Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel helpen jullie met huiswerk

Mijn dochter zit in vwo 2. Ik heb het gevoel dat ik haar veel help en dat ze meer zelf zou moeten doen. Zij vindt dat (uiteraard) niet. Ik zit vaak bij haar terwijl zij huiswerk maakt, ik doe dan niet zoveel, ben meer sparring partner, help af en toe met een vraag en overhoor bij toetsen. Maar toch zit ik elke avond 1-2 uur bij haar. Volgens mijn man moet ze het ook zelf kunnen. Zit ik er niet, dan doet ze vaak niks. Of ze denkt, ik snap deze niet dus ga ik niks doen. Soms doet ze meer zelf, maar na elke vakantie moet ze weer op gang komen ofzo. Dus is mijn vraag, wat doen jullie qua helpen en hoeveel tijd kost jullie dat?


ScarceKudu74

ScarceKudu74

28-01-2022 om 22:21

Me dunkt dat kind in 2vwo wel zelf haar huiswerk moet kunnen doen. Hooguit overhoren voor toetsen. Elke dag zo lang helpen is echt veel te veel. 

ik zie vanalles voorbij komen, maar in de 2e gaat het steeds meer zelfstandig. 
Je kan er ook naast zitten en wél wat doen, toch? En dat langzaam afbouwen. 
Mijn kind is veel jonger, maar wij hebben ooit afsgesproken: zij doet x, ik doe Y op uur z en dat doen we beiden een half uurtje/tot zij haar werkje af heeft. 

Ik vind 1-2 uur per dag echt heel veel. In principe zou een kind het huiswerk gewoon zelf moeten kunnen maken, zeker in de tweede. Hooguit dat je een keer wat overhoort. 
Jij zit niet meer op school, dus zoveel tijd aan haar school besteden is niet de bedoeling lijkt me. En het lijkt me ook goed om dat met haar te bespreken. Het is haar huiswerk, haar school, haar toekomst. 

Ik heb de eerste twee jaar ook regelmatig bij dochter gezeten. Ze was af en toe enorm gefrustreerd omdat ze het niet snapte. Eerst keken we samen YouTube filmpjes als ze iets niet snapte en ik ook niet. Later ging dat over in er alleen maar bij zitten. Dat waardeerde ze enorm. Nu heeft ze me amper nog nodig. Alleen overhoren.
Wel had ik de afspraak met haar dat ze me na 20:30 niet meer hoefde te vragen om te helpen. Ik wilde ook nog wel een beetje avond voor mezelf.

ik had het idee dat onze dochter echt moeite had met het leren leren. Dat heeft ze op de basisschool niet echt geleerd en op het vo werd verwacht dat ze dat wel kon. Nou niet dus….. 

Maar ben je dan 1.5u bezig met haar te overhoren?

Ik zou haar best een kwartier ofzo willen overhoren en willen kijken of ze geen blanco huiswerk inlevert.

Maar het leren an sich en het maakwerk lijkt me eerder grotendeels voor haarzelf. Tenzij ze absoluut niet weet hoe te beginnen aan iets.

Inmiddels zijn mijn kinderen al 19en 16. Beiden praten heel veel over hun opdrachten en krijgen daarop wel input van ons maar er echt 1-2 uur naast zitten heb ik nooit gedaan. Ze konden altijd komen met een vraag die ik dan ook wel probeerde te beantwoorden.  Ik vooral talen en geschiedenis, aardrijkskunde en biologie.  Man deed vooral de wiskunde, natuurkunde en digitale dingen. 
Jongste heeft dyslexie daar lees ik regelmatig wat door om echt storende fouten eruit te halen. 
Een kind dat nu in de tweede zit heeft natuurlijk door corona nog geen normaal schooljaar gehad op de middelbare. Ik zou er pas echt over oordelen als school weer helemaal normaal is. 

hier ook een kind in de 2de klas, havo/vwo. Wel met zeer zware dyslexie. Ze maakt eigenlijk bijna al haar huiswerk op school. Soms wat wiskunde om thuis af te maken. Verder werken ze met toetsweken. Ik lees dan soms wat teksten voor maar ze kan steeds meer zelf. Dan ben ik wellicht wat tijd kwijt maar zeker geen 1 tot 2 uur per dag.
ik vraag mij af of je dochter jou nodig heeft om zich tot het werk te zetten of echt hulp nodig heeft. Het eerste heeft meer met motivatie te maken terwijl bij de tweede je meer moet afvragen waarom ze het zo moeilijk vindt. In gesprek gaan dus: snapt ze het echt niet of is samen gezelliger en wel lekker makkelijk.

Mijn kind doet ook 2 VWO, die doet niet eens elke dag een uur over zijn huiswerk. Soms wel, meestal minder. Ze hebben een  whatsappgroep met klasgenoten voor als ze iets niet weten. Ik overhoor wel eens, maar ik vind vooral dat kind zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen werk.

Leene

Leene

29-01-2022 om 00:02

Dat is heel veel. Hoe lang denk je dat te gaan volhouden? Mijn dochter krijgt niet veel hulp van ons. Mijn man helpt wel met wiskunde. Daar is ze erg slecht in. Maar ze heeft nu wel bijles in wiskunde en voor dat vak ook een buddy uit een hogere klas. De rest van de vakken doet ze  zelf, ik overhoor woordjes. Ze heeft een appgroep waarin ze veel bespreekt. In de eerste klas heeft ze het even moeilijk gehad. Moest echt ' leren leren'.
Ik zou dit met haar mentor bespreken. Bij dochter op school hebben ze bijlessen ' leren leren' . Daar doen wel enkele klas genoten aan mee. Nogmaals bespreek het met de mentor, laat die meedenken.
Alleen intelligent zijn is niet genoeg voor de VWO. Als je niet zelfstandig kunt leren heb je een probleem. Dat is ook de reden dat onze zoon waarschijnlijk naar de HAVO gaat. Die geeft het veel sneller op, is sneller gefrustreerd, heeft waarschijnlijk ook nog dyslexie. Als die naar de VWO zou gaan zou hij veel faalervaringen krijgen en gewoon stoppen met leren. Doet ie nu namelijk ook al😬

Ik doe niks. Puberella slaat ieder hulpaanbod gedecideerd af.
Haar cijfers zijn ok, dus we laten haar. Soms vragen we of we moeten overhoren, het antwoord is altijd nee.

Kind 1 (inmiddels 22): Begon op VWO. Was enorm hangen en wurgen. Hij wilde niets met school doen. HB’er en leren leren was het probleem maar hij wilde niets. Aan tafel beneden te snel afgeleid, boven deed ie niets. Geprobeerd met spelletjes, sporten enz. Gewoon geen kind voor huiswerk. In de les deed ie verder wel prima mee. 
kind 2 (inmiddels 20): nooit iets mee hoeven doen dan heel af en toe overhoren. 
kind 3: 13, nu klas 2 TL. Vooral helpen plannen en ze zit op een huiswerkluwe school maar zij heeft een automatiseringsprobleem dus moet thuis wel het eea doen. Dat is voor ons vooral helpen aan de planning te houden en af en toe overhoren. 
kind 4: 11, klas 1 vwo. Oei zij is echt heel snel afgeleid. Maar doet het wel grotendeels zelf. Behalve wiskunde, daar wil ze mijn hulp graag bij. En dat is prima en dat is gewoon een gerichte vraag. 

Zo veel heb ik nooit geholpen maar ik denk dat ik het zelf niet erg zou vinden, wat werkt dat werkt. Blijkbaar werkt dit voor haar. Er zijn ook genoeg kinderen die het niet redden maar geen hulp willen/ accepteren/ krijgen.
Er kunnen legio redenen zijn waarom ze dit nodig heeft of fijn vindt. (Onzekerheid, overzicht verliezen, moeite met op gang komen) 
Vlak ook idd de coronacrisis niet uit. Wie weet krijgt ze wel belabberd les. 
Zo lang jij het ok vindt zou ik het zo laten, het wordt vast wel minder. 

Oudste (3 gym) vraagt nooit hulp, jongste (1 gym) heeft tot nu 3x iets gevraagd. 2x biologie, stond gewoon in de tekst en kon ik hem zo aanwijzen. 1x Latijn en wist ik nog van vroeger.
Overhoren willen ze allebei nooit.
In huis zijn is wel handig, want er zijn toch regelmatig dingen te printen, gaatjes in te prikken, enz.

Hier dochter  in 3 vwo. Doet het dit jaar eigenlijk allemaal zelf. Af en toe overhoren. Net weer toets week gehad. Dan is het wat meer overhoren. Vooral woordenlijsten van de talen. Tot vorig vroeg ze regelmatig hulp. En vond ze het vooral gezellig als wij in de buurt waren en moesten we haar regelmatig op gang helpen. Dus het kan ineens komen. Ik had vorig jaar ook mijn bedenkingen of we haar niet te veel moesten helpen. Zolang haar cijfers goed zijn, zou ik er niet te moeilijk over doen. Zelfstandigheid komt dan vanzelf wel. Het kan ook zijn, dat ze gewoon fijn vindt om je in de buurt te hebben. Een stukje onzekerheid.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-01-2022 om 08:02

Ik denk dat mijn kinderen waren weggelopen van huis als ik zo bovenop hen had gezeten . Het ene kind was met en kwartiertje wel klaar, de ander had wat meer nodig. Maar gemiddeld hooguit een uurtje per dag op die leeftijd.

Met vragen kwamen ze naar me toe, af en toe overhoorde ik, maar no way dat ik bij alles er naast zat. Daar had ik zelf ook geen tijd voor (alleenstaand, fulltime baan).

Oh, ik was natuurlijk meestal wel gewoon in de buurt. Dus beschikbaar indien nodig, maar dan op hun eigen initiatief.




Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.