Ballenbak
30-06-2021 om 07:59
Dochter is lui
Ik maak me zo een zorgen om mijn dochter. Ze zit in 1 mavo maar gooit er met de pet naar. Slechte cijfers en dat terwijl we twijfelde of ze de havo niet aankon. En nu op mavo gewoon niets doen aan huiswerk.
Haar overgewicht is inmiddels op obesitas niveau geraakt in corona tijd. Ik ben al die maanden bezig geweest met trekken aan een dood paard maar er kwam geen beweging in. Normaal fietst ze 2 uur per dag (voor school, op een elektrische fiets) maar in corona tijd ging dat niet.
Ik heb de afgelopen tijd mijn vertrouwen in haar laten zien en gedacht dat het wel goed kwam. Ik zie die sprankelende slimme meid. Maar het enige dat ze wil doen is onderuit hangen.
We zijn bijna de hele basisschool tijd bezig geweest met voeding maar op de middelbare school heb ik het niet meer helemaal in de hand. Ik heb haar verboden haar zakgeld uit te geven aan snoep. Dat is alles wat ik kan doen.
Hoe ze eruit ziet boeit haar niet. Ze gaat rustig met ongekamde haren en zonder deo de deur uit. Douchen doet ze ook liever niet.
Ik moet er wel bij zeggen dat ze een gelukkig kind is. Altijd vrolijk en staat haar mannetje op school tegen eventuele pestkoppen. En hoort bij een leuke groep meiden.
Maar ja, dik zijn en onverzorgd is nou eenmaal niet de standaard in de maatschappij. En met deze cijfers gaat ze de mavo niet halen.
Iemand die dit herkent? Wat kan ik doen? Alle suggesties worden in de wind geslagen. En bij ieder commentaar van mijn kant komt woede terug. Moet ik me hierbij neerleggen en nog vertrouwen hebben dat ze zelf het licht gaat zien? Of kan ik nog wat doen?
MamaE
30-06-2021 om 10:45
Dat pubers lui zijn is niet abnormaal, maar ik snap dat je je zorgen maakt. Ik zou dat ook tegen haar uitspreken. Niet verwijtend van 'je bent dik en onverzorgd en lui', maar 'ik maak me zorgen om jou. Wat kan ik voor je doen om je te helpen?' Dan blijf je bij jezelf, je eigen gevoel. En dan kan ze zelf ook meedenken naar een oplossing. Dat geeft haar ook een stukje autonomie.
Poezie
30-06-2021 om 12:31
Waarom hebben pubers tegenwoordig allemaal een elektrische fiets? Mankeren ze wat aan hun benen?
Mijn advies: doe die elektrische fiets de deur uit en laat haar normale lichaamsbeweging krijgen op een gewone fiets. Verder is het een puber, veel van hen zien school niet zo zitten, dus iedere dag achter de broek aanzitten!
En haar een paar keer ongedouched en onverzorgd de deur uit laten gaan. Dan krijgt ze vanzelf wel commentaar vanuit haar omgeving.
Granola
30-06-2021 om 12:42
Je zegt dat ze bij een leuk clubje meiden hoort. Ik neem aan uit haar klas? Is dat niet motivatie genoeg voor haar om de Mavo te halen? Zodat ze bij hen in de klas kan blijven?
Voeding onder controle houden is lastig op deze leeftijd. Maar je kan zorgen dat er nauwelijks snoep/chips/koekjes in huis zijn. Frisdranken light kopen. Je kan niet te veel koolhydraten voor haar opscheppen en meer groente op haar bord doen. In de zomer meer salades 's avonds voorschotelen. Geen toetje, maar fruit.
Misschien zijn er wat vriendinnen die op een sport zitten of naar de sportschool gaan en kan dat haar motiveren om meer te bewegen.
Het is lastig, want ik heb altijd het idee dat meiden die in hun pubertijd te zwaar worden die kilo's bijna nooit meer kwijtraken.
Indiansummer
30-06-2021 om 12:50
Het lui zijn en niets doen op school wel ervaring mee ja, wij hebben het na 2 jaar trekken aan een dood paard uiteindelijk helemaal losgelaten en gezegd: kijk maar wat je doet, als je blijft zitten is het jouw probleem, zit je nog een jaar langer op deze school. dat heeft geholpen, elk jaar met hakken over de sloot over en geslaagd.
nu op het mbo is het alsof we een ander kind in huis hebben, heerlijk!
qua verzorging geen ervaring mee, maar misschien inderdaad gewoon onverzorgd weg laten gaan, vaak lost de omgeving het wel op.
en even een hart onder de riem: het is echt een kwestie van tijd, meestal komt het weer vanzelf goed!
maud278
30-06-2021 om 15:05
Poezie: als je leest dat het kind met een elektrische fiets al 2 uur per dag onderweg is, zou dat zonder elektrische fiets toch al stukken meer zijn.
Qua school is mijn vraag: is ze echt lui of heeft ze bijvoorbeeld problemen met plannen of inschatten van de hoeveelheid tijd die iets kost? Overziet ze het werk niet, of verveelt ze zich juist? De gedachte "makkelijk, dus ik hoef niets te doen" kan er natuurlijk ook achter zitten. Is de groep wel echt zo leuk, kan het zijn dat het groepsgevoel is gebaseerd op "niet je hoofd boven het maaiveld uitsteken"?
Qua persoonlijke verzorging: áls ze een beetje lekker in de groep ligt, met een leuke groep meiden omgaat, en sociaal vaaardig genoeg is, zou ik het laten gaan. Als het te ver gaat, zal de groep daar vast een mening over hebben en geven. Vaak doet dat meer dan wanneer jij wat zegt.
Hanna
30-06-2021 om 15:39
Als ik je berichtje lees vind ik het behoorlijk negatief over je dochter. Het lijkt er op basis van wat je schrijft niet op dat zij veel last heeft van haar gewicht en uiterlijk. Soms moet je dingen dan loslaten en blij zijn dat zij er geen last van heeft.
En voor school hetzelfde, ze heeft een leeftijd waarop je ervan uit kunt gaan dat ze zelf kan zorgen dat het beter gaat. Ik zou haar vragen of ze op tijd zou kunnen komen als ze ergens hulp bij nodig heeft.
Loslaten is het moeilijkste onderdeel van ouder zijn, het betekent dat jij vertrouwen moet hebben in de opvoeding van je kinderen. En hopen dat zij genoeg gereedschap hebben om hun problemen op te lossen
Poezie
30-06-2021 om 15:42
maud278 schreef op 30-06-2021 om 15:05:
Poezie: als je leest dat het kind met een elektrische fiets al 2 uur per dag onderweg is, zou dat zonder elektrische fiets toch al stukken meer zijn.
Twee uur per dag voor school is een uurtje enkele reis. Op een gewone fiets is ze dan een uur en 10/15 minuten onderweg. Dat heb ik in mijn jeugd zo vaak gedaan, prima te doen hoor!
Temet
30-06-2021 om 16:03
Ik vraag me af of het dan in vijf kwartier te doen is, misschien is het anderhalf uur. En dat jij dat in je jeugd hebt gedaan wil niet zeggen dat de dochter van TS dat ook moet.
Maar daarenboven: je kan best bedenken dat je kind geen elektrische fiets krijgt. Maar als het kind die fiets al heeft, en je pakt die fiets vervolgens af met de motivatie dat dat voor haar bestwil is, dan denk ik dat je minstens twee jaar bezig bent om het weer een beetje gezellig te krijgen in huis. Hoe zou jij het vinden als iemand zoiets bij jou zou doen?
Maar de coronamaatregelen worden teruggedraaid. Grote kans dat volgend jaar weer gewoon onderwijs gegeven wordt, en dan fietst dit meisje dus weer twee uur per dag, vermoedelijk gaat het dan met het gewicht ook weer beter. Wat je nu ziet is dat de middelbare scholen officieel wel weer normaal open zijn, in de praktijk draaien er veel op halve kracht, omdat de scholen nog in de coronastand hangen en/of omdat de vakantie eraan komt. Maar dat is in september ook voorbij.
Groeten,
Temet
Poezie
30-06-2021 om 16:29
Temet schreef op 30-06-2021 om 16:03:
Ik vraag me af of het dan in vijf kwartier te doen is, misschien is het anderhalf uur. En dat jij dat in je jeugd hebt gedaan wil niet zeggen dat de dochter van TS dat ook moet.
Ze moeten zelf weten wat ze met hun dochter doen. Als je kind obesitas heeft ben je het wel aan haar gezondheid verplicht om haar te helpen. Veel fietsen helpt daarbij.
Maar daarenboven: je kan best bedenken dat je kind geen elektrische fiets krijgt. Maar als het kind die fiets al heeft, en je pakt die fiets vervolgens af met de motivatie dat dat voor haar bestwil is, dan denk ik dat je minstens twee jaar bezig bent om het weer een beetje gezellig te krijgen in huis. Hoe zou jij het vinden als iemand zoiets bij jou zou doen?
Tja, die gezelligheid kun je ook tijdelijk sowieso kwijt zijn. Dat heb je nou eenmaal met pubers. Verder is er nogal een fysiek verschil tussen iemand van 13 en iemand van 54 jaar. Ik heb zelf geen elektrische fiets maar fiets zoveel mogelijk overal naartoe. Dus ook 10+ kilometer als dat nodig is. (En dan heb ik nog een auto ook.) Mocht mijn lichaam wat gaan mankeren (wat het eigenlijk al een beetje doet ivm overgangsklachten) dan zal ik er heel misschien over denken om een elektrische fiets aan te schaffen. Mij hoeft dus geen elektrische fiets te worden afgepakt omdat ik die niet heb.
Maar de coronamaatregelen worden teruggedraaid. Grote kans dat volgend jaar weer gewoon onderwijs gegeven wordt, en dan fietst dit meisje dus weer twee uur per dag, vermoedelijk gaat het dan met het gewicht ook weer beter. Wat je nu ziet is dat de middelbare scholen officieel wel weer normaal open zijn, in de praktijk draaien er veel op halve kracht, omdat de scholen nog in de coronastand hangen en/of omdat de vakantie eraan komt. Maar dat is in september ook voorbij.
Ze heeft een elektrische fiets, het kost nauwelijks moeite om daarop vooruit te komen. Dus zinloos om dat als "workout" te zien.
Groeten,
Temet
Ballenbak
30-06-2021 om 18:36
Mijn dochter denkt wel een beetje makkelijk over haar schoolwerk maar ze komt er dan ook wel makkelijk doorheen. 1 vak niet en daar doet ze net zo min moeite voor als de rest. Daar zal ik haar in blijven trekken.
Bedankt verder voor de reacties. De elektrische fiets blijft. Die ga ik niet nu afpakken. Het ding is 8 jaar oud en ze moet echt wel trappen. Maar het scheelt iets in snelheid. Dat vind ik toch wel prettig aangezien ze al zo lang tijd kwijt is aan fietsen.
Verder lees ik ook veel: loslaten. Dat vind ik nog best moeilijk. Maar jullie hebben wel gelijk. Ik zal vertrouwen moeten hebben.
skik
30-06-2021 om 18:40
Poezie schreef op 30-06-2021 om 15:42:
[..]
Twee uur per dag voor school is een uurtje enkele reis. Op een gewone fiets is ze dan een uur en 10/15 minuten onderweg. Dat heb ik in mijn jeugd zo vaak gedaan, prima te doen hoor!
Een elektrische fiets is begrenst tot 25 km per uur. Als je een fijne fiets hebt haal je dat ook redelijk makkelijk op een gewone
Rachel.
01-07-2021 om 09:20
Poezie schreef op 30-06-2021 om 15:42:
[..]
Mee eens! Ik fietse ook met een gewone fiets naar school en mijn school lag in een andere stad, ik fietse iedere dag ook een uur heen en een uur terug, eerste keer zal wennen zijn maar al snel ben je het zo gewend en valt het echt wel mee. Ik moet zeggen dat het mijn figuur ook echt mooi weer in shape bracht en had iedere dag zo mijn beweging. Maakt ook een happystof aan doordat je in beweging bent dus dat geeft je ook een fijn voldaan gevoel. Plus ik zelf werd toen ook minder lui door dat fietsen en werd dus ook fysiek wat fitter, luiheid kan je een moe gevoel geven waardoor je niets tot bijna niks wil doen. Een gewone fiets voor haar is zo'n slecht idee nog niet.
Haaknaald
01-07-2021 om 10:15
Moe zijn, uitslapen, lui zijn, onvoldoende bewegen waar je dan weer moe van wordt en weer gaat rusten en uitslapen is een neerwaartse spiraal waar je niet meer uitkomt.
Uitslapen en uitrusten is niet de goeie actie om weer energie te krijgen.
Als je jezelf niet verzorgd zie je er slonzig uit, je ziet jezelf in de spiegel en wordt dat niet blij van maar waarom zou je wel je haar kammen? Mooier wordt je er toch niet van. De tweede neerwaartse spiraal die moeilijk te doorbreken valt.
De cijfers op school gaan niet helemaal lekker maar ja je bent moe/lui/niet lekker dus dat is wel logisch. Pffff leren voor een toets dat wordt ik moe van.
Hier tijdens de lockdowns 2 pubers die door een gedwongen gebrek aan beweging ook steeds lamlendiger werden. Niet meer aankleden, want ik hoef toch niet naar buiten. Huispak is genoeg. De eerste keer weer naar school fietsen was en hel. De 10 km ging normaal op een gewone fiets in 35-40 minuten (beetje afhankelijk van de wind en een naar kruispunt waar het tempo onder leed) nu hadden ze bijna een uur nodig om er te komen, de een was te laat de ander net op tijd. Ik had kunnen zeggen ach wat vervelend ga volgende keer maar met de bus maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb ze vroeger geroepen en eerder laten vertrekken. Als je het blijft doen op de gewone fiets bouw je spiermassa op en conditie waardoor je de 10 km overbrugt in minder tijd en je dus weer later kunt vertrekken.
Een betere conditie zorgt ook voor een minder moe gevoel waardoor je ook weer energie hebt om huiswerk te maken en toetsen te leren. Als je je energiek voelt en de schoolresultaten gaan omhoog geeft dat en gevoel dat je het kan, dat je gezien mag worden. Maar je wil niet gezien worden in je huispak met ongekamde haren. Dan ga je dat ook zelf oplossen.
Lang verhaal kort: ga fietsen met steeds minder ondersteuning! Een uur heen en een uur terug is echt niet teveel voor een puber mits de puber echt niets ernstigs mankeert.
MamaE
01-07-2021 om 10:18
Ballenbak schreef op 30-06-2021 om 18:36:
Mijn dochter denkt wel een beetje makkelijk over haar schoolwerk maar ze komt er dan ook wel makkelijk doorheen. 1 vak niet en daar doet ze net zo min moeite voor als de rest. Daar zal ik haar in blijven trekken.
In je eerste post schrijf je dat ze er met de pet naar gooit en slechte cijfers haalt. Nu schrijf je dat ze op een vak na makkelijk doorheen komt. Wat is het nou? Haalt ze diepe onvoldoendes of zijn het zessen terwijl het zevens en achten zouden kunnen zijn?
Je mag in mijn ogen best verwachten dat ze haar best doet. Maar de gevolgen zijn voor haar zelf. Dan blijft ze zitten of stroomt af.
Maar het zijn ook twee rare schooljaren geweest. Afscheid van de basisschool was anders, start op de middelbare en het hele eerste jaar was anders. Als na de zomer alles weer normaal is, trekt ze misschien wel bij in haar houding.
Temet
01-07-2021 om 16:42
Nou, wat MamaE zegt dus inderdaad. Mijn dochter is ook brugklasser. Hier geen enorme problemen, maar inderdaad, geweldig is het allemaal niet. Het groep-8kamp gemist. Een miezerig alternatiefje voor een musical gehad. De vakantie naar Amerika afgeblazen en vervangen door twee weken Zeeland. Het brugklaskamp door de neus geboord. Onderwijs heel, half, digitaal, weer terug. Dan weer dit, dan weer dat. Ze heeft zich er redelijk doorheen geslagen, maar er had wel wat meer pit in mogen zitten. Maar jeetje zeg, de coronalamlendigheid walmt je overal tegemoet. Ook vanuit de school. Dus ik ben ook geneigd te denken: zorg dat de kinderen geestelijk enigszins gezond blijven, zorg dat de cijfers hoog genoeg zijn om over te gaan, en als het onderwijs weer gewoon open is en er weer een beetje fatsoenlijk ritme wordt aangehouden door iedereen (de school incluis) dan komt er een hoop waarschijnlijk vanzelf weer goed.
Groeten,
Temet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.