Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Is het ok als mijn zoon zomaar dure spullen krijgt

Roos57 schreef op 16-04-2025 om 18:45:

[..]

Ik blijf het een te duur cadeau vinden voor vage buren . Het verbaast mij dat niet iedereen dat vindt 😅.

Ik ook. Een dure macbook, een t shirt van 500 euro. Dat mensen dat zo schaamteloos aanpakken van buren die ze amper kennen. 

TO jij dus niet he? 😉

Ik zou mij afvragen wat de tegenprestatie is.
Want die is er of gaat er ooit moeten komen.

Kind zou best wel eens 1 keer een gratis t-shirt mogen aannemen wat mij betreft, maar geen zakken vol of laptops. Dan zit er een reukje aan qua reden en / of verwachtingen.

Ze komen dus eerst maar eens ervoor uit wat ze in ruil verwachten.
En waarom ze dure spullen weggeven aan een onbekende.

Ik zou bijvoorbeeld geen zin hebben om straks "omdat ze jarenlang zo liefdadig geweest zijn" en omdat ze geen familie meer hebben hun begrafenis te gaan moeten organiseren.

vind het een vreemd iets, zomaar dure spullen van vreemden accepteren. Maar dat is mijn mening

rionyriony schreef op 16-04-2025 om 17:27:

'k Zou me afvragen wat ze ervoor terugkrijgen. Voor niets gaat de zon op.
Ik zou eerst de mannen erover spreken. Jullie zijn allebei volwassen dus jullie weten allebei hoe de wereld werkt. Dus op deze manier weten de mannen dat je ze in de gaten houdt. Ze zullen hier begrip voor hebben. Als ze het echt goed bedoelden. Dan weten ze dat je om je kind geeft.

Waarvoor moet je ze in de gaten houden? 

Hoezo, die mannen moeten weten dat ze in de gaten worden gehouden en dat ze om d'r kind geeft, en dan mogen ze het wel geven? 

Marty1984 schreef op 16-04-2025 om 19:12:

Kind zou best wel eens 1 keer een gratis t-shirt mogen aannemen wat mij betreft, maar geen zakken vol of laptops. Dan zit er een reukje aan qua reden en / of verwachtingen.

Ik zou bijvoorbeeld geen zin hebben om straks "omdat ze jarenlang zo liefdadig geweest zijn" en omdat ze geen familie meer hebben hun begrafenis te gaan moeten organiseren.

Ze kent die mensen amper dus zou niet per se uit gaan van een uitvaart moeten regelen. 

Waarom moet daar een reden achter zitten, ik geef ook liever iets weg dan dat ik het weg moet gooien. Tijdens mijn verhuizing heb ik voor duizenden euro's weggeven, veel mensen blij mee gemaakt, prima toch. 

Dat hoeft ze niet en dat mag ze niet, ze is geen familie dus kan ze niet zomaar van alles regelen. Stel je voor zeg dat dit mogelijk zou zijn en dat allemaal vanwege het aannemen van kleding.

Ik ben een halfjaar geleden gaan samenwonen. Wij hebben ook allebei voor veel geld spullen weggegeven, en dan aan werkelijk onbekenden. We hebben dat gedaan zodat die spullen hier niet in de weg staan of staan te verstoffen, we hebben liever dat anderen er nog plezier van hebben. Nee, daar hoefden we niks voor terug. We hadden die spullen ook kunnen verkopen, maar dat is gedoe. Meer gedoe dan het ons het geld waard was. Dus mensen geven wel degelijk dingen weg zonder er iets voor terug te hoeven. 

Daarbij, dit is geen onbekende, maar hun buurjongen, ze zien dat die spullen nog met plezier gebruikt worden. Daar doen zij het vast voor. Maar dat kun je inderdaad gewoon vragen.

Persoonlijk zou ik zulke dingen liever weggeven dan weggooien, in dat opzicht hadden ze het ook op bijvoorbeeld marktplaats of de gratis op te halen facebook kunnen zetten.

Ik snap jou ook hoor, zou me er ook bezwaard door voelen. Maar dat kan weggenomen worden door met elkaar in gesprek te gaan.

Mijn vader is ook van die leeftijd (70+) en die is vaak bezig zijn huis op te ruimen en wat hij niet meer nodig heeft gaat weg. Of naar mijn broer of mij, of naar de kleinkinderen of naar de buren kinderen. Ook betaalt hij weleens iets voor een buurkind als de ouders het niet kunnen betalen, zoals bijdrage voor schoolreisje of zoiets. Gewoon omdat hij vindt dat alle kinderen daar recht op hebben. Hoeft hij niets voor terug en hij bedoelt er niets mee verder.

Geven de buren ook dingen aan andere buurkinderen of is jouw zoon de enige? Dat zou voor mij misschien nog iets van verschil maken.  

ik zou het lastig vinden om het zo maar aan te nemen. Er komen misschien toch verwachtingen bij kijken, zoon moet een praatje maken en als hij dat niet doet krijg je misschien geklets, wij geven hem spullen, maar er kan geen praatje of bezoekje vanaf. Dit hoeft niet zo te zijn, maar daar zou ik me wel druk om maken.

hebben ze zoveel geld dat ze van ellende niet meer weten wat mee te doen, dan snap ik het nog wel.

Daarbij vind ik het ook een verschil of ze een of twee keer een luxeproduct geven of elke 3 maanden bijv. 

Ik zou zelf ook niet perse blij zijn met zulke cadeaus(heb ook niks met mode en gadgets) en ook niet bedenken om vrijblijvend dat soort cadeaus te geven aan wie dan ook. Tenzij mijn bankrekening ontploft. 

Ik zou aanmoedigen dat zoon wat klusjes voor ze doet, grasmaaien, auto wassen.

Onze zoon heeft op die leeftijd ook wel eens 50 euro gekregen op de camping van een toen nog onbekende meneer. Die man vroeg wel eerst aan ons of wij daarmee accoord gingen. Zoon moest op zijn caravan klimmen om die te wassen.

ik zal jou een geheimpje verklappen:

T shirts van 500 euro bestaan helemaal niet tenzij ze van goud zijn of er diamanten opzitten. Een tshirt voor 500 verkopen omdat het een merk is is al een grote lege luchtballon, als in de nieuwe kleren van de keizer als je dat verhaal kent. Mensen doen interessant onder elkaar. Een T-shirt is een T-shirt, een marge in materiaal daargelaten maar die is geen 500. Heel goed als je je kinderen niet leert 500 euro eraan uit te geven maar te krijgen of de kringloop is ook prima. Materialistisch gedoe, interessant als lege pannenkoeken is voor niemand een goede ontwikkeling. Van die 500 kunnen ze straks een maand boodschappen doen en een tshirt kopen. Leer ze dat maar.

Naast ons kwam 20 jaar geleden een gefortuneerd, kinderloos, gepensioneerd echtpaar wonen.  Die kwamen direct met snoep en spullen voor de kinderen, en bij de eerste de beste kinderverjaardag zat er 100 euro in de felicitatiekaart. Ik was verbijsterd. Een jaar later, toen de oudste een beeldje van de buurvrouw bewonderde, zei de buurvrouw: "Nee, dat krijg je als wij dood zijn, dan erven jullie alles!" Ik vond het absurd.
Ex-man woont nog steeds naast hen, de felicitaties zijn nog altijd voorzien van flink wat geld en de nu volwassen kinderen staan daadwerkelijk in het testament.

Moraal van dit verhaal: sommige buren zijn uit zichzelf zo vrijgevig.

Geef jij dan ook alleen dingen weg waarbij je een tegenprestatie verwacht?

Ik heb een gezin hier in de buurt recent een paar keer een stapel boeken gegeven, een een loopfiets en een glijbaan. Ik verwacht er niet echt iets voor terug, ja een bedankje op het moment dat ik het geef en ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel fijn vind als ze laten weten dat de boeken gelezen worden, de loopfiets zie ik dat die regelmatig gebruikt wordt, dus dat is sowieso prima.

hier zijn ook zaken als kinderspeelgoed, fietsen, skelters en kinderkleding weggegeven in de buurt. Gewoon goede mooie spullen. 
Op de buurtpagina's op fb komt ook genoeg gratis voorbij en dat is echt geen troep. Buurtbiebjes, weggeefkastjes etc.
Ik heb zelfs het idee dat er steeds meer op deze manier wordt weggeven omdat de kringlopen zo ontzettend duur zijn geworden en mensen niet willen dat er voor hun giften zoveel moet worden betaald.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.