Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marielle

Marielle

20-11-2018 om 12:28

Help, ontmaagd!


Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-11-2018 om 23:27

Aardbei

Een van mijn dochters is nogal feministisch dus die bijt mijn hoofd eraf als ik onderscheid waag te maken tussen m en v. Met mijn uitspraak over van partners veranderen doelde ik op bijv elke week een ander. Ik vind dat niet aantrekkelijk, maar een ander moet doen waar hij zin in heeft. Mijn kinderen dan liever niet

Venus

Venus

20-11-2018 om 23:29

Marielle

"En dan vind je in de prullenbak, verstopt op kamer van 15 jarige dochter een volle condoom. Voor het eerst heeft ze met vriendje van net 17 gelogeerd en me van te voren verzekerd dat ze wilden wachten en erna, in een 'open gesprek' met mij, dat er ECHT niks gebeurd was... Dat was dus gelogen"

Dat krijg je als je, je er op deze manier mee bemoeit...dan gaan ze liegen. Je bedoelt het goed maar stop er aub meteen mee.

Afgelikte boterham

Ik vind dat mijn kinderen zelf mogen weten hoe ze hun (seksuele) relaties onderhouden. Dat vind ik trouwens van iedereen. Het is bij uitstek iets dat anderen niks aangaat. Ik geef ze wel mee dat andere mensen er opvattingen en oordelen over kunnen hebben. Dat is wel jammer. Wanneer kwalificeer je trouwens als afgelikte boterham?

Sara

Sara

21-11-2018 om 00:12

Oh gatver

Dat 'afgelikte boterham' vind ik zo goor, onrespectvol en zo ongelofelijk ongepast...
En ook totaal niet ter zake doende, en nogal dom. Want de term wordt nogal gebruikt! Terwijl in de praktijk mensen vaak slecht op de hoogte zijn van het seks leven van anderen. Het gaat doorgaans om aannames en die kloppen niet zelden totaal niet.

Ik vind het ook behoorlijk ongepast om op deze leeftijd nog zo bezig te zijn met het seksleven van je kinderen.
Niet staan te juichen als je kind met 15 jaar seks heeft? Ik weet werkelijk niet of ik daar moeite mee zou hebben. Nu zijn mijn kinderen een pak serieuzer en voorzichtiger dan ik ben en zullen ze het niet snel en 'niet zomaar' doen. Maar als ik een losbandiger kind had dat daar zich best bij zou voelen hoop ik dat ik geen oordeel zou hebben. (mits uiteraard hopelijk veilig en fijn etc)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2018 om 00:21

Nou ik niet

Ik vind 15 echt te jong.
En dat draag ik ook uit naar mijn kinderen.

Wat ze daarmee doen moeten ze zelf weten.

Sara

Sara

21-11-2018 om 01:00

Moeten ze zelf weten

Dat vind ik ook zo'n bijzondere uitspraak: 'dat moeten ze zelf weten'. (wat ze ermee doen)
Wat bedoel je dan? Dat ze van je mogen? Dat je ze niet gaat controleren?
'dat moeten ze zelf weten' lijkt me van weinig waarde, want ze gaan er, sowieso, al zelf over.
(hoop ik althans want anders spreek je over een zeer onvrije en mi nogal grensoverschrijdende situatie)

Nuja, ik vind het echt niet aan mij. Mijn kinderen zijn een pak preutser etc dan mij dus vast wellicht nog iets langzamer, en ik ben zelf ontmaagd op mijn 18e..
Ze mogen me overal mee lastig vallen maar ik hoop ze vooral bij te brengen dat zoiets absoluut gedeeld - mag- worden maar alleen als ze dat zelf willen.
(maar zelfs al zou ik anders willen, dan luisterden ze op dit vlak toch niet)

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2018 om 07:02

Phryne

Ik vind dat nogal verstikkend conservatief klinken, slutshaming noemen ze dat tegenwoordig geloof ik en met name bij meisjes.

Ik zou me meer zorgen maken als ze vaak van partner wisselen dan als ze met een (of een beperkt aantal partners) seks hebben. Als je verliefd op elkaar bent is het toch logisch dat je dat ook wilt, ook als je 15 bent?

Het zou me zorgen baren als het het begin van een levenslange seriële monogamie was maar ik geloof niet dat dat een kwestie van seks is. Meer emotionele instabiliteit.

Sara

“Dat mogen ze zelf weten”. Ja daar bedoel ik mee dat ik me er niet mee bemoei. Ik heb ze seksueel voorgelicht, we praten over hoe seks leuk is (nooit tegen je zin, je kunt je altijd bedenken, niet pushen etc).
Maar ik vind (seksuele) relaties van iedereen, dus ook die mijn kinderen hebben, iets prives. Iets waar alleen de mensen tussen wie de relatie bestaat iets van te vinden hebben. Wat maakt het een ander uit of ik 3 of 30 seksuele partners heb gehad en of die relatie 20 jaar duurde of een nacht. Zegt dat iets over mij en zo ja wat?
Als we eens zouden ophouden om ons eigen normenkader in deze op te leggen aan een ander, dat zou echt beter zijn. Nogmaals als je jezelf een afgelikte boterham zou vinden als je meerdere seksuele relaties hebt gehad voor je 22ste prima. Maar waarom dat oordeel uitspreken over een ander? Je hebt er namelijk nul last van wat die ander doet.

Trix

Trix

21-11-2018 om 08:07

Huh Ad?

"Het zou me zorgen baren als het het begin van een levenslange seriële monogamie was maar ik geloof niet dat dat een kwestie van seks is. Meer emotionele instabiliteit."
Die snap ik niet. Wat is het probleem met levenslange seriële monogamie?

Trix

Trix

21-11-2018 om 08:32

Alkes en Phryne

Alkes, ik ben het zo met je eens.
"Wanneer kwalificeer je trouwens als afgelikte boterham?"
Volgens mij: wanneer dit in het belang is van degene die jou zo kwalificeert.

Phryne: "Een van mijn dochters is nogal feministisch dus die bijt mijn hoofd eraf als ik onderscheid waag te maken tussen m en v."
Verstandige dochter. Geloof me, die 'boterham' is geen jongen. Die jongen wordt hooguit een 'player' genoemd tegenwoordig. Wat een beter passende term is. Minder vernederend ook. Seksueel actieve jongens hoeven blijkbaar minder naar beneden te worden gehaald. Oh ja, dekhengst. Die uitdrukking heb ik ook nog wel eens gehoord. Maar daar klonk ook enige waardering doorheen.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2018 om 08:49

Seriële monogamie?

Dat is code voor iedere paar jaar een andere partner en *daar* heb je als potentiele grootouders wel degelijk last van.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

21-11-2018 om 08:53

zo jammer

Een meisje heeft haar eerste seksuele ervaring. Ik hoop dat het een mooie ervaring was. De kans bestaat dat haar eerste vriendje niet de liefde van haar leven blijkt te zijn. Dan zal er t.z.t. een nieuw vriendje komen. Misschien nog wel eentje, en nog wel eentje, voor ze de ware jacob heeft gevonden.

En dan is ze een afgelikte boterham?

Ik vind dit heel jammer van iets dat voor het meisje misschien iets heel moois had kunnen zijn. Met mijn eerste vriendje werd het niks, maar mijn eerste seksuele ervaring was best bijzonder, ondanks het gestuntel. Het was wél "mijn eerste keer" en dat vond ik heel wat. Ik was ook 15. Maar ik ben blij dat mijn moeder het nooit heeft geweten, want die zou me ook eindeloos hebben doorgezaagd over afgelikte boterhammen waardoor mijn bijzondere ervaring een vervelend randje zou krijgen. Verder viel het wel mee met dat afgelikte, ik trouwde met mijn tweede vriendje en bleef daar 20 jaar braaf mee getrouwd. En ook al had ik meerdere vriendjes voor ik de ware vond, so what!

Gun je dochter een gezond seksleven. En als daar meerdere vriendjes voor nodig zijn voor ze de ware is tegengekomen, nou, dan is het zo en niet anders. Plak daar alsjeblieft geen negatieve etiketten op. Gun je dochter die bijzondere ervaring van de eerste keer. Seks kan zo leuk zijn, ook als je 15 bent en je vriendje niet de liefde van je leven is.

Trix

Trix

21-11-2018 om 09:15

Oh ok Ad

Als je ervan uitgaat dat je kind voor nageslacht moet gaan zorgen misschien wel.

Ik ken die code niet. Ik begreep seriële monogamie altijd als monogaam in je relatie, waarbij er geen sprake is van één partner voor het hele leven. Dat kunnen dus ook 3 langdurige relaties zijn.

Trix

Trix

21-11-2018 om 09:18

Sally

Geen mensen door elkaar halen. TS had het niet over die afgelikte boterham, dat was Phryne. En zij noemde het alleen als risico bij jong beginnen met seks. Wat me nog steeds onzin lijkt, maar zoals jij het nu brengt, zo ligt het niet.

Discreet

Ik zou haar een rolletje boterhamzakjes geven en vragen of ze voortaan hun privé-afval eerst in een zakje deponeren en dichtknopen, zodat het niet in de prullenbak gaat stinken.
Zo weet ze dat jij het weet, zodat ze naar je toe kan komen als ze vragen heeft.
Het verlaagd ook de drempel om er over te praten. Je kan haar ook waarschuwen dat ze minder beschermd is wanneer ze een paar dagen heeft overgegeven of wel eens de pil vergeet of war te doen bij een blaasontsteking en hoe te voorkomen etc.; een bepaalde mate van begeleiding juist omdat je haar nog wat jong vindt.

Ik ben ook blij als een puber monogaam in een seksleven staat en niet te veel fladdert.
Zo verklein je de kans op een soa en ander persoonlijk leed.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2018 om 09:48

Trix

Het past meer in de echtscheidingsdiscussies waar altijd wel wat mensen beweren dat echtscheiding zo'n beetje de norm is tegenwoordig, want seriële monogamie enzo

Wat dan (ook) voor kinderen en grootouders behoorlijk vervelend uit kan pakken.

Ik zie persoonlijk in mijn omgeving wel dat mensen die als puber/adolescent meerdere relaties hadden later in allerlei echtsheidingsellende terechtkomen terwijl mensen die dat niet hadden stabielere relaties lijken te hebben.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2018 om 09:57

Ja dat Sara

Daar gaan ze zelf over, dus daar bemoei ik me niet mee.

Wat je nu insinueert met die grensoverschrijdende en onvrije situatie ontgaat me even. Lijkt me niet nodig om dat er hier met de haren bij te slepen. Niemand heeft het hier over dwang. Alleen jij.

Trix

Trix

21-11-2018 om 10:10

Die ervaring heb ik niet in mijn omgeving. Ik vraag me af of daar over het algemeen iets over bekend is. En ook waar de oorzaak dan ligt.

Ik zie juist omgekeerde. Mensen die al vanaf relatief jonge leeftijd dezelfde partner hebben (en misschien zelfs wel enige seksuele partner) vragen zich rond hun 45ste opeens af of dit nu alles is. En zijn eerder bereid om vreemd te gaan.
Mijn observatie is puur anekdotisch en niet gebaseerd op enig onderzoek. Maar ik breng hem toch in omdat jij stelling waarschijnlijk op precies dezelfde gronden is gebaseerd.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2018 om 10:54

Alkes

"vragen zich rond hun 45ste opeens af of dit nu alles is. En zijn eerder bereid om vreemd te gaan."

Vreemdgaan weet ik niks van, wat er in mensen omgaat idem. Hoef ik ook niet te weten, maar uit elkaar gaan, dat merk je als buitenstaander dan weer wel. De meeste meisjes en jongens die ik ken van de middelbare school die vaak vriend(innet)jes hadden zitten nu te onderhandelen over bezoekregelingen.

Marielle

Marielle

21-11-2018 om 11:16

Wat een onbedoelde discussie

Het was niet mijn bedoeling hier zo'n heftige discussie te ontketenen. Ik denk dat een aantal hier mij heel verkeerd begrepen heeft. Ik kwam erachter dat mijn dochter toch de (echt wel door mij ingecalculeerde) seks heeft gehad met haar vriendje. Ik moest daar desondanks wel even aan wennen dat het echt zo was. Ze is mijn oudste en het vriendje is ook de oudste thuis. Ik vond het zelf ook geen goed idee ouders in te lichten (dank voor de bevestiging), maar was benieuwd hoe andere ouders daarover dachten , ik 'neus' niet in de prullenbak van mijn dochter om iets te weten te komen, maar als de vuilnisbak naar buiten moet, leeg ik hier in huis gewoon altijd alle prullenbakken. Dat sommigen vinden dat hun puber dat zelf moet doen, prima! Hier gaat dat anders en ik had er geen bijbedoelingen mee. Ik heb mijn nog jonge meisje (met haar eerste vriendje en nog korte relatieduur) voorgelicht en geadviseerd en heb toen gezegd dat het verder aan haar was wat ze ermee deed en dat ze altijd bij me terecht zou kunnen. Dat ik hoopte dat haar eerste keer (wanneer ze eraan toe zou zijn) heel mooi zou worden. Niks controle, niks bemoeizucht, niks jakkes! En natuurlijk, als je als moeder erachter komt dat het zo ver is, vraag je je af of je het goed hebt gedaan en moet je er toch even aan wennen dat ze echt 'groot' wordt en dat je afstand moet nemen. Ik ben blij met het vriendje en heb er ook wel vertrouwen in dat ze verstandig en liefdevol met elkaar omgaan. Met en zonder seks. Dat vind ik het belangrijkste en natuurlijk gunde ik haar een mooie eerste keer. Wij zijn altijd open tegen elkaar geweest en ik heb haar subtiel dus de vraag gesteld of het gebeurd was. Ik vind het best logisch dat ze me dat niet vertelt, maar ik wilde haar ruimte geven om evt. iets kwijt te kunnen. Dat ze 'loog'
bedoelde ik niet vervelend. No hard feelings. Ik respecteer haar en zijn privacy. Ik vermoed dat hun beider eerste keer mooi en liefdevol is geweest. Jammer dat mensen hier zo ongenuanceerd en hard reageren. Voor mij is het afgesloten. Het is goed zoals het nu gaat. Het is haar leven!

Sara

Sara

21-11-2018 om 11:46

Alkes

Volgens mij snapte je mijn opmerking over 'daar gaan ze zelf over' niet. Ik bedoelde juist dat ik het een vreemde stelling vind want ze gaan er sowieso zelf over, ongeacht of wij dat (goed) vinden of niet.
(het was ook geen reactie op jouw naar op Ginny, die aangaf haar normen (niet te jong) over te geven en het verder 'aan hen te laten')

Trix

Trix

21-11-2018 om 11:46

Mariëlle

Prima. Niks mis met voorlichten en tot op zekere hoogte ook niet met adviseren.

Tip voor jou: een beetje minder clickbait-achtige titel in het vervolg kan helpen.

Marielle

Marielle

21-11-2018 om 13:41

Trix

Ja, die titel had misschien anders gemoeten. Het was heel even mijn eerste schrikreactie en die heb ik zo ingetypt. Ik zou nu een andere titel hebben verzonnen, hahaha.

40er

40er

21-11-2018 om 13:48

Mariëlle

Fijn dat je wat opgelucht bent, het even van je af hebt kunnen schrijven. Je mag je dochter best zeggen dat ze in het vervolg zelf de prullenbak leeg gooit.
Ja, ze is jong, maar goed. Ik was zelf ook net 16 en had al 1 maand verkering... Misschien ook jong en snel, maar zolang je er zelf achter staat. (Voor de statistieken, inmiddels al zo'n 27 jaar samen)

Ik moet wel zeggen, die opmerking van een afgelikte boterham.... nou ja zeg. Wat maakt het uit met hoeveel mensen je het bed gedeeld hebt zeg.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2018 om 13:57

40er

"Voor de statistieken, inmiddels al zo'n 27 jaar samen"

Yep, weer zo eentje...

Ad

Je hebt me overtuigd hoor. Lezen jullie mee ouders? Als je kind op seksueel gebied wat experimenteert dan voorspelt Ad dat jullie kleinkinderen de dupe worden van een echtscheiding.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2018 om 14:45

Alkes

Voel je je weer eens aangevallen of zo?

Voor de statistiek. Mijn man is met zijn eerste echte vriendin getrouwd. En kort daarna weer gescheiden. Inmiddels al weer lang met mij getrouwd. Heeft uit 2 huwelijken kinderen.
Ik heb nogal veel relaties en scharrels enz. gehad, maar ben maar 1x getrouwd (en heb ook maar van 1 man kinderen).

Eerlijk gezegd geloof ik er geen bal van dat het aantal relaties op jonge leeftijd voorspellend is voor je toekomst. Maar als je er een onderzoek naar hebt gevonden Ad, dan lees ik het graag.

Zelf zie ik mijn kinderen liever een beetje experimenteren, dan meteen op jonge leeftijd al in zo'n serieuze relatie terecht komen. Maar ja, ik heb er verder niets over te zeggen

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2018 om 14:59

Jippox

"Eerlijk gezegd geloof ik er geen bal van dat het aantal relaties op jonge leeftijd voorspellend is voor je toekomst. Maar als je er een onderzoek naar hebt gevonden Ad, dan lees ik het graag. "

Als je het zo stelt dan beweert dit onderzoek het tegendeel:

https://medicalxpress.com/news/2018-02-predictors-infidelity-divorce-highlighted.html

"A person's history of sex was a predictor of infidelity, too. Men who reported having more short-term sexual partners prior to marriage were more likely to have an affair, while the opposite was true for women."

Dus, als ik het goed begrijp werkt het voor meisjes omgekeerd dan voor jongens. Dus laat je doochters de beest uithangen en hou je zonen kort aangelijnd! (dit gaat overigens wel over infidelity, wat niet hetzelfde is als divorce)

Maar dat het een niks met het ander te maken zou hebben is natuurlijk te debiel voor woorden. Je karakter is natuurlijk van grote invloed op het aantal partners in je jeugd *en* van grote invloed op de stabiliteit van je relatie. Het is daarom idioot om te veronderstellen dat die twee terreinen niets met elkaar te maken zouden hebben.

Alsof je na je huwelijk ineens bij toverslag een ander mens bent!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.