Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Pompoen

Pompoen

13-09-2018 om 10:39

Eerste vriendin

Mijn zoon van 14 is een nieuwe groeispurt richting volwassenheid aan het maken. Daar waar hij voorheen totaal geen interesse in meisjes had en het idee van verkering en dergelijke zelfs belachelijk vond, nu komt hij met de vraag of hij een nacht bij een meisje mag logeren. Ze is een klasgenoot, ze vinden elkaar leuk, hebben nog geen verkering maar dat zou er wel van kunnen komen zegt hij.
Haar ouders zijn akkoord, na wat moeite van dat meisje om ze te overtuigen. Nu ik nog.
Ik wil graag even contact met die ouders, ik ken ze nog helemaal niet. Maar dat willen mijn zoon en het meisje niet. Waarom? Het is "raar"...
Ze zijn die avond gewoon thuis.

Wat zijn jullie regels en bedenkingen bij dit soort situaties?

Ik merk dat dit best wat aanpassingsvermogen van mij ook vergt, dat dat hoort erbij! Verandering is goed

hier

Toen mijn oudste zoon voor het eerste verkering had (hij was wel wel ouder toen, namelijk 16) en er voor het eerst sprak was van bij elkaar blijven slapen, heb ik gesteld dat de voorwaarde voor mij was dat ik eerst contact zou hebben met de ouders van het meisje.

Jammer dan als ze dat stom vinden, maar dan gaat dat logeren dus gewoon niet door.

Niki73

Niki73

13-09-2018 om 12:31

Mijn idee!

Ik zou willen dat ze een paar maanden wachten met logeren. Kennismaken met de ouders is bovendien een stap die daarvoor komt, niet daarna. Vinden ze dat "raar"? Daar heb ik helaas geen boodschap aan.
Nog iets anders dat daarvoor komt: samen naar de huisarts voor een goed gesprek over anticonceptie en soa's. Met het aloude argument: als je jezelf volwassen genoeg vindt voor seks, moet je ook volwassen genoeg zijn om over de consequenties van seks te praten.

Bijzondere volgorde.

Hier was het eerst verkering. En dan na een tijd(je) kwam het logeren aan de orde. En ze waren dan wel iets ouder dan 14 trouwens.

Mijn voorwaarde was dan in ieder geval dat er zaken geregeld waren op het gebied van anticonceptie.

Er werd ook wel eens gelogeerd op vriendschappelijke basis, al was dat dan meestal in grootschaliger verband ( bv verjaardagsfeest/ aantal mensen blijven slapen. Dat soort dingen) geen enkel probleem.

Maar om nou met een meisje waar je misschien wel een oogje op hebt te beginnen met logeerpartijen? Daar zou ik geloof ik niet meteen heel blij van worden. Ontdekken of je daadwerkelijk verkering wilt op je 14e doe je wat mij betreft niet door als start gelijk hele nachten bij elkaar in bed te duiken. Maar misschien ben ik wel heel ouderwets hoor. Ben benieuwd wat je verder aan reacties kwijt.

Ingrid

Pennestreek

Pennestreek

13-09-2018 om 12:52

Ik zou het los van elkaar zien

Het logeren en het seksuele bedoel ik. Zo jong, dat is een kalverliefde. Hier met dochter van 15 (bijna 16) ook aan de hand gehad. Vriendje was al tijden een leuke vriend uit de vriendengroep. En het werd ietsje serieuzer. Ze 'hadden' (wat ze dan hebben wordt tegenwoordig in het midden gelaten, begrijp ik). En of hij mocht komen logeren. Nou, tuurlijk. Ze hielden nog niet eens handjes vast, dus wat mij betreft geen probleem. Ik slaap er bovendien naast, dus heb haar wel gezegd dat ik, zoals ze weet, erg licht slaap . Betere libidokillers heb je volgens mij niet . Neemt niet weg dat een goed gesprek over seks (ik zou het breder trekken dan anticonceptie en soa's) nooit slecht is.

Maar, even terug naar TS: ik zou er geen probleem mee hebben vanwege het eventuele seksuele/relationele aspect, maar ik zou gewoon sowieso de mensen willen kennen waar mijn kind slaapt. Altijd. Ook als het een vriendje zou zijn (of in mijn geval dus een vriendinnetje). En ik denk dat ik die behoefte ook nog wel heb als ze 18 is, maar dan zal het minder makkelijk worden dat te regelen, schat ik zo in

Emmawee

Emmawee

13-09-2018 om 13:16

Oef...

Dus je mag pas bij iemand blijven slapen als de wederzijdse ouders elkaar hebben ontmoet en de huisarts is bezocht om over anticonceptie en soa's te praten...
Ik geloof dat ik heel erg zou gaan liegen als kind. Of op z'n minst erg boos zou worden over die bemoeienis. En ik zou mijn ouders zeker niet meer in vertrouwen nemen.

Geldt dat voor jullie ook als ze bij een 'gewone' vriend of vriendin blijven logeren? Dat je eerst wilt kennismaken met de ouders? En als ze overdag samen zijn? Jullie weten dat je overdag ook seks kunt hebben? En dat uit 'gewone' vriendschappen ook seks kan voortkomen?

Ik vind dat je je als ouders alleen bemoeit met seksualiteit in het algemeen. Voorlichting dus.Normen, waarden, het hele verhaal. De weg wijzen naar de huisarts. Wijzen op gezamenlijke verantwoordelijkheid. Dat is jarenlang opvoeden en daar moet je niet mee wachten tot het speelt.

Maar ik ga mij echt niet bemoeien met de praktijk, met wie ze het doen, waar en wanneer. Tenzij ze zelf advies vragen. Dan wel.

Emmawee

Emmawee

13-09-2018 om 13:22

Libidokiller

Ik hoorde ooit (of las ik dat hier op OO?) van ouders die zeiden (als kroost met vlam samen 'huiswerk' gingen maken): "doen jullie er wel een handdoekje onder?"

Daar gebeurde niks meer.

Pennestreek

Pennestreek

13-09-2018 om 13:29

Emmawee

Ja, die herinner ik me ook nog . Nee, langs de huisarts hoeft inderdaad niet (zie mijn post hierboven) maar ja, ik weet wel graag waar mijn kind slaapt ja. Een telefonisch gesprekje zou misschien kunnen volstaan, maar liever niet. En dan nog weet je natuurlijk eigenlijk niets, dat weet ik ook wel. Maar ik blijk ook zeker niet de enige te zijn. In de vriendenkring van dochter staan alle ouders (13 paar) er hetzelfde in. Intussen kennen we elkaar dus ook allemaal. En vanwege een gezamenlijke vakantie van de kinderen een paar maanden terug hebben we zelfs nog een appgroep. Tot ergernis van de pubers, haha!

Ik vind logeren echt wel iets anders dan ergens huiswerk maken. En ja, ik weet best dat je ook overdag seks kunt hebben. Het gaat me ook niet eens zozeer om de vriend/vriendin, maar over het hele gezin/huishouden. En dan kijk ik niet naar of de handdoeken wel iedere dag de was in gaan, maar naar de sfeer. Ik zou trouwens niet weten wat ik zou doen als die me niet aan zou staan. Heb dat nog niet aan de hand gehad gelukkig. Maar ik denk dat ik dan een logeerpartij zou verbieden, of in ieder geval zou ontmoedigen. Laat die ander dan maar bij ons komen logeren...

Saar

Saar

13-09-2018 om 13:43

Ik ook niet

Ik voel geen behoefte om de andere ouders 'eerst te controleren'.
Dat zou ik alleen doen denk ik als ik twijfels zou hebben over probleemoplossend vermogen van mijn eigen kind.
Mijn kinderen mochten van mij ook altijd al naar gezinnen waar ik wel mijn twijfels bij had.
Ik vertrouwde in hun eigen inzichten en acties.
De echt ernstige gevaren waar je je kind aan bloot kunt stellen filter je er echt niet uit, hoe hard je ook je best doet.

En in dit geval zou ik denk ik naïef zijn, seks zou niet eens in me opkomen. Nu weet ik ook wel dat ik daarbij teveel mijn eigen kinderen op netvlies heb. Ik weet ook wel van andere kinderen die er veel eerder bij zijn.

Ik zou die inschatting maken denk ik. Zelf vind ik 14 echt jong voor seks. Zou ik daar iets in verwachten zou ik misschien wat drempels opwerpen of de boel vertragen. Zou ik geen seksuele intenties vermoeden dan zou ik alleen maar veel plezier wensen.

Pompoen

Pompoen

13-09-2018 om 14:58

2 kanten vh spectrum

Grappig te zien hoezeer de meningen uiteenlopen. Van eerst maanden verkering en langs de huisarts voor seksuele voorlichting aan de ene kant, tot vertrouwen en rustig laten gaan aan de andere kant.
Ik neig zelf naar de kant van rustig laten gaan. Ik schat het allemaal vrij onschuldig in en dat ze het hele idee al spannend zat vinden. Maar jullie reacties sterken me wel in even contact willen hebben met de ouders. Al is het maar om te checken dat zij ook akkoord zijn.
Ik ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Telefoonnummers

Je kunt ook alleen het telefoonnummer vragen zodat je weet waar je je kind kunt bereiken. Waar hij of zij is. Dan kun je altijd zelf nog het initiatief nemen om even te bellen.

Misschien klinkt het voor deze jongeren wel heel erg groot als er gelijk kennismakende ouders bijkomt en is het handiger om het iets kleiner te presenteren.

Hier sprak het ook wel wat vanzelf. Dus inderdaad, nog leuke vrienden overgehouden aan de verkering van de kinderen.

Maar niet alleen verkering, ook gewone vrienden wil je graag weten waar ze zijn op die leeftijd en die hebben ook ouders.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-09-2018 om 15:32

Huisarts?

Waarom moet je in vredesnaam naar de huisarts voor voorlichting? Kun je als ouders
dat echt niet zelf af?

14...

Persoonlijk vind ik het erg jong, hoe lang kennen ze elkaar? Zijn ze veel samen, echt dikke vrienden?
Als je kind pas 14 is, vind ik het helemaal niet raar dat je eerst een beetje wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt, qua vriendin en qua ouders.

Dus er zou niet direct een verbod zijn maar wel wat bedenkingen.

Petronella

Petronella

13-09-2018 om 17:21

Toen mijn dochter 14 was

had ze een vriendje van 14. Toen hij op bezoek zou komen, belde de vader mij op om te vragen of een van ons thuis zou zijn. En dat het niet de bedoeling was dat ze alleen gelaten zouden worden.
Dat gaat wel erg ver.....
Ze zijn niet naar haar kamer gegaan op die dag, uit zichzelf niet. Ik heb ze wel alleen gelaten in de woonkamer met de deur dicht. Daar blijf ik echt niet bij zitten!

Overigens ging het vrij snel uit. Die jongen mocht niets. Zelfs even de stad in na school was al een probleem.

De voorwaarde om de ouders gesproken te hebben (telefonisch) vind ik realistisch op deze leeftijd. Met logeren zou ik geen moeite hebben, zeker niet als haar ouders het goed vinden. Gesprek over voorbehoedsmiddelen en dergelijke kan geen kwaad. Zolang ze zich maar vrij voelen om daar werk van te maken als dat echt aan de orde komt. Als ze het stadium handje houden voorbij zijn,

Emmawee

Emmawee

13-09-2018 om 17:37

Juist daarom

Als een kind 14 is duurt het meestal allemaal niet zo lang en gebeurt er meestal niet zoveel. Ik zou dat allemaal gewoon niet zo serieus nemen eigenlijk.

Logeren bij vrienden is hier niet ongebruikelijk en gebeurt vaak spontaan. Ik zou er niets voor voelen om er opeens ingewikkeld over te gaan doen als het om een meisje gaat. Bovendien heeft zoon (15) een vriendengroep van jongens en meisjes en beven ze na een feestje al meer dan eens bij een meisje slapen. Ik weet dan niet met hoeveel en ken ook de ouders niet. In theorie zou daar van alles gebeurd kunnen zijn. In de praktijk is het alleen maar leuk en laat hij me vrolijk de foto's zien.
En ja, hij komt bij de meest uiteenlopende mensen thuis. Misschien ook wel mensen die mij niet aanstaan. Prima toch?

Uitleg

Ik wilde eerst contact met de ouders van het meisje puur om te weten dat we er hetzelfde tegenaan keken. Ik wilde niet achteraf horen dat ze bijvoorbeeld niet op één kamer hadden mogen slapen of wat dan ook. Dus dat was voor mij de reden om voor die eerste logeerpartij elkaar tenminste even te spreken.

De moeder kon dat wel waarderen en is zelfs een keer koffie komen drinken. Uiteindelijk heeft de verkering ongeveer een jaar geduurd.

Paasei

Paasei

13-09-2018 om 18:59

Anders voor een meisje

Goddank kregen mijn zonen beiden pas verkering op hun 18e, dat maakt de zaak toch wat minder 'moeilijk" dan wanneer ze nog zo erg jong zijn. Tenminste, ik vind 14 voor dermate serieuze verkering dat ze al bij elkaar gaan slapen behoorlijk jong. Zonen hebben geleerd dat seks en samen slapen niet iets is dat je 'zomaar' doet. Dat is iets speciaals, en voor het meisje (dat vermoedelijk nog maagd is) nog veel meer.

Dus toen de oudste verkering kreeg met een meisje dat verder weg woont en al snel met de vraag kwam of hij bij haar mocht blijven slapen, was mijn eerste reactie 'hoe vinden haar ouders dat'. Die bleken er OK mee te zijn.

Overigens is in mijn optiek eerst verkering en dan blijven slapen de juiste volgorde.

bicyclette

bicyclette

13-09-2018 om 22:25

logeren

Vrienden/vriendinnen die bij elkaar logeren: lijkt mij heel normaal.

Ik zou dit zien als een gewoon logeerpartijtje, ook al gaat het om een jongen en een meisje. Het zijn voorlopig nog gewoon vrienden, er is geen verkering. Ik begrijp niet zo goed waarom dit óf verboden zou moeten worden óf waarom er eerst anticonceptie geregeld zou moeten worden. Laat die kinderen gewoon nog even lekker kind zijn. En heb een beetje vertrouwen dat ze heus niet direct all-the-way gaan.

Verkering en logeren

Ik zou zeggen: ‘ zie eerst maar dat het over zes weken nog aan is..’ Misschien wat weinig vertrouwend in de houdbaarheid, maar wel een stok achter de deur om vooral niet te lichtzinnig met de gevoelens voor elkaar om te gaan.

De ouders van te voren een keertje ontmoeten, zegt m.i. niet zoveel. Je weet hoogstens of ze roken. Maar daar heb je geen kennismakingsavond voor nodig; dat hoor je wel uit de gesprekken met je kind. Verder zet ee ieder op zo’n avond toch automatisch zijn beste beentje voor.

bicyclette

bicyclette

13-09-2018 om 23:23

Flanagan

"Ik zou zeggen: ‘ zie eerst maar dat het over zes weken nog aan is..’ "

Maar TS schrijft dat er nog helemaal niets is.

Triva

Triva

14-09-2018 om 03:46

Huh

Ze hebben geen verkering maar dat kan komen en daarom willen ze bij elkaar slapen? Wat een rare volgorde. Geef je zoon bioscoopkaartjes en wens ze veel succes. Slapen hoeft echt niet vóór de verkering...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-09-2018 om 07:56

Ik vind een logeren

niet direct hetzelfde als samen slapen. Binnen wat hier omschreven is, denk ik dat ik het zou zien als vriendschap waarbij ze willen logeren. Zoals ook met enige regelmaat gebeurt met vrienden van hetzelfde geslacht.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-09-2018 om 08:04

Dat ging mis

Ik wilde zeggen dat ik logeren niet hetzelfde vind als samen slapen en dat ik het gevoel heb dat het te groot wordt gemaakt.
Binnen wat hier omschreven is, denk ik dat ik het zou zien als vriendschap waarbij ze willen logeren. Zoals hier ook met enige regelmaat gebeurt met vrienden van hetzelfde geslacht. Dat vinden wij ook oké. Daarbij geeft zoon aan dat het wel wat zou kunnen worden tussen hem en het meisje maar het klinkt alsof dat nog allemaal bleu en onschuldig is. Ik zou dus niet meteen bang ervoor zijn dat ze seks hebben. Daar zou ik ze ook nog wel jong voor vinden met 14. Mogelijke valkuil die ik zie, dat je nu goed vindt oo basis van vriendschap en dat er dan een gewoonte ontstaat van logeren die ineens wel uitmondt in samen slapen. Maar om vanwege die mogelijkheid die geen gegevenheid is nu al te zeggen dat logeren niet mag, zou ik ook niet zomaar doen.

Aagje

Triva

Triva

14-09-2018 om 08:38

Ik ben helemaal niet bang voor seks maar ga eerst eens samen uit ofzo... Waarom logeren bij iemand in de buurt?

Emmawee

Emmawee

14-09-2018 om 08:44

Logeren is het nieuwe uitgaan

Op je 14de uitgaan... Je mag nergens naar binnen en alles is te duur.

Logeren

Hier hebben ook meerdere klasgenoten/ vrienden gelogeerd op een matras in de slaapkamer. Maar dan speelde er geen verliefdheid mee. Meer uit handigheid igv huiswerk of een feestje.

Het meisje heeft wat moeite moeten doen om de ouders mee te krijgen en de jongen geeft aan dat verkering in de lucht zit. Ze lijken mij verliefd.
Ik ga niet meteen uit van seks maar wel dat ze de gelegenheid krijgen om elkaar ongestoord aan te raken. Dan vind ik wel dat ze wat rustiger aan mogen doen, of ze nu wel of geen verkering hebben.
Misschien maakt het ook uit hoe lang en hoe goed ze elkaar al kennen en respect hebben voor elkaar zodat met name het meisje geen domper voelt, wanneer het contact weer over is.

Uitgaan met 14.

Dat is toch een leuke leeftijd voor tienertoer, dagje pretpark, zwemparadijs, dagje stad, hamburger bij de Mac, bioscoop en ijsje bij de ijssalon? Dat moet overigens ook worden gesponserd door ouders, of hebben ze al genoeg geld met 14 jaar te besteden?

Genoeg opties voor 14 jarigen. Nu samen slapen houdt in dat je eigenlijk nooit meer "nee" kunt zeggen, ook niet als er intussen wel verkering is. Of bij een volgende verkering.
14 jaar, waar hebben we het over, die knul is net klaar met een legokasteel bouwen. Toen ik 14 was had ik ook verkering, we gingen samen wandelen en van ons zakgeld konden we net een ijsje betalen onderweg.
Uitgaan, waarvan? Blijven slapen bij elkaar? Op schoolkamp moesten de jongens en meisjes ook apart slapen, waarom mochten we toen niet bij elkaar in bed kruipen?

Gewoon, omdat je op je 14e je daden en gevolgen nog niet goed kunt overzien misschien?
Noem mij "ouderwets" of liever "ik ga de kat niet op het spek binden".

Emmawee

Emmawee

14-09-2018 om 10:39

Getrapt denken

Ja ik vind het ouderwets, maar dat geeft niet. Ouderwets kan heel goed zijn. Ik geef gewoon liever een andere boodschap aan mijn kinderen.

Dus niet dat je een soort trap hebt van verliefd zijn, verkering krijgen, hand in han lopen, zoenen,samen uitstapjes maken overdag, blijven eten, uitgaan 's avonds, samen thuisblijven' s avonds, blijven slapen in aparte kamers en dan als sluitstuk blijven slapen in dezelfde kamer. Waarbij je dan moet gaan zeggen: "nee, aan deze trede ben je nog niet toe", terwijl je kind geheel nog niet bezig is met de betekenis die jij eraan geeft.

Ik leer mijn kinderen meer in het algemeen dat zoenen en seks iets is wat met wederzijds instemmen gebeurt en dat het geen doel op zich is. Dat je er altijd rekening mee moet houden dat de ander iets anders kan opvatten dan dat jij het bedoelt. Dat je dus moet checken of het nog leuk is. Dat je zelf ook moet laten weten waar je grenzen liggen.

Die katten en dat spek vind ik echt onzin. Want die katten en dat spek gaan wel gewoon 'huiswerk maken' overdag in het lege huis. Met mijn eerste vriendje heb ik me rotgelachen om die domme ouders die dachten dat je overdag geen seks kon hebben. Logeren gebeurde (later, toen dat eindelijk mocht) dan weer vaak zonder seks. We wilden niet gehoord worden.

Het ligt verder erg aan de situatie en hoe gewoon logeren is. Hier slapen de kinderen geregeld bij en met vrienden m/v. Film kijken,. muziek luisteren, chips en fris. Veel praten, samen YouTube onzin bekijken en vooral: laat slapen. De laatste keer bleek zoon achteraf als enige te logeren met 4 meisjes. Ouders bleken niet eens thuis te zijn. Dat vind ik wel vervelend en dat heb ik ook gezegd. Ik vroeg: mocht dat dan wel? Zegt hij: geen idee, ik ga dat echt niet vragen. Dat moet zij met haar ouders regelen. Geef hem eens ongelijk. Maar een volgende keer vraag ik daar wel over door. Ze sliepen trouwens niet bij elkaar op de kamer of in bed. Het idee alleen al! Hij zei nog net geen 'ieuw'.

Triva

Triva

14-09-2018 om 11:02

uit

Uit is idd naar de film, ergens samen een hapje eten, naar de stad, poolen whatever. Verder kun je toch ook gewoon bij elkaar op bezoek gaan zonder te logeren?

Toen mijn oudste een vriendin kreeg op 7 km afstand dacht ik: wat een heerlijkheid geen logeergedoe. Toch voelde het goed en is ze hier wel eens geweest en hij daar. Prima. De vriendin van nu woont op een half uur autorijden en is zelfs na een maand een kleine week bij ons op vakantie geweest, voelde ook goed. Vooraf blijf ik wat gek vinden, weet niet wat ik zou doen.

Emmawee.

"Ik leer mijn kinderen meer in het algemeen dat zoenen en seks iets is wat met wederzijds instemmen gebeurt en dat het geen doel op zich is. Dat je er altijd rekening mee moet houden dat de ander iets anders kan opvatten dan dat jij het bedoelt. Dat je dus moet checken of het nog leuk is. Dat je zelf ook moet laten weten waar je grenzen liggen."

Ik praat daar ook over, "ouderwets" zijn houdt niet in dat alle gesprekken en vragen niet open liggen. Fijne gesprekken met pubers.

"Die katten en dat spek vind ik echt onzin. Want die katten en dat spek gaan wel gewoon 'huiswerk maken' overdag in het lege huis. Met mijn eerste vriendje heb ik me rotgelachen om die domme ouders die dachten dat je overdag geen seks kon hebben. Logeren gebeurde (later, toen dat eindelijk mocht) dan weer vaak zonder seks. We wilden niet gehoord worden."

Was je 14 toen je voor het eerst sex had met dat "huiswerk" vriendje? Blijkbaar, want je schrijft dat er geen sex was toen jullie wel mochten logeren. Prima, ik herken alles wat je schrijft, maar ik was geen 14 jaar.
En nee, mijn zoon blijft niet ergens slapen zonder toestemming van de ouders. Intussen is hij een stuk ouder en dan is een appje met:"ik blijf hier slapen" prima.
Op 14 jarige leeftijd vroegen logé's aan mij overigens ook toestemming om te blijven slapen of ik nodigde ze zelf uit.
"Dat moet zij maar met haar ouders regelen" is niet mijn ding op 14 jarige leeftijd, staat verder los van sex of geen sex.

Maar goed, toen zoon 14 jaar was zat ik niet met deze dilemma's, dus achteraf is makkelijk praten

Emmawee

Emmawee

14-09-2018 om 11:35

Nee hoor!

Ik was 16. Zoon Is 15.
Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat ouders op de hoogte waren van het logeergebeuren. Heb aan zoon wel duidelijk gemaakt dat ik dat niet ok vindt. Maar ik snapte zijn standpunt wel.
Verder ken ik niet al zijn vrienden en vriendinnen, laat staan hun ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.