Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Cadeau na overlijden

Mijn nichtjes (tieners) zijn begin dit jaar hun 2e ouder verloren. Binnenkort zou een van de ouders jarig zijn en ik zou ze graag iets  toesturen om te laten voelen dat er bij ze zijn, iets troostrijks. 
Ze zullen de dag doorbrengen met de grootouders (ouders van de jarige ouder), dus het hoeft geen invulling voor de dag zelf te zijn. Dingen als beeldjes van engeltjes enzo vind ik moeilijk, dat past ook niet zo lekker bij ze.

Iemand een idee?


Heb je misschien nog een mooie foto van de ouders of van hen als gezin? En deze dan in een mooi lijstje doen?

Heb jij foto’s van hun ouders van bijvoorbeeld vroeger die zij niet hebben? Misschien vinden ze het fijn om een klein fotoboek te krijgen met foto’s van hun ouders waar ze in kunnen kijken als ze daar behoefte aan hebben. 
Een kaartje met een mooie herinnering aan de ouder die jarig zou zijn om te laten weten dat je aan ze denkt zou ook kunnen. 

Een mooie foto of een kaart met een mooie tekst? 
Geurtje die de ouder altijd droeg of het lievelingseten van de ouder? 
Wat vond jij typisch bij deze ouder passen? 

Als je gewoon laat blijken dat je aan hen denkt, is dat denk ik al voldoende. Ik neem aan dat ze zelf genoeg foto's van hun ouders hebben, dus ik zou geen foto sturen. Ik zou dan eerder denken aan een uitnodiging om samen een keer iets te ondernemen, hoeft geen hele dag te zijn, maar een lunch, of een keer samen naar het theater als ze dat leuk vinden, dat soort dingen.
Verder zou je kunnen denken aan: kom elke week op een vaste avond bij ons eten, gewoon, om hen wat familiewarmte te geven.

Pejeka1 schreef op 13-03-2022 om 09:29:

Als je gewoon laat blijken dat je aan hen denkt, is dat denk ik al voldoende. Ik neem aan dat ze zelf genoeg foto's van hun ouders hebben, dus ik zou geen foto sturen. Ik zou dan eerder denken aan een uitnodiging om samen een keer iets te ondernemen, hoeft geen hele dag te zijn, maar een lunch, of een keer samen naar het theater als ze dat leuk vinden, dat soort dingen.
Verder zou je kunnen denken aan: kom elke week op een vaste avond bij ons eten, gewoon, om hen wat familiewarmte te geven.

Hoewel ik heel erg kan meegaan in wat Pejeka hier zegt, zie ik de laatste tijd steeds vaker iets van knuffeLmakers.nl langskomen. Die maken obv de foto van de overleden ouder, een knuffel. En dat ziet er een stuk minder akelig uit dan als ik het nu vertel. Meer een soort van cartoon, maar wel herkenbaar. Misschien is dat iets? Want ook kinderen van die leeftijd hebben vaak nog iets met knuffels. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-03-2022 om 10:13

Ik zou ze gewoon een berichtje sturen ter ondersteuning. Met zo'n cadeautje lijk je voor mij tevens een gewicht te hangen aan die dag, waardoor het voor hun misschien moeilijker wordt om dit los te laten. 

Gewoon een mooie kaart uitzoeken en zelf een goede tekst erop zetten.  Wij denken aan jullie en aan   X en X vandaag (en dat dan ook wérkelijk doen!).   En na een dag of wat eens even bellen en informeren hoe het gaat.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-03-2022 om 10:22 Topicstarter

Die knuffels hebben we inderdaad gezien, maar we (andere tantes en ik) zijn er nog niet uit of dat werkt voor deze kinderen. Ik denk het niet, maar de situatie is zo verdrietig,  zo complex... Een ander idee is om kussentjes ofzo te maken van kleding van de ouders, maar dat willen ze op dit moment nog niet, de kleding mag nog niet verknipt worden.
Ik ben bang dat als we zoiets gaan maken er heel veel tranen in verwerkt gaan worden.  Om dezelfde reden gaat een fotoalbum ofzo op dit moment ook niet lukken, hoewel ik er op een later moment zeker iets mee ga doen. Het gaat me nu niet lukken om in de foto's en de herinneringen te duiken. Alles is nog zo vers...

Wekelijks bij ons eten is helaas niet mogelijk, daarvoor wonen we veel te ver uit elkaar. 

Laat weten dat je aan ze denkt en nodig ze uit om een keer samen een dagje uit te gaan en dat zij dan mogen bedenken wat ze willen doen, samen ergens eten. En zorg dat je er voor ze bent als ze je nodig hebben. Dat je regelmatig belt en ze opzoekt. 

In dat geval toch een lief kaartje waarin je aangeeft dat je aan ze denkt.
Ze gaan jullie nog hard nodig hebben de komende tijd, dus dan is het fijn voor ze als er lijntje met jullie blijft.

Wat ontzettend verdrietig en zwaar voor jullie allemaal.
Is de ouder/zijn de ouders gecremeerd of begraven? 
Wanneer ze gecremeerd zijn heb je bijvoorbeeld knuffelkeitjes. 

Een herinneringsboompje vind ik ook altijd mooi, wat op een speciale plek wordt geplant. 

En kijk eens op Etsy, daar staan veel memorial items op, soms ook customized. 

Een mooie ingelijste Plint-poster of kussensloop met passend gedicht. 

Een mooi hangertje wat hen met zn 4en symboliseert, kan heel abstract zijn. 
Of customized pegdolls die hen met zn vieren symboliseren.

Herinneringsboek.
https://www.bookspot.nl/boeken/blijf-me-bij-9789491687365?gclid=Cj0KCQiAybaRBhDtARIsAIEG3kn-oEm_NV2NR37aW1B0MukJLhfLJOkYfx2hUNktPCOczQARZI533BQaAvjGEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Ligt ook erg aan de kinderen wat voor types het zijn en hoe ze omgaan met de verwerking. Heel veel sterkte voor jullie. Je doet het sowieso goed is mijn ervaring, aandacht voor zo’n moment is gewoon erg fijn.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

13-03-2022 om 12:02

Ik zou een herinnering aan mijn ouders op papier gezet erg waarderen

Kinderen maken op hun eigen manier hun rouw en het gemis door. Ik zou dus iets geven waar ze normaal erg blij mee zijn, bijvoorbeeld iets digitaals wat je bij de supermarktkassa kan vinden.

Een kaart voor een jaarabonnement op Netflix of zo. Cadeaukaart voor Bol. Ik heb nooit het aanbod goed bekeken maar dit soort cadeaukaartjes liggen in de belangstellingsfeer van de kinderen.

Toen ik ooit (in een grijs verleden) een belangrijke persoon had verloren kwamen vrienden (wat verdere vrienden) van deze persoon langs die me meenamen voor een wandeling en om ergens iets te eten. Ik kende deze mensen niet erg goed, maar half verdoofd en raar in mijn hoofd ging ik mee. Ik begreep het niet goed want onze relatie was nooit erg innig geweest. Niet slecht, maar ook niet goed. Ik dacht, nou die willen in mijn gezelschap zijn, vanwege de nagedachtenis, maar ik voelde me ziek en had het koud.

Naderhand, toen ze al rap het contact hadden verbroken, hoorde ik via via dat ze het er wat afkeurend over hadden gehad dat ik niet tenminste had aangeboden om mijn eigen eten te betalen.

Dus, ik zou zeggen, houd het praktisch en simpel.

Eens met Valdemar; behoefte aan loslaten. Maar je kan ook aan de meiden vragen of ze samen met jou een kleurrijk plantje bij het graf willen plaatsen, indien er sprake is van een graf.
Eens ging ik op geboortedag vriendin langs haar graf. Ik zag een nieuw plantje en wist dat haar puberzoon zoiets zou doen; even aandacht en dan ook weer verder.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-03-2022 om 17:53 Topicstarter

Bedankt voor de tips, ik ga alles onthouden om later eventueel nog iets mee te doen.
Voor nu heb ik een lieve positieve kaart gekocht, chocolade en bioscoopbonnen. Zodat ze, samen of met vrienden, iets leuks kunnen gaan doen. 
We ondersteunen zo veel we kunnen, voor zo ver zij dat willen. En dat geldt zeker ook voor leuke uitstapjes. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.