mooiweervandaag
02-08-2021 om 08:59
Dochter heeft pijn bij seks, hoe kan ik haar helpen?
Ik heb even een nieuw account aangemaakt omdat ik het toch iets te delicaat vind om dit op mijn normale login te plaatsen.
Mijn dochter is net 17 geworden en ze heeft al een tijdje een vriendje. Ik heb een goede relatie met haar en seks is heel bespreekbaar tussen ons, dus toen het duidelijk werd dat ze wel een stapje verder wou gaan heb ik met haar mee gezocht naar de beste anticonceptie. Ik heb haar ook een paar tips meegegeven, onder andere dat ze voldoende tijd moest nemen, genoeg voorspel, met kleine stapjes gaan en dergelijke, en ik heb er ook geen probleem mee dat ze boven in haar kamer met hem gaat zitten. Ik heb het altijd vreselijk gevonden dat dat van mijn ouders niet mocht en ik dus op openbare plaatsen moest gaan experimenteren met mijn vriendje. Als ik die stress kan wegnemen door hen privacy te gunnen, vind ik dat dat moet kunnen.
Ik weet dat ze intussen twee keer intiem zijn geweest, en dat mijn dochter beide keren behoorlijk wat pijn had, ook al was ze voldoende opgewonden en niet gespannen. De eerste keer had ze ook bloed verloren. Ik weet dat het niet altijd even prettig voelt de eerste keer, maar in welke mate kan ik dit als "normaal" beschouwen en valt er dus niks aan te doen? En wanneer trek ik aan de alarmbel en stuur ik haar naar de huisarts?
Infobericht: Eerder hebben wij dit topic gesloten ivm trollen (door TO), maar nu weer opengezet voor eventuele verdere discussie mbt het onderwerp en de behoefte daaraan.
Groet U2fan
A-nick
02-08-2021 om 11:07
Toch een concrete tip: weet ze dat ze haar bekkenbodemspieren kan ontspannen door lichte tegendruk te geven?
bluemoon
02-08-2021 om 11:10
Heel fijn dat jullie zo close zijn, ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen van mij en mijn moeder.
Bij mij waren de eerste keren ook pijnlijk, met bloedverlies. Hoe meer we het deden hoe makkelijker het ging. Het is dus echt wel normaal! Ik zou haar pas naar de huisarts sturen als de pijn blijft.
Geef je dochter maar een dikke knuffel!
Anna Cara
02-08-2021 om 11:13
Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Ik ben zelf al stuk ouder en ervarener, had dat ook. Ik spande te veel aan. En krijg zelfs nu ook soms pijn. Dit komt letterlijk door te lang vrijen (penetratie). Glijmiddel helpt. Maar ook soms korter penetreren. En verder als het blijft check bij huisarts wel aan te raden. En fijn dat je dochter bij je aanklopt!
bluemoon
02-08-2021 om 11:30
'k Heb het voor alle volledigheid eens opgezocht (sorry, beroepsmisvorming) en er is in 2015 een onderzoek geweest onder 1300 Zweedse studentes tussen de 18 en 22 jaar. 47 procent gaf aan dat hun eerste keer pijnlijk was. Zoals ik al zei: volkomen normaal dus, en misschien dat we daar in de lessen seksuele opvoeding toch wat meer aandacht aan moeten geven.
Piratenkoningin
02-08-2021 om 11:45
bluemoon schreef op 02-08-2021 om 11:30:
'k Heb het voor alle volledigheid eens opgezocht (sorry, beroepsmisvorming) en er is in 2015 een onderzoek geweest onder 1300 Zweedse studentes tussen de 18 en 22 jaar. 47 procent gaf aan dat hun eerste keer pijnlijk was. Zoals ik al zei: volkomen normaal dus, en misschien dat we daar in de lessen seksuele opvoeding toch wat meer aandacht aan moeten geven.
Het is normaal in de zin dat het heel veel voorkomt, maar dat zou niet zo moeten zijn. Penetratie, ook de eerste keer, kan zonder pijn. Dat en hoe zou wat mij betreft in de seksuele opvoeding meer aandacht mogen krijgen. (Sorry, ook beroepsdeformatie )
BumpyGrasshopper95
02-08-2021 om 12:18
Ik ben na 9 jaar aan klungelen naar de huisarts gegaan en bleek een gynaecologisch probleem te hebben. Altijd pijn bij het vrijen. Bij de eerste keer bloedverlies en flauw gevallen.
Ik dacht dat het een kwestie was van doorzetten en oefenen. Nee dus.
Ik zou haar een glijmiddel adviseren en rustig proberen, maar de grens van pijn zeker niet over gaan. Blijft het moeilijk: naar de huisarts, maar geen 9 jaar wachten zoals ik heb gedaan (niet dat het iets oploste, want chronisch en geen behandeling voor. Hoera)
Piratenkoningin
02-08-2021 om 12:37
Ik zou geen glijmiddel aanraden. Als je lichaam voldoende opgewonden is om zonder pijn en vooral met plezier penetratie te kunnen hebben, dan is dat niet nodig. Met glijmiddel is het risico dat je tot penetratie overgaat terwijl je lichaam daar nog niet klaar voor is, met pijn als gevolg.
Technischer: als je opgewonden wordt, dan zwellen de schaamlippen en de (inwendige en uitwendige) clitoris op. Daardoor doet penetratie geen pijn en kun je ervan genieten. Dat opzwellen komt doordat alle kleine bloedvaten in het genitale gebied zich vullen. Die bloedvaten zijn daardoor voller dan in niet-opgewonden toestand en daarom scheiden ze vocht (plasma) uit: natuurlijk glijmiddel. Als je niet voldoende vochtig bent, is de clitoris dus ook nog niet voldoende opgezwollen om te kunnen genieten van penetratie (of in elk geval geen pijn te hebben).
vanpuffelen
02-08-2021 om 12:43
Je doet het goed hoor, door op haar hulpvragen te reageren. Laat je niets aanpraten.
Het is op zich niet gek dat de eerste keren pijnlijk zijn, zoals meerderen zeggen. Je kan aangeven dat oefening kunst baart, ook hiermee. En dat ze zich niet teveel druk op moet leggen dat het allemaal vlekkeloos moet verlopen.
Houdt het te lang aan, laat haar dan inderdaad met haar vriend naar de huisarts gaan om het te laten checken.
BumpyGrasshopper95
02-08-2021 om 12:47
Piratenkoningin schreef op 02-08-2021 om 12:37:
Ik zou geen glijmiddel aanraden. Als je lichaam voldoende opgewonden is om zonder pijn en vooral met plezier penetratie te kunnen hebben, dan is dat niet nodig. Met glijmiddel is het risico dat je tot penetratie overgaat terwijl je lichaam daar nog niet klaar voor is, met pijn als gevolg.
Technischer: als je opgewonden wordt, dan zwellen de schaamlippen en de (inwendige en uitwendige) clitoris op. Daardoor doet penetratie geen pijn en kun je ervan genieten. Dat opzwellen komt doordat alle kleine bloedvaten in het genitale gebied zich vullen. Die bloedvaten zijn daardoor voller dan in niet-opgewonden toestand en daarom scheiden ze vocht (plasma) uit: natuurlijk glijmiddel. Als je niet voldoende vochtig bent, is de clitoris dus ook nog niet voldoende opgezwollen om te kunnen genieten van penetratie (of in elk geval geen pijn te hebben).
Bij sommige aandoeningen maakt dat geen bal uit, is mijn persoonlijkeervaring. Ik heb nog nooit pijnloos gevreeën, met of zonder glijmiddel. Helaas.
Piratenkoningin
02-08-2021 om 12:54
Mallebeppie schreef op 02-08-2021 om 12:47:
[..]
Bij sommige aandoeningen maakt dat geen bal uit, is mijn persoonlijkeervaring. Ik heb nog nooit pijnloos gevreeën, met of zonder glijmiddel. Helaas.
Ja, dat is echt naar - weet ik ook uit eigen ervaring. En er zijn ook situaties waarin glijmiddel wel kan helpen. Maar in het geval van deze dochter lijkt het me niet verstandig. Als ze niet voldoende vochtig is en daardoor pijn ervaart, dan is de oplossing niet om glijmiddel te gebruiken maar om te zorgen dat ze wel voldoende vochtig wordt, dus fysiek voldoende opgewonden.
Mocht er toch een onderliggend probleem zijn, dan is er wellicht wat anders nodig, maar dat is bij de meeste mensen - gelukkig - niet het geval.
vanpuffelen
02-08-2021 om 13:23
Maar dat is dan juist toch wel goed wat je hebt gedaan? Je hebt naar je zoon geluisterd, hebt hem jouw geschiedenis hieromtrent uitgelegd en daar waar je het zelf niet wist, waarschijnlijk naar een ander verwezen. En bovenal, je zoon voelde de ruimte en het vertrouwen het met jou te bespreken. Lijkt mij prima in orde.
FancyDuck29
02-08-2021 om 13:47
Piratenkoningin schreef op 02-08-2021 om 12:54:
Als ze niet voldoende vochtig is en daardoor pijn ervaart, dan is de oplossing niet om glijmiddel te gebruiken maar om te zorgen dat ze wel voldoende vochtig wordt, dus fysiek voldoende opgewonden.
Dit is hartstikke achterhaald joh. Er zijn legio vrouwen die niet kletsnat worden als ze opgewonden zijn.
@TO: Chapeau voor de open communicatie tussen jou en je dochter. Job well done. Ik zou niet direct overgaan op een huisarts bezoek, vaak heeft het wat oefening nodig. Met glijmiddel en masturbatie (incl. vibrator) zal het misschien makkelijker gaan. Als dat over een tijdje niet het geval blijkt te zijn kan ze alsnog een zorgverlener raadplegen.
FixedLyrebird78
02-08-2021 om 14:43
Infobericht: Eerder hebben wij dit topic gesloten ivm trollen, maar nu weer opengezet voor eventuele verdere discussie mbt het onderwerp en de behoefte daaraan.
Groet U2fan
Piratenkoningin
02-08-2021 om 16:05
Lieveheersbeest schreef op 02-08-2021 om 13:47:
[..]
Dit is hartstikke achterhaald joh. Er zijn legio vrouwen die niet kletsnat worden als ze opgewonden zijn.
Fijn dat het topic weer geopend is!
Ik wilde hier namelijk nog graag even op reageren Dat mijn advies om geen glijmiddel te gebruiken in deze situatie hartstikke achterhaald is, daar ben ik het erg mee oneens. Ik heb in mijn werk zeer regelmatig te maken met dit thema. Als er geen achterliggende / verdere problematiek is, dan is wat ik eerder schreef hoe je lichaam werkt. Zie hier voor een voorbeeld van het gevaar van glijmiddel bij pijnklachten bij jonge vrouwen: https://sexuoloog.nl/pijnlijke-penetratie-glijmiddel-leek-een-goede-oplossing/
Wel is het zo dat bij vrouwen de opwinding die ze ervaren vaker dan bij mannen niet overeenkomt met de fysieke opwinding. Glijmiddel lost dat alleen niet op. Als je - nogmaals: bij een gezond lichaam - niet voldoende vochtig bent, dan is je lichaam verder ook nog niet voldoende opgewonden om zonder risico op pijn tot penetratie over te kunnen gaan. Glijmiddel lost het gebrek aan vocht dan op, maar niet het gebrek aan zwelling van o.a. de clitoris. Dat gaat een-op-een samen. Er is dan meer fysieke stimulatie (mentale stimulatie helpt natuurlijk ook mee) nodig.
Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op, maar mijn ervaring en ook bijvoorbeeld de richtlijn van de huisarts is dat hier voor de meerderheid van de vrouwen zonder achterliggende problematiek de oplossing zit en dat glijmiddel gebruiken dan juist averechts werkt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.