Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

gaan ze over?

Titel zegt het al, gaan jullie middelbare scholieren over of wordt het nog even spannend?


Kikki39 schreef op 27-06-2023 om 18:17:

[..]

Mijn dochter van 4 havo zegt dat er zeker 10 leerlingen uit haar klas of blijven zitten of naar een mbo gaan. Is dat niet heel erg veel dan.

Dochter heeft zelf net een 3 gehaald, eerste proefwerk van de proefwerkweek. En staat nu een 4 en 2 keer een 5. ook nog 2 kernvakken. Ik heb mentor gebeld of het nog haalbaar is, maar hij zegt ze nog wel een bespreekgeval kan zijn. Zou dat kunnen?

4 havo is een berucht struikelblok..de mentorklas die ik dit jaar heb doet het  echt bovengemiddeld goed. Begin vh jaar zeiden sommige leerlingen dat het een ' saaie' klas was in verhouding met wat ze in de onderbouw gewend waren..maar dat is denk ik voor een heel stel hun redding geweest. Saai???? Nee, vooral weinig muiterij en geklier...en er werd  behoorlijk gewerkt.

Overgangsnormen verschillen nogal per school, dus daar durf ik niks over te zeggen. Wij hebben overigens nog 2 volle lesweken met toetsen voor de boeg ( Noord =laat) dus ze moeten  nog wel even doorzetten. Maar ik heb er alle vertrouwen in . 

( overigens vind ik de getallen die ik hier lees wel echt dramatisch..als maar de helft vd klas overgaat is dat wel reden tot zorg en analyse. Corona naweeën? Kan hoor. Als een school afgelopen jaren wat te coulant is geweest met doorstromen dan wreekt zich dat ergens. En er zijn ook echt leerlingen die nog steeds wat van t pad zijn mbt werkhouding en motivatie. Al zie ik de laatste maanden wel positieve vooruitgang. De flow lijkt wat terug te komen.....

In mijn tijd bleef al 40 % in havo 4 zitten. Dat vond toe niemand gek. De slaagcijfers in 5 havo daarentegen waren juist wel goed.

IngridT schreef op 27-06-2023 om 20:21:

[..]

4 havo is een berucht struikelblok..de mentorklas die ik dit jaar heb doet het echt bovengemiddeld goed. Begin vh jaar zeiden sommige leerlingen dat het een ' saaie' klas was in verhouding met wat ze in de onderbouw gewend waren..maar dat is denk ik voor een heel stel hun redding geweest. Saai???? Nee, vooral weinig muiterij en geklier...en er werd behoorlijk gewerkt.

Overgangsnormen verschillen nogal per school, dus daar durf ik niks over te zeggen. Wij hebben overigens nog 2 volle lesweken met toetsen voor de boeg ( Noord =laat) dus ze moeten nog wel even doorzetten. Maar ik heb er alle vertrouwen in .

( overigens vind ik de getallen die ik hier lees wel echt dramatisch..als maar de helft vd klas overgaat is dat wel reden tot zorg en analyse. Corona naweeën? Kan hoor. Als een school afgelopen jaren wat te coulant is geweest met doorstromen dan wreekt zich dat ergens. En er zijn ook echt leerlingen die nog steeds wat van t pad zijn mbt werkhouding en motivatie. Al zie ik de laatste maanden wel positieve vooruitgang. De flow lijkt wat terug te komen.....

Ingrid, zou bij jou wel iemand over kunnen gaan met een 4 en twee vijfen

Oudste dochter gaat ruim over naar 5 VWO en jongste staat er ook prima voor in de brugklas, ze gaan allebei vol vertrouwen de toetsweek in. 

Oudste vertelde over hoeveel (ex) klasgenoten er blijven zitten of afstromen, is dat in 4 vwo ook normaal of is het toch een gevolg van de corona tijd? Op school was het allemaal wel goed geregeld met online lessen en dochter vond het fijn om thuis les te kunnen volgen, veel effectiever zonder reistijd en tussenuren, maar dat gold uiteraard niet voor iedereen.

IngridT schreef op 27-06-2023 om 20:21:

[..]

4 havo is een berucht struikelblok..de mentorklas die ik dit jaar heb doet het echt bovengemiddeld goed. Begin vh jaar zeiden sommige leerlingen dat het een ' saaie' klas was in verhouding met wat ze in de onderbouw gewend waren..maar dat is denk ik voor een heel stel hun redding geweest. Saai???? Nee, vooral weinig muiterij en geklier...en er werd behoorlijk gewerkt.

Overgangsnormen verschillen nogal per school, dus daar durf ik niks over te zeggen. Wij hebben overigens nog 2 volle lesweken met toetsen voor de boeg ( Noord =laat) dus ze moeten nog wel even doorzetten. Maar ik heb er alle vertrouwen in .

( overigens vind ik de getallen die ik hier lees wel echt dramatisch..als maar de helft vd klas overgaat is dat wel reden tot zorg en analyse. Corona naweeën? Kan hoor. Als een school afgelopen jaren wat te coulant is geweest met doorstromen dan wreekt zich dat ergens. En er zijn ook echt leerlingen die nog steeds wat van t pad zijn mbt werkhouding en motivatie. Al zie ik de laatste maanden wel positieve vooruitgang. De flow lijkt wat terug te komen.....

Heb jij ook een beta-klas, Ingrid? Ik zat zelf op de havo in een natuurkundeklas en daarvan is niemand blijven zitten in de 4e en ook iedereen geslaagd in de 5e. Terwijl bij mij op school ook wel 20-25 % bleef zitten in de 4e.

Kikki39 schreef op 27-06-2023 om 20:33:

[..]

Ingrid, zou bij jou wel iemand over kunnen gaan met een 4 en twee vijfen

Ik heb gekeken bij de overgangsregeling bij ons op school. Daarbij ben je een bespreekgeval met 4 tekortpunten als je minstens 4 compensatiepunten hebt en niet meer dan 2 tekortpunten bij de kernvakken.

Moeder123456789 schreef op 27-06-2023 om 16:31:

Hier gaat de oudste met gemak over naar 4vmbo-t.

De jongste staat ingeschreven voor een 1 atheneum-klas op dezelfde school gebaseerd op de cito en het advies van de meester, maar moest om andere redenen een iq-test maken en hier kwam een iq van 100 uit.

Op diverse websites lees ik dat voor het vwo eigenlijk een iq van 116 nodig is, iemand die hier ervaring mee heeft en of dit te doen is?

IQ zegt niets over schoolvaardigheden.

Hier een TIQ van 132, maar op zijn 20ste nog geen diploma. Hopelijk volgend jaar MBO4 Techniek afgerond.

Mijn oudste gaat van VWO-3 naar HAVO-4. Dus wij vinden dat ze overgaat. Jongste gaat van VMBO-TL brugklas naar de tweede, maar doet nu wel alles op HAVO-niveau (laptopschool). 

Kikki39 schreef op 27-06-2023 om 20:33:

[..]

Ingrid, zou bij jou wel iemand over kunnen gaan met een 4 en twee vijfen

Ja. Na bespreking. 

Maar dan zou er wat compensatie moeten zijn, en  niet alle tekorten in de kernvakken (en zeker die 4 niet) 


in zo’n geval kijken we overigens ook achter de komma hoor. Een 5 kan een 4,5 zijn maar ook een 5,4. En dat maakt echt uit als iemand in de bespreekzone zit 

dan is er misschien nog een heel klein sprankeltje hoop. Alleen ze staat de 4 voor Engels.


Hoe werkt zo'n bespreekgeval? Moeten leerkrachten dan allemaal ja of nee gaan zeggen of alleen de leerkrachten van de onvoldoendes? En is het dan de meeste stemmen gelden?

Schemerlampje schreef op 27-06-2023 om 20:35:

[..]

Heb jij ook een beta-klas, Ingrid? Ik zat zelf op de havo in een natuurkundeklas en daarvan is niemand blijven zitten in de 4e en ook iedereen geslaagd in de 5e. Terwijl bij mij op school ook wel 20-25 % bleef zitten in de 4e.

Yep. Ik geef natuurkunde hè

M’n hele mentorklas heeft een N profiel. Dat zijn idd over het algemeen niet de zwakste  leerlingen. 

IngridT schreef op 27-06-2023 om 21:38:

[..]

Yep. Ik geef natuurkunde hè

M’n hele mentorklas heeft een N profiel. Dat zijn idd over het algemeen niet de zwakste leerlingen.

(sorry, dat ik het herhaal, maar dacht dat je mijn vraag misschien niet had gelezen)

Ingrid, hoe werkt zo'n bespreekgeval? Moeten leerkrachten dan allemaal ja of nee gaan zeggen of alleen de leerkrachten van de onvoldoendes? En is het dan de meeste stemmen gelden?

Kikki39 schreef op 27-06-2023 om 21:36:

dan is er misschien nog een heel klein sprankeltje hoop. Alleen ze staat de 4 voor Engels.


Hoe werkt zo'n bespreekgeval? Moeten leerkrachten dan allemaal ja of nee gaan zeggen of alleen de leerkrachten van de onvoldoendes? En is het dan de meeste stemmen gelden?

Iedereen stemt. Nadat iedereen z’n zegje heeft gedaan. Over kansen, werkhouding, capaciteiten, externe factoren, whatever. 

Bij ons  op school is dat bij bespreekgevallen dan idd ‘ meeste stemmen gelden’, wordt een leerling ‘buiten de norm om’ besproken ( zou bv doubleren, maar externe factoren of andere bijzonderheden….moet eigenlijk toch over…) dan is een  2/3 meerderheid nodig 

Mentor speelt vaak een vrij doorslaggevende rol. Helpt erg  als die aan de kant vd leerling staat ( klinkt stom, maar ik weet dat t mij 9 vd 10 keer lukt om  bij een bespreekgeval de zaken indien nodig naar mijn hand te zetten. Dat er uitkomt wat ik denk dat het beste  is  voor  de leerling. )

dank je wel voor je uitleg.

Hier beginnen de toetsweken morgen. kind 1 gaat zonder twijfel over naar v5, ze staat er ruim voor, geen onvoldoendes dus zou heel raar moeten lopen. Al vindt ze het pittig dat een aantal toetsen SE's zijn, daar wil ze graag goed op scoren. 
Kind 2 staat 1 5 (geen kernvak), maar moet de toetsweek nog door en die zijn doorgaans wisselvallig. Kan maar zo zijn dat zijn stapel 6'en nog 5'en worden als hij t verprutst. Veel vakken tellen zwaar mee, de laatste toets (soms 8x). En dan kan ie ineens in de bespreekzone komen. Maar goed, 2 kernvakken heeft ie wel compensatie voor, dus ik verwacht dat hij over gaat naar gym3. 

Tess

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.