Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

gaan ze over?

Titel zegt het al, gaan jullie middelbare scholieren over of wordt het nog even spannend?


Onze jongste zit op VMBO basis en gaat over naar de derde. Hij staat voor alle vakken voldoende, dus ik verwacht geen gekke dingen in de toetsweek die donderdag begint.

Onze oudste is dit jaar begonnen aan een MBO BOL 3 opleiding en hij vond het eigenlijk niks, tot hij moest gaan stage lopen. Fulltime 10 weken werken en hij was na twee dagen al om. Hij heeft keihard gewerkt en vond het fantastisch. Hij stapt komend jaar dus over op de BBL opleiding, 4 dagen werken en 1 dag naar school.

Ik ben op allebei de jongens supertrots!

Voorspelling: van m’n mentorklas h4 (26 stuks) doubleren er 3. De rest gaat naar havo 5! 

Moeder123456789 schreef op 27-06-2023 om 16:31:

Hier gaat de oudste met gemak over naar 4vmbo-t.

De jongste staat ingeschreven voor een 1 atheneum-klas op dezelfde school gebaseerd op de cito en het advies van de meester, maar moest om andere redenen een iq-test maken en hier kwam een iq van 100 uit.

Op diverse websites lees ik dat voor het vwo eigenlijk een iq van 116 nodig is, iemand die hier ervaring mee heeft en of dit te doen is?

Een IQ-test zegt niet alles, helemaal niet als je wellicht heel slim bent. Je bent dan namelijk in staat om anders te denken waardoor je bijvoorbeeld kan redeneren waarom meerdere antwoorden goed kunnen zijn. En het is een momentopname waarbij testomstandigheden ook veel uitmaken. 

mijn dochter gaat probleemloos over naar 2VWO.

van mijn mentorklas (19 leerlingen) gaan er 3 naar het MBO, doubleren er 3 en wordt het voor 4 nog spannend (herkansingen en daarna bespreken, waarvan er 2 zeer waarschijnlijk wel overgaan). De rest (nou ja 9 dus) gaan naar Havo 5.

eentje gaat naar de derde en de ander heeft vriend en vijand doen verbazen door tien tekorten weg te werken en gaat hoogstwaarschijnlijk door naar de zesde. Nog een paar toetsuitslagen maar het lijkt gelukt

IngridT schreef op 27-06-2023 om 17:19:

Voorspelling: van m’n mentorklas h4 (26 stuks) doubleren er 3. De rest gaat naar havo 5!

Mijn dochter van 4 havo zegt dat er zeker 10 leerlingen uit haar klas of blijven zitten of naar een mbo gaan. Is dat niet heel erg veel dan.

Dochter heeft zelf net een 3 gehaald, eerste proefwerk van de proefwerkweek. En staat nu een 4 en 2 keer een 5. ook nog 2 kernvakken. Ik heb mentor gebeld of het nog haalbaar is, maar hij zegt ze nog wel een bespreekgeval kan zijn. Zou dat kunnen?

mikado123 schreef op 27-06-2023 om 17:23:

mijn dochter gaat probleemloos over naar 2VWO.

van mijn mentorklas (19 leerlingen) gaan er 3 naar het MBO, doubleren er 3 en wordt het voor 4 nog spannend (herkansingen en daarna bespreken, waarvan er 2 zeer waarschijnlijk wel overgaan). De rest (nou ja 9 dus) gaan naar Havo 5.

Mijn dochter van 4 havo zegt dat er zeker 10 leerlingen uit haar klas of blijven zitten of naar een mbo gaan. Is dat niet heel erg veel dan. Maar bij jou dus ook best veel.

Dochter heeft zelf net een 3 gehaald, eerste proefwerk van de proefwerkweek. En staat nu een 4 en 2 keer een 5. Dat zijn ook nog 2 kernvakken. Ik heb mentor gebeld of het nog haalbaar is, maar hij zegt ze nog wel een bespreekgeval kan zijn. Zou dat kunnen?

Wij zijn nog in afwachting van de resultaten van de jongste (2 vwo). Hij moet een voldoende (5,5 of hoger) halen voor Nederlands en dan is ‘ie met twee vijven over naar volgend jaar. Ergens halverwege stond ‘ie 8 tekortpunten, dus dit is al een hele prestatie  

Kikki39 schreef op 27-06-2023 om 18:17:

[..]

Mijn dochter van 4 havo zegt dat er zeker 10 leerlingen uit haar klas of blijven zitten of naar een mbo gaan. Is dat niet heel erg veel dan.

Dochter heeft zelf net een 3 gehaald, eerste proefwerk van de proefwerkweek. En staat nu een 4 en 2 keer een 5. ook nog 2 kernvakken. Ik heb mentor gebeld of het nog haalbaar is, maar hij zegt ze nog wel een bespreekgeval kan zijn. Zou dat kunnen?

Ik denk dat het er juist weinig zijn van poster die je quote. 16 jaar geleden bleef in mijn klas ook al 30% ofzo zitten in 4 havo.

ja, dat bedoel ik ook. Zijn het er in mijn dochters klas niet veel dan, 10 van de 24?

Is 4 havo lastig dan?

Vandaag stond in het AD dat in 4 Havo 25% van de leerlingen blijft zitten.

bij is het dus de 1/3 tot de helft. Met een 4 en 2x een 5 zou je bij ons bespreekgeval zijn als je 4 compensatie punten hebt en maar 1 kernvak onvoldoende is. 

Maar dat verschilt wel per school. Meestal kan je op de website de overgangsnormen wel vinden, en anders heeft de mentor die wel.

Kikki39 schreef op 27-06-2023 om 19:35:

ja, dat bedoel ik ook. Zijn het er in mijn dochters klas niet veel dan, 10 van de 24?

Is 4 havo lastig dan?

Bij ons bleven toen vooral ook wel veel mensen zitten die overstap vanaf vmbo hadden gemaakt. 

dochter is prima over naar 4havo met 14 over punten en geen tekorten. In haar klas kregen best veel leerlingen een brief met de mogelijkheid om ook een vakkenpakket te kiezen voor 4tl een aantal weken geleden. Je bent bespreekgeval met 1 5 voor de kernvakken en/of een 6,0 of lager. We gaan het zien.

Hier was het van het weekend niet te harden zo spannend toen er een tekort bij kwam in plaats van af ging  maar ondertussen is er weer wat anders rechtgetrokken en is het nog wachten op 1 cijfer biologie. Als dat hoger is dan een 3,7 is hij gewoon zonder bespreking over!!! Mocht het alsnog lager zijn dan dat (wat hij echt niet denkt) is hij een bespreekgeval en heb ik alsnog goede hoop dat hij in vwo 5 zit volgend jaar maar is het nog even spannend.

Z'n broer had vorig jaar zelf al de keuze gemaakt om van 3 vwo naar 4 havo te gaan terwijl hij wel over had gemogen. Die gaat nu fluitend naar havo 5 en is zielsgelukkig met deze keuze nu hij zijn ooit zo makkelijk lerende tweelingbroer zo ziet bungelen op het randje. 

Ik hoop voor al jullie kinderen dat het goed gaat uitpakken!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.