Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe laat thuiskomen

hoi ik ben nieuw en lees graag mee met alles tiener perikelen..
Nu heb ik zelf een vraag mijn tiener zoon 16 jaar gaat graag uit kermissen feestjes nú examen feestjes EK voetbal feestje ect ect ze drinken ook graag ergens een biertje maar dan, hoe laat thuis, momenteel heeft hij geen tijd maar soms is hij pas 4 uur thuis op zaterdag wat is jullie ervaring? Door de weeks is hij netjes thuis aan het werk pas zijn examen gehaald nu dus een lange (werk) vakantie maar hoe gaat dat bij jullie. 


Ik geef mn zoon van die leeftijd geen tijd mee. Ik zie daar het nut niet zo van in eigenlijk. 
Ik zou me meer zorgen maken om het alcohol drinken op die leeftijd.

Mischa83 schreef op 18-06-2024 om 10:55:

Ik geef mn zoon van die leeftijd geen tijd mee. Ik zie daar het nut niet zo van in eigenlijk.
Ik zou me meer zorgen maken om het alcohol drinken op die leeftijd.

Ik heb geen kind van die leeftijd maar ik sluit me hier volledig bij aan. Als zoon verder zijn verantwoordelijkheden neemt dan heeft zo'n eindtijd toch niet zoveel functie meer? Tenzij het bij jullie thuis voor overlast zorgt natuurlijk.

zo te lezen heeft hij zijn zaken op orde. Zolang hij verder zijn afspraken nakomt en goed functioneert op werk, zou ik geen tijd meegeven. 
Hoe sta je zelf tegenover zijn alcoholgebruik?

Ik had vroeger hele strenge eindtijden. Gevolg: logeren bij vriendinnen die het zelf mochten bepalen. Heeft dus geen enkele zin. Er komt alleen maar ruzie van en/of stiekem gedoe.

Indien je kind verder verantwoordelijkheid neemt en zich houdt aan afspraken (zoals bereikbaar zijn en veilig naar huis reizen) zou ik op deze leeftijd ook geen eindtijd bepalen. Alcohol vind ik inderdaad zorgelijker en dit zorgt ook voor een onveilige reis naar huis. Aan de andere kant houd je dat ook niet tegen ben ik bang. 

o en! Gefeliciteerd! Wat goed van hem dat hij netjes op zijn 16e zijn diploma heeft!

ik heb zelf nog lang geen puber in huis maar herken me wel in wat Lena schrijft uit mijn eigen jeugd. 
Ik had zeer strenge tijden, moest uren eerder naar huis dan de rest en dat resulteerde na meerdere gesprekken, smeken, drama maken in stiekem gedrag.
Geloof me: dat wil je niet.

Lotd

Lotd

18-06-2024 om 11:57 Topicstarter

Ja gelukkig geslaagd in september nieuwe opleiding en hij doet nu inderdaad vakantie werk dus daar ben ik ook tevreden over. Maar die weekenden hè…,
Mbt de vraag alcohol dat heb ik losgelaten en geparkeerd (helaas) is dat hier in onze dorpen zo normaal en geaccepteerd dat ik me daar dan maar even niet meer druk over maak over al de andere puber vind ik al genoeg

Mijn zoon had ook geen eindtijd op die leeftijd. Hij dronk ook bier. Toen mocht er nog vanaf 16 bier geschonken worden. Nooit problemen mee gehad.

Lena55 schreef op 18-06-2024 om 11:33:

Ik had vroeger hele strenge eindtijden. Gevolg: logeren bij vriendinnen die het zelf mochten bepalen. Heeft dus geen enkele zin. Er komt alleen maar ruzie van en/of stiekem gedoe.

Indien je kind verder verantwoordelijkheid neemt en zich houdt aan afspraken (zoals bereikbaar zijn en veilig naar huis reizen) zou ik op deze leeftijd ook geen eindtijd bepalen. Alcohol vind ik inderdaad zorgelijker en dit zorgt ook voor een onveilige reis naar huis. Aan de andere kant houd je dat ook niet tegen ben ik bang.

Zondag had ik het daar nog met mijn kind over, inmiddels dik volwassen. Toen kind die leeftijd had had ik co-ouderschap, week op, week af.

Pa was zeer strikt. 2 uur was 2 uur zeg maar en niet 5 minuten over twee. Dan waren de rapen gaar. Kind zei daarover dat hij dus rustig om 3 of 4 uur thuis kwam. Als hij dan te laat kwam dan kon hij net zo goed véél te laat thuiskomen want pa was toch over de rooie.

Ik ging daar wat soepeler mee om. Als ik 2 uur had gezegd (bijvoorbeeld) en hij kwam om kwart over 2 thuis dan was dat ook wel goed. 

Dat werkte bij hem veel beter. Ook vond ik het belangrijker dat zij met een groepje naar huis fietste in plaats van alleen omdat de rest liep te treuzelen. 

In zijn tijd mocht hij met 16 alcohol drinken maar daar ging hij verstandig mee om. 

Ik had op die leeftijd geen eindtijd. De enige eis die mijn moeder had was "noodgeld". Ik moest altijd reserve bij me hebben om een taxi naar huis te kunnen nemen in geval van nood, binnen de stadsgrenzen. Dus niet alleen lopend naar huis bij een lekke band oid.

Ik moest ook altijd strikt om 00.45 uur thuis zijn tot de dag dat ik het huis uitging (op m'n 19e). Voor mijn kinderen heb ik ook nooit eindtijden gehanteerd. Ik wilde graag dat ze een bericht stuurde als ze richting huis kwamen en dat ze, als ze thuis waren, een post-it op mijn wekker plakte. Als ik dan midden in de nacht wakker werd dan wist ik dat ze thuis waren. 

Eén keer kreeg ik heel laat bericht dat zoon in de laatste trein zat en ging ik rustig slapen. Toen ik om 04.00 uur wakker werd was er geen post-it. Dan ben je snel klaarwakker hoor! Ik schoot zo m'n bed uit, kind lag niet in zijn bed, dus ik vloog in blinde paniek naar beneden. Daar lag hij, op de bank te slapen, zo moe dat hij z'n bed niet gehaald had. 

ik zou wel een eindtijd van 4 uur hanteren om te voorkomen dat hij de nacht met drugs gaat doorhalen tot 11 uur sochtend ofzo. Ergens wel een grens trekken lijkt me heel gezond bij een kind van 16. 

Geen eindtijd hier, wel regels:
- Je stapt niet in de auto bij iemand die gedronken heeft. (Bij wat oudere vrienden toen ze zelf een jaar of zeventien waren)
- Ik wil liever niet dat je drinkt maar als je het toch doet en er is een probleem: bel me.
- Liever niet alleen naar huis fietsen vanuit de stad. 
- Je zorgt dat je altijd geld hebt en een opgeladen telefoon.
- Als je thuis bent en gaat slapen: deur van je kamer dichtdoen, dan weet ik dat je er bent. Ik doe hem zelf open als ze weg gaan dus als hij dicht is zijn ze thuis. 
Moet wel zeggen dat mijn kinderen er meestal om een uur of twee op zijn laatst wel klaar mee waren en naar huis wilden.

Ik kreeg het volste vertrouwen van mijn moeder. Ik mocht blijven tot ik wilde. 
Wel was ik nooit dronken en fietste altijd met vriendinnen mee, we moesten een flink stuk door de polder. 
Vriendinnen die wel tijden kregen presteerden het ook om mega veel te laat te komen, en ouders dreigden dan met huisarrest ofzo, maar daar werd nooit wat mee gedaan. 

Mijn 16 jarige dochter heeft ook geen eindtijd en is in het weekend ook geregeld om 4 00 of later thuis.  Zolang ze haar verantwoordelijkheid neemt en niet de hele dag in bed blijft liggen vind ik het prima.  Nu heeft ze toetsweek dus nu gaat ze nauwelijks weg en zelfs als er een feestje is is ze in 23.30 thuis dus dat gaat goed.  En hier wordt ook gedronken.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.