Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe laat thuiskomen

Kimdekim schreef op 20-06-2024 om 20:05:

onder dat artikel staat een onderzoek van omroep brabant wat het nut van nix 18 is. Volgens dat "onderzoek", drinkt 80% van de Brabantse jongeren. Ik denk juist dat Nix 18 meer drinken in de hand werkt. Als je wel de kroeg of club in mag kan je een mixje kopen voor 10,-. Als je bij vrienden gaat drinken koop je voor hetzelfde geld 2 flessen goedkope b merk passoa.

Klopt, dat zou zo kunnen gaan. Maar ook daar speelt dan de rol van ouders mee; als je het goed vindt dat je kind dat koopt of laat kopen door bv een oudere sibling / vriend of meegeeft aan je kind als het gaat chillen werk je er wel aan mee. Je kunt je kind ook meegeven dat het zonder middelengebruik ook leuk kunt zijn.  Mijn oudste zoons gingen ze voor de gezelligheid naar vrienden niet " om te drinken".

Garfield77 schreef op 20-06-2024 om 20:14:

[..]

Klopt, dat zou zo kunnen gaan. Maar ook daar speelt dan de rol van ouders mee; als je het goed vindt dat je kind dat koopt of laat kopen door bv een oudere sibling / vriend of meegeeft aan je kind als het gaat chillen werk je er wel aan mee. Je kunt je kind ook meegeven dat het zonder middelengebruik ook leuk kunt zijn. Mijn oudste zoons gingen ze voor de gezelligheid naar vrienden niet " om te drinken".

Het is toch niet of/ of? Mijn kinderen gaan naar vrienden voor de gezelligheid. Soms drinken ze erbij en soms niet.  Het is niet zo dat ze altijd drinken bij vrienden en het is ook niet zo dat ik ( of wij) ze leren dat het alleen maar gezellig is met alcohol.  Er is ook gewoon een nuance waarbij je je kinderen uitlegt dat alcohol niet gezond is,  dat het negatieve effecten kan hebben, en wat die effecten zijn,   maar dat je ook vindt dat ze het mogen ontdekken als ze hier behoefte aan hebben. Er is een verschil tussen ergens begrip voor hebben een meebewegen en iets stimuleren. 

Kimdekim schreef op 20-06-2024 om 20:33:

[..]

Het is toch niet of/ of? Mijn kinderen gaan naar vrienden voor de gezelligheid. Soms drinken ze erbij en soms niet. Het is niet zo dat ze altijd drinken bij vrienden en het is ook niet zo dat ik ( of wij) ze leren dat het alleen maar gezellig is met alcohol. Er is ook gewoon een nuance waarbij je je kinderen uitlegt dat alcohol niet gezond is, dat het negatieve effecten kan hebben, en wat die effecten zijn, maar dat je ook vindt dat ze het mogen ontdekken als ze hier behoefte aan hebben. Er is een verschil tussen ergens begrip voor hebben een meebewegen en iets stimuleren.

Je schreef " als je bij vrienden gaat drinken" dan komt het toch echt op mij over alsof dat het hoofddoel is van het samenkomen. Maar je bedoelde het wellicht anders.

Maar waarom die behoefte tot ontdekken niet vanaf 18 jaar? Waarom moet dat perse onder de 18 jaar? Ik lees geen sterke argumenten daarvoor. Pubers kunnen zoveel willen ontdekken het is dan toch aan de ouders hoe je ermee omgaat en dat goed vindt, zeker als het gaat om verslavingsmiddelen. En natuurlijk zul je dan pubers hebben die iets stiekum doen maar dat is ook heel vaak niet zo. 

Het is niet zo zeer aan jou en je dochter persoonlijk maar meer in zn algemeenheid. Net als wat het artikel aangeeft; het zijn in veel gevallen de ouders die vinden dat het erbij hoort/ het niet gezellig is zonder/ angst voor stiekum doen/ ik deed het ook/ iedereen etc. Het is soms niet eens doelbewust maar als een kind van jongs af aan meekrijgt dat papa na het sporten een 3e helft heeft in de kantine, er wekelijks gedronken wordt thuis bv in het weekend, op elke verjaardag/visite/ feestdag/ dorpsfeest etc je volwassenen ziet drinken groei je wel op met het beeld " dat het erbij hoort" en wil je het sneller ook proberen dan wanneer je dit niet of nauwelijks hebt meegekregen. 

Garfield77 schreef op 20-06-2024 om 21:35:

[..]

Je schreef " als je bij vrienden gaat drinken" dan komt het toch echt op mij over alsof dat het hoofddoel is van het samenkomen. Maar je bedoelde het wellicht anders.

Maar waarom die behoefte tot ontdekken niet vanaf 18 jaar? Waarom moet dat perse onder de 18 jaar? Ik lees geen sterke argumenten daarvoor. Pubers kunnen zoveel willen ontdekken het is dan toch aan de ouders hoe je ermee omgaat en dat goed vindt, zeker als het gaat om verslavingsmiddelen. En natuurlijk zul je dan pubers hebben die iets stiekum doen maar dat is ook heel vaak niet zo.

Het is niet zo zeer aan jou en je dochter persoonlijk maar meer in zn algemeenheid. Net als wat het artikel aangeeft; het zijn in veel gevallen de ouders die vinden dat het erbij hoort/ het niet gezellig is zonder/ angst voor stiekum doen/ ik deed het ook/ iedereen etc. Het is soms niet eens doelbewust maar als een kind van jongs af aan meekrijgt dat papa na het sporten een 3e helft heeft in de kantine, er wekelijks gedronken wordt thuis bv in het weekend, op elke verjaardag/visite/ feestdag/ dorpsfeest etc je volwassenen ziet drinken groei je wel op met het beeld " dat het erbij hoort" en wil je het sneller ook proberen dan wanneer je dit niet of nauwelijks hebt meegekregen.

Kinderen nemen toch niet alleen hun ouders als voorbeeld, kinderen die willen drinken doen dat toch wel ongeacht of hun ouders geheelonthouders zijn. 

Nick90 schreef op 20-06-2024 om 21:52:

[..]

Kinderen nemen toch niet alleen hun ouders als voorbeeld, kinderen die willen drinken doen dat toch wel ongeacht of hun ouders geheelonthouders zijn.

Nee zeker niet alleen de ouders, de omgeving speelt daar ook een grote rol bij zoals ik al schreef.  Het " willen drinken" komt meer voor bij kinderen van ouders die drinken/ omgeving waar gedronken wordt. Dat wijst onderzoek ook uit. En er zijn genoeg kinderen die willen drinken maar dat pas doen als ze ouder zijn, zie bv de eerdere post van een andere forummer hier.

Garfield77 schreef op 20-06-2024 om 21:35:

[..]

Omdat die behoefte er dus is onder de 18 jaar.  En ik geen reden zie in te wachten tot na de 18. Als het slecht is met 17 is het ook slecht met 18. 

Garfield77 schreef op 20-06-2024 om 21:59:

[..]

Nee zeker niet alleen de ouders, de omgeving speelt daar ook een grote rol bij zoals ik al schreef. Het " willen drinken" komt meer voor bij kinderen van ouders die drinken/ omgeving waar gedronken wordt. Dat wijst onderzoek ook uit. En er zijn genoeg kinderen die willen drinken maar dat pas doen als ze ouder zijn, zie bv de eerdere post van een andere forummer hier.

Tja 77,2 % van de Nederlanders boven de 18 drinkt wel eens wat. 

Jonagold schreef op 20-06-2024 om 17:29:

[..]

Het is heel verleidelijk om dit 'succes' toe te schrijven aan je opvoeding, maar dat is maar zeer beperkt oorzaak - gevolg. Je schrijft verderop ook dat je dochter heel slecht tegen overgeven kan. Dat is een heel goede drijfveer om niet (te) dronken te willen worden. Daarnaast heb je kinderen die minder avontuurlijk zijn aangelegd. Dat is niet zozeer jouw verdienste, maar zit meer in het karakter van het kind.

Mijn kinderen zijn wat dat betreft, ondanks dezelfde opvoeding, zeer verschillend. De oudste had en heeft geen belangstelling voor alcohol, roken of drugs, vindt dat gewoon niet lekker en niet interessant. Nu kan ik dus denken: goed gedaan Jonagold! Maar, de jongste is wel nieuwsgierig en vindt het wel lekker, die gaat dus ook regelmatig stappen en drinkt dan vele malen meer dan dat wij als ouders ooit hebben gedaan. Ze heeft ook een tijdje gevapet. Ze zegt dat ze dat niet meer doet, na berichten over hoe ongezond dat is. Vonden wij ook wat van. Maar ja, ze is 21, dus verbieden kan niet (meer). Wel hebben we het dus regelmatig met haar over de risico's. Gelukkig is ze toch ook best verstandig. Ze gaat nooit te ver. En drugs heeft ze ook nooit geprobeerd, dat vind ik dan wel weer fijn. Wij zeggen altijd, houd je hoofd erbij, en wil je wat proberen, dan liever in gezelschap (en dan afspreken dat er in ieder geval eentje nuchter blijft voor het geval dat) dan in je uppie ergens. En natuurlijk altijd alert zijn op pilletjes in je drankje of andere manieren om je te drogeren. Ook daar letten ze met elkaar goed op.

Maar wat ik wou zeggen is dus: het zit meer in het kind zelf dan in je opvoeding, is mijn ervaring.

Oh ik weet wel zeker dat het niet alleen mijn opvoeding is hoor maar ook karakter en haar eigen ervaringen. Daar ben ik niet naïef in. Nou hebben wij haar natuurlijk wel extreem goed opgevoed  maar toch. 
ze is behoorlijk zelfstandig maar soms wat onzeker. Dat maakt ook dat zij soms voor veilig gaat en niet het onbekende. Ze heeft ADHD maar is niet impulsief. Ze heeft sinds ze klein is een heel sterk gevoel gehad voor goed/kwaad en het volgen van de regels. We waren altijd overtuigd dat ze bij de politie zou gaan werken maar ging met bijna 16 naar mbo en bij politie moest je 18 zijn. 

Garfield77 schreef op 20-06-2024 om 19:38:

[..]

Ik denk dat " avontuurlijk" niet echt een passende term is. Nieuwsgierig naar middelen gebruik is wat anders dan avontuurlijk. Ik heb hele avontuurlijke kinderen en de oudsten houden ook enorm van uitgaan en feestjes maar hebben geen interesse in middelen gebruik. Dan zijn er mensen die van nature nieuwsgierig zijn naar van alles en nog wat, maar nieuwsgierigheid wordt ook getriggerd door wat je mee krijgt in je omgeving. Als je bv van jongs af aan mee krijgt dat leuke momenten altijd samenhangen met middelengebruik, dan is de kans groter dat je dat ook wilt gaan doen want het hoort er bij is het dan vaak.

De rol/ opvoeding van ouders speelt volgens deskundigen wel degelijk een grote rol;

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4391260/ouders-vinden-alcohol-onder-18-oke-wij-zijn-er-niet-slecht-van-geworden

Dit artikel stond onder een ander artikel over alcoholgebruik bij jongeren;

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4478685/zorgen-bij-ggds-om-jongeren-die-steeds-meer-drinken-en-roken

Ja, ik kon zo gauw niet het juiste woord vinden. Nieuwsgierig is misschien wel beter ja.

Ik weet het hoor, dat opvoeding zeker ook een rol speelt. Maar meestal toch minder dan je als ouders graag zou willen . Het gaat ook zeker om de sociale omgeving. Mijn dochter heeft een vriendengroep waarin drank hoort bij het gezellig samenzijn. Niet in extreme mate, hoewel ik soms wel verhalen hoor over echt dronken vrienden. En er wordt ook wel geblowd en gevapet. Verder echt leuke jongelui, we hebben ze graag over de vloer. Maar dit hoort er bij hen bij en dochter doet mee. En zolang ze maar haar hoofd erbij houdt heb ik daar vrede mee, al had ik het liever anders gezien.

En ze vindt drank ook gewoon lekker, net zoals haar vader en ik. Wij houden het altijd bescheiden hoor, maar we genieten wel met regelmaat van een lekkere likeur/wijn/port in het weekend. De oudste heeft daar gewoon helemaal niets mee, die drinkt liever wat anders. Dat is dus geen verdienste van hem of van ons, is gewoon een kwestie van smaak.

Dat verbieden werkt zou zeker kunnen, wij hebben onze kinderen alleen nooit echt iets verboden maar hebben over alles gesprekken gevoerd. Om ervoor te zorgen dat als er eens iets misgaat of ze een stomme fout hebben gemaakt ze bij ons aan durven kloppen voor hulp. Als mijn dochter een keer stomdronken zou zijn, ga ik haar echt met liefde ophalen. En krijgt ze ook geen preek, de kater is straf genoeg .

Dochter van 16. Ook net geslaagd. Werkt nu best veel. Als ze niet hoeft te werken en ze gaat weg dan heeft ze geen eindtijd. Als ze de volgende dag moet werken en ze gaat weg, is ze gewoon op tijd thuis. En ze drinkt zeker wel maar komt altijd zachtjes binnen, doet de deur op slot etc dus dat zal wel loslopen. Als ze moet werken staat ze ook uit zichzelf vroeg op. Kortom: ik maak me er niet druk om want ze lijkt verantwoordelijk genoeg. Één regel hier: je fietst niet alleen naar huis als het laat is.

Moederkareltje schreef op 20-06-2024 om 11:52:

[..]

Sommige halen de alcohol dan uit de kast en anderen nemen weer hun zoon op hun 18de mee naar de hoeren voor een ontmaagding. Soort volwassenenontgroening, wellicht kun je dat zo noemen.

Dat is in Nederland godzijdank totaal ongebruikelijk en maakt voor mijn punt verder helemaal niets uit. 

Samen uit, samen thuis, ook al is het tussen 4.00 en 6.00 uur. Met vrienden bij elkaar blijven. En alleen de BOB achter het stuur! Altijd!

Ik vond het destijds wel heel rottig dat ik slecht sliep tijdens uitgaansnachten, het kostte me echt mijn nachtrust. Ik vond het moeilijk allerlei risicogedrag en de gevolgen daarvan van me af te zetten. Kleine kinderen kleine zorgen ...etcetera. 
Als ze eenmaal zelfstandig wonen, is het toch anders. 

Tjilp schreef op 21-06-2024 om 13:26:

Samen uit, samen thuis, ook al is het tussen 4.00 en 6.00 uur. Met vrienden bij elkaar blijven. En alleen de BOB achter het stuur! Altijd!

Ik vond het destijds wel heel rottig dat ik slecht sliep tijdens uitgaansnachten, het kostte me echt mijn nachtrust. Ik vond het moeilijk allerlei risicogedrag en de gevolgen daarvan van me af te zetten. Kleine kinderen kleine zorgen ...etcetera.

Heb ik gelukkig geen last van. Toen ze klein waren sliep ik altijd met een oog en een oor open, maar nu niet meer. Ik vertrouw er gewoon volledig op dat ze niet in 7 sloten tegelijk lopen. Ik merk pas 's ochtends dat iedereen weer veilig in zijn/haar bed ligt.

Wel heb ik altijd mijn telefoon naast mijn bed, voor het geval dat. Hij staat dan op slaapstand, wat inhoudt dat alleen de mensen die ik onder Favorieten heb opgeslagen doorkomen. Dat zijn mijn man, kinderen, broer, zus en ouders. En ex-schoondochter, maar das een lang verhaal...

Dat heb ik ook.  Zoonlief woont inmiddels op kamers dus dat is gemakkelijker.  Toen hij thuis woonde was hij nooit zo'n stapper.  Maar als dochter weg is dan slaap ik wel maar wordt wel iedere 1,5 uur een keertje wakker. Ik heb trouwens wel de afspraak dat ze even melden als ze thuis zijn.  Voor dochter ook als ze niet thuis slaapt.  Even een appje sturen dat je veilig thuis bent. Dan slaap ik veel beter.  

Lotd

Lotd

21-06-2024 om 21:57 Topicstarter

Nou dat dus ik gun hem echt zijn uitjes ik zou niet anders willen maar om een of andere reden kan ik niet slapen ben constant ongerust en dan is 4 uur echt laat je mist iedere weekend 1-2 nachten goede rust maar ik kan die onrust niet kwijt 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.