anomarie
13-01-2025 om 20:56
Boek Nederlands Havo 5
Ik vraag dit voor mijn kind😅. Er zijn 4 boeken gelezen voor Nederlands maar er moet er nog 1 gelezen worden. Kind houdt absoluut niet van lezen, heeft behoorlijk last van dyslexie. Het boek ‘het gouden ei’ is tot nu toe nog het meest in de smaak gevallen. Nu dus op zoek naar een goede hekkensluiter. Wie weet een spannend boek met niet te veel bladzijden….
Dolfje
13-01-2025 om 21:04
https://niveautest-15-18.jeugdbibliotheek.nl/
Hier kan hij het een en ander invullen en dan komen er tips.
Match van Buddy Tegenbosch is niet al te dik.
krulliebollie
13-01-2025 om 21:06
Andere tip; laat hem een boek luisteren. Hij kan meelezen maar vooral luisteren. Dat helpt misschien.
Nickske
13-01-2025 om 21:17
Niet direct spannend, maar Joe Speedboot van Tommy Wieringa vond ik als puber oprecht een heel leuk boek! In m'n herinnering was t ook makkelijk leesbaar.
afrodite05
13-01-2025 om 22:31
Bakblik schreef op 13-01-2025 om 21:24:
Beide kinderen hier gingen voor Magnus van Arjan Lubach.
IV van dezelfde auteur vond ik persoonlijk spannender. Of de docent Lubach goedkeurt in H5, is de vraag. Buddy Tegenbosch hoort bij jeugdliteratuur en in H5 moet volwassenenliteratuur gelezen worden.Â
Boeken van Renate Dorrestein zijn meestal wel spannend, al gaat het meestal over een vrouw als hoofdpersonage. De boeken van Thomas Olde Heuvelt (Hex, November, Orakel) zijn ook spannend, maar misschien vindt de docent die ook van een te laag niveau. Tim Krabbe heeft overigens nog meer boeken geschreven, bijvoorbeeld De grot (was ook wel spannend) of Een goede dag voor de ezel. In mijn herinnering ook niet met al te veel pagina's. En anders Marga Minco met Het bittere kruid, ook een dunnetje en daarom populair. Gaat over WOII. Of Kinderjaren van Jona Oberski, ook dun en thema WOII.
Dolfje
13-01-2025 om 22:48
afrodite05 schreef op 13-01-2025 om 22:31:
[..]
IV van dezelfde auteur vond ik persoonlijk spannender. Of de docent Lubach goedkeurt in H5, is de vraag. Buddy Tegenbosch hoort bij jeugdliteratuur en in H5 moet volwassenenliteratuur gelezen worden.
Oh ja dat is waar.Â
Poezenmeisje
13-01-2025 om 22:52
www.passendlezen.nl heeft tienduizenden ingesproken boeken, ook van de boekenlijst.Â
Gratis voor kinderen met een leesbeperking tot 18 jaar.
Zoon luisterde met de daisyreader app op anderhalve snelheid naar een boek dat hij tegelijkertijd mee las.
Bakblik
14-01-2025 om 07:40
afrodite05 schreef op 13-01-2025 om 22:31:
[..]
IV van dezelfde auteur vond ik persoonlijk spannender. Of de docent Lubach goedkeurt in H5, is de vraag. Buddy Tegenbosch hoort bij jeugdliteratuur en in H5 moet volwassenenliteratuur gelezen worden.
Boeken van Renate Dorrestein zijn meestal wel spannend, al gaat het meestal over een vrouw als hoofdpersonage. De boeken van Thomas Olde Heuvelt (Hex, November, Orakel) zijn ook spannend, maar misschien vindt de docent die ook van een te laag niveau. Tim Krabbe heeft overigens nog meer boeken geschreven, bijvoorbeeld De grot (was ook wel spannend) of Een goede dag voor de ezel. In mijn herinnering ook niet met al te veel pagina's. En anders Marga Minco met Het bittere kruid, ook een dunnetje en daarom populair. Gaat over WOII. Of Kinderjaren van Jona Oberski, ook dun en thema WOII.
Mijn kinderen hebben vwo en havo gedaan. Op beide scholen mocht Magnus gewoon.Â
alhambra
14-01-2025 om 08:00
S.ndra schreef op 14-01-2025 om 00:43:
Het diner van Herman Koch.
Ja deze leest ook makkelijk weg inderdaad.
Kimdekim
14-01-2025 om 08:13
Mijn dochter, die absoluut niet van lezen houdt was behoorlijk enthousiast over Eftervan Hannah Bervoets. Ik weet niet welk leesniveau je moet lezen in Havo 5 maar ik zou daar wel ff goed naar kijken. Efter is sowieso goed want dat mag ook in VWO 6. Ook te luisteren op storytel btw ongeveer 7 uur luisterplezier ( heeft mijn dochter ook gedaan)
Ik heb het nog even opgezocht maar Efter is toch niveau 3. Dat mag eigenijk niet in VWO 6 maar de leerkracht heeft het gelukkig zelf voorgesteld aan haar. Â
Mugs
14-01-2025 om 08:13
Zo jammer dat altijd weer dezelfde belegen boeken worden gelezen (en aangeraden) terwijl er zoveel meer is dat de moeite waard is en jonge lezers aan zal spreken, bijvoorbeeld:
Bast (Lucas de Waard)
Liften naar de hemel (Lex Paleaux)
Skydancer (Lotte Kok)
Ikweethetookniet
14-01-2025 om 08:19
geen tip, maar een vraag:
Hoe komen jullie aan de boeken? Mijn zoon zit in het tweede, maar laatst was het boek, wat die voor Nederlands uit de leeslijst had gekozen niet meer bij de stadsbibliotheek. Toen hebben wij het e-boek (en het luisterboek) geleend, maar voor de toets in Engels, waar ze op dit moment ook een boek moeten lezen, moeten ze het physieke boek meenemen. Er zitten 30 kinderen in de klas en +/- 300 in zijn jaargang op deze school, ze hebben maar 1-3 exemplaren van die boeken in de bib, hoe gaat dat normaal? Sorry voor de vraag, maar ik ben niet in Nederland naar de middelbare gegaan en bij ons moesten wij allemaal hetzelfde boek lezen en leenden wij dat van school.