Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel helpen jullie met huiswerk


Valdemar schreef op 29-01-2022 om 20:42:

@Netherfield:
Volgens mij besteed jij enorm veel tijd aan het huiswerk van je dochter en is dit eigenlijk niet gepast. Mij is altijd voor gehouden dat kinderen in staat moeten zijn om hun huiswerk zelf te maken en dat anders het niveau te hoog ligt voor hen.
Mijn stiefzoon is negen, heel ander niveau natuurlijk, maar hem geef ik gewoon zijn huiswerk en laat ik het hem maken. Natuurlijk ben ik er om uitleg te geven als hij een opdracht niet begrijpt, maar ik ga heus geen fouten in zijn oefeningen verbeteren net omdat het mij goed lijkt dat ook de leerkracht deze fouten ziet.

De vraag is: wie maakt het huiswerk? 

Als ik de op zo lees, zit to er wel naast, als stok achter de deur zeg maar, maar doet kind wel alles, stelt af en toe een vraag en dat is het.

Netherfield

Netherfield

29-01-2022 om 22:18 Topicstarter

Dank voor alle reacties!
Ik zit er inderdaad naast en beantwoord af en toe een vraag. Ik zit er als stok achter de deur. Een beetje mijn boek te lezen op mijn telefoon, terwijl ik ook met manlief tv zou kunnen kijken of met andere dochter een spelletje zou kunnen doen. En dat stoort mij, want ik zit daar een beetje steun te wezen terwijl ik ook tijd zou kunnen besteden aan andere dingen. Iemand zei, ga iets anders doen als zij huiswerk doet. Dan wordt het boven wel heel erg opgeruimd als ik dat ga doen, maar ik neem het mee. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

30-01-2022 om 00:13

Netherfield schreef op 29-01-2022 om 22:18:

Dank voor alle reacties!
Ik zit er inderdaad naast en beantwoord af en toe een vraag. Ik zit er als stok achter de deur. Een beetje mijn boek te lezen op mijn telefoon, terwijl ik ook met manlief tv zou kunnen kijken of met andere dochter een spelletje zou kunnen doen. En dat stoort mij, want ik zit daar een beetje steun te wezen terwijl ik ook tijd zou kunnen besteden aan andere dingen. Iemand zei, ga iets anders doen als zij huiswerk doet. Dan wordt het boven wel heel erg opgeruimd als ik dat ga doen, maar ik neem het mee.

Vind je het dan niet spijtig dat die 1 à 2 uur exclusief wordt opgeëist door één dochter en dat je hierdoor minder tijd hebt om aan je partner of andere dochter te spenderen?

Netherfield

Netherfield

30-01-2022 om 07:28 Topicstarter

Valdemar schreef op 30-01-2022 om 00:13:

[..]

Vind je het dan niet spijtig dat die 1 à 2 uur exclusief wordt opgeëist door één dochter en dat je hierdoor minder tijd hebt om aan je partner of andere dochter te spenderen?

Ja, dat is ook waarom ik er van af wil. Ik kan in die tijd geen andere dingen doen, met partner of andere dochter. 

wat ik met leerlingen die niet automatisch zelfstandig aan het werk gaan is zeggen dat ik over 2,5,10 minuten terugben en wil ik dat, dat en/of dat in het schrift zien. 

Netherfield schreef op 30-01-2022 om 07:28:

[..]

Ja, dat is ook waarom ik er van af wil. Ik kan in die tijd geen andere dingen doen, met partner of andere dochter.

Misschien is het al aan bod gekomen maar is het geen optie dat je andere dochter dan ook nog een deel van het huiswerk beneden maakt zodat je niet de hele tijd boven hoeft te zitten? 

Mevrouw75 schreef op 29-01-2022 om 16:09:

[..]

TO zit er toch gewoon naast? Is toch niet hele werkstukken aan het typen?

Daarnaast ken ik echt wel kinderen die, wegens wat voor reden dan ook, door school heen zijn begeleid, door ouders, school en/of externen en/of bijzondere examenregelingen hadden. Dat kan allemaal gewoon.

Nee, dat was een reactie op iemand die schreef dat er genoeg ouders zijn die dat wel doen. Ik lees nu dat TS er alleen maar naast zit. Zelfs dat vind ik een behoorlijke eis, want je kind eist gewoon 1,5-2 uur van je tijd op die je niet aan andere dingen kan besteden. Een vraag stellen kan altijd, maar daarvoor hoef je als ouder echt niet twee uur stand-by ernaast te zitten.

Bij mijn man op school hebben ze een project (gratis) waarbij je je kan inschrijven om na school op school onder toezicht huiswerk te maken. Dat is geen inhoudelijke hulp want er zit van alles door elkaar qua leerjaren en niveaus en er is één toezichthouder die zelf ook maar één of twee vakken geeft. Maar die zorgt er wel voor dat er een werkmodus heerst. Iedereen is aan het werk en dat stimuleert. Telefoons mogen niet gebruikt worden, dus geen afleiding.

Net met dochter nog wat zitten lezen om te begrijpen wat er stond. Haar Duitstalige docent geeft les in het Engels aan Nederlandse studenten. De PowerPoint die hij had gemaakt was qua beeldmateriaal dik in orde maar de teksten waren slecht.  Dochter vroeg aan mij of ik begreep wat er stond. Het ging over pcr (wat ze bij de GGD doen met je coronatest) Dan vind ik het interessant en blijf erbij tot ik het ook echt snap.

Dat is mijn eigen gebrek hoor ik had het kunnen laten bij die ene dia van de PowerPoint zodat ze die zin begreep.  Ik wil dan het hele verhaal begrijpen.  Kostte me een half uur maar dat vind ik dan gewoon leuk. 

Netherfield

Netherfield

30-01-2022 om 23:15 Topicstarter

Huiswerk beneden maken terwijl iemand anders tv kijkt is geen optie helaas. Ik maak zeker haar huiswerk niet, check alleen de spelfouten als ze iets moet inleveren. Het ging vandaag al wel beter. 

Ik heb niet direct tips, misschien heb je wel iets aan mijn ervaring. 
Ik heb mijn zoon, nu 6VWO, de eerste jaren enorm geholpen. Nou was hij niet gemotiveerd genoeg om iedere dag huiswerk te doen dus het probleem bij hem was vooral dat hij altijd achterliep en dan een paar dagen voor een toets aan een inhaalrace begon. Daar heb ik hem heel vaak bij geholpen door samen te leren. Dat kostte me dus niet iedere dag 1,5 uur, veel minder vaak, maar dan wel urenlang. Als we samen leerden had hij een 8, als hij het alleen moest doen vaak een onvoldoende.
Dat is natuurlijk verwennerij. Een kind dat het op deze manier wil doen (uitstellen) en dat niet alleen redt, hoort misschien niet op het VWO. Dus ik heb er mijn hoofd over gebroken of mijn aanpak wel goed was. En toch voelde het als de goede keuze. Namelijk een chaotisch kind, snel afgeleid, en veel motivatieproblemen maar wel een hoog IQ. En happy in de klas, met vriendjes, waar hij op de basisschool veel moeilijker in de groep lag. Ik wilde dus liever geen klassenwissel en ik dacht ook niet dat de problemen op de HAVO zouden verdwijnen. Ik had ook altijd zijn geweldige groep 8 juf in mijn achterhoofd die zei: geef hem de tijd, dit is een laatbloeier.
Ze had gelijk. Het werd langzaam beter in de 2e en 3e en vooral vanaf de 4e. Inmiddels in 6VWO, doet alles zelf, mooie cijfers. Een totaal ander kind inmiddels.

Tweede kind, nu 3VWO, heb ik nog nooit ergens mee geholpen. Geen woordje overhoord, geen opdracht gecheckt, nooit iets uitgelegd. Zelfstandig kind dat alles zelf wil doen en iedere bemoeienis irritant vindt. En hij redt het prima.

Kortom, het is enorm kind-afhankelijk. Kijk naar je kind en heb vertrouwen in je eigen oordeel. Daarbij moet je wel je eigen grenzen bewaken: wat kun jij aan? Dat is belangrijker dan wat iedereen ervan vindt.
Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.