Nathalia
21-01-2019 om 09:58
Kleedgeld anno 2019: meisje van 16
Dochter (bijna 16) krijgt al sinds haar 13de kleedgeld. Ze krijgt nu 170 euro per kwartaal. Daarbij betalen wij nog ondergoed, sokken, sportkleding, pyjama's, jas en schoenen. We willen haar, per haar 16de verjaardag, meer zelfstandigheid gaan geven en kleedgeld wijzigen in een all in bedrag. Ze geeft zelf bedragen door die vriendinnen krijgen: 110 euro per maand (best veel??). Een vriend krijgt 70 euro. Meiden moeten natuurlijk iets meer dan jongens kopen (m.n. BH's in een niet vele voorkomende maat zijn niet zo goedkoop...). Ik overweeg evt. een bedrag minus BH, 1 paar schoenen en een winterjas. Nibud geeft een gemiddeld bedrag van ongeveer 55 per maand, maar die info is van wat langer geleden geloof ik. Wat geven jullie momenteel aan dochters van ongeveer dezelfde leeftijd?
bicyclette
21-01-2019 om 10:38
hier
Wij hadden 95 euro per maand voor alles. Telefoon, schoolspullen (geen boeken), uitgaan, alle kleding (ook sportkleding).
Ik heb zelf niet zoveel met die constructies als 'we betalen een halve BH of 1 paar schoenen per jaar'. Ik maak ze liever volledig verantwoordelijk. Als ik merk dat ze een keer echt te krap bij kas zitten (en ze daardoor op versleten sportschoenen moeten blijven trainen ofzo), dan speel ik wel eens voor Sinterklaas.
Libertine
21-01-2019 om 10:43
Hier
Hier een zoon van 16, ook een dochter van 13 maar ik vermoed niet dat gender er voor zal zorgen dat die straks een ander bedrag krijgt, en die krijg 120 per maand. Maar dat is echt inclusief alles. Kleding, sportspullen, de kapper, en zakgeld. Dus ook cadeautjes, film, treinreisjes etc moeten er van.
Hij wilde ook graag een all in bedrag. We betalen alleen nog zn telefoonrekening. Maar die gaat ook over als hij 17 is.
Hij komt er redelijk mee uit maar gaat ook bewust met geld om. Koopt in de uitverkoop, zet wat apart als ie een winterjas moet hebben. En hij verkoopt de merkspullen die hij niet meer mooi vindt of past. De goedkopere artikelen als broeken van de Zara geeft hij weg aan de kinderen van mn collega die veel minder te besteden hebben. Als hij iets duurs wil als bijzondere Nikes vraag hij geld voor zijn verjaardag.
Af en toe krijgt hij iets extras voor sportspullen. Hij doet aan wielrennen. Krijgt hij wat geld voor een nieuwe helm ofzo. Maar verder niks.
Libertine
21-01-2019 om 10:46
Wij geven wellicht iets meer omdat onze kinderen in 2 huizen wonen (halve week ene huis en halve week andere huis) en niet willen dat ze steeds met hun kleren moeten slepen.
Lou
21-01-2019 om 12:24
Lastig vergelijken
Ik denk dat die 110 euro per maand die haar vriendinnen krijgen, niet alleen kleedgeld is. Het is gewoon lastig vergelijken als je het zonder zakgeld wilt weten en daarbij ook nog zelf van alles betaalt. Dochter hier krijgt bijvoorbeeld 70 euro maar ooit was dat verdeeld in 50 kleedgeld en 20 zakgeld. Daarnaast kreeg en krijgt ze nog van alles van ons, zoals af en toe kapper, schoenen, busgeld, telefoongeld, cadeaugeld.
Als het echt alleen om kleding gaat, en als je begint met een volledige garderobe dus niets wat ze direct nodig heeft, dan is mijn dochters ervaring dat je aan 50 euro per maand eigenlijk al ruim voldoende hebt. Nog minder dan wat het NIBUD aangeeft dus. Maar je geeft ook meer ernaast, toch? En als je dan nog zakgeld erbij geeft, en dochter heeft misschien ook nog een baantje, dan is het echt best veel.
Phryne Fisher
21-01-2019 om 13:38
62,50
Mijn oudste kreeg vanaf haar 12e 62,50 per maand zak- en kleedgeld. Daar moest alles van met uitzondering van gymkleding voor school. In de praktijk kocht ik meestal ook nog ondergoed en panty’s. Hiernaast betaalde ik het telefoonabonnement. Het was eigenlijk altijd voldoende.
Inmiddels is ze 19 en krijgt nog steeds hetzelfde bedrag, maar ze heeft nu ook de bijdrage van haar vader, zorgtoeslag, salaris, en betaalt al haar eigen uitgaven zelf.
Dendy Pearson
21-01-2019 om 13:59
Hier
Dochter van 16 krijgt 40 euro zak/kleedgeld. Verder heeft ze een krantenwijk. Dat is bij elkaar zo’n 90 per maand en daar komt ze prima mee uit.
Milcham
21-01-2019 om 15:20
Hier
Ik hou grotendeels het. Nibud aan. Ze krijgen het bedrag passend bij de leeftijd, kleedgeld en zakgeld bij elkaar. Uitgesloten zijn sportkleding, bh’s, 1 winterjas per jaar alleen als wij het nodig vinden, de kleermaker en twee keer per jaar schoenen.
De jas en schoenen omdat ik nog weet dat ik daar zelf als puber niet mee uitkwam. Mijn kinderen hebben best lastige voeten en dan kom je vaak in de wat duurdere schoenen terecht. Een goede jas is ook best duur en zolang er geen onverwachte groeispurt komt, kunnen ze prima een aantal jaar met een jas doen.
Sport vind ik belangrijk en ik betaal het abonnement en de basisspullen die nodig zijn.
Goede bh’s zijn behoorlijk prijzig, zeker als er regelmatig een groeispurt is. Er zijn al gauw 4 bh’s en 3 sportbh’s nodig en dan ben je een paar honderd euro verder.
Bloempot
21-01-2019 om 16:29
En hier
Beide kinderen krijgen per maand 50 euro kleed/zakgeld , wij betalen telefoon , sportkleding , jassen en schoenen. Dochter (14) verdient met haar folderwijken 60 euro per maand , zoon (16) zoekt nog steeds een baan, maar hij heeft niet zoveel geld nodig Dochter vindt sommige merken belangrijk , zoon koopt zijn broeken bij de Zeeman!
Ik hoor ze niet klagen dat ze te weinig geld krijgen !
@Emma
21-01-2019 om 17:18
100
Mijn dochter kreeg op haar 16e 100 per maand. Kleding, uitgaan cadeautjes en alles. Van mij kreeg ze 1x (goeie) schoenen per jaar en een winterjas. Telefoonkosten gingen van mijn rekening en zij betaalde mjj weer terug. 10 Euro mocht ze daarvan houden.
Inmiddels heeft ze een flinke "bijbaan" en stufi, en meer te besteden dan ik. Ze krijgt geen zak- of kleedgeld meer van mij.
Blondie
21-01-2019 om 17:56
70 exclusief telefoon
Onze dochter (16) krijgt 70 euro per maand (kleed- en zakgeld). Wij betalen haar telefoon- en reiskosten naar uitjes (ze fietst naar school).
Ze is erg zuinig met haar geld en komt er goed mee uit.
Hangkous
21-01-2019 om 20:53
65 inclusief telefoon
Dat is 20 euro zakgeld (dat krijgt ze al sinds de brugklas)
45 euro kleedgeld sinds haar 16e verjaardag. Daar moet ze alles van doen, ook schoenen en jassen maar we zijn begonnen op een punt dat ze een goede garderobe had. Kapper en make-up zijn ook voor eigen rekening, toiletartikelen haal ik maar als ze andere merken wil dan zijn het eigen kosten.
Haar sportabonnement betalen wij nog, inclusief de schoenen. Trainingspak en wedstrijdshirts zijn eigendom van de club.
Iedere schoolvakantie werkt ze een paar dagen en verdient daar wat mee waarmee ze zelf mag doen wat ze wil.
OV kaart hebben wij haar gegeven en als ze voor school naar een museum moet betalen wij reis en toegang. Uitstapjes voor de leuk zijn voor eigen rekening, ook OV.
Eva
21-01-2019 om 21:59
70 euro
Hier krijgen de kinderen 70 euro zak- + kleedgeld. In principe moeten ze alle kleding zelf betalen, op de verplichte sportkleding na. Telefoon en kapper betalen wij en ik ben wel vrij makkelijk in toch af toe iets extra's betalen, van geld voor een uitje tot een kledingstuk (gewoon omdat ik het leuk vind om ze af en toe ergens blij mee te maken).
Triva
22-01-2019 om 07:57
En dan nog
Even in de avond in een sopje, ophangen in badkamer en volgende dag droog.
Dees
22-01-2019 om 08:21
Joh
Tja of je nou 7 bh's koopt of 2 en die om de dag wast dan maakt het niet zoveel uit toch? Die 7 gaan samen wat langer mee dan die 2 die je maar blijft wassen.
Hangkous
22-01-2019 om 09:00
Je hoeft ze natuurlijk niet in 1 keer te kopen
Dochter begon met 5 bh's. 2 die nog even mee konden en 3 nieuwe, gekregen vlak voordat ze kleedgeld zou krijgen. Inmiddels 8 maanden verder is één van die 2 in de afvalbak (voor gedragen kleding) gegaan en heeft ze er al 2 bijgekocht. Ze heeft nu 6 bh's voor dagelijks gebruik en 2 sportbh's. Met 2 x trainen en 1 wedstrijd zou 3 praktischer zijn, nu is wel eens alles in de was en moet ze met een gewone bh trainen maar dat is aan haar.
Bij de volgende ronde shoppen zal ze weer wat aanvullen. Onder verschillende kleding draag ik zelf ook verschillende modellen bh's. Op dit moment heb ik er maar 5, omdat ik 10 ben afgevallen kan ik er 3 echt niet meer aan. Dat ga ik rustig aan aanvullen, omdat het best prijzig is.
Yanea
22-01-2019 om 09:18
@Emma
Waarom niet? Je onderbroek, sokken en t-shirt verschoon je toch ook elke dag?
Milcham
22-01-2019 om 11:05
Zeven bh’s
Drie keer in de week gym op school en vier keer sport buiten school. Dan zijn drie sportbh’s met 75E echt geen luxe. Vier normale bh’s voor gewoon. Ik vind het zelfs wat aan de krappe kant.
Triva
22-01-2019 om 15:42
ach je leert weer wat
7 bh's moeten hebben én tegelijkertijd klagen over dat die borsten nog in de groei zijn vind ik best bijzonder.
Elke dag wassen vind ik dan ook weer bijzonder als je in andere draadjes zo meepraat over het milieu
Milcham
22-01-2019 om 20:56
Triva
Ik vind deze opmerking van jou naar mij niet aardig overkomen. Een opmerking uit een andere draad erbij halen vind ik niet netjes en is bij mijn weten op dit forum niet toegestaan.
Heb jij nooit gehad dat een kind toch niet uitgegroeid bleek? Hulde!
In het draadje over wat ik voor het milieu doe staat wat ik doe, niet hoeveel ik was of hoelang mijn kind met een bh doet. De optelsom is niet wat jij er van maakt.
Laat oma volgende keer thuis!
Stelle
23-01-2019 om 00:45
Een bh wordt toch niet vies
Lijkt me echt onzin die zo vaak te verschonen. Onderbroek lijkt me vanzelf spreken. Ook sokken verschoon ik nu in winter niet iedere dag, zonde om bijv wollen sokken veel te wassen.(tenzij je last van schimmeltjes hebt)
T shirt hangt af van persoon, sommige mensen hebben dat snel vies of stinkend, anderen niet, dan hoeft het echt niet.
Overigens weet ik echt niet wat dochter precies in kast heeft, dat is toch het doel van kleedgeld ook
Triva
23-01-2019 om 06:38
milcham
sorry ik wist niet dat jij ook in dat milieudraadje zat, ik had het niet tegen jou maar degene die daar meepraat en het hier normaal vindt dat je een bh elke dag wast.
En als je kind nog in de groei zit koop je toch juist geen 7 bh's, als ik denk dat mijn zoon nóg langer wordt koop ik ook geen 7 dure broeken.
Yanea
23-01-2019 om 06:48
Trivia
Ik zei niet dat IK het normaal vind, ik leg alleen uit wat de reden KAN zijn dat iemand 7 bh's heeft.
Blijft een feit dat het onbehoorlijk van je is om uit andere draadjes te citeren.
Nathalia
23-01-2019 om 08:16
Kleedgeld
Dank voor alle reacties tot nu toe. Zullen we de discussie over een aantal bh's even laten rusten en verder gaan over het onderwerp van dit draadje, nl. kleedgeld?
Als ik het goed begrijp zou 70 euro per maand een redelijk bedrag zijn, mits we noodzakelijke winterjas, schoenen en Bh erbij zouden betalen. Ik wacht nog even verdere reacties af.
Phryne Fisher
23-01-2019 om 08:30
Zat
70 euro is best wel ruim, als het alleen kleedgeld is. Daar kan dan makkelijk nog een winterjas en schoenen vanaf.
Lou
23-01-2019 om 11:12
inclusief zakgeld
Die 70 die je hier en daar leest, is telkens inclusief zakgeld. Exclusief zakgeld gaat het om flink wat minder, 45 of 50 euro per maand meestal.
Milcham
23-01-2019 om 14:48
Idd
Triva, excuses aanvaard.
Die €70 is inclusief beltegoed en zakgeld. Dochter hier heeft maar vier bh's en de andere zijn voor sport.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.