Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hartsvriendin van dochter in huis nemen?


Is het mogelijk dat de huisarts van Emma en haar moeder wordt ingeschakeld voor een interventie vanwege de alcoholproblemen? Of nog beter, de huisarts en een volwassen familielid? Of familielid en Emma?

Stap 1 is jeugdzorg inschakelen als je sterke vermoedens hebt dat er echt niet goed voor haar wordt gezorgd.

Dat is bijvoorbeeld niet zo als moederlief af en toe op een zaterdag een keer teveel drinkt. 

Stel dat jeugdzorg dan vindt dat uit huis plaatsen het beste is, dan gaan ze een pleeggezin zoeken. Het is absoluut niet gezegd dat dat jouw gezin gaat worden.

Denk dat Emma zich dat wel moet realiseren. Dat het maar de vraag is of ze uit huis wordt geplaatst. En als dat niet zo is, dat ze dan bij haar moeder moet blijven, die ze indirect aan heeft gegeven bij jeugdzorg. En dat als dat wel lukt, dat de kans dan levensgroot is dat ze bij wildvreemden komt te zitten. 

A12345 schreef op 01-12-2021 om 18:54:

Stap 1 is jeugdzorg inschakelen als je sterke vermoedens hebt dat er echt niet goed voor haar wordt gezorgd.

Dat is bijvoorbeeld niet zo als moederlief af en toe op een zaterdag een keer teveel drinkt.

Stel dat jeugdzorg dan vindt dat uit huis plaatsen het beste is, dan gaan ze een pleeggezin zoeken. Het is absoluut niet gezegd dat dat jouw gezin gaat worden.

Denk dat Emma zich dat wel moet realiseren. Dat het maar de vraag is of ze uit huis wordt geplaatst. En als dat niet zo is, dat ze dan bij haar moeder moet blijven, die ze indirect aan heeft gegeven bij jeugdzorgi. En dat als dat wel lukt, dat de kans dan levensgroot is dat ze bij wildvreemden komt te zitten.

Het klopt dat wat er gebeurt als je probeert de situatie te formaliseren niet goed te voorspellen is. Maar de vetgedrukte zin klopt niet. Als er een pleeggezin nodig is, wordt eerst gekeken of in het netwerk van het gezin een plek te vinden is. Dat heeft twee redenen: er is een enorm tekort aan pleeggezinnen en het is voor een kind beter om in een enigszins vertrouwde omgeving opgevangen te worden. Alleen als een netwerkpleeggezin vanwege de veiligheid niet kan of als er geen geschikte plek te vinden is, wordt er naar ‘wildvreemde’ pleeggezinnen gekeken. Gezien het tekort daaraan, zeker voor pubers, is de kans groter dat het een groep wordt en vanaf 15 jaar een fasehuis of kamertraining. 

Wat zielig voor Emma! En wat hartverwarmend om te lezen dat jullie je over haar ontfermen. 

Mijn ouders hebben (inmiddels heel lang geleden) ervoor gekozen om mijn neef de sleutel te geven en een kamer voor hem gereed te hebben waarin ook kleding ed zat. Als hij het thuis lastig had schreef hij een brief naar zijn ouders dat hij bij ons was en dan sliep hij bij ons. Dit om te voorkomen dat het zou escaleren en dat mijn neef door jeugdzorg in een pleeggezin terecht zou komen. Het heeft bij ons erg goed gewerkt, hij kon altijd terecht en dat wist hij. Hij is nog steeds mijn verloren broertje en we delen erg veel samen. 

Wat ik wil zeggen: kan het niet blijven zoals het is? Emma weet dat ze altijd terecht kan bij jullie, zonder dat hier nare consequenties aan kunnen kleven. Bovendien verandert de verstandhouding als zij permanent blijft wonen (dan ben je opvoeder). Wil je dat ook? Wat als ze tijdens een ruzie tegen je zegt "maar je bent m'n moeder niet waar bemoei jij je mee? Dan ga ik toch weer terug!" Kan je daarmee leven? Ik zie het om me heen en het lijkt me erg pittig..

Ik zou het zo lang mogelijk informeel houden. Zelf ben ik ook opgegroeid met af en toe een extra kind in huis en ook als moeder heb ik een paar keer tijdelijk een extra kind gehad. Dat duurde overigens niet zo lang, hooguit een paar maanden. Het moeilijke hier in huis was het feit dat we geen eigen kamer hadden voor de logé. Dat werd lastig voor het meisje dat hier het langste verbleef en écht niet meer naar huis wilde. Deze 'Emma' moest bij mijn dochter op de kamer. Dat ging natuurlijk een tijdje superleuk, zij waren ook hartsvriendinnen, maar het was toch niet ideaal, zo bleek na een tijdje. Toen het logeren maar duurde en duurde begon het (ook om andere redenen trouwens) te botsen en te schuren tussen mijn dochter en haar Emma. 

Ik hoop dat jouw Emma een eigen kamer heeft. En dat je je eigen dochter ook goed in de gaten houdt: gaat het met haar óók goed? Je klinkt als een zeer liefdevolle moeder, dus je ziet het vast wel op tijd als er iets mis is met je dochter. Fijn dat je dit allemaal doet en dat je hier ook verder je licht opsteekt. Heel veel succes de komende tijd voor jullie allemaal.

Hopeneloj

Hopeneloj

01-12-2021 om 22:34 Topicstarter

duizel schreef op 30-11-2021 om 22:35:

Ik vraag me echt af of Emma degene zou moeten zijn die moeder aanspreekt op haar drankgebruik. Dat is geen taak van een dochter. Zou je zelf in gesprek kunnen met moeder? Of ben je bang dat ze boos wordt en jij niet meer de veilige haven kunt zijn die je wil zijn?

Inderdaad. Die angst houd me wel tegen 

Hopeneloj

Hopeneloj

01-12-2021 om 22:35 Topicstarter

duizel schreef op 30-11-2021 om 22:35:

Ik vraag me echt af of Emma degene zou moeten zijn die moeder aanspreekt op haar drankgebruik. Dat is geen taak van een dochter. Zou je zelf in gesprek kunnen met moeder? Of ben je bang dat ze boos wordt en jij niet meer de veilige haven kunt zijn die je wil zijn?

Inderdaad. Die angst houd me wel tegen 

Aiden schreef op 01-12-2021 om 06:27:

ik zou niets doen naar de moeder en mijn huis volledig openstellen voor Emma, dus een eigen kamertje als dat kan met bed en bureau. Met de naam logeerkamer natuurlijk. Ik zou veel te bang zijn dat ze niet meer mag komen, dat het ontploft en dat Emma naar een onbekend pleeggezin moet en een andere school.

Bespreek met Emma dat ze áltijd welkom is, geef haar een sleutel, maak afspraken (als je naar ons toe komt app je mij) maar zeg dat jij niet in gesprek gaat met moeder vanwege dat jij een veilige haven wil zijn voor haar en dat je wil dat haar moeder jou vertrouwt. Bied wel aan om samen iemand te zoeken om wel het gesprek aan te gaan met moeder (vertrouwenspersoon s hool kan hierbij helpen, of huisarts).

Bedankt! 

Hopeneloj

Hopeneloj

01-12-2021 om 22:39 Topicstarter

TanteTheelepel schreef op 01-12-2021 om 19:47:

Wat zielig voor Emma! En wat hartverwarmend om te lezen dat jullie je over haar ontfermen.

Mijn ouders hebben (inmiddels heel lang geleden) ervoor gekozen om mijn neef de sleutel te geven en een kamer voor hem gereed te hebben waarin ook kleding ed zat. Als hij het thuis lastig had schreef hij een brief naar zijn ouders dat hij bij ons was en dan sliep hij bij ons. Dit om te voorkomen dat het zou escaleren en dat mijn neef door jeugdzorg in een pleeggezin terecht zou komen. Het heeft bij ons erg goed gewerkt, hij kon altijd terecht en dat wist hij. Hij is nog steeds mijn verloren broertje en we delen erg veel samen.

Wat ik wil zeggen: kan het niet blijven zoals het is? Emma weet dat ze altijd terecht kan bij jullie, zonder dat hier nare consequenties aan kunnen kleven. Bovendien verandert de verstandhouding als zij permanent blijft wonen (dan ben je opvoeder). Wil je dat ook? Wat als ze tijdens een ruzie tegen je zegt "maar je bent m'n moeder niet waar bemoei jij je mee? Dan ga ik toch weer terug!" Kan je daarmee leven? Ik zie het om me heen en het lijkt me erg pittig..

Heel erg bedankt voor je reactie. Dit geeft een rustig gevoel. 

is het misschien een optie om met moeder te gaan praten? Vertel haar dat je merkt dat ze niet goed in haar vel zit en dat alles te veel is. Vraag of ze het misschien een goed idee vind dat emma een tijde bij jullie komt logeren zodat zij zich op zichzelf kan richten tot het beter gaat?

Dan heb je geen verwijten gemaakt en medeleven getoond. En misschien vind moeder het helemaal niet erg. Is ze juist blij dat ze van de zorg af is en ongestoord kan drinken. En logeren js geen wonen. Dus ze kan altijd gewoon haar dochter zien. Wie weet hoe lang een logeerpartij kan duren. Gewoon aangeven dat je het niet erg vind als het nog wat langer duurt bijvoorbeeld.

Hopeneloj

Hopeneloj

03-12-2021 om 08:32 Topicstarter

Abracadabra schreef op 01-12-2021 om 23:10:

is het misschien een optie om met moeder te gaan praten? Vertel haar dat je merkt dat ze niet goed in haar vel zit en dat alles te veel is. Vraag of ze het misschien een goed idee vind dat emma een tijde bij jullie komt logeren zodat zij zich op zichzelf kan richten tot het beter gaat?

Dan heb je geen verwijten gemaakt en medeleven getoond. En misschien vind moeder het helemaal niet erg. Is ze juist blij dat ze van de zorg af is en ongestoord kan drinken. En logeren js geen wonen. Dus ze kan altijd gewoon haar dochter zien. Wie weet hoe lang een logeerpartij kan duren. Gewoon aangeven dat je het niet erg vind als het nog wat langer duurt bijvoorbeeld.

Dat is misschien een optie, maar ergens ook bang dat ze daar Emma juist mee gaat beperken. Als ze namelijk nuchter is is het een hele zachte, lieve vrouw die kort gezegd bijna over zich heen laat lopen maar met drank op heeft ze flinke ruige praat en klinkt zelfs wat agressief. Emma geeft gelukkig wel aan dat het altijd alleen bij woorden blijft. Daar ben ik al heel blij mee. 

Hopeneloj

Hopeneloj

03-12-2021 om 08:34 Topicstarter

Weeromstuit schreef op 01-12-2021 om 19:47:

Ik zou het zo lang mogelijk informeel houden. Zelf ben ik ook opgegroeid met af en toe een extra kind in huis en ook als moeder heb ik een paar keer tijdelijk een extra kind gehad. Dat duurde overigens niet zo lang, hooguit een paar maanden. Het moeilijke hier in huis was het feit dat we geen eigen kamer hadden voor de logé. Dat werd lastig voor het meisje dat hier het langste verbleef en écht niet meer naar huis wilde. Deze 'Emma' moest bij mijn dochter op de kamer. Dat ging natuurlijk een tijdje superleuk, zij waren ook hartsvriendinnen, maar het was toch niet ideaal, zo bleek na een tijdje. Toen het logeren maar duurde en duurde begon het (ook om andere redenen trouwens) te botsen en te schuren tussen mijn dochter en haar Emma.

Ik hoop dat jouw Emma een eigen kamer heeft. En dat je je eigen dochter ook goed in de gaten houdt: gaat het met haar óók goed? Je klinkt als een zeer liefdevolle moeder, dus je ziet het vast wel op tijd als er iets mis is met je dochter. Fijn dat je dit allemaal doet en dat je hier ook verder je licht opsteekt. Heel veel succes de komende tijd voor jullie allemaal.

Emma zou hier inderdaad een eigen plekje kunnen hebben 😊

Bedankt voor je reactie! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.