Leonie
22-09-2015 om 15:50
Bijeffect nix18
http://www.nu.nl/gezondheid/4130682/drugsgebruik-toegenomen-verhogen-leeftijd-alcoholgebruik.html
Ik ben heel benieuwd naar het onderzoek dat Trimbos volgend jaar gaat doen. Maar het verbaast mij niets.
Amare
27-09-2015 om 09:17
Leonie
jij denkt blijkbaar dat Duitse XTC-handelaars hun handel eerder in een Nederlands provinciestadje vlak bij de Duitse grens droppen dan in grote steden verder weg van de grens. Maar de afzetmarkt in grote steden is veel groter, dus dat jij in je provinciestadje geen XTC gebruikt hebt, zegt helemaal niks over de geloofwaardigheid van de Duitse import. In Ermelo, overigens ook geen wereldstad, was blijkbaar wel een flinke afzetmarkt en dus was het interessant voor pillenhandelaren om daar hun Duitse waar te slijten.
Je zegt toch ook niet dat er geen mensensmokkelaars bestaan omdat ze toevallig niet door jouw straat rijden?
leonie
27-09-2015 om 10:58
nee
Ik zeg alleen dat er on de periode 80-82 onder 16-18 jarigen geen xtc gebruikt werd en nergens kan ik vinden dat dat wel zo is, integendeel. Het wordt ook nog eens bevestigd door generatiegenoten vertellen. Hoe oud was jij in 80? En heb je die aflevering nou al eens gezien? En in die suffe steden vlak bij grenzen gebeurt veel meer dan jij schijnbaar denkt. Wel eens gewoond dichtbij de grens? Ik denk dat jij het over oudere personen hebt met meer geld dan scholieren en een net wat latere periode. Dan kan ik me wel het een en ander voorstellen. Maar goed genoeg hierover gehad.
Ali
27-09-2015 om 12:40
Vanaf 1985
http://www.kennislink.nl/publicaties/ecstasy-slash-xtc
In bijgaande link staat dat xtc vanaf 1985 op de Nederlandse markt werd gesignaleerd. Navraag bij vrienden: niemand gebruikte voor die tijd xtc, ze hadden er nog nooit van gehoord. Geboortedata van vrienden: 1955, net afgestudeerd in 1984. Dus allen studenten.
akka
27-09-2015 om 13:26
bouwjaar 1970
Toen ik 15 jaar was, werd er flink geblowd. Zowel bij ons in het dorp als in de stad. Bessenjus of een apflekorn, dat dronken we in de discotheek en daarna was mijn geld ook op. Pillen ben ik niet tegen gekomen en is me ook nooit aangeboden. Ik heb toch wel aardig wat discotheken bezocht.
Ik mijn herinneringen was het grootste gevaar: Aids!!!
bieb63
27-09-2015 om 14:20
Eens met Akka
Iets ouder bouwjaar, maar mijn uitgaansleven speelde zich af tussen halverwege de jaren 70 tot halverwege de jaren 80. In de Randstad. Blowen en drinken was er volop. Ook het zwaardere materiaal: heroine. Dat laatste gelukkig niet overal om me heen. En neem van mij aan: ik kwam overal, van kroeg, tot kroegje, tot alternatieve gelegenheden. Maar XTC en pillen, dat is echt van daarna.
Leen13
27-09-2015 om 14:35
Subcultuur
https://nl.wikipedia.org/wiki/MDMA
Kan me best voorstellen dat je het niet tegenkwam maar wel al op de markt was.
" Begin jaren tachtig werd de stof ook populair onder jongeren die het voor recreatieve doeleinden gebruikten op acid- en raveparty's. "
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rave_(feest)
" In het begin van de jaren 80 werd de benaming 'rave' in Europa al gebruikt voor de feesten, deels ook illegaal, waar genres als electro en Electronic Body Music (EBM - bijvoorbeeld Front 242) werden gedraaid en werd het ook voor het eerst gekoppeld met de drug XTC die toen ook voor recreatieve doeleinden, in plaats van alleen als medicijn of therapeutisch hulpmiddel, opkwam."
" Toen de acid house vanuit de VS de sprong maakte naar Europa ontstonden in het Verenigd Koninkrijk (vooral in Engeland en Schotland) en Duitsland meer illegale housefeesten. Deze raves gingen sterk samen met de opkomst van XTC, dat steeds meer populair en verkrijgbaar aan het worden was. De cultuur waaide vrij snel over naar andere landen, zoals ook Nederland en België"
Denk niet dat jongeren toen massaal aan de raveparties zaten.
Het was een subcultuur waar ik zelf inderdaad nooit mee in aanraking ben gekomen.
Leonie
27-09-2015 om 14:40
haha
Zo herken ik het zelf ook, bieb, akka en brandweervrouw (ben van halverwege de jaren 60). Stickies roken (zoals het op de middelbare school heette) en drinken op de middelbare school maar niet heel veel. Wiet, drank en helemaal aan het einde van mijn studie xtc tijdens mijn studententijd. Dat is eind jaren 80, begin jaren 90. Ik nam zelf geen xtc, ging niet naar houseparties, zoals ze heetten, kwam daardoor ook niet echt in aanraking met xtc. Ik weet dat studiegenoten ook wel sterker spul gebruikten.
Leonie
27-09-2015 om 14:47
anne
Anne, die zin uit de Nederlandse wikipedia, voor mij is niet duidelijk dat het hier gaat om NL, lijkt om de VS te gaan. Er staat geen bronvermelding bij. In de Engelse versie staat dezelfde zijn maar zonder toevoeging van de jaartallen maar wel met bronvermelding. Aangezien wiki de enige plek is waar ik iets kan vinden over jaartallen en op andere plekken iets anders tegen kom, ben ik geneigd te denken dat dit jaartal voor NL niet klopt. Ook die aflevering van Andere tijden lijkt dit te ondersteunen.
Leonie
27-09-2015 om 14:49
verbetering
"In de Engelse versie staat dezelfde ZIJN" moet zijn "In de Engelse versie staat dezelfde ZIN "
Leen13
27-09-2015 om 15:09
Ja Leonie
Daarom heb ik ook die wikipediapagina over de raveparties erbij gezet waar het wel om de NL situatie gaat.
Leonie
27-09-2015 om 15:24
geen zin
Ik kan wel overal weer tegenargumenten bedenken (want ook bij het lemma rave hebben ze het over Europa en lijken ze het vooral over GB te hebben en Du en pas later over NL) maar nogmaals, waar hebben we het over. Ik hoorde niet tot die scene, vond en vind house, acid etc verschrikkelijke muziek. Ga me er ook niet verder in verdiepen. En nogmaals, in de jaren 80-82 was het niet gebruikelijk onder scholieren xtc te nemen. En dat is het laatste wat ik verder over zeg. En bekijk die aflevering van Andere Tijden maar eens. Adios, amigos! Het is mooi weer buiten.
Fiorucci
27-09-2015 om 16:06
Klopt Leonie
Ik ging uit in de periode 82/88 en zat vrij diep in de Punk/new wave scène. Er werd veel geblowd, ook wel gedronken, en degenen die serieus in de problemen zaten gebruikten coke of heroïne. Destijds hoorde je niks over pillen.
klara
27-09-2015 om 16:28
ook eens
Er werd behoorlijk veel drugs gebruikt in mijn omgeving, pilletjes zaten daar niet bij. De meesten hielden het bij wiet en alcohol.
Amare
27-09-2015 om 19:18
maar Fio
'degenen die serieus in de problemen zaten gebruikten coke of heroïne. Destijds hoorde je niks over pillen.'
Wil je dan beweren dat de pillen van nu erger zijn dan de coke of heroïne van toen? Want anders snap ik je reactie niet in een draadje dat er nu zoveel meer drugs gebruikt wordt door de Nix18.
mirreke
28-09-2015 om 00:59
Overigens over XTC
een interessant artikel: http://www.volkskrant.nl/festivals/paniek-over-pillen-is-xtc-echt-zo-monsterlijk~a3775415/
Volgens dit artikel en de daarin aangehaalde deskundigen, is xtc nog niet zo heel erg gevaarlijk. Liever een zaal vol xtc gebruikers die allemaal lief en aardig zijn voor mekaar, dan een zaal vol alcoholdrinkers, die juist aggressief worden. Ook zorgt alcohol voor veel meer doden.
Enfin, wat ik wel weet is dat er in 'mijn tijd' echt nog geen xtc pilletjes waren op school en in de kroeg, (en ik ben van begin jaren zestig) zoals ook al enkele anderen hierboven schreven.
omty
28-09-2015 om 08:18
gedachten over vroeger
in mijn omgeving(Brabant) waren pillen ook niet bekend. Geblowd werd er wel en dat was ook gemakkelijk aan te komen. Ik ben van "67. Ik kan me, in mijn late uitgaansjaren" wel herinneren dat het gebruik van pillen begon maar dat was voor ons nog heel onbekend en werd door een enkeling uit eigen groep alleen op grote housefeesten(Eindhoven/Aquabest)gebruikt.
Ik vind het ook erg jammer dat de jeugd nu nergens heen kan voor hun 18e. Ik ging met mijn 15 jaar op stap en heb het in de jaren daarna heel gezellig gehad in de cafés.Ik heb het idee dat iedereen toen wel mocht drinken met 15/16 jr. In mijn omgeving wel in ieder geval. Daar zijn geen alcoholisten uitgekomen. Heb ook wel dubbele gedachten bij het geen alcoholbeleid onder de 18. Ik vind dat wij/mijn generatie er niet slecht uit is gerold.
Zoon van 15 gaat er gewoon vanuit dat hij tot zijn 18e niet nag drinken.
klara
28-09-2015 om 08:18
amare
Fio schrijft toch duidelijk dat niet zomaar iedereen die drugs gebruikte? Dat lijkt het verschil met het pilletje van nu.
Libertine
28-09-2015 om 19:12
Pillen
Die zijn op zich niet zo erg. Allereerst omdat ze niet lichamelijk verslavend zijn. En het effect is inderdaad heel vredelievend. Teveel is een risico, vooral de kans op uitdroging. Maar goed. Aan drank zitten ook veel risico's. GHB daarentegen. Never nooit aan beginnen. Maar ik vermoed dat de drempel niet zo hoog is om daar ook mee te experimenteren. Er rust geen taboe op, zoals vroeger wel op heroïne.
superpapa
20-08-2018 om 01:59
uitgaan
Dat vind ik nou echt een naar bijeffect van nix18, dat je als minderjarige bijna niet meer kan gaan dansen of voor de gezelligheid naar een kroeg, club of discotheek.
skik onzin heb je helemaal zelf in de hand of je gebruikt of niet en in een kroegje wordt alleen drank geschonken geen drugs gebruikt.\
Loontje
26-08-2018 om 10:46
NIX18?
Jongeren komen nergens meer binnen maar zijn net als wij dat toen waren wel zoekende naar alles wat niet mag en doen dat meer dan wij. Er is heel gemakkelijk aan middelen te komen en dat wordt dan weer in de hand gewerkt door de mobiele telefoon. Contacten zijn snel gelegd. Dealers verkopen ook aan minderjarigen! In plaats van het biertje wat wij dronken op jonge leeftijd zie ik nu jongeren lopen met wisky en cognac.
Iets wat niet mag is spannend, daarnaast is er voor die groep geen vertier terwijl zij daar wel de behoefte naar hebben. Hangen op straat mag niet, ouders verbieden thuis te drinken vanwege NIX en zo gaan ze toch de straat op om dan een pil of wat dan ook te halen. Ik denk dat veel jongeren erg verveeld zijn en daarom extremer op zoek zijn naar alternatief. Helaas krijgen veel jongeren meteen al de stempel risicojongere als je open bent over het gebruik van een joint richting autoriteit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.