Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Cursus executieve functies

Mijn dochter heeft laatst op school en enquete moeten invullen over haar welbevinden op school.  Ze zit nu in 5 VWO en tot nu toe is ze zonder al te veel problemen altijd over gegaan.  Ze heeft nog nooit een onvoldoende op haar eindlijst gestaan. Talen gaan haar moeilijk af muv Nederlands,  exacte vakken juist gemakkelijk.  

Nu is uit de enquête komen dat de executieve functies van mijn dochter echt onder de ondergrens zakken.  Dat kan wel kloppen,  als dochter meer dan een uur per week in school stopt op een gewone week is dat veel.  Ze maakt weinig huiswerk.  Als ze een toets heeft leert ze wel hard.  Ook in de klas denk ik niet dat ze bijster goed oplet.  Maar goed het heeft geen grote gevolgen voor haar punten ( tot nu toe). 

Op haar school is 1x per week een zogenaamd hulpuur inplannen verplicht.  Zij gaat nu naar cambridge Engels omdat dat voor haar pittig is.  Haar mentor heeft haar aangeboden om een cursus voor de executieve functies te vergroten in een hulpuur te volgen.  Ze wil sowieso niet naar een extra hulpuur, dus dat gaat dan ten koste van CE. Ik vraag me af of zo'n cursus nut heeft. A omdat ze vooralsnog niet tegen echte problemen aan loopt en b omdat ze ook gemotiveerd moet zijn om echt iets te veranderen.  Wat denken jullie?


Wat wil ze zelf? Liever naar CE of liever naar EF?

Hoe is opgemerkt dat haar executieve functies tekort schieten?
Faalt ze bij het maken van werkstukken of zoiets?
Dat zou dan in haar cijfers moeten blijken.

Kimdekim

Kimdekim

11-11-2023 om 16:07 Topicstarter

Adh van die enquete. Ze heeft dus zelf ingevuld dat ze haar huiswerk zelden maakt.  

Kimdekim

Kimdekim

11-11-2023 om 16:08 Topicstarter

Promethium schreef op 11-11-2023 om 15:51:

Wat wil ze zelf? Liever naar CE of liever naar EF?

Maakt haar niet uit.  Maar wel maar 1 vd 2

ik vind dit persoonlijk problemen zoeken bij iemand die blijkbaar moeiteloos het vwo doorloopt hoor.   Als ze zelf deze cursus wil dan zou ik daar voor openstaan maar als zij de noodzaak niet voelt zou ik die zelf ook zeker niet voelen.  

Bij mijn weten zijn executieve vaardigheden dingen kunnen dóen. Veters strikken en kunnen plannen. Dus ik zie de noodzaak daarvan niet voor je dochter…

Kimdekim schreef op 11-11-2023 om 16:07:

Adh van die enquete. Ze heeft dus zelf ingevuld dat ze haar huiswerk zelden maakt.

Mijn excuses omdat ik slecht gelezen had.

Misschien zijn haar executieve functies prima, want ze haalt (met minimale inspanning) haar doelen.

Google vertelt mij:
"Waarom zijn executieve functies (EF) belangrijk op school?

EF zijn de processen in het brein die samen de handelingen aansturen die nodig zijn om een doel te bereiken.
Je kunt EF zien als de supervisors en managers van ons denken en
gedrag; ze liggen dan ook aan de basis van succesvol functioneren op
school. 

https://www.google.com/search?q=executieve+functies+versterken+op+school&client=ubuntu&hs=r3a&sca_esv=581540659&channel=fs&ei=07NPZbeiAsrpkgXbqJ-ABQ&oq=executieve+functies+bij+kinderen+en+adolescenten&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiMGV4ZWN1dGlldmUgZnVuY3RpZXMgYmlqIGtpbmRlcmVuIGVuIGFkb2xlc2NlbnRlbioCCAEyChAAGEcY1gQYsAMyChAAGEcY1gQYsAMyChAAGEcY1gQYsAMyChAAGEcY1gQYsAMyChAAGEcY1gQYsANI_BBQAFgAcAF4AZABAJgBAKABAKoBALgBAcgBAOIDBBgAIEGIBgGQBgU&sclient=gws-wiz-serp

Doet ze niks omdat het niet lukt of omdat het haar niet boeit en haar cijfers acceptabel zijn? Want dat is een wezenlijk verschil.
Verder zou ik die cursus niet ten koste laten gaan van CF. Dan maar een extra uur naar school, krijgt ze niks van.

Wel is een uurtje per week aan school besteden wel heel, heel erg weinig voor 5vwo. Hoeft ze dan nooit werkstukken te maken, opdrachten, leren voor toetsen? Want ik kan me niet voorstellen dat ze in dat ene uurtje alles kan doen.

Kimdekim

Kimdekim

11-11-2023 om 21:02 Topicstarter

MamaE schreef op 11-11-2023 om 18:42:

Doet ze niks omdat het niet lukt of omdat het haar niet boeit en haar cijfers acceptabel zijn? Want dat is een wezenlijk verschil.
Verder zou ik die cursus niet ten koste laten gaan van CF. Dan maar een extra uur naar school, krijgt ze niks van.

Wel is een uurtje per week aan school besteden wel heel, heel erg weinig voor 5vwo. Hoeft ze dan nooit werkstukken te maken, opdrachten, leren voor toetsen? Want ik kan me niet voorstellen dat ze in dat ene uurtje alles kan doen.

Ik ga haar niet dwingen om extra te gaan.  Dat heeft echt geen meerwaarde want dan doet ze gewoon niet mee.  Het liefst heb ik dat ze intrinsieke motivatie heeft om echt ook iets te leren.  

Werkstukken maakt ze in de twee tussenuren die ze heeft.  Ze hebben bij haar op school ingevoerd dat ze eigenijk alleen maar in de toetsweek testen.  Voor sommige vakken heeft ze wel extra toetsen en daar leert ze dan ook hard voor. Huiswerk maakt ze volgens mij nooit.  

Overigens hebben zowel haar broer als ik ADHD dus dat niet goed kunnen plannen kan ook best genetisch zijn.  Daarom twijfel ik. 

Als ze haar werkstukken in de tussenuren afkrijgt, is er niets mis met haar executieve functies!

Ik zou me er niet al te druk over maken. Mijn dochter met ADHD, ook in vwo5, ook sterker in de bètavakken, doet thuis ook niets aan huiswerk. Ze krijgt het allemaal op school af. Alleen voor de toetsweek heeft ze thuis een beetje geleerd. 
Ik vind dat ze dus prima kan plannen en uitvoeren, omdat ze er tot nu toe prima voor staat.

ik werk als therapeut met kinderen met executieve functieproblematiek. Een algemene cursus om "de executieve functies" te verbeteren werken niet, puur omdat deze functies het beste in de praktijk getraind kunnen worden aan de hand van de situaties waar het kind moeilijkheden bij ondervind. Ondervind het kind moeite met planning, inhibitie en/of werkgeheugen in de dagelijkse activiteiten op school in zodanige mate dat het ervoor zorgt dat ze in de knel komt met haar werkzaamheden? Meer dan andere pubers? 

Zo nee; dan heeft ze niet meer moeilijkheden met deze vaardigheden, dan andere pubers en heeft ze geen vorm van ondersteuning nodig op dit gebied.

Een cursus volgen op basis van een ingevulde enquête vind ik wel bijzonder trouwens.

Zo ja; dan zou ik alsnog niet de cursus volgen. Mocht ze er zelf wat aan willen doen, is het een mogelijkheid om een ergotherapeut in te schakelen om situatiegericht dit aan te pakken.

Op grond van een enquete een cursus executieve vaardigheden aanbieden?? Klinkt als  de zoveelste goedgelovige school die in zee is gegaan met een van de vele onderwijsadviesbureautjes die ook wel een graantje willen meepikken uit de ruif. 


Kimdekim schreef op 

Overigens hebben zowel haar broer als ik ADHD dus dat niet goed kunnen plannen kan ook best genetisch zijn. Daarom twijfel ik.

Dan zeker die cursus volgen.

kenfan schreef op 12-11-2023 om 09:03:

Op grond van een enquete een cursus executieve vaardigheden aanbieden?? Klinkt als de zoveelste goedgelovige school die in zee is gegaan met een van de vele onderwijsadviesbureautjes die ook wel een graantje willen meepikken uit de ruif.


Ach, zo moest ik een “sociale vaardigheden” training volgen naar aanleiding van een enquête, die had ik namelijk nogal negatief ingevuld. Tja, ik werd gepest en zag school inderdaad niet als een hele positieve ervaring. Dat ik het verder wel naar m’n zin had met vriendinnen, dat maakte de school niet uit. Ze hadden die training beter aan kunnen bieden aan de pesters. 
Heb overigens zeer weinig van die training geleerd, één van m’n vriendinnen moest die training ook volgen. Drie keer raden met wie wij dus alle opdrachten deden… 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.