Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-02-2024 om 15:29
Geachte forumleden,
Ik plaats dit bericht op het forum in de hoop dat er ouders zijn wiens kinderen mogelijk vergelijkbare ervaringen hebben gehad. Hoewel ik zelf minderjarig ben, ben ik benieuwd naar antwoorden op mijn vraag en mogelijke ervaringen van ouders. Ik ben ruim 16 jaar oud en gediagnosticeerd met autisme. Deze diagnose heb ik pas na 2013 gekregen; vanaf dat jaar valt alles onder het label 'ASS' (autisme spectrum stoornis). Er wordt gespeculeerd, met name door mijn coach, dat ik klassiek autisme heb. Echter, mijn familie en ik denken daar anders over. Familieleden hebben namelijk al vroeg opgemerkt dat ik voorliep op mijn ontwikkeling vergeleken met leeftijdsgenoten. Mijn coach speculeert (nogmaals, speculatie, aangezien een coach geen diagnose mag/kan stellen) dat ik klassiek autisme heb vanwege dwangmatige handelingen, zoals plotseling huppelen tijdens het lopen en het maken van bepaalde geluiden zoals 'hmm'. Mensen met (klassiek) autisme hebben vaak (erg veel) moeite met sociaal adequaat handelen, hoewel ik daar minder moeite mee heb. In onbekende sociale situaties weet ik wel vaak niet wat te doen, maar daar ondersteunt mijn coach ook deels bij. Op de lagere school heb ik een IQ-test gedaan, waaruit bleek dat mijn IQ zeker bovengemiddeld is. Deze test werd echter ook nog eens afgenomen op een moment dat ik me niet goed voelde, wat mogelijk ook nog invloed had op de score (vaak hoe beter je in je vel zit, des te hoger je scoort). Mensen met klassiek autisme hebben vaak een lager IQ, wat (zover ik weet) een criterium is voor de diagnose. Ik vermoed zelf echter hoogfunctionerend autisme/Asperger, zoals mijn familie, gezien mijn moeite met bepaalde aspecten van autisme, maar ook mijn vermogen om zelfstandig te functioneren zonder dagelijkse ondersteuning en het hogere IQ. Ik zit momenteel in het (voor)examenjaar van de HAVO (ik volg een aangepast programma, dus ik mag examen doen per vak wanneer ik wil), wat wellicht uitdagend zou zijn voor iemand met klassiek autisme, maar ik sluit het niet volledig uit (op de lagere school was er zelfs nog overleg of ik naar het VWO zou kunnen gaan, maar het is toch HAVO geworden, grotendeels omdat rekenen/wiskunde niet mijn sterkste kant is en dat echt nodig is op het VWO). Ik kan ook erg goed leren en kan goed communiceren, spreek ook drie talen vloeiend (en leer ook nog een vierde nu), het schijnt namelijk dat mensen met klassiek autisme ook vaak een taalachterstand hebben. Ik heb vrienden met hoogfunctionerend autisme/Asperger die sociaal meer moeite hebben dan ik, maar op andere vlakken verder ontwikkeld zijn. Zo heeft ieder individu met autisme hun eigen sterke- en minder sterke kanten.
Dus, kort samengevat: Is het mogelijk klassiek autisme te hebben in combinatie met een hoog/hoger IQ? Hebben ouders van kinderen met autisme hier ervaring mee?
07-02-2024 om 23:37
Gingergirl schreef op 07-02-2024 om 19:21:
[..]
Veel mensen met ASS zeggen zelf weinig tot geen problemen te ervaren terwijl die er weldegelijk zijn, de omgeving heeft er wel last van en uiteindelijk zijzelf ook. Ze zoeken het alleen meestal niet bij zichzelf maar vaak redeneren ze dat het aan de ander ligt. Begeleiding kan ze leren daar meer inzicht in te krijgen.
Dat problemen altijd aan een ander liggen herken ik wel van veel mensen met ASS uit mijn omgeving. Ik vind dat een hele storende eigenschap en ik wil zelf niet zo zijn, maar kan niet uitsluiten dat dat altijd lukt.
Begeleiding gaat dan over inzicht in je eigen functioneren en de invloed daarvan op de omgeving. Niet om extra diagnoses met als doel 'nog meer zekerheid'.
Overigens, als mijn omgeving 'last' heeft van mij, dan moeten ze dat zeggen, want ik heb dat zelf totaal niet door. Als ik het niet weet, kan ik er niks mee. En als ik het wel weet, kan ik er misschien wel wat mee.
Het projecteren van je eigen problemen/tekortkomingen op iemand anders, ervaar ik zelf dan weer als storend. Niet alles wat een ander als probleem ervaart of zou ervaren, ervaar ik ook als zodanig. Ik heb me toch best vaak onbegrepen gevoeld op bepaalde vlakken.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.