelf op je bord springt.
En dan had ze best wel al redelijk wat taken hier in huis. En ze voerde die ook braaf uit.
MoederBarberin
13-07-2021 om 19:35
6000 volgers is heel veel, dus waarschijnlijk heeft ze hard haar best gedaan voor haar account. Zou dat niet zomaar van haar afnemen, maar er moet wel balans zijn. Heldere afspraken over wanneer wel en niet online kunnen daarbij helpen. Neem haar wensen serieus als je het gesprek in gaat, dan geef je haar het gevoel controle te hebben over de situatie ipv dat ze van alles opgelegd krijgt, want dat levert uiteraard enkel hakken in het zand op
Pippeltje
13-07-2021 om 21:35
Oh wauw, ik zei dat wel eens voor de grap tegen mijn man over het forum als hij klachten had dat ik te lang achter de laptop bleef hangen;'Schat; er zitten hier honderden mensen op mijn adviezen te wachten!', maar begrijp ik nu dat jouw dochter daar echt serieus in is?? Dan is Ze al wel serieus behoorlijk narcistisch en/of niet realistisch in elk geval.
Ik zou inderdaad eens goed met haar om tafel en afspraken gaan maken. Als ze echt niet voor rede vatbaar wordt in dat gesprek dan zou ik het zoeken in 'dwangmiddelen' zoals het afsluiten van de wifi of het stoppen van het abonnement of zo.
Robbie001
13-07-2021 om 23:45
Hallo Brabo,
Ik heb een dochter van 17 jaar. Hier is het niet anders, als ik haar haar gang laat gaan.
Ik heb daar wat op gevonden. Je router kan je zo instellen dat de wifi voor bepaalde apparaten om een bepaalde tijd aan en uit gaat. Ik was de discussie hier op een bepaald moment ook behoorlijk zat. en ik was erg geschrokken van de documentaire 'Social Dilemma'.
Als mens voel je aan, dat waneer je een heel eentonig en eenzijdig leven hebt, dat dat niet gezond is. zowel geestelijk als lichamelijk niet.
de vraag die ik mijzelf stelde: Als het ongezond is, dat een kind alleen nog maar vastgeplakt zit aan een scherm, waarom vindt ik dat dan goed?
Sinds
ik de regel ingesteld heb, hebben we daar eigenlijk nooit geen discussie
meer over. Op bel tegoed/data tegoed, daar letten ze in de regel
behoorlijk goed op. Dus in de Wifi loze momenten, gaat ze hier vanzelf
andere dingen doen. zoals huiswerk.
Ook kwam er ineens tijd om samen een spelletje te doen. Ook gingen ze ineens weer naar buiten. Ik heb er geen spijt van dat ik de Wifi vrije momenten heb ingevoerd. Zelf heb ik er ook last van. Maar wij staan er hier nauwelijks nog bij stil.
En ze hebben nog steeds voldoende schermtijd. Eigenlijk nog veel te veel. Maar niet meer de hele dag ongelimiteerd
1968
14-07-2021 om 10:41
Google eens op 'waisting your time on the internet', of een soortgelijke term. Ik had laatst een video opgeslagen, maar heb 'm blijkbaar weer verwijderd. In ieder geval legt een jonge vrouw van rond de 23 uit dat ze nu vindt dat ze haar jeugd verpest heeft met het willen zijn van een influencer. Ze heeft geen jeugd gehad, was alleen maar bezig met het krijgen van followers en het maken van content.
Als je hierop googled zie je verschillende soorten mensen die hun spijt betuigen, ik zou er een proberen te vinden die een beetje lijkt op jouw dochter in doen en laten en laat haar dat eens kijken. Beetje internetten is prima, maar als je echt alleen maar op die telefoon zit, dan moet ze zich toch gaan realiseren dat ze heel veel mist nu van de leuke dingen die ze ook zou kunnen doen. En op een gegeven moment is het te laat, is je jeugd voorbij en komen de volwassen verplichtingen, zo zonde!
Oh en wat Robbie01 schrijft zou hier niet zoveel zin hebben, ze hebben allemaal onbeperkt internet, wordt tegenwoordig ook steeds goedkoper namelijk. (maar goed een 14- jarige heeft dat waarschijnlijk niet, en als ze dat wél heeft, wie betaalt dat dan iedere maand, zou ik als ouders dus niet doen nee)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.