Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ik weet het niet meer


Hoi Ciska,

hoe is het afgelopen weekend gegaan met het weer thuis slapen van dochter? Hopelijk zonder al te veel spanning en ik hoop dat jullie een relatief rustig weekend hebben gehad. Het is jullie alle 3 zo van harte gegund!

dikke 

Ciska78

Ciska78

23-01-2024 om 18:30 Topicstarter

we hebben vooral een ontspannen weekend gehad, waarin dochter heel veel nabijheid zocht en vooral veel samen wilde doen.
Het slapen ging minder, maar dat lag niet aan spanning, ze is al zo lang gewend om te slapen met cameratoezicht dat ze steeds het idee had dat er camera’s waren. Ook dacht ze dat ze steeds in moest bellen.
Tuurlijk waren er ook mindere momenten, maar overwegend echt wel ontspannen.

Echt fijn voor jullie! 

Wat fijn!

wat fijn ciska 

Wat fijn Ciska. Ik moest de afgelopen dagen vaak aan je denken, hier in de buurt 2 jongeren weggelopen uit een zorginstelling..... Telkens dacht ik aan jullie . 

Ciska78 schreef op 23-01-2024 om 18:30:

we hebben vooral een ontspannen weekend gehad, waarin dochter heel veel nabijheid zocht en vooral veel samen wilde doen.
Het slapen ging minder, maar dat lag niet aan spanning, ze is al zo lang gewend om te slapen met cameratoezicht dat ze steeds het idee had dat er camera’s waren. Ook dacht ze dat ze steeds in moest bellen.
Tuurlijk waren er ook mindere momenten, maar overwegend echt wel ontspannen.

Fijn Ciska 

Wat super fijn om te horen Ciska!!

Knuffel 

Ciska78

Ciska78

27-01-2024 om 08:46 Topicstarter

Tja, wat heb ik te vertellen. Weer meerdere gesprekken achter de rug deze week. Vooral hoe we om gaan met het advies wat er nu ligt vanuit het CCE. Wij zijn dus niet tevreden met het, in onze ogen, erg korte advies en hebben hier dan van de week ook een uitgebreide mail over gestuurd.
Het toevallige was dat op dezelfde dag de coördinator van het CCE ook een mail heeft gestuurd dat ze dingen mist in het verslag en om een aanvulling vraagt. Diegene die dat moet doen was deze week op vakantie, dus hopelijk lukt dat volgende week.

Verder ook gehad hoe we er voor kunnen zorgen dat dochter weer zonder camera toezicht kan gaan slapen, ze gaan volgende maand van pand verhuizen ivm renovatie en in het andere pand zijn geen comfort rooms meer. Daar zijn we nog niet over uit hoe dat te doen, we gaan een aantal dingen uitzoeken om voor dochter meer “nabijheid” te creëren (bijv door een luisterboek in te gaan spreken, een soort interactieve knuffelhond oid, zwaartedeken). tips hiervoor zijn erg welkom, want we zijn echt zoekende.

Dit weekend komt dochter in ieder geval weer een nachtje thuis slapen.

Ze heeft een slechte week achter de rug, hoog in spanning. Het is momenteel ook erg onrustig op de groep en dat helpt niet voor dochter om zich te ontspannen.

Ciska78 schreef op 27-01-2024 om 08:46:

Tja, wat heb ik te vertellen. Weer meerdere gesprekken achter de rug deze week. Vooral hoe we om gaan met het advies wat er nu ligt vanuit het CCE. Wij zijn dus niet tevreden met het, in onze ogen, erg korte advies en hebben hier dan van de week ook een uitgebreide mail over gestuurd.
Het toevallige was dat op dezelfde dag de coördinator van het CCE ook een mail heeft gestuurd dat ze dingen mist in het verslag en om een aanvulling vraagt. Diegene die dat moet doen was deze week op vakantie, dus hopelijk lukt dat volgende week.

Verder ook gehad hoe we er voor kunnen zorgen dat dochter weer zonder camera toezicht kan gaan slapen, ze gaan volgende maand van pand verhuizen ivm renovatie en in het andere pand zijn geen comfort rooms meer. Daar zijn we nog niet over uit hoe dat te doen, we gaan een aantal dingen uitzoeken om voor dochter meer “nabijheid” te creëren (bijv door een luisterboek in te gaan spreken, een soort interactieve knuffelhond oid, zwaartedeken). tips hiervoor zijn erg welkom, want we zijn echt zoekende.

Dit weekend komt dochter in ieder geval weer een nachtje thuis slapen.

Ze heeft een slechte week achter de rug, hoog in spanning. Het is momenteel ook erg onrustig op de groep en dat helpt niet voor dochter om zich te ontspannen.

Wat een gedoe toch steeds; Cce,  medewerkers die afwezig/ op vakantie zijn en de boel dan stil komt te liggen..

Een verhuizing voor de boeg? Brengt natuurlijk ook de nodige onrust met zich mee voor dochter. Onze dochter heeft sinds een paar dagen ook een zwaarte deken, kan nog niet echt zeggen of het haar helpt. Een collega van mij heeft er ook een voor haar dochter, en zij is er super enthousiast over..

Fijn dat jullie dochter weer een nachtje thuis komt slapen Ciska  misschien komt ze weer wat tot ontspanning en rust.


Ik denk dat geuren belangrijk zijn voor 'nabijheid'. Tsjor

Ciska78 schreef op 27-01-2024 om 08:46:



Verder ook gehad hoe we er voor kunnen zorgen dat dochter weer zonder camera toezicht kan gaan slapen, ze gaan volgende maand van pand verhuizen ivm renovatie en in het andere pand zijn geen comfort rooms meer. Daar zijn we nog niet over uit hoe dat te doen, we gaan een aantal dingen uitzoeken om voor dochter meer “nabijheid” te creëren (bijv door een luisterboek in te gaan spreken, een soort interactieve knuffelhond oid, zwaartedeken). tips hiervoor zijn erg welkom, want we zijn echt zoekende.

Is er als eens onderzoek naar prikkelverwerking/ sensorische integratie gedaan?

Mijn ervaring is dat het 'fijn' kan zijn om inzicht te krijgen in prikkelverwerking. Vanuit hier kan een plan opgesteld worden. Wat helpt om prikkels te dempen en wat wat versterkend? Wat is voor je dochter fijn of juist niet.

Is dit schommelen, wandelen, douchen of juist in een warm bad liggen?

Zijn dit geuren? Welke geuren? Wat is dan stimulerend (als dit nodig is) of juist tegenovergesteld s.

Is  dit geluid? Wat voor? White Noise of just niet

Is het aanraking? En juist met diepe druk zoals een verzwaringsdeken of een slaaptunnel? Hoe zwaar moet deze deken zijn? Gevuld met granulaat of juist grovere inhoud.

Of insmeren met bodylotion met of zonder geur.

Zo kan ik nog wel tig dingen 'bedenken', maar ik ben geen exert. Ik heb er alleen op mijn werk veel mee te maken gehad en gezien dat het mensen echt kan helpen. Ik heb altijd begrepen dat het niet verstandig is om dit zo maar te doen, maar eerst grondig onderzoek zodat het niet averechts werkt. 

Soms zit het ook in dingen waar je niet aan denkt: bijv geroosterd brood ipv gewoon brood (mondgevoel). 

Nogmaals ben geen expert, maar lees je eens in op Prikkelverwerking of Sensorische Integratie. Dit kan zo behulpzaam zijn. Juist als iemand zo snel overprikkeld is/ overvraagd wordt 

Ciska78

Ciska78

27-01-2024 om 12:07 Topicstarter

Er ligt een prikkelverwerkings profiel, die is afgelopen zomer gedaan.
Daarin staat vooral dat dochter bewegen heel erg nodig heeft, maar dit kun je niet toepassen als ze op haar slaapkamer is en moet gaan slapen. Maar ik zal die coach eens vragen of hij daar nog ideeen voor, dat is een goede.

Tsjor, heb je dan ook nog gerichte tips/ideeën?

Hoi Ciska, het is weer pittig genoeg voor jullie.
Mijn dochter heeft vanaf haar diagnose een drukvest, iets wat haar helpt.
Zoek het maar eens op. Natuurlijk is het maar een tip om eens op te zoeken.
De onrust om haar heen helpt haar ook niet echt.
Ik hoop echt dat het thuis even fijn is.
♥️

Ciska78 schreef op 27-01-2024 om 12:07:

Er ligt een prikkelverwerkings profiel, die is afgelopen zomer gedaan.
Daarin staat vooral dat dochter bewegen heel erg nodig heeft, maar dit kun je niet toepassen als ze op haar slaapkamer is en moet gaan slapen. Maar ik zal die coach eens vragen of hij daar nog ideeen voor, dat is een goede.

Tsjor, heb je dan ook nog gerichte tips/ideeën

Het wordt misschien zoeken naar out-of-the-box oplossingen? 

Zou yoga op de slaapkamer voor het slapen gaan een optie zijn? Schommelen in een schommelstoel waar een deken uit jullie huis ligt? Bepaalde slaaprituelen die jullie thuis ook uitvoer(d)en voor de verbinding? 

Moet dochter alleen zijn als ze in slaap valt of heeft ze tijdelijk nabijheid van iemand nodig? Mijn kinderen vragen nog regelmatig of ik even bij ze kom liggen/zitten als ze zich fysiek of mentaal niet prettig voelen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.