Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Klusjes

Mijn zoon van 14 jaar doet elke dag 1 klusje en dat is de honden uitlaten. Moeten jullie kids ook klusjes doen? Zo ja, welke en hoe vaak?

Groetjes M.

Ja, 2 pubers hier.
Ze moeten elke dag de tafel dekken en opruimen 
Gaan regelmatig mee de honden uit laten, we hebben er 2 en dan is uitlaten met zijn tweeën erg prettig (plus even wat persoonlijke aandacht voor degene die mee gaat)
Oudste moet ook 1 dag per week afwassen omdat ik dan niet thuis ben.
En verder moeten ze ook regelmatig helpen met klusjes in en rond huis, maar dat is niet op een vast tijdstip, maar als het zo uitkomt

Inmiddels zijn onze kinderen geen pubers meer, maar zij moesten altijd helpen met tafel dekken en afruimen, en vaatwasser in- en uitruimen. Kattenbak verschonen was ook een standaard klusje. 

Nooit gedaan. Inmiddels is de jongste 19, geen puber meer en pakt ze sommige klusjes automatisch op. Andere op verzoek.

Nee, geen klusjes.

Klusjes die kind (inmiddels 18) nog steeds doet zijn de vaatwasser in en uitruimen en de katten eten geven. Koken doet hij 2 keer per week en als we het vragen doet hij gerust andere dingen. 

Hier hoorden ze hun eigen spullen van tafel af te ruimen en op t aanrecht te zetten, tafel dekken en afruimen, was in de wasmand. Tijdens vakanties werd ook verwacht dat ze de vaatwasser uitruimen en per week minimaal 1x koken.
Inruimen van de vaatwasser doe ik liever zelf: er kan dan meer in en t wordt beter schoon. 
Toen jongste na enkele maanden zelfstandig weer thuis kwam wonen, werd 1x koken ook bij gewone werkweken ingevoerd plus het doen van 1 was per week (de andere wassen doet mijn man).

tafeldekken + helpen met opruimen na de maaltijd (het laatste is gezamenlijk). Bij toerbeurt de hond uitlaten en hond eten geven. Af en toe een voorkomende klus (stofzuigen of vergeten boodschap). Eigen kamer bijhouden (dat kan beter).was in de wasmand en eigen was in kast opruimen etc

Oudste (17) kookt daarnaast graag en doet dat ook af en toe voor ons, in overleg met haar.

Hier hebben ze altijd weinig gedaan.  Was in de wasmand en als ik het vroeg even helpen met koken/tafeldekken/afruimen.
Heb de jongste net instructie gegeven hoe de wasmachine werkt. Nu hij valt bij de volwassenen is hij groot genoeg om zelf de teamwas te doen. Sinds dit seizoen krijg ik niet meer vooraf een schema. Ik heb dus met mijn eigen was geen rekening kunnen houden met die 15 clubtenues. Hij moet er mee klaar zijn voor buurjongetje van 2 naar bed gaat. 

Thuis deed ik: boodschappen, honden uitlaten  en op verzoek afwassen. Verder bakte ik taarten, ik bakte koekjes en ik maakte snoepgoed van suiker. En ik maakte kroketten (heel graag deed ik dat, van kip die ik op de markt mocht halen) en soms bamiballen. Aardappelen schillen/schrappen.

Dus als het leuk was om te doen dan zag ik het niet als werk.

Nee geen vaste klusjes,  maar soms koken ze, en als ik dagdienst heb laat mijn dochter de honden uit. 

Honden uitlaten vind ik een ander klusje als de afwas doen, zelf ook altijd degene die met de hond moest lopen en ondanks dat ik gek op het beestje was vond ik het super stressvol, door o.a. bijtincidenten , buren hadden pittige bullies, meer dan eens doodsbang in het fietsenhok gezeten met onze keffer,
Klusjes horen erbij maar als je kind aangeeft liever niet meer de hond te doen zou ik een ander klusje geven to.

Echt klusjes hebben ze niet. Ze zetten wel hun eigen spullen weg na het eten en dekken de tafel als ik het vraag.
In de vakantie wassen ze allebei een keertje af iedere dag. Scheelt mij in de avond.
In het weekend geef ik ze vaak de keuze uit 4 klusjes die er nog liggen. Zo is er vandaag gestofzuigd door ze en het hondenvoer / oud papier opgeruimd. Ikzelf heb de afwas gedaan en later hebben we gezamelijk de hond uitgelaten. 
Gele zakken en oud papier zetten ze ook buiten.

Dochter is negen en helpt van jongs af aan naar vermogen wel mee. Bijvoorbeeld tafeldekken, afruimen, was zelf in de wasmand gooien, op verzoek wordt er opgeruimd. Voor tuinieren/onkruid wieden krijgt ze wel wat extra's, maar is ook haar hobby niet.
Ze helpt ook vaak mee met koken, maar kookt nog niet volledig en zonder toezicht zelf.

neuh, nooit verplicht geweest. Als ik het vraag wordt de hond uitgelaten, gestofzuigd etc. 
Altijd zo gedaan, wie wil mij even helpen met .... en dan kwam het meestal wel goed.

zelf hun kamer opruimen, je kleding in de wasmand gooien, als je iets eet alles weer netjes achterlaten. De verzorging van de huisdieren is verdeeld; op jouw dag ben je verantwoordelijk voor eten geven, schoonhouden bak etc. Verder geen vaste klusjes. Verder helpen ze wel eens met koken of doen een boodschap maar niet als " vast" klusje.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.