Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Cursus executieve functies


Het klinkt alsof haar executieve functies heel goed zijn.

Enquetes zijn een zeer onzuivere manier om bekwaamheid te meten. Dat soort 'zelfrapportage'-enquetes meten voornamelijk zelfbewustzijn (wat maakt dat ik wel/niet bekwaam), zelfinschatting (waar denk ik dat ik sta in vergelijking met anderen) en neiging tot het wel of niet geven van wenselijke antwoorden (in vergelijking met de "normgroep").

Zo'n enquete moet je niet gebruiken om te bepalen of de executieve functies goed zijn, je moet ze gebruiken om te onderzoeken wat mogelijke redenen kunnen zijn waarom de executieve functies niet goed zijn, maar pas als er bewijs is dat de executieve functies niet goed zijn.

Met zelfbewustzijn bedoel ik dat ze misschien niet goed weet welke leerstrategieën in het algemeen goed werken. [Misschien dat ik de enquete te veel credit geef, maar ik zou verwachten dat daar vragen over gesteld worden.] Ze kan bijvoorbeeld geantwoord hebben dat "herlezen" van een tekst een effectieve leerstrategie is, omdat zijzelf dermate goed is in "jezelf overhoren", "verbanden zoeken", "samenvatten", "in eigen woorden formuleren" dat ze die dingen helemaal in haar leesproces geintegreerd heeft. Dan is ze dus "onbewust bekwaam", maar omdat die enquete de bekwaamheid niet kan meten, komt dan vooral dat "onbewust" er uit. Geeft niet, "onbewust bekwaam" is prima, dat is het niveau waar verreweg de meeste experts op zitten; daarom dat de meeste experts slechte docenten zijn...

Vooral geen cursus doen, want er is niets aan de hand.


als ze met zo weinig huiswerk maken het vwo doorloopt, lijkt me niks aan de hand. Toen ik op de middelbare school zat, heel lang geleden, waren er nog niet veel diagnoses en werd niet alles geproblematiseerd.  Behalve het feit dat enkele kinderen, en ik was er één van, weinig tijd aan huiswerk besteedden. Ik lette goed op in de klas, als we de laatste tien minuten van de les niks deden, dan maakte ik snel het huiswerk. ‘s Middags thuis liep ik na wat ik die dag geleerd had, maakte wat huiswerk en was na hooguit drie kwartier a een uur klaar. In het weekend deed ik niks en op sommige doordeweekse dagen ook niet. 
we kregen preken op school dat we op het gymnasium zaten en hard moesten studeren en we waren bevoorrecht en we zouden dokter en rechter worden, dat soort dingen. En iedere dag minstens twee of liever nog langer huiswerk. Nou nee, geslaagd met allemaal achten en negens en vervolgens ook erg makkelijk door de studie gegaan. 
zo’n soort meisje is je dochter waarschijnlijk ook: ze leert erg makkelijk en kan goed proefwerken maken. Daar worden de kinderen tenslotte mee beoordeeld. 

Mijn dochter heeft adhd en heeft op de basisschool een cursus Beter bij de les gevolgd. Dat is een programma om de executieve functies te verbeteren. We moesten 6 weken om de dag dag thuis oefenen en 1x per week naar de training. Maar helaas werkte het niet. Er zaten vooral veel onderdelen in die het werkgeheugen trainen. Maar het lastige daaraan vond ik dat het voor een kind niet motiverend is om die oefeningen te doen. Waarom zou je als kind beter willen worden in bijv het achterstevoren opnoemen van cijferreeksen?

Wat ook lastig is, is dat zo’n programma zelf ook leunt op executieve vaardigheden zoals metacognitie, maar die zijn zwak bij mensen met adhd, dus de kans dat zo’n programma succesvol is, is niet zo groot. Ook blijkt uit onderzoeken dat bijv games om executieve functies te trainen meestal niet werken. Mensen worden dan wel beter in die game, maar dat vertaalt zich niet in betere executieve functies in het dagelijks leven.


Ik zou hier dus niet aan beginnen, en zeker niet op basis van een vragenlijst waar je dochter heeft ingevuld weinig huiswerk te maken. Dat is geen methode om zwakke executieve functies op te sporen. En ze ervaart zelf geen problemen. 

Of wordt er gewoon een cursus plannen of timemanagement mee bedoeld? Dat zou misschien wel zinvol kunnen zijn als ze daar interesse voor heeft.

Wat is CE eigenlijk?

Cambridge Engels, vermoed ik. Daar heeft TO het over in haar OP.

Kimdekim

Kimdekim

03-01-2024 om 20:02 Topicstarter

Nou mijn dochter heeft uiteindelijk gekozen om toch te gaan.  Ze heeft nu 3 trainingen gehad maar je is nogal een deceptie.  De docent heeft tot nu toe 2 conclusies: 1. Haar probleem is te ingewikkeld om op te lossen.  2. Ze heeft te veel activiteiten en het is niet realistisch wat ze heeft opgeschreven.  Dochter is er dus nu al klaar mee en gaat vragen of ze na de vakantie mag overstappen naar cambridge Engels

ik vroeg mij af...in je topic schrijf je dat je dochter nauwelijks huiswerk maakt, maar daar krijgt ze toch aantekeningen voor? 

Kimdekim

Kimdekim

03-01-2024 om 20:26 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 03-01-2024 om 20:09:

ik vroeg mij af...in je topic schrijf je dat je dochter nauwelijks huiswerk maakt, maar daar krijgt ze toch aantekeningen voor?

Ja die krijgt ze ook.  Maar daar blijft het ook bij.  Als ze weet dat er gecontroleerd wordt schrijft ze ook nog wel eens wat over denk ik.  

Kimdekim schreef op 03-01-2024 om 20:02:

Nou mijn dochter heeft uiteindelijk gekozen om toch te gaan. Ze heeft nu 3 trainingen gehad maar je is nogal een deceptie. De docent heeft tot nu toe 2 conclusies: 1. Haar probleem is te ingewikkeld om op te lossen. 2. Ze heeft te veel activiteiten en het is niet realistisch wat ze heeft opgeschreven. Dochter is er dus nu al klaar mee en gaat vragen of ze na de vakantie mag overstappen naar cambridge Engels

Jammer.

Maar wat is haar probleem eigenlijk?
Het enige probleem was dat volgens de vragenlijst haar executieve functies niet goed zijn.

Maar dat blijkt niet in de praktijk een probleem te zijn.

Dit lijkt nogal uit te gaan van gemiddelden. Als een gemiddelde 5-vwo leerling 2,5 uur per dag aan huiswerk moet besteden en je dochter doet vrijwel niks, dan heeft ze die uren over en kan ze dus heel veel tijd besteden aan sport, hobby's, bijbaantje, vrienden etc. Dat kan dan 'onmogelijk' lijken en misschien is het dat ook wel voor veel anderen, maar voor haar blijkbaar niet.

De vraag is dan wel; stel je moet op enig moment wel iets gaan doen, waar ga je de tijd dan vandaan halen? Wat moet er dan minder? En ben je daartoe bereid? 

Kimdekim schreef op 03-01-2024 om 20:02:

Nou mijn dochter heeft uiteindelijk gekozen om toch te gaan. Ze heeft nu 3 trainingen gehad maar je is nogal een deceptie. De docent heeft tot nu toe 2 conclusies: 1. Haar probleem is te ingewikkeld om op te lossen. 2. Ze heeft te veel activiteiten en het is niet realistisch wat ze heeft opgeschreven. Dochter is er dus nu al klaar mee en gaat vragen of ze na de vakantie mag overstappen naar cambridge Engels

Fijn dat ze zelf de beslissing heeft genomen om wel te gaan en nu concludeert dat het niets voor haar is.

Ik was trouwens zo'n leerling die opdrachten ed zoveel mogelijk tijdens de les en tussenuren maakte. En eventueel overschreef.  Huiswerk maakte/leerde ik heel vaak niet. Ik moet zeggen dat mijn moeder zich daar pas zorgen over ging maken in het examen jaar. Want een aantal vriendinnen van haar (dochters zaten in mijn klas of in de parallelklas) zaten hele weekenden te blokken en ik... niet. Maar dat was nooit een probleem geweest en nu ook niet.

Ik had veel uren les doordat ik extra vakken had, maar ik sportte daarnaast sowieso 3 avonden in de week, werkte op zaterdag en vrijdagavond. Maar ja, als je minder tijd aan school besteed, dan heb je daar genoeg tijd voor.

Kimdekim

Kimdekim

04-01-2024 om 10:52 Topicstarter

haarklover schreef op 04-01-2024 om 09:40:

[..]

Jammer.

Maar wat is haar probleem eigenlijk?
Het enige probleem was dat volgens de vragenlijst haar executieve functies niet goed zijn.

Maar dat blijkt niet in de praktijk een probleem te zijn.

Ze zou zelf ook wel haar werk iets beter willen verdelen zodat ze niet zoveel stress heeft in de toetsweek.  Dat is altijd een drama.  Huilen dat ze blijft zitten en vervolgens toch gewoonn voldoendes halen.  

Kimdekim schreef op 04-01-2024 om 10:52:

[..]

Ze zou zelf ook wel haar werk iets beter willen verdelen zodat ze niet zoveel stress heeft in de toetsweek. Dat is altijd een drama. Huilen dat ze blijft zitten en vervolgens toch gewoonn voldoendes halen.

Stress in de toetsweek.
Ze is dus bang dat ze dingen niet kan, terwijl het gewoon meevalt.

En is ze inderdaad in de toetsweken druk bezig om werk in te halen?
Of kunnen jullie concluderen dat als ze haar huiswerk op school maakt, ze voldoende opgestoken heeft?

(of ga uitrekenen hoe laag het cijfer uitvallen mag om toch nog over te gaan...)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.