Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Jongvolwassene verdient volledig salaris

renmuis, ik ben wel benieuwd waarom je kind perse op kamers moet met 18 jaar en wat zijn die belangrijke leerlessen dan die een kind die met 25 jaar uit huis zou gaan niet zou leren?

Rozi schreef op 22-09-2024 om 19:06:

[..]

Ik vind het verwend ja gelijk een koophuis willen hebben. Omdat het niet normaal is vind ik. Ik ben van mening dat je zaken meer leert waarderen als je niet alles gelijk krijgt wat je wil.

Mijn beide ouders nu mid 60 komen allebei uit grote gezinnen, beiden hebben ze 7 broers/zussen, in totaal met hen zelf erbij 8. Iedereen had voor z’n 25 al een koophuis, en dan heb ik het niet over een flatje. Dit geldt ook voor vele vrienden van hen, samengevat gaat dat om tientallen stellen.

Nu begrijp ik dat het niet helemaal representatief is, in die omgeving was het helemaal niet gek of verwend om gelijk een koophuis te hebben. Ook zij hebben er hard voor gewerkt/geklust. Toch was een koophuis veel toegankelijker dan nu. Hier gaat het over Oost-Nederland. 

ik lees net een beetje relevante quote:
Twintigers van nu willen minimaal starten waar hun ouders na 20 jaar werken aankwamen

Chantal2022 schreef op 22-09-2024 om 22:01:

Twintigers van nu willen minimaal starten waar hun ouders na 20 jaar werken aankwamen

Ik denk dat dit idd klopt. Ik denk dat twintigers van nu een bepaalde rijkdom gewend zijn waar ze het niet minder willen. Mijn eigen kinderen idem: die haalden beiden hun neus op voor 2e hands spullen. Waar ik niks van snap, want het hele ouderlijke huis stond er vol mee.

Om op de vraag van to te reageren: nee, dat lijkt me vrij vreemd om geld voor je financieel zelfstandige (volwassen) kind achter te laten. Of betaalt hij jou ook als jij alleen thuis bent en iets te eten moet klaarmaken voor jezelf?

Ik heb nog geen ervaring maar ik zou zeggen: normale voorraad in huis zodat er een maaltijd te koken is, niks extra's neerleggen en eventueel kostgeld (of niet). Ik zou dus wel zorgen dat er in de basis eten in huis is voor elke dag, of je er nou bent of niet, maar geen extra geld neerleggen voor patat of pizza ofzo omdat je er toevallig zelf niet bent.

Chantal2022 schreef op 22-09-2024 om 22:01:

Kan wel zijn, maar voor mijn generatie waren er wel betaalbare huurwoningen beschikbaar. Die generatie kon ook nog op basis van 1 salaris een hypotheek krijgen.

Als ik er niet ben dan kunnen de kinderen iets eten wat we in huis hebben (er is altijd genoeg op voorraad). Willen ze iets anders dan kunnen ze op eigen kosten iets anders halen. Dat heeft wat mij betreft niks met wel of geen volledig salaris of wel of niet volwassen te maken. Sinds de kinderen een jaar of 15 zijn gaat dat al zo. Soms koken ze, als ze alleen thuis zijn, gewoon pasta ofzo, soms halen ze iets bij de supermarkt,  gaan ze naar de patatzaak of bestellen ze iets. Lijkt me vrij logisch dat ze dat dan zelf betalen.

Aanvulling: als mijn man en ik een keer uit eten gaan ofzo dan geef ik de kinderen wel vaak wat geld om iets te halen of te bestellen.

Hoe oud is kind? Ik vind het meespelen of kind 16 is en een bar-slecht jeugdloon heeft of kind 22 is en een HBO-loon heeft.

Voor die 16-jarige zou ik eventueel wel wat geld of eten achterlaten.

Fiorah schreef op 22-09-2024 om 22:08:

Ik heb nog geen ervaring maar ik zou zeggen: normale voorraad in huis zodat er een maaltijd te koken is, niks extra's neerleggen en eventueel kostgeld (of niet). Ik zou dus wel zorgen dat er in de basis eten in huis is voor elke dag, of je er nou bent of niet, maar geen extra geld neerleggen voor patat of pizza ofzo omdat je er toevallig zelf niet bent.

Precies dit doen we ook voor onze oudste (studerende twintiger). Er is eten voldoende op voorraad - zowel om te koken als in de vriezer - en als het per se fastfood moet zijn, is het voor eigen rekening. Als wij uit eten gaan, zorg ik wel dat er geld ligt en/of pizza besteld wordt of sturen ze na afloop een tikkie van de snackbar. Dat laatste zou ik met een goedverdienende jongvolwassene gewoon af en toe eens doen, niet standaard! 

Door deze discussie ben ik anders gaan aankijken tegen de uitdrukking "je huis opeten" 

kenfan schreef op 22-09-2024 om 22:09:

[..]

Kan wel zijn, maar voor mijn generatie waren er wel betaalbare huurwoningen beschikbaar. Die generatie kon ook nog op basis van 1 salaris een hypotheek krijgen.

Ik ben begonnen met iemand samen elk een kamer. Toen naar een zolderkamer met een mini keuken waar ik jaren gewoond heb. Je hebt echt geen volledige woning nodig als je nog studeert of net bent gaan werken. En al ook geen nieuw VTwonen interieur met visgraad parketvloer

Diyer schreef op 22-09-2024 om 22:08:

[..]

Ik denk dat dit idd klopt. Ik denk dat twintigers van nu een bepaalde rijkdom gewend zijn waar ze het niet minder willen. Mijn eigen kinderen idem: die haalden beiden hun neus op voor 2e hands spullen. Waar ik niks van snap, want het hele ouderlijke huis stond er vol mee.

Om op de vraag van to te reageren: nee, dat lijkt me vrij vreemd om geld voor je financieel zelfstandige (volwassen) kind achter te laten. Of betaalt hij jou ook als jij alleen thuis bent en iets te eten moet klaarmaken voor jezelf?

Dat jij in jouw huis koos voor 2e handsspullen is natuurlijk helemaal prima. Dat jouw kinderen daar andere keuzes in maken is toch niet meteen " hun neus ervoor ophalen"? Beetje vreemde redenatie.misschien gewoon een kwestie van een andere smaak hebben.

Kikki39 schreef op 22-09-2024 om 21:29:

renmuis, ik ben wel benieuwd waarom je kind perse op kamers moet met 18 jaar en wat zijn die belangrijke leerlessen dan die een kind die met 25 jaar uit huis zou gaan niet zou leren?

Slechts een greep:

- leven met huisgenoten

- de confrontatie met andere gewoonten en chaos en leren dat je zo ook kan (over)leven, dat het radicaal anders kan dan je ouders het deden

- vrijheid en zelfstandigheid claimen op het moment dat je dat echt nodig hebt en je er echt van kunt genieten 

- studentenleven ervaren zonder dat je ouders er bovenop zitten en het meteen merken als je een paar dagen niet thuis bent 

- uit de kinderrol komen tijdens je studie, niet erna

- leren omgaan met tegenslag, gebrek aan luxe, en echt weinig geld te besteden hebben. 

- je hele leven op 9m2? Prima te doen!

- volwassen worden met vallen en opstaan, op jouw manier, samen met leeftijdgenoten

Sommige ouders vinden het heel belangrijk dat hun kind een bijbaan heeft. Dat vind ik dan weer minder belangrijk. 

Renmuis schreef op 22-09-2024 om 22:36:

[..]

Slechts een greep:

- leven met huisgenoten

- de confrontatie met andere gewoonten en chaos en leren dat je zo ook kan (over)leven, dat het radicaal anders kan dan je ouders het deden

- vrijheid en zelfstandigheid claimen op het moment dat je dat echt nodig hebt en je er echt van kunt genieten

- studentenleven ervaren zonder dat je ouders er bovenop zitten en het meteen merken als je een paar dagen niet thuis bent

- uit de kinderrol komen tijdens je studie, niet erna

- leren omgaan met tegenslag, gebrek aan luxe, en echt weinig geld te besteden hebben.

- je hele leven op 9m2? Prima te doen!

- volwassen worden met vallen en opstaan, op jouw manier, samen met leeftijdgenoten

Sommige ouders vinden het heel belangrijk dat hun kind een bijbaan heeft. Dat vind ik dan weer minder belangrijk.

Dan moet je kind dat wel kunnen, er zijn ook kinderen die dat gewoon niet kunnen. En heeft je kind zelf ook nog inspraak of staat die met  18 jaar buiten met een knapzakje ofzo? 

Gingergirl schreef op 22-09-2024 om 22:33:

[..]

Dat jij in jouw huis koos voor 2e handsspullen is natuurlijk helemaal prima. Dat jouw kinderen daar andere keuzes in maken is toch niet meteen " hun neus ervoor ophalen"? Beetje vreemde redenatie.misschien gewoon een kwestie van een andere smaak hebben.

Heeft toch niks met smaak te maken? Marktplaats staat vol met meubels , lampen en witgoed van allerlei stijlen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.