Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (15) gelooft in complottheorieën


Lisabette

Lisabette

22-11-2021 om 17:17 Topicstarter

Ze is heel erg boos op ons. Dit weekend wilde ze alleen naar zo'n niet georganiseerde demonstratie. Gelukkig zijn we hier op tijd achter gekomen. Daar is ze dan natuurlijk ook niet geweest. Dit was voor ons wel de druppel om toch extra maatregelen te nemen. Ik kan niet langer doen of dit normaal pubergedrag is. We gaan ook hulp voor haar zoeken. 

Maar ze accepteert de regels wel? Komt ze na school direct naar huis? Loopt ze niet weg?

Nou als je een puber nog verder van je af wil krijgen moet je haar vriendschap verbieden en oo een andere school zetten???

Lisabette

Lisabette

22-11-2021 om 17:33 Topicstarter

Dat ze ons momenteel niet leuk vindt, heb ik even geen boodschap aan. Ze loopt tot nu toe gelukkig niet weg. Op school is contact met haar mentor en hij gaat de andere docenten benaderen om het ook in de gaten te houden. Wij halen en brengen haar momenteel naar school. Ook volg ik haar rooster de hele dag. Als ze wel wegloopt, weet ze de consequenties. Dan gaat ze gelijk naar mijn zus. Zij woont op het platteland in Frankrijk. Daarvandaan kan ze nergens heen. Haar telefoon, geld en paspoort hebben we voor de zekerheid ook afgepakt.

Het klinkt inderdaad alsof er heel wat meer speelt dan gewoon puberaal recalcitrant en principieel willen zijn. De maatregelen zijn geen kattenpis. 
Ik vraag me wel af of je haar zomaar naar Frankrijk kan sturen. Ze woont in Nederland, staat hier ingeschreven en is leerplichtig. De kans is groot dat je daar problemen mee krijgt. 

Verkeerd gelezen.

Lisabette

Lisabette

22-11-2021 om 19:57 Topicstarter

Ergens weet ik ook wel dat we haar niet direct naar Frankrijk kunnen sturen. Gelukkig weet zij dat niet en maakt dit genoeg indruk om naar ons te luisteren. Het is ook meer wanhoop van mijn kant. Ik ga morgen de huisarts bellen om te overleggen hoe we hiermee om kunnen gaan. Ik ben totaal wanhopig van de situatie. Alles in het gezin draait nu om haar. Haar broertjes en zusje krijgen daardoor minder aandacht. Dat vind ik ook heel moeilijk. Ik zit alleen met mijn handen in het haar. Wat doet het pijn om mijn dochter zo te zien.

Goed dat je ingrijpt, het is geen normaal pubergedrag, en zelfs pubers moet je begrenzen. En goed dat je naar de huisarts en naar de school gaat! Zelf had ik als puber iets dergelijks, al was er toen geen corona maar waren er wel sektes en andere ongewenste groepen, en daar wil je je kind niet bij hebben. Ik hoor het mijn moeder nog roepen: Het ergste wat je kan doen is een puber gelijk geven!!!! (Er zijn grenzen in hoever je meedenkt)
Het gaat je niet lukken haar ongestraft naar Frankrijk te sturen, hopelijk komt ze daar voorlopig niet achter. 
Ik wens je veel sterkte.

MamaE schreef op 22-11-2021 om 18:38:


Ik vraag me wel af of je haar zomaar naar Frankrijk kan sturen. Ze woont in Nederland, staat hier ingeschreven en is leerplichtig. De kans is groot dat je daar problemen mee krijgt.

Het mag geloof ik wel,  mits kind hier blijft ingeschreven. Voor 1 schooljaar hoef je ook minder te regelen dan wanneer dit langer duurt.

Je moet vrijstelling van de leerplicht aanvragen, dat kan gewoon met verklaring van de nieuwe school.

Amaranth schreef op 22-11-2021 om 22:01:

[..]

Het mag geloof ik wel, mits kind hier blijft ingeschreven. Voor 1 schooljaar hoef je ook minder te regelen dan wanneer dit langer duurt.

Je moet vrijstelling van de leerplicht aanvragen, dat kan gewoon met verklaring van de nieuwe school.

Ik weet niet of het idee is dat ze naar school gaat in Frankrijk. 

Wow, ik heb erg met je dochter te doen als dit niet een grap blijkt te zijn. Waar gaat dit over? Telefoon, geld en paspoort afpakken, huisarrest, contacten ontzeggen en van school halen. En uit angst voor de dreiging om uitgezet te worden naar Frankrijk luistert ze nu naar jullie. Terror ouders. Arme meid. Ik hoop dat jullie de band met haar ooit nog kunnen repareren.

Mama-M schreef op 23-11-2021 om 01:11:

Wow, ik heb erg met je dochter te doen als dit niet een grap blijkt te zijn. Waar gaat dit over? Telefoon, geld en paspoort afpakken, huisarrest, contacten ontzeggen en van school halen. En uit angst voor de dreiging om uitgezet te worden naar Frankrijk luistert ze nu naar jullie. Terror ouders. Arme meid. Ik hoop dat jullie de band met haar ooit nog kunnen repareren.

Jij ziet liever dat ouders hun kinderen opvoeden tot de terroristjes die dit weekend onze steden afbraken?

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

23-11-2021 om 07:49

Mama-M schreef op 23-11-2021 om 01:11:

Wow, ik heb erg met je dochter te doen als dit niet een grap blijkt te zijn. Waar gaat dit over? Telefoon, geld en paspoort afpakken, huisarrest, contacten ontzeggen en van school halen. En uit angst voor de dreiging om uitgezet te worden naar Frankrijk luistert ze nu naar jullie. Terror ouders. Arme meid. Ik hoop dat jullie de band met haar ooit nog kunnen repareren.

En Wat is jouw oplossing dan? Misschien kun je het hier delen, zodat zij model ouders kunnen worden net als jij bent? Heb je in exact dezelfde omstandigheden gezeten?

TO, je kind heeft nu geen of nauwelijks contacten buiten jullie om, klopt dat? Er zou iets of iemand voor dat vriendinnetje in de plaats moeten komen zodat zij zichzelf weer een beetje vindt. Dat lijkt me knap lastig. Misschien zijn er ervaringen van ouders die een kind uit een (al of niet religieuze) sekte hebben weten te krijgen. Ik hoop dat je daar genoeg ondersteuning in krijgt.

Lisabette schreef op 22-11-2021 om 19:57:

Ergens weet ik ook wel dat we haar niet direct naar Frankrijk kunnen sturen. Gelukkig weet zij dat niet en maakt dit genoeg indruk om naar ons te luisteren. Het is ook meer wanhoop van mijn kant. Ik ga morgen de huisarts bellen om te overleggen hoe we hiermee om kunnen gaan. Ik ben totaal wanhopig van de situatie. Alles in het gezin draait nu om haar. Haar broertjes en zusje krijgen daardoor minder aandacht. Dat vind ik ook heel moeilijk. Ik zit alleen met mijn handen in het haar. Wat doet het pijn om mijn dochter zo te zien.

Misschien is dit (onbewust) waar ze behoefte aan heeft. Niet dat alles om haar draait, maar heeft ze in haar ontwikkeling toch ergens meer betrokkenheid, gezien worden, bevestiging of iets dergelijks nodig. Ik zou ervoor waken dat je met je maatregelen het oog hiervoor niet verliest. Het kan ook iets anders zijn, maar wat ik bedoel is, wat het ook is, waak ervoor dat je alleen naar de oppervlak kijkt doordat je nu zo in een machtsstrijd verwikkeld bent. Ze luistert nog aardig naar je autoriteit, je hebt haar nu dichtbij, luister nu juist goed naar haar behoeftes, angsten, boosheid en onzekerheden. Kijk verder dan het gedrag. Wil je controle of wil je dat het goed gaat met haar? 

Van school wisselen zou ik nu echt diep in de ijskast bewaren. Lijkt me voorbarig en ontwortelt haar alleen maar meer. Die school is toch niet het probleem?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.