Nelsonn
27-07-2021 om 12:38
Dochter van 15 erkennen
Ik heb jarenlang geen contact gehad met de moeder en mijn dochter. Inmiddels is het bijgelegd. Ik haar graag willen erkennen. Probleem is dat zij dan geen aanvullende beurs studiefinanciering krijgt waar ze nu recht zou hebben op bijna 300 euro. Van dat geld kan ze haar collegegeld en de boeken betalen over twee jaar. Maar wij willen ook dat zij officieel een vader heeft voor het geval er iets met mij gebeurd en ze dan niet kan erven
Wat kunnen we het beste doen op dit moment?
Julali
27-07-2021 om 13:59
Huh?! Dus je hebt al die jaren nog niks bijgedragen, niet in tijd en energie, niet financieel en nu gaat het over 300 euro per maand en je voelt je niet geroepen dit te betalen?
SuzyQFive
27-07-2021 om 15:17
Is jouw inkomen zoveel hoger dat ze daardoor de aanvullende beurs mist? Dan zou ik kijken of ik die 300 zelf kan betalen. Dat is immers ook het idee van de aanvullende beurs. Je betaalt het als ouders zelf tenzij je inkomen daar ontoereikend voor is.
In het geval van mijn dochter is het zo dat mijn inkomen ontoereikend is en die van vader wel. Duo geeft het dan zo aan dan mijn bijdrage €0,- is en van vader €300 per maand.
Granny71
27-07-2021 om 15:21
Dus de eerste 15 jaar mocht de moeder jouw gebrek aan financiële ondersteuning opvangen en nu moeten de belastingbetalers het doen?
Perzikboom
27-07-2021 om 15:33
Als je nu wil erkennen dan heb je zowel toestemming van je dochter als van haar moeder nodig. Mocht moeder dwarsliggen en dochter wel erkend willen worden door jou dan kan dit via de rechter worden afgedwongen.
Indien je dochter al door iemand anders erkend is (bijvoorbeeld een stiefouder) dan zal de rechter kijken naar het belang van het kind. Indien de stiefouder al jaren in een gezinssituatie samenleeft met je dochter en je dochter heeft erkend dan blijft hij/zij op papier de tweede ouder en kan jij je dochter niet erkennen.
Als je dochter 16 jaar of ouder is dan heb je alleen maar toestemming van je dochter nodig en niet meer van haar moeder.
Erkenning kan gevolgen hebben voor de achternaam van je dochter. Welke achternaam draagt zij nu en welke achternaam wil zij na erkenning gaan dragen? Zijn er meer kinderen van jou en de zelfde moeder? Welke achternaam dragen zij?
Erven kan je ook via een testament regelen, hoewel er dan wel meer erfbelasting wordt betaald dan wanneer een kind van een geregistreerde ouder erft.
Diyer
27-07-2021 om 18:17
Rachel. schreef op 27-07-2021 om 13:57:
in dit geval vind ik het dan de prioriteit om haar te erkennen , want idd als er iets gebeurd met moeder, kan dochter bij jou opgevangen worden ipv andere. Dat kun je niet meer terug draaien als zoiets gebeurd.
Ik lees in dit topic niet dat de twee een goede relatie hebben, wél dat er iets is bijgelegd (met de moeder?). Ik denk dat het belangrijk is dat dochter zelf kan beslissen bij wie ze verblijft als er iets met haar moeder gebeurt. Opgevangen worden door iemand waar je nog amper een vertrouwensrelatie mee hebt, zal niet de voorkeur zijn vermoed ik.
Als reactie op de vraag: Als erkennen haar in problemen brengt, zou ik kijken wat je zelf kunt doen in die kosten. Heb je de afgelopen jaren uberhaupt iets opzij gelegd voor haar? Ik ga er ten minste vanuit dat je wist dat je een kind van jezelf had rondlopen, dus dat is wel het minste wat je in je jarenlange afwezigheid hebt kunnen doen.
Bianca-
27-07-2021 om 18:50
Gaat het wel om 48 x 300 euro is 14.400 euro extra? Of om in plaats van zelf bijdragen?
Brabeau
27-07-2021 om 18:51
Wow, wacht even hoor. Iedereen trekt hier meteen conclusie's over alimentatie, het niet aanwezig zijn etc zonder ook maar enige achtergrondinformatie te kennen.
EnchantedDragonfly18
27-07-2021 om 19:14
Brabeau schreef op 27-07-2021 om 18:51:
Wow, wacht even hoor. Iedereen trekt hier meteen conclusie's over alimentatie, het niet aanwezig zijn etc zonder ook maar enige achtergrondinformatie te kennen.
Die alimentatie heeft dochter gewoon recht op.
Granny71
27-07-2021 om 19:19
Brabeau schreef op 27-07-2021 om 18:51:
Als het kind 15 jaar is en pa het nu pas wil erkennen dan is er maar 1 conclusie mogelijk.
Als hij het namelijk fatsoenlijk had geregeld was er geen afwezigheid van 15 jaar en zou hij zich in de openingspost niet afvragen wat financieel handiger zou zijn.
Violetta2002
27-07-2021 om 19:36
Granny71 schreef op 27-07-2021 om 19:19:
[..]
Als het kind 15 jaar is en pa het nu pas wil erkennen dan is er maar 1 conclusie mogelijk.
Als hij het namelijk fatsoenlijk had geregeld was er geen afwezigheid van 15 jaar en zou hij zich in de openingspost niet afvragen wat financieel handiger zou zijn.
Ik ken vrouwen met kleine kinderen waar het een raadsel voor de buitenwereld is wie de vader moet zijn. Of ze hebben het steeds over een verwekker… Flauw om de TO de schuld te geven van iets wat misschien niet zijn schuld is.
Violetta2002
27-07-2021 om 19:38
Trouwens, kinderen die aanvullende beurs krijgen voor de studie, hebben het financieel vaak nog steeds slechter dan kinderen van wie de ouders het kunnen/moeten betalen. Die kinderen krijgen veelal ook geen dure (noodzakelijke) cadeau’s als een rijbewijs of stoomcursussen voor tentamens want daar is geen geld voor.
Als een kind twee ouders heeft die beiden werken en aan het eind van de maand geld overhouden kunnen die ook nog eens financieel bijspringen als het “zakgeld” op is.
Jaloers op kinderen met een beurs hoef je dus zeker niet altijd te zijn.
Brabeau
27-07-2021 om 19:42
Violetta2002 schreef op 27-07-2021 om 19:36:
[..]
Ik ken vrouwen met kleine kinderen waar het een raadsel voor de buitenwereld is wie de vader moet zijn. Of ze hebben het steeds over een verwekker… Flauw om de TO de schuld te geven van iets wat misschien niet zijn schuld is.
Precies dat, we weten echt helemaal niks over de situatie.
Julali
27-07-2021 om 19:53
Violetta2002 schreef op 27-07-2021 om 19:36:
[..]
Het gaat toch niet om de buitenwereld?
Leen13
27-07-2021 om 19:54
Wie weet wat voor droevig verhaal er achter zit dat we nu niet te weten komen omdat TS effectief verjaagd is.
Rachel.
27-07-2021 om 19:54
Laat gaan, laten we eerst maar eens wachten of we überhaupt een antw en uitleg krijgen hoe de situatie echt is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.