Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (12) komt maar niet los van pestvriendin

Mijn dochter is 12 en heeft sinds de kleuterschool een beste vriendin, B. Als kleine meisjes klikte dit fijn, ze waren een echte twee-eenheid samen.
Sinds ze in groep 8 zitten is er echter strijd. B pest mijn dochter, sluit haar buiten, haalt mijn dochter omlaag om er zelf beter van te worden. 
B werd eerder zelf gepest maar is sinds dit jaar ineens een populair meisje in de klas. 

Door het pestgedrag van B valt mijn dochter een beetje buiten de klas, het pesten heeft zich uitgebreid en mijn dochter heeft zich nooit echt goed kunnen verweren. Hiervoor zijn we naar een kindercoach gegaan. Ze heeft echt training gehad op weerbaarheid en zelfvertrouwen en is daar enorm door gegroeid. Het gaat ook in de klas beter, maar echte vaste vriendinnen heeft ze niet meer. 
Nu moet ik zeggen dat vriendschappen onderhouden voor mijn dochter sowieso wat lastig is, ze heeft ADHD en dat beperkt haar wel wat in haar sociale skills.

Gelukkig gaat ze naar de middelbare school. Een nieuwe frisse start. We hebben hard gezocht naar een school waar zij zich fijn voelde. Bewust een beetje gestuurd naar een andere school dan de school waar B voor koos. Gelukkig voelde mijn dochter heel goed aan waar zij zelf het liefst heen wilde. Trots en dolgelukkig vertelde ze dit aan B. 
Een week later schreef B zich plots ook in op diezelfde school. 
Zucht. Ze hebben ook hetzelfde schooladvies dus ik zag de bui al hangen. School gemaild, situatie uitgelegd. Gevraagd of het mogelijk was mijn dochter in een andere klas te plaatsen. Maar helaas, ze zitten toch bij elkaar.

Ze zijn er beide best blij mee want ze hoeven niet alleen, dat begrijp ik. Omdat mijn dochter geen echte vriendinnen heeft trekt ze toch steeds weer naar B toe. Als het B uitkomt heeft ze mijn dochter ook graag om zich heen, tot ze haar weer laat vallen en buitensluit. 

Vriendschappen onderhouden is voor mijn dochter moeilijk zoals ik benoemde maar vriendschappen aangaan, daar is ze juist een ster in door haar enthousiasme en impulsiviteit. 

Hoe kan ik mijn dochter nu toch een beetje los maken van B? Ik ben zo bang dat de geschiedenis zich weer gaat herhalen en dat ze straks weer onderuit wordt gehaald in de nieuwe klas zodra de nieuwe vriendschappen zijn aangegaan. Tot B zelf nieuwe contacten heeft en ze mijn dochter niet meer nodig heeft. 
Ik twijfel eraan of de weerbaarheid van mijn dochter op dat moment groot genoeg zal zijn. 
Iemand tips voor mij?


Heb je hier al eens met de ouders van B over gesproken

Sansa-

Sansa-

28-06-2023 om 00:10 Topicstarter

Boarn schreef op 27-06-2023 om 23:51:

Heb je hier al eens met de ouders van B over gesproken

Ja, eindeloos. Ook haar moeder en met de meiden samen, maar het verandert niets. 

In de meeste plaatsen hebben ze een cursus ter voorbereiding op de brugklas. Dat kun je navragen op de basisschool, die weten dat als het goed is wel. Mijn dochter heeft ook adhd en heeft zo’n cursus gevolgd en daar heeft ze wel iets aan gehad. Ze ging met meer zelfvertrouwen naar de brugklas.

Ik zou je dochter op het hart drukken om vooral nieuwe vriendinnen te maken en niet bijv elke les naast dat meisje te gaan zitten. Anders loopt het niet goed af denk ik. Dat meisje is zich juist aan het losmaken van haar.

Sansa-

Sansa-

28-06-2023 om 00:41 Topicstarter

We lopen nog steeds bij de kindercoach dus dat zit wel goed..
Ik denk niet dat B zich nu losmaakt van mijn dochter. Ze wilt perse naar de school waar mijn dochter heen gaat, ze heeft geregeld dat ze bij het schoolkamp met z’n tweetjes in een kamer zitten, ze zoekt mijn dochter steeds op..
Meidenvenijn is hard, dat weet ik. Maar ik denk niet dat het om losmaken gaat..

De dag dat ze kennis gemaakt hebben met de nieuwe klas heb ik ze opgehaald. Samen hadden ze twee nieuwe vriendinnen gemaakt waarvan er één flink wordt gepest op de basisschool. Mijn dochter zei achteraf in de auto dat ze daar straks echt niet meer bang voor hoefde te zijn want zij zou wel voor haar opkomen. (En zo is ze ook! Heeft ze ook jaren voor B gedaan!)
B zei toen direct “Dat ga ik echt niet doen hoor, dan word ik straks zelf weer gepest”

ik denk dat precies daar het pijnpunt ligt. 

Toch heb ik liever dat mijn dochter voor zichzelf kiest omdat ik weet dat B haar gewoon weer zwart zal maken om er zelf beter van te worden. 
Juist dat stukje wil ik met haar oefenen en bespreken. Ze snapt het als ik het bespreek maar vervolgens is ze de dag daarna weer bij B thuis. 

Ze wonen best ver van de school af en moeten straks samen met de bus elke dag. Ik zie gewoon niet zo goed hoe ik haar wat los kan weken. 
Daar zoek ik wat tips voor.

TDM

TDM

28-06-2023 om 02:22

Wat zeggen de ouders van B. hierover dan?
Mijn dochter zou hier dus gewoon niet mee wegkomen.
Zo gaan wij simpelweg niet met mensen om, als zij mensen echt bewust gaat gebruiken en daarna treiteren heeft ze toch een hele verkeerde aan mij, dat zijn namelijk niet onze normen en waarden.

of je kiest nu toch nog een andere school of je laat het los.  Meer smaken zijn er niet helaas. 

Heb je vertrouwen in de nieuwe school?  Aparte dat de dames in dezelfde klas geplaats worden ondanks de informatie die verstrekt is. Hoe is hun pestprotocol?

Ik zou denk ik school benaderen en vragen om mee te denken en anders een andere school zoeken. Een goede start is zo belangrijk 

Sansa-

Sansa-

28-06-2023 om 08:09 Topicstarter

TDM schreef op 28-06-2023 om 02:22:

Wat zeggen de ouders van B. hierover dan?
Mijn dochter zou hier dus gewoon niet mee wegkomen.
Zo gaan wij simpelweg niet met mensen om, als zij mensen echt bewust gaat gebruiken en daarna treiteren heeft ze toch een hele verkeerde aan mij, dat zijn namelijk niet onze normen en waarden.

Ze geeft aan steeds met B te praten maar dat B het vervelend vindt steeds ‘de schuldige’ te zijn.
Ik laat apps zien en dan wordt gezegd dat het niet zo is bedoeld, het wordt vaak een beetje goed gepraat. 

Mijn dochter heeft heel bewust gekozen voor deze school en laat dit niet door B afpakken, zegt ze. B pakt alles van haar af, vriendinnen, krijgt altijd verkering met de jongens waar mijn dochter verkering mee gehad heeft etc. Het is heel naar.. Maar een andere school is dus geen optie voor mijn dochter. Loslaten is voor mij geen optie.

Ik snap haar wel. Ik heb de nieuwe school nogmaals gemaild met mijn vraag. In haar lessen zitten keuzevakken, ik zou willen stimuleren dat ze andere vakken gaat kiezen als die van B. Lijkt me een goede eerste stap.
Volgens mij biedt deze school erg veel ondersteuning aan dus hoop ik dat we samen mijn dochter kunnen gaan begeleiden hierin.


dank voor jullie antwoorden!



Vervelend, maar laat het op z'n beloop. Op de middelbare school verandert de dynamiek zó snel en onvoorspelbaar. 
Mijn ervaring: 9 van de 10 keer trekken basisschoolvriendinnen maximaal een paar weken met elkaar op (meestal nog korter).  Daarna vormen ze nieuwe groepjes, en zelden met elkaar. 

Sansa-

Sansa-

28-06-2023 om 08:37 Topicstarter


DeOnbekende schreef op 28-06-2023 om 08:30:

Vervelend, maar laat het op z'n beloop. Op de middelbare school verandert de dynamiek zó snel en onvoorspelbaar.
Mijn ervaring: 9 van de 10 keer trekken basisschoolvriendinnen maximaal een paar weken met elkaar op (meestal nog korter). Daarna vormen ze nieuwe groepjes, en zelden met elkaar.

Dat vind ik echt fantastisch om te horen, dat geeft wat hoop! 
Ik heb er nog weinig ervaring mee. Misschien heb je gelijk en moet ik het wat loslaten en afwachten. De coach blijft voorlopig dus daar kunnen we altijd mee schakelen mocht het nodig zijn.

Thanks!! 😊

Óf op zijn beloop laten en je wachten totdat je dochter toch voor zichzelf opkomt. Óf nu de nieuwe middelbare school bellen en haar laten overplaatsen naar een andere brugklas.

loslaten en je dochter het vertrouwen geven dat het wel goed gaat komen. Hoe meer zorgen jij je maakt hoe meer zij dat oppikt

Sansa-

Sansa-

28-06-2023 om 10:12 Topicstarter

ja, misschien moet ik zelf nog maar een keer naar de coach ook 😅

Sansa- schreef op 28-06-2023 om 10:12:

ja, misschien moet ik zelf nog maar een keer naar de coach ook 😅

Hoe herkenbaar🤣

Sansa- schreef op 28-06-2023 om 10:12:

ja, misschien moet ik zelf nog maar een keer naar de coach ook 😅

Ah nee joh, het is hartstikke logisch dat je je als moeder zorgen maakt om zoiets. Maar echt, ik draai al heel lang mee in het onderwijs en het gaat goedkomen! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.