Anoniempje73
18-03-2023 om 20:45
Boos geworden
Ik ben leider van een voetbal elftal O15 met allemaal pubers waaronder mijn eigen puber. Dat houdt in dat een aantal soms een grote mond hebben en zich makkelijker laten uitlokken door de tegenstander. De laatste weken waren er telkens kleine incidentjes waar ik de spelers ook op aangesproken heb. Speel je eigen spel, laat je niet uitlokken. Maar iedere keer was er wel wat. Daar komt ook nog bij dat sommige ouders niet bepaald meewerkend zijn en het niet aan de leider overlaten maar zich overal mee bemoeien. Ik ben al heel lang met veel plezier leider maar dit seizoen is er elke keer wel wat. Vandaag was het een mooie dag om te voetballen. Het was een leuke wedstrijd tegen een leuke tegenstander. We stonden voor dus niks aan het handje. Totdat vlak voor het eindsignaal er iets gebeurde waardoor een van mijn spelers door het lint ging en door een medespeler tegengehouden moest worden. De leider van de tegenstander sprak mij daar terecht op aan. Ik was op dat moment redelijk geïrriteerd dat een mooie leuke wedstrijd zo tot een eind moest komen. Op het moment dat ik de betreffende speler erop aanspreek, kreeg ik ook nog een grote mond. Eenmaal in de kleedkamer hoor ik dat er op de gang geschreeuwd en gevloekt werd. Ik zie onze tegenstanders op de gang staan en ook een aantal van mijn spelers waaronder de speler van het eerdere incident. Ze hadden in de gang de confrontatie opgezocht. Nadat ik de tegenstanders had aangesproken dat zij de boel nu niet moesten uitlokken, ben ik onze kleedkamer ingelopen. Des duivels was ik. Inmiddels zaten alle spelers in de kleedkamer en heb ik ze even flink de waarheid gezegd en heb daarbij ook zeker de betreffende speler aangesproken. Hierbij heb ik behoorlijk mijn stem verheft en ik zag alle spelers heel stil naar mij kijken. De betreffende speler gaf mij nog een weerwoord maar dat heb ik afgekapt en gezegd dat anders daar het gat van de deur was maar dat deze speler dan de volgende wedstrijd ook niet hoeft te komen. Nadat ik mijn zegje gedaan had, ben ik de kleedkamer uitgelopen om stoom af te blazen. Daar kwam de leider van de tegenstander naar mij toe en vertelde wat er zoal gezegd was. Ik heb aangegeven dat ik ze even behoorlijk heb aangesproken. Maar goed, eenmaal thuis bedacht ik dat ik de ouders van alle spelers mijn kant van het verhaal moest geven. Een van de ouders vond dat ik niet het hele team zo had moeten aanspreken omdat niet iedereen zich misdragen had. Dat klopt maar het is een team en ze moeten het samen doen. Uiteraard werd er ook gereageerd door de ouder van de boosdoener die vond dat ik hem als ouder had moeten aanspreken. Misschien wel maar nogmaals , dit was niet het enige incident de afgelopen tijd dus betrof het m.i. het hele team. Binnenkort zal er nog een gesprek komen met de technische commissie, de trainer, het team en mij.
Helaas ben ik slecht in boos worden en voel ik mij achteraf altijd erg naar. Nu al helemaal omdat er ook spelers bij zaten die nooit een grote mond hebben en altijd luisteren. Nou slaat de twijfel toe of ik wel juist gehandeld heb. Had ik zelf niet even afstand moeten nemen voordat ik reageerde. Aan de andere kant vind ik dat ze best mogen zien dat ik ook maar een mens ben en het ook wel eens zat ben. Wat vinden jullie?
Anoniempje73
19-03-2023 om 09:10
Montblanc schreef op 19-03-2023 om 08:30:
kun je geen consequenties verbinden aan negatief gedrag tijdens de wedstrijd?
Het gebeurde op het einde en na de wedstrijd.
watertoren schreef op 19-03-2023 om 02:09:
Ik vind dat je het goed aangepakt hebt. Complimenten voor jou ! Mijn man is actief leider geweest van het elftal van onze zoon en ook lid van het bestuur. Als ik jou was zou ik een gesprek aan gaan met het bestuur en daar zeggen wat je hier deelt.
Dat is al gebeurd. Er komt nog een gesprek
SuzyQFive
19-03-2023 om 09:30
Ik werk met pubers en ik ben ook echt wel eens uit mijn slof geschoten (Zie ook het topic van onbezonnen acties waar je spijt van hebt).
De kunst is vooral om het jezelf niet zo te laten raken. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan 😅. Boos spelen kan prima, daar heb je zelf minder last van.
Als er nog een gesprek komt die niet al bij de eerstvolgende training is, dan zou ik de nieuwe training wel als een verse start zien. Net zoals we dat bij de les doen. Spreek je gedragsverwachtingen (positief geformuleerd) uit voor deze training.
BeneficialJay65
19-03-2023 om 10:26
Een menselijke reactie en laat duidelijk zien dat ze over je grens heen waren.
Niets om je voor te schamen.
MamaE
19-03-2023 om 11:14
Zou mij ook kunnen gebeuren en ik vind het heel menselijk. Ook terecht dat je een duidelijke grens hebt getrokken. Ik vind kinderen van 14 niet meer de leeftijd dat je eerst alles met de ouders bespreekt. Dat gebeurt op school ook niet, dat ze eerst met de ouders overleggen over een eventuele straf. Kom op, zeg, dat soort ouders heb ik echt een broertje dood aan. De meeste kinderen kunnen echt wel inschatten of iets over hen gaat of niet.
Op dat moment staan ze onder jouw leiding en die hebben ze dan te respecteren.
Doen ze dat niet, dan mag je daar consequenties aan verbinden. Mensen mogen wel wat meer waarderen wat vrijwilligers doen.
Montblanc
19-03-2023 om 13:55
Anoniempje73 schreef op 19-03-2023 om 09:09:
[..]
Het gebeurde op het einde en na de wedstrijd.
Dat maakt toch niet uit? Consequenties kunnen ook voor de volgende wedstrijd gelden, net als in professioneel voetbal.
GinnyTwijfelvuur
19-03-2023 om 14:03
Montblanc schreef op 19-03-2023 om 13:55:
[..]
Dat maakt toch niet uit? Consequenties kunnen ook voor de volgende wedstrijd gelden, net als in professioneel voetbal.
Dat vind ik ook. Zeker als het om sportief gedrag gaat (of het ontbreken ervan).
En op een grote mond zou ik sowieso niet zitten te wachten. Zijn nu helemaal gek geworden.
Elpisto
21-03-2023 om 08:46
Ik zie persoonlijk niet zo in wat je fout zou hebben gedaan hoor. Jij bent de trainer van dit elftal en daarmee heb jij de leiding over je spelers. Die hebben zich te gedragen en te luisteren naar de maatstaven die jij hanteert. Het is een utopie dat alle 16/17 spelers in en elftal dezelfde normen en waarden aanhangt, maar het lijkt me vrij logisch dat je als trainer die neuzen dezelfde kant op wilt hebben. Dus in dat opzicht is het 1. niet gek dat je een hele groep aanspreekt en 2. niet gek dat je niet eerst de ouders inlicht. Daar is het incident wellicht niet groot genoeg voor.
Ik ben zelf ook wel eens trainer van mijn zoon zijn elftal en ook daar heb ik echt wel eens mijn stem verheven of ben ik boos geworden om het gedrag van een aantal spelers. Het is my way, or the highway. Respect is daarin het grote gemeengoed.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.