Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Klusjes

Mijn zoon van 14 jaar doet elke dag 1 klusje en dat is de honden uitlaten. Moeten jullie kids ook klusjes doen? Zo ja, welke en hoe vaak?

Groetjes M.

Dingen als je eigen bord naar de keuken en was in de wasmand, noem ik geen klusjes. Dat zijn vanzelfsprekendheden die je je kinderen al laat doen zodra ze kunnen lopen. Dan vinden ze het nog leuk, dus als je jong begint is de kans het grootst dat het een ingesleten gewoonte wordt.
Van zaken voor het algemeen belang, vind ik dat je als ouders verantwoordelijk bent. Die hebben de zorgplicht, dus mijn kinderen hoefden niet structureel een klussenlijst af te werken. Ze hadden het vaak ook druk genoeg met hun eigen dingen en huiswerk e.d.

MMcGonagall schreef op 12-01-2025 om 09:58:

Dingen als je eigen bord naar de keuken en was in de wasmand, noem ik geen klusjes. Dat zijn vanzelfsprekendheden die je je kinderen al laat doen zodra ze kunnen lopen. Dan vinden ze het nog leuk, dus als je jong begint is de kans het grootst dat het een ingesleten gewoonte wordt.
Van zaken voor het algemeen belang, vind ik dat je als ouders verantwoordelijk bent. Die hebben de zorgplicht, dus mijn kinderen hoefden niet structureel een klussenlijst af te werken. Ze hadden het vaak ook druk genoeg met hun eigen dingen en huiswerk e.d.

Met het eerste eens. Ik ben verbaasd dat mensen dat klusjes noemen. 

Met het tweede oneens. Een kind wordt er niet minder van om dingen te doen, ze hebben later tenslotte ook een huishouden te runnen en dan is het handig dat ze weten hoe dingen werken. Zo lang hoeven veel klussen niet te duren en naast nuttig is het leerzaam. 

Vrijevlinder schreef op 12-01-2025 om 10:08:

[..]

Met het tweede oneens. Een kind wordt er niet minder van om dingen te doen, ze hebben later tenslotte ook een huishouden te runnen en dan is het handig dat ze weten hoe dingen werken. Zo lang hoeven veel klussen niet te duren en naast nuttig is het leerzaam.

Die lees ik vaker. Mijn kinderen zijn inmiddels beide 18+ en ze kunnen heel goed voor zichzelf zorgen, inclusief alle huishoudelijke zaken. Je hoeft dat niet vanaf je 10e dagelijks te doen om het te kunnen.

MMcGonagall schreef op 12-01-2025 om 10:11:

[..]

Die lees ik vaker. Mijn kinderen zijn inmiddels beide 18+ en ze kunnen heel goed voor zichzelf zorgen, inclusief alle huishoudelijke zaken. Je hoeft dat niet vanaf je 10e dagelijks te doen om het te kunnen.

Ook mijn ervaring. Oudste woont al een poos op zichzelf en doet de dingen gewoon op haar eigen manier. Het is ook allemaal niet zo vreselijk ingewikkeld he.

MMcGonagall schreef op 12-01-2025 om 10:11:

[..]

Sommigen vinden het onderdeel van de zorgplicht om ze die dingen te leren en te leren dat je dat dagelijks doet (patronen inslijten enzo), anderen vinden het zorgplicht als je tot ze uit huis gaan hun was doet en hun kamer stofzuigt. 

Mevrouw75 schreef op 12-01-2025 om 11:14:

[..]

Sommigen vinden het onderdeel van de zorgplicht om ze die dingen te leren en te leren dat je dat dagelijks doet (patronen inslijten enzo), anderen vinden het zorgplicht als je tot ze uit huis gaan hun was doet en hun kamer stofzuigt.

En ik zit er een beetje tussenin. Vanaf een jaar of 17/18 kunnen ze prima zelf hun kamer stofzuigen. Als ik toch bezig ben, neem ik hem gelijk mee. Die was doe ik het liefst zelf, maar als ik er niet ben, kunnen ze dat prima.

Valeria schreef op 12-01-2025 om 07:18:

[..]

Dat vind ik echt erg. Dan deed je moeder dus helemaal niets, want je zus had vast ook een hele lijst?

Nee in die tijd zat mijn zus altijd een niveau hoger qua leren en dat was zo zwaar dus ik moest het doen. 

Vrijevlinder schreef op 12-01-2025 om 10:08:

[..]

Met het eerste eens. Ik ben verbaasd dat mensen dat klusjes noemen.

Ik snap je punt. Natuurlijk is het nuttig en leerzaam maar een klusje als bv tafeldekken of afwassen is geen hogere wiskunde. Een kind hoeft echt niet jarenlang meerdere keren per week een klus te doen " om het te leren want o jee straks kan ze het niet". Hoe ze het later in hun eigen huishouden doen bepalen ze toch zelf. Minder worden kinderen er niet van dat klopt. Maar bij te veel klussen wordt het er ook niet leuker op voor het kind. Nou waren mijn ouders erg overdreven met de hoeveelheid klussen, onder het motto " het is zo leerzaam voor Ginger, lees; gewoon zelf geen zin er in hebben en dat is niet eerlijk naar het kind toe. 

Decembermamma schreef op 12-01-2025 om 12:52:

[..]

Nee in die tijd zat mijn zus altijd een niveau hoger qua leren en dat was zo zwaar dus ik moest het doen.

Jeetje wat een oneerlijke behandeling!

Mijn studenten hier zouden het niet pikken als ik de MBO'er hier met zou laten doen dan de universitaire student.

Wel af en toe onderscheid op fysieke kenmerken. Laat ik zoon de hoge heb knippen en dochter het gras maaien. 

Tijdens toetsweek geen klusjes dus ook niet voor de MBO'er die alleen praktijktoetsen heeft. 

MMcGonagall schreef op 12-01-2025 om 09:58:

Dat je als ouder verantwoordelijk bent maakt in mijn ogen nog niet dat je dan dus ook alles moet doen. Ik heb het ook druk met mijn eigen dingen (en die van m’n kinderen). Als onderdeel van een gezin vind ik dat ze best een handje kunnen helpen. Waarbij er meer dan genoeg tijd overblijft om kind te zijn.

Een jaar of 12 geleden werd ik nog eens "bestraffend" toegesproken door de buurvrouw die via de achterdeur haar kind kan halen. 
Ik liep tussen het koken door ook de tafel te dekken (2 stappen de kamer in vanuit de half-open keuken)
Daar zou ik een kind voor moeten roepen,  want als ik alles zelf deed werden het verwende nesten. 
Effectief zou ik dan nog de helft moeten doen want op die leeftijd kregen ze de borden en glazen nog niet te pakken uit het kastje boven de vaatwasser.
En nog steeds vind ik tafeldekken een klusje wat ik makkelijk kan doen tijdens het koken. Waarom zou ik eerst naar zolder lopen om een kind te roepen dat mijn niet kan horen, omdat ze (om elkaar niet te storen met hun muziek) met de deuren dicht zien te werken aan hun studie?
Net als met was vouwen, als ik het (buiten) van de lijn haal dan bundel ik al sokken,  vouw ik ondergoed al op een leeg dat gesorteerd in de mand.  Dat bezorg ik dan op de kamers, omdat ik niet wil dat ze in alle vroegte in het washok gaan lopen stommelen om dingen te vinden en ondertussen elkaar en ons wakker maken. 

Zandhaas schreef op 12-01-2025 om 13:25:

[..]

Dat je als ouder verantwoordelijk bent maakt in mijn ogen nog niet dat je dan dus ook alles moet doen. Ik heb het ook druk met mijn eigen dingen (en die van m’n kinderen). Als onderdeel van een gezin vind ik dat ze best een handje kunnen helpen. Waarbij er meer dan genoeg tijd overblijft om kind te zijn.

Ja, ik heb het ook druk. Ik werk, betaal de hypotheek en zorg voor iedereen hier in huis. Dat hoort erbij als volwassene. Kinderen mogen nog even genieten van hun relatieve vrijheid, ze krijgen later al genoeg voor hun kiezen.

Maar goed, zo heb ik het gedaan en ik zie er het resultaat van. Ieder ander mag het op zijn eigen manier doen, en die is er dan vast ook tevreden over.

De puber ruimt de tafel af, met zijn broertje als assistent. Hij moet ook af en toe zijn kamer opruimen en de jongste zijn speelgoed, maar verder hebben ze geen vaste klusjes. 

De puber had laatst wel weer eens een gigantische zooi gemaakt van de badkamer, net nadat mijn man zich had uitgesloofd met schoonmaken. Die was toen zo gefrustreerd dat kind de badkamer opnieuw moest doen, met man op z'n nek. Een ware marteling vond hij het, en ik moet zeggen: de badkamer wordt sindsdien aanzienlijk netter achtergelaten na gebruik.   

OnherkenbaarAnoniem schreef op 12-01-2025 om 13:06:

[..]

Jeetje wat een oneerlijke behandeling!

Mijn studenten hier zouden het niet pikken als ik de MBO'er hier met zou laten doen dan de universitaire student.

Wel af en toe onderscheid op fysieke kenmerken. Laat ik zoon de hoge heb knippen en dochter het gras maaien.

Tijdens toetsweek geen klusjes dus ook niet voor de MBO'er die alleen praktijktoetsen heeft.

Nee het ging over toen ik op de basisschool zag zat zus op middelbare, dan had ze huiswerk dus hoefde niet zoveel te doen, toen ik op de mavo kwam zei ik dat nu ik op de mavo zat ik ook niet zoveel meer hoefde te doen maar ja toen zat zus op het mbo, toen ik op het mbo zat zat zus op het hbo. Daarna ging zus werken en woonde ik  samen met zus in een flat, we betaalden de helft van de lasten alleen ik zat nog op het hbo, toen waagde mijn moeder langs te komen en te roepen "de afwas van gisteren staat er nog" toen zei ik "ja klopt, de afspraak is dat omdat ik gekookt heb zus moet afwassen, toen zei ze, maar zus werkt dus jij kunt dat wel even doen". Dat was de eerste keer dat ik echt voor mezelf ben opgekomen en mijn moeder heb laten horen dat zij zich absoluut niet te bemoeien had met onze afspraken.

Mijn zoon hielp al toen hij 3 was met tafel afruimen. Dat was de enige voorwaarde waarop hij van tafel mocht. Dus daar liep hij heen en weer met pannen en allerlei zaken, die kleine vrolijkerd. In het begin met de grootste lol, later was het een gewoonte. 
Daarnaast moest hij vanaf een bepaalde leeftijd zijn eigen kamer helemaal doen en pas daarna was het zakgeldtijd.
Ook had hij wat vaste klusjes zoals oud papier/flessen en plastic wegbrengen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.