Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Klassiek autisme in combinatie met een hoger IQ?


Gingergirl schreef op 07-02-2024 om 19:21:

[..]

Veel mensen met ASS zeggen zelf weinig tot geen problemen te ervaren terwijl die er weldegelijk zijn, de omgeving heeft er wel last van en uiteindelijk zijzelf ook. Ze zoeken het alleen meestal niet bij zichzelf maar vaak redeneren ze dat het aan de ander ligt. Begeleiding kan ze leren daar meer inzicht in te krijgen.

Dat problemen altijd aan een ander liggen herken ik wel van veel mensen met ASS uit mijn omgeving. Ik vind dat een hele storende eigenschap en ik wil zelf niet zo zijn, maar kan niet uitsluiten dat dat altijd lukt.

Begeleiding gaat dan over inzicht in je eigen functioneren en de invloed daarvan op de omgeving. Niet om extra diagnoses met als doel 'nog meer zekerheid'.

Overigens, als mijn omgeving 'last' heeft van mij, dan moeten ze dat zeggen, want ik heb dat zelf totaal niet door. Als ik het niet weet, kan ik er niks mee. En als ik het wel weet, kan ik er misschien wel wat mee.
Het projecteren van je eigen problemen/tekortkomingen op iemand anders, ervaar ik zelf dan weer als storend. Niet alles wat een ander als probleem ervaart of zou ervaren, ervaar ik ook als zodanig. Ik heb me toch best vaak onbegrepen gevoeld op bepaalde vlakken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.