Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mee bemoeien of niet....?


Kimdekim

Kimdekim

24-04-2023 om 23:58 Topicstarter

Nou ja jongen 1 zei bijvoorbeeld dat jongen 2 wel eens vreemd was gegaan in een vorige relatie.  Zij zegt dan.  Ik wil het niet over jongen 2 hebben. Maar ze zegt dan niet tegen jongen 2 dat jongen 1 dat zei omdat ze niet wil dat er ruzie is.  

Kimdekim

Kimdekim

24-04-2023 om 23:59 Topicstarter

Ik vind dan dat ze dat netjes doet eigenijk.  

Kimdekim schreef op 24-04-2023 om 23:58:

Nou ja jongen 1 zei bijvoorbeeld dat jongen 2 wel eens vreemd was gegaan in een vorige relatie. Zij zegt dan. Ik wil het niet over jongen 2 hebben. Maar ze zegt dan niet tegen jongen 2 dat jongen 1 dat zei omdat ze niet wil dat er ruzie is.

Maar snap jij dan niet dat het dan raar is dat ze savonds laat afspreekt met jongen 1 terwijl die met haar flirt en rare dingen zegt over jongen 2? En als het waar is  wat moet ze dan met jongen 2? Ik vind het vreemd dat ze jongen 1 niet links laat liggen met zo'n gedrag. Negeren die hap. En jongen 2 maar goed in de gaten houden want misschien is dat ook wel niet zo'n leuke jongen als het lijkt. 

Pief schreef op 25-04-2023 om 00:06:

[..]

Maar snap jij dan niet dat het dan raar is dat ze savonds laat afspreekt met jongen 1 terwijl die met haar flirt en rare dingen zegt over jongen 2? En als het waar is wat moet ze dan met jongen 2? Ik vind het vreemd dat ze jongen 1 niet links laat liggen met zo'n gedrag. Negeren die hap. En jongen 2 maar goed in de gaten houden want misschien is dat ook wel niet zo'n leuke jongen als het lijkt.

Nouja, zo heel raar vind ik het niet van zo’n jong meisje want aandacht is natuurlijk leuk. Maar als ouder zou je dit niet moeten faciliteren. 

Pinokkio schreef op 25-04-2023 om 00:10:

[..]

Nouja, zo heel raar vind ik het niet van zo’n jong meisje want aandacht is natuurlijk leuk. Maar als ouder zou je dit niet moeten faciliteren.

Dat bedoel ik ook. Iemand moet haar een spiegel voorhouden, ze is veel te kwetsbaar zo. Zeker met die oudere jongens. 

Kimdekim

Kimdekim

25-04-2023 om 00:18 Topicstarter

Ja natuurlijk is het raar dat jongen 1 die dingen zegt. Maar dochter heeft dat dus steeds afgekapt.  Ze is alleen maar naar jongen 1 gegaan om jongen 2 te zien.  En zij dacht dat ze gewoon vrienden waren en dat hij daar vrede mee had.  Mijn dochter is ook door vriendinnen op de hoogte gebracht over de reputatie van jongen 2. En natuurlijk heb ik wel eens tegen haar gezegd dat ik dacht dat jongen 1 haar nog leuk vond.  Maar in het contract was het gewoon echt een vriendelijke verantwoordelijke jongen.  

En nee ik ben natuurlijk niet blij dat die jongen ooit vreemd gegaan is.  En daar hebben we het ook over.  Ook over het feit dat hij haar eerste kus is geweest,  maar hij al heel wat verder is.  Maar ik wil het niet verbieden.  Dat heeft ook geen nut. Dat gaat er alleen naar voor zorgen dat zij niet bij mij terecht kan als het nodig zou zijn.  Ik heb haar gevraagd of ze denkt dat hij oprecht is,  en zij zegt van wel.  Maar ook heel duidelijk als hij vreemd gaat is het klaar.  Ze zal ook dit moeten ervaren. Vooralsnog neemt hij netjes en zonder morren het tempo van dochter aan en dat is heeeeeeeel langzaam. 

Kimdekim schreef op 25-04-2023 om 00:18:

Ja natuurlijk is het raar dat jongen 1 die dingen zegt. Maar dochter heeft dat dus steeds afgekapt. Ze is alleen maar naar jongen 1 gegaan om jongen 2 te zien. En zij dacht dat ze gewoon vrienden waren en dat hij daar vrede mee had. Mijn dochter is ook door vriendinnen op de hoogte gebracht over de reputatie van jongen 2. En natuurlijk heb ik wel eens tegen haar gezegd dat ik dacht dat jongen 1 haar nog leuk vond. Maar in het contract was het gewoon echt een vriendelijke verantwoordelijke jongen.

En nee ik ben natuurlijk niet blij dat die jongen ooit vreemd gegaan is. En daar hebben we het ook over. Ook over het feit dat hij haar eerste kus is geweest, maar hij al heel wat verder is. Maar ik wil het niet verbieden. Dat heeft ook geen nut. Dat gaat er alleen naar voor zorgen dat zij niet bij mij terecht kan als het nodig zou zijn. Ik heb haar gevraagd of ze denkt dat hij oprecht is, en zij zegt van wel. Maar ook heel duidelijk als hij vreemd gaat is het klaar. Ze zal ook dit moeten ervaren. Vooralsnog neemt hij netjes en zonder morren het tempo van dochter aan en dat is heeeeeeeel langzaam.

Kimdekim, we gaan het zeker niet eens worden. 
Toch wil ik je nog één vraag stellen: je wil graag dat je dochter bij je terecht kan als het nodig is. Maar wil je niet liever het risico verkleinen dat ze in potentieel gevaarlijke situaties terecht komt? Of zélf steeds beter leert navigeren door het leven? 

Verder vind ik dat je erg veel details weet van haar sociale leven. Kan het zijn dat je zo enorm mee-leeft dat het je moeite kost om van een afstandje de situatie te bezien?

MamaE schreef op 24-04-2023 om 23:35:

[..]

- Ongevraagd mensen mee uitnodigen bij iemand thuis; niet oké


Daar kan je de klok op gelijk zetten? Hoe groter het groepje pubers, des te groter de kans dat iemand iemand uitnodigt, die ook niet graag alleen komt aankakken en dus iemand meeneemt.

Pinokkio schreef op 25-04-2023 om 00:31:

[..]


Verder vind ik dat je erg veel details weet van haar sociale leven. Kan het zijn dat je zo enorm mee-leeft dat het je moeite kost om van een afstandje de situatie te bezien?

Ik vind dit ook best raar. Je weet alles van haar, je vindt dat je dochter alles zo goed afhandelt, en ziet niet in dat haar en jouw acties het tegendeel bewijzen. Het komt gewoon over alsnof je zelf ook nog maar 15 bent.

Valeria schreef op 25-04-2023 om 07:47:

[..]

Ik vind dit ook best raar. Je weet alles van haar, je vindt dat je dochter alles zo goed afhandelt, en ziet niet in dat haar en jouw acties het tegendeel bewijzen. Het komt gewoon over alsnof je zelf ook nog maar 15 bent.

Dit beeld krijg ik er ook van. 

Pinokkio schreef op 25-04-2023 om 00:31:

[..]

Kimdekim, we gaan het zeker niet eens worden.
Toch wil ik je nog één vraag stellen: je wil graag dat je dochter bij je terecht kan als het nodig is. Maar wil je niet liever het risico verkleinen dat ze in potentieel gevaarlijke situaties terecht komt? Of zélf steeds beter leert navigeren door het leven?

Verder vind ik dat je erg veel details weet van haar sociale leven. Kan het zijn dat je zo enorm mee-leeft dat het je moeite kost om van een afstandje de situatie te bezien?

Ik denk, en valt wel wat voor te zeggen, dan deze moeder zorgt dat ze in ieder geval wel op de hoogte is.

Ik weet vanuit mijn eigen pubertijd, dat er bij heel veel vrienden van alles uitgevreten werd waar de ouders juist geen zicht op hadden, juist omdat die 'strenger' waren in de opvoeding en daardoor er geen gevoelsmatige ruimte was om bij de ouders aan te kloppen met 'pubberproblemen'. Dus in die zin is ze juist heel betrokken en openminded. En dat is zo te lezen een bewuste keuze. Juist in de pubberteitsfase ook enorm belangrijk.

Deze situatie van naar die jongens toebrengen, dat had ik ook niet gedaan. Ze komen maar hier als je goede bedoelingen hebt. En op die leeftijd is een paar jaar leeftijdsverschil in ervaring best groot, dus daar zou ik ook niet zo blij mee zijn.

Maar jongens die mijn kind in the middel of no where in het donker alleen achter zouden laten, die komen er nooit meer in en niet welkom meer, dat is een duidelijke grens. 

Opvoeden is inderdaad vanuit een stapje terug de situatie bijsturen vanuit ervaring en verantwoordelijkheid, maar zeker zorgen dat je in verbinding staat met pubber en dat staat deze moeder zeker wel.

BritgetJones007 schreef op 25-04-2023 om 08:24:

[..]

Ik denk, en valt wel wat voor te zeggen, dan deze moeder zorgt dat ze in ieder geval wel op de hoogte is.

Ik weet vanuit mijn eigen pubertijd, dat er bij heel veel vrienden van alles uitgevreten werd waar de ouders juist geen zicht op hadden, juist omdat die 'strenger' waren in de opvoeding en daardoor er geen gevoelsmatige ruimte was om bij de ouders aan te kloppen met 'pubberproblemen'. Dus in die zin is ze juist heel betrokken en openminded. En dat is zo te lezen een bewuste keuze. Juist in de pubberteitsfase ook enorm belangrijk.

Deze situatie van naar die jongens toebrengen, dat had ik ook niet gedaan. Ze komen maar hier als je goede bedoelingen hebt. En op die leeftijd is een paar jaar leeftijdsverschil in ervaring best groot, dus daar zou ik ook niet zo blij mee zijn.

Maar jongens die mijn kind in the middel of no where in het donker alleen achter zouden laten, die komen er nooit meer in en niet welkom meer, dat is een duidelijke grens.

Opvoeden is inderdaad vanuit een stapje terug de situatie bijsturen vanuit ervaring en verantwoordelijkheid, maar zeker zorgen dat je in verbinding staat met pubber en dat staat deze moeder zeker wel.

Eens, maar het kan ook allebei. Goed in verbinding maar wel wat meer beschouwend, zodat je beter bij kan sturen. Heel erg in verbinding en totaal meegaan in alles wat de dochter zegt en vindt is niet zo helpend.

Pief schreef op 25-04-2023 om 08:30:

[..]

Eens, maar het kan ook allebei. Goed in verbinding maar wel wat meer beschouwend, zodat je beter bij kan sturen. Heel erg in verbinding en totaal meegaan in alles wat de dochter zegt en vindt is niet zo helpend.

Helemaal mee eens

Kimdekim

Kimdekim

25-04-2023 om 08:55 Topicstarter

Ik ben zeker geen 15. Best raar eigenlijk dat dat gezegd wordt. Alleen omdat ik een andere mening heb.  Ik weet inderdaad veel over het leven van mijn dochter en ik ben blij dat ze dat met mij deelt.  Juist omdat er dan over dingen kunnen praten. 

 En nogmaals ik praat helemaal niet alles wat mijn dochter doet goed,  er wordt alleen nu ingezoomd op een hele kleine situatie.  En ik ga haar niet straffen voor dit soort lessen.  Zij is goed in staat om te leren van deze situaties. 

Ik vind het wel opvallend hoe en simpele vraag weer uitmondt in een hele discussie over mijn opvoedmethode. Ik sta achter mijn opvoeding.  Het is een bewuste keuze.  Ik heb geen waardeoordeel nodig.  

Kimdekim

Kimdekim

25-04-2023 om 08:59 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 25-04-2023 om 08:24:

[..]

Ik denk, en valt wel wat voor te zeggen, dan deze moeder zorgt dat ze in ieder geval wel op de hoogte is.

Ik weet vanuit mijn eigen pubertijd, dat er bij heel veel vrienden van alles uitgevreten werd waar de ouders juist geen zicht op hadden, juist omdat die 'strenger' waren in de opvoeding en daardoor er geen gevoelsmatige ruimte was om bij de ouders aan te kloppen met 'pubberproblemen'. Dus in die zin is ze juist heel betrokken en openminded. En dat is zo te lezen een bewuste keuze. Juist in de pubberteitsfase ook enorm belangrijk.

Deze situatie van naar die jongens toebrengen, dat had ik ook niet gedaan. Ze komen maar hier als je goede bedoelingen hebt. En op die leeftijd is een paar jaar leeftijdsverschil in ervaring best groot, dus daar zou ik ook niet zo blij mee zijn.

Maar jongens die mijn kind in the middel of no where in het donker alleen achter zouden laten, die komen er nooit meer in en niet welkom meer, dat is een duidelijke grens.

Opvoeden is inderdaad vanuit een stapje terug de situatie bijsturen vanuit ervaring en verantwoordelijkheid, maar zeker zorgen dat je in verbinding staat met pubber en dat staat deze moeder zeker wel.

Mijn dochter zit in de vierde klas, alle jongens muv jongen 2 zitten in de vierde klas. Alleen jongen 2 zit in de 5de ( maar die is 16). Ze gaat dus gewoon om met jaargenoten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.